۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۳۲
کد خبر: 85017197
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

شهرام ناظری بار دیگر برای وطن خواند

۱۲ بهمن ۱۴۰۱، ۲۲:۳۲
کد خبر: 85017197
شهرام ناظری بار دیگر برای وطن خواند

تهران- ایرنا- قطعه موسیقی «وطنم ایران» با آهنگسازی پویا سرایی و خوانندگی شهرام ناظری ملقب به شوالیه آواز ایران منتشر شد.

به گزارش خبرنگار موسیقی ایرنا، قطعه موسیقی «وطنم ایران» با شعری از سمیرا عاطفی، آهنگسازی پویا سرایی و خوانندگی شهرام ناظری با تقدیم به پیشگاه ایران و ایرانیان که لایق بهترین‌هایند منتشر شده است.

زکریا یوسفی (سازهای کوبه‌ای)، ماکان خوی‌نژاد (ویولنسل یک و دو) و پویا سرایی (سنتور یک و دو) نوازندگان این قطعه هستند.

فرزان روزبهانی (استودیو تم) ضبط و میکس موسیقی، توحید وحید ضبط و میکس وکال، مسترینگ و فواد معماریان کاور از دیگر عوامل قطعه موسیقی «وطنم ایران» هستند.

شهرام ناظری تیرماه امسال کنسرتی را در شهر کاشان برگزار کرد که با استقبال قابل توجه مخاطبان روبه رو شد.

ناظری موسیقیدان و خواننده پیشکسوت متولد ۲۹ بهمن ۱۳۲۸ در کرمانشاه است. او از خوانندگان شناخته شده موسیقی اصیل ایرانی و ملقب به شوالیه آواز ایران است. مجمع انجمن آسیا وی را هنرمند برتر آسیا، نیویورک تایمز او را بلبل فارسی و کریستین ساینس مانیتور او را لوچانو پاواروتی ایران نامیده است.

ناظری از آغاز دهه ۵۰ به عنوان یک هنرمند شناخته شد و نخستین آلبوم‌هایش به صورت آلبوم‌های مشترک با زنده‌ یاد محمدرضا شجریان با محتوای میهنی و مضامینی نظیر آزادی‌خواهی در اواخر دهه ۵۰ توسط کانون چاووش منتشر شد. از آثار کانون چاووش، تصنیف‌های ایران ای سرای امید ساخته زنده‌یاد محمدرضا لطفی بر روی شعری از هوشنگ ابتهاج (ه.ا.سایه) که هم توسط شجریان و هم ناظری خوانده شد و آزادی با صدای ناظری و همراه شو عزیز با صدای شجریان، به شهرت بالا رسیدند.

پس از پایان کار کانون چاووش، ناظری در دهه ۶۰ به خواندن قطعات بسیار با شعر مولانا جلال‌الدین بلخی پرداخت و نخستین خواننده‌ای شد که به‌ طور ویژه به شعر مولوی توجه کرده ‌است و از آن میان، آلبوم گل صدبرگ به شهرت و محبوبیت بالا رسید. در آغاز دهه ۷۰، همکاری شهرام ناظری با پسرعمویش کیخسرو پورناظری منجر به خلق آثاری با ساز تنبور شد. از آثار حاصل این دوره، تصنیف مهتاب‌رو شهرت خاصی یافت.

از معروف‌ترین تصنیف‌های ناظری می‌توان به تصنیف‌های اندک اندک با شعر مولانا در آلبوم گل صدبرگ، تصنیف آتشی در نیستان با شعر مجذوب تبریزی در آلبومی به همین نام، کاروان شهید با آهنگ محمدرضا لطفی و شیدا شدم با شعر خودش، تصنیف مهتاب‌رو در آلبومی به همین نام و تصنیف‌های میهنی و ایران‌دوستانه‌اش (مانند سرود ایران جوان یا آثار کانون چاووش) اشاره کرد. همچنین، آثاری که ناظری به زبان مادری‌اش (زبان کُردی) اجرا کرده، مشهور هستند.

از معروف‌ترین آثار کردیِ کرمانشاهای که ناظری نیز خوانده می‌توان به تصنیف‌های قدیمی کابوکی، شیرین شیرین و واران وارانه اشاره کرد که او بازخوانی کرده‌ است. ناظری سال ۲۰۰۷، از سوی دولت فرانسه نشان لژیون دونور و سال ۲۰۱۴ نشان شوالیه ملی لیاقت دولت فرانسه به ناظری اهدا شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha