سفیر مالت در سازمان ملل: دیپلماسی بهترین روش در قبال ایران است

نیویورک - ایرنا- سفیر و نماینده مالت در سازمان ملل که کشورش ریاست دوره ای شورای امنیت را بعهده دارد و به جای ایرلند تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ در خصوص برجام خواهد شد، گفت که دیپلماسی بهترین روش در قبال ایران است.

به گزارش ایرنا، خانم ونسا فریزر (Vanessa Frazier ) سفیر و نماینده دائم کشور اروپایی مالت در سازمان ملل که کشورش از امروز اول فوریه به وقت محلی، ریاست دوره ای شورای امنیت را به مدت یکماه برعهده دارد، اعلام کرد که مالت به جای ایرلند ( که دوره عضویت غیردائم آن در شورای امنیت سازمان ملل پایان یافته است) تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره راهکارش برای از سرگیری مذاکرات برجام با توجه به تاکید دولت بایدن بر مسیر دیپلماسی در قبال ایران و نیز تمرکز غرب بر ناآرامی های ایران گفت که با اظهارات دولت بایدن مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین روش است، موافق هستیم.

ونسا فریزر گفت: ما کاملا با اظهارات جو بایدن مبنی بر اینکه دیپلماسی بهترین روش است، موافق هستیم.

وی با تکرار اظهارات غرب درباره حقوق بشر در عین حال افزود که برای پیشرفت در روند دیپلماسی، وضعیت در ایران باید ثابت شود.

رئیس جدید شورای امنیت در پاسخ به سوالی درباره افزایش تنش ها میان ایران و رژیم صهیونیستی گفت که در خصوص ایران و اسرائیل، شورای امنیت درخواستی برای بررسی تحولات دریافت نکرده است اما جای تعجب نیست که در آینده درخواستی در این زمینه دریافت کنیم.

وی با بیان اینکه مالت تسهیلگر اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ خواهد بود، تصریح کرد که ما در گزارش خود به تحولات پیرامون ایران توجه خواهیم کرد.

سفیر مالت در عین حال گفت که اختلافات میان ایران و اسرائیل امری جدید نیست اما در زمینه گسترده تر منطقه ما باید به این تحولات توجه کنیم.

وی درباره وضعیت عراق نیز گفت: بی شک وضعیت در عراق ایده آل نیست اما باید روند مثبت در این کشور را به رسمیت بشناسیم. به عنوان مثال ما از انتخاب سه زن در کابینه دولت عراق استقبال می کنیم. در زمینه اقتصادی و سیاسی نیز اصلاحاتی در این کشور صورت گرفته است. ما گفتگو های مهمی در خصوص عراق خواهیم داشت.

ریاست شورای امنیت سازمان ملل همزمان با آغاز ماه جدید میلادی (فوریه) به کشور اروپایی مالت رسید که به تازگی به عضویت غیردائم این شورا درآمده است.

به گزارش ایرنا، کشورهای ژاپن، سوئیس، مالت، موزامبیک و اکوادور اعضای جدید غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل هستند که دوره دو ساله عضویت آنها از روز اول ژانویه ۲۰۲۳ آغاز شد و جایگزین کشورهای هند، نروژ، ایرلند، کنیا و مکزیک شدند.

نشست های شورای امنیت درباره اوکراین

ونسا فریزر درباره برنامه شورای امنیت در ماه جاری میلادی نیز گفت: به درخواست روسیه, جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع اوکراین در ۸ فوریه برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد که از جزئیات این دیدار بی اطلاع است.

در همین حال، شورای امنیت به درخواست فرانسه و اکوادور, در تاریخ ۶ فوریه نشستی در مورد وضعیت انسانی در اوکراین برگزار خواهد کرد.

بنابراین، حداقل سه جلسه شورای امنیت درباره اوکراین در ماه فوریه برگزار خواهد شد: نشست ۶ فوریه، به درخواست فرانسه و اکوادور. نشست ۸ فوریه به درخواست روسیه؛ و نشست وزیران که برای ۲۴ فوریه برنامه ریزی شده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha