۱۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۹:۲۸
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85018737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سناتور آمریکایی خواستار خروج بالون چینی از حریم هوایی آمریکا شد

نیویورک – ایرنا- عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا خواستار خروج بالون چینی از حریم هوایی ایالات متحده آمریکا شد.

سناتور جیم ریش عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا آمریکا روز جمعه به وقت محلی گفت: استفاده چین از این بالون جاسوسی نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی آمریکا است. دولت بایدن باید هر چه زودتر آن را از حریم هوایی آمریکا خارج کند و بلینکن وزیر خارجه آمریکا نباید به پکن سفر کند.

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز گفت: بالون را سرنگون کنید. سفر بلینکن به چین را لغو کنید. پکن را پاسخگو کنید.

این عضو تندروی دولت سابق آمریکا با انتقاد از بایدن تصریح کرد: جو بایدن به چین اجازه می دهد تا در سراسر کشور ما قدم بزند. زمان آن رسیده است که آمریکا را دوباره قوی کنیم.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که پرواز یک بالون نظارتی چین را بر فراز ایالات متحده شناسایی کرده است.

به گزارش ایرنا از رسانه های آمریکایی، مقامات آمریکایی پنجشنبه گفتند که ایالات متحده در حال ردیابی یک بالون نظارتی مشکوک چین است که برای چند روز بر فراز حریم هوایی این کشور مشاهده شده است، اما پنتاگون تصمیم گرفته به دلیل خطرات و احتمال آسیب دیدن مردم آن را ساقط نکند.

کشف این بالون تنش روابط آمریکا و چین را افزایش داده است. یک مقام آمریکایی روز جمعه به وقت محلی اعلام کرد بلینکن سفر آتی خود به چین را که برای هفته آینده برنامه ریزی شده بود، به دلیل این بالون چینی به تعویق انداخته است.

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا به شرط ناشناس ماندن به خبرنگاران گفت که ایالات متحده "اطمینان بسیار بالایی" دارد که این یک بالون چینی در ارتفاع بالا است که برای جمع آوری اطلاعات بر فراز سایت‌های حساس پرواز می‌کرد. یکی از مکان‌هایی که بالون مشاهده شد، مونتانا بود که محل قرارگیری یکی از سه انبار موشک‌های هسته‌ای آمریکا در پایگاه نیروی هوایی مالمستروم است.

سرتیپ ژنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون، در بیانیه کوتاهی در این باره گفت که دولت به ردیابی بالون ادامه می‌دهد. وی افزود: این بالون در حال حاضر در ارتفاع بسیار بالاتر از ترافیک هوایی تجاری در حال حرکت است و برای مردم روی زمین تهدید نظامی یا فیزیکی ایجاد نمی‌کند. "

وی تصریح کرد که در چند سال گذشته فعالیت بالون‌های مشابه دیده شده است.ایالات متحده اقدامات لازم را برای اطمینان از جلوگیری از جمع آوری اطلاعات حساس انجام داده است.

این مقام دفاعی گفت، ایالات متحده از طریق کانال‌های متعدد با مقامات چینی "تعامل" و جدی بودن موضوع را اعلام کرده است.

این مقام ارشد دفاعی آمریکایی گفت که ایالات متحده جت‌های جنگنده از جمله F-۲۲ را آماده کرده است تا در صورت دستور کاخ سفید، بالون را ساقط کنند. پنتاگون در نهایت عدم ساقط کردن آن را توصیه و اشاره کرد که حتی با وجود اینکه بالون در منطقه کم جمعیتی از مونتانا قرار داشت، ساقط کردن آن می‌توانست مردم را در معرض خطر قرار دهد.

این مقام رسمی اندازه بالون را مشخص نکرد، اما گفت که به اندازه کافی بزرگ است که با وجود ارتفاع زیاد، خلبانان تجاری می‌توانند آن را ببینند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha