به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد جواد هراتی، روز یکشنبه در مراسم آغاز بکار نخستین همایش بینالمللی "تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)" در دانشگاه اصفهان افزود: ما در زمان حاضر در حکمرانی علمی ضعفهایی داریم زیرا پژوهشها بیشتر برای انجام پژوهش و همایشها بهمنظور برگزاری همایش است در حالی که باید بروندادی داشته باشد که به سیاستگذاری بینجامد.
وی اظهار داشت: خروجی پژوهشها و همایشها باید سیاستگذاری باشد و انتظاری که از آنها میرود این است که مجموعه سیاستها را به وزارتخانههایی مانند علوم یا آموزش و پرورش تحویل دهند.
هراتی با اشاره به گسسته بودن بخشهایی از حکمرانی علمی تصریح کرد: همایشهایی مانند "تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)" باید بستههای سیاستی را برای مجموعههای دیگر تدوین کند تا به تکمیل زنجیره حکمرانی علمی و تاثیر آن در تربیت جامعه منجر شود.
به گفته وی، در دورههای گذشته همایشها و پژوهشهای مختلف در کشور داشتیم که بیاستفاده مانده است زیرا ارتباطی با نهادهای سیاستگذاری نداشته و چرخه حکمرانی علمی ناقص مانده است.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در حوزه قرآن و علوم انسانی، یکی از نقاط ضعف موجود برای تسری آموزههای امام علی(ع) در جامعه را در "بخشی سازی" دانست و گفت: در غرب و برخی از جوامع برای تبیین مباحث فلسفه و آموزههای خود در جامعه از روش هایی مانند رُمان، فیلم سینمایی یا سریال استفاده میکنند.
وی، بخشی سازی را از ابزارهای تسری آموزههای امیرالمومنین(ع) در سطح جامعه خواند و افزود: مجموعه نتایج پژوهشها و مطالعات دانشگاهی و حوزههای علمیه در این زمینه باید بصورت ساده و به زبان مخاطب دربیاید و هرچه بخشی سازی کنیم، میتوانیم مطالب را به مجموعه های بیشتری منتقل کنیم.
هراتی همچنین با تاکید براینکه آشنایی با نهجالبلاغه به تغییر مسیر زندگی افراد منجر میشود، اظهار داشت: یکی از وظایف و اهداف ما باید تسری آموزههای نهجالبلاغه در مجموعههای تربیتی و مرتبط با آموزش عالی و آموزش و پرورش باشد.
رییس مرکز آموزش عالی قرآنی کشور ادامه داد: آشنا شدن جوانان و نوجوانان ما با آموزههای نهجالبلاغه در زندگی آنها تاثیرگذار است و سبب می شود تا به جامعه مطلوب برسیم.
آیتالله جوادی آملی: نپذیرفتن ستم، نشانه تربیت علوی است
آیتالله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید نیز در پیام تصویری که در این رویداد پخش شد، گفت: ما نباید در محضر خدا خلاف کنیم زیرا خدایی که امروز شاهد است، فردا داور خواهد بود و این دید علوی، انسان را مُوحد تربیت می کند.
وی با بیاناینکه ما موظفیم که نه ستم کنیم و نه ستم بپذیریم، افزود: این موضوع از بیانات امام علی(ع) است که ستمپذیر نباشید چراکه برای استقلال و امنیت کشور ضروریست.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: ستم را جز مردم ستمپذیر و فرومایه، احدی تحمل نمیکند، نپذیرفتن ستم نشانه تربیت علوی است، سنگ ستم را از هرجا که آمد برگردانید و شما مردم بزرگوار، این سنگ را برگرداندید.
وی با بیان اینکه افراد عاقل، ظلم را تحمل نمیکنند، تاکید کرد: ما در راه نگهداری کشور باید بکوشیم و این عزت و جلال را حفظ کنیم.
این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: اگر قدرت پیدا کردید و نیازمندی به شما مراجعه کرد، او را ببینید و بشنوید، این نیازمند را خدا فرستاده است، در شرایط کنونی که گرفتاریهای اقتصادی وجود دارد مبادا نیازمندی که به شما مراجعه کرده است را رد کنید، در این شرایط اقتصادی همه باید در راه تولید بکوشیم و دست افتادهای را بگیریم.
رییس موسسه نهجالبلاغه عراق نیز در این همایش در سخنان خود با موضوع "راههای منع نفس از هوا و هوس در منشور امام علی(ع) به مالک اشتر" گفت: امیرالمومنین در منشور خود بیشتر به انسان اهمیت داده و در نامههای به والیان بیشتر به دولت پرداخته است.
"نبیل قدوری حسن" با بیاناینکه در منشور امام علی(ع) به تربیت روحی و معنوی پرداخته شده است، افزود: امام در این منشور به فقه قلبی اشاره کرده است نه ظاهری.
وی اظهار داشت: امام علی(ع) از ۲ چیز یعنی "پیروی از هوا و هوس" و "آرزوهای دور و دراز" نگران است بنابراین در منشور خود به مالک اشتر میگوید که در کارهای خود آموزههای خدا و سنت پیامبر را وجه همت قرار دهید و مبادا گرفتار هوا و هوس شوید.
رییس دانشگاه اصفهان نیز در این مراسم گفت: با وجود پیشرفتهای مادی در دنیا، امروزه با بحران معنویت مواجهیم و بسیاری از جوامع بدنبال حل این معضل هستند.
حسین هرسیج با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی شاهد گسترش معنویت در کشورمان بودیم، افزود: برای حرکت جوامع به سمت پیشرفت معنوی باید از عالمان ربانی بهره گرفت که این موضوع وظیفه دانشگاهها را سنگینتر میکند.
وی خاطرنشان کرد: در جریانات و فتنههای اخیر در کشور، برخی از جوانان و نوجوانان فریب رسانههای مجازی را خوردند، رسانههایی که نه تنها آگاهی و معنویت را ترویج نمی دهند بلکه بدنبال معرفی افرادی هستند که بهرهای از علم و معنویت ندارند.
نصرالله شاملی رییس همایش بینالمللی "تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)"نیز با تاکید بر اینکه لازم است مباحث علمی در باره تربیت معنوی و سلامت معنوی سر سفره مردم بویژه محققان بیاید، گفت: یکی از دستاوردهای این رویداد، گسترش همکاری با دانشگاه های خارج از کشور است.
به گزارش ایرنا، نخستین همایش بینالمللی "تربیت معنوی و سلامت معنوی از منظر امام علی(ع)" به همت دانشگاه اصفهان و انجمن علمی مطالعات نهجالبلاغه ایران(شعبه استان)، امروز یکشنبه در اصفهان آغاز بکار کرد و تا فردا ۱۷ بهمن ادامه دارد.
اندیشمندانی از کشورهای ایران، لبنان، عراق، ژاپن، کانادا، آمریکا، تونس و فلسطین در این همایش بصورت حضوری یا مجازی سخنرانی می کنند.
از جمله سخنرانی های روز نخست میتوان به سخنرانی"استیون هیز" استاد روانشناسی دانشگاه نوادا آمریکا با موضوع روانشناسی معنوی، "نانسی الموسوی" استاد علوم تربیتی دانشگاه لبنان با موضوع رشد اخلاقی کودکان در نهجالبلاغه، "علی زیتون" استاد ادبیات عرب دانشگاه لبنان با موضوع تربیت علوی، "انطونیوس حنانیا" راهب پژوهشگر فلسطینی با موضوع امام علی در اعتقادات مسیحی معاصر و "فردوس العلوی" استادیار دانشگاه وارث الانبیاء عراق با موضوع تربیت روحی در قرآن و نهج البلاغه اشاره کرد.
نظر شما