اعتبارات واریزی به دهیاری‌های گلستان بیش از ۲ برابر شد

گرگان - ایرنا - مدیرکل امور روستایی و شورهای استانداری گلستان گفت: مجموع اعتبارات واریزی دولت در حوزه ارزش افزوده به حساب دهیاری‌های استان، از ابتدای امسال تاکنون نسبت به کل سال گذشته بیش از ۲ برابر شد.

سیدکمال محب‌حسینی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از ابتدای امسال تا پایان دی ماه مجموع کل واریزی دولت به حساب دهیاری‌های استان ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال است که مجموع ۱۲ ماه سال قبل مبلغ واریزی هزار و ۴۰۰ ریال بود.

وی بیان کرد: ۶۰ درصد از این اعتبار باید در حوزه خدمات و پروژه‌های عمرانی هر روستا هزینه شود.

وی خاطرنشان کرد: در کنار توجه به مساله عمرانی، رشد اقتصاد روستا و ساکنان آن مورد توجه است و در این بخش ۱۱۰ روستای استان که مزیت، قابلیت و ظرفیت توسعه و پیشرفت دارند انتخاب شده و کارهای کارشناسی و مطالعات مربوط به آن انجام شد.

محب‌حسینی یادآور شد: پس از انجام امور اولیه، سند راهبردی توسعه روستاهای گلستان تدوین شد که تیر ماه سال جاری از آن رونمایی و اقدامات مربوطه را بلافاصله آغاز و عملیاتی گردید.

وی تاکید کرد: با گذشت حدود ۶ ماه از رونمایی سند توسعه روستایی گلستان با محوریت ۱۱۰ روستای مولد، ۵۰ درصد از اهداف ۲ ساله محقق شد که این میزان تحقق، برابر نقطه هدف سال اول اجرای آن سند بود.

وی بیان کرد: تشکیل شوراهای فرهنگی و اجتماعی در همه روستاهای استان از جمله تاکیدات استاندار است که این کار محقق شده و اعضای این شوراها (متشکل از فرماندهان پایگاه‌های بسیج، امامان جماعت، اعضای شوراهای اسلامی روستاها، سه نفر از خانواده شهدا به همراه نخبگان حزب‌الهی و بسیجی) متولی و سکاندار روستا در امور و موضوعات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه‌ای هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان، نبود زمین مناسب به دلیل شرایط جغرافیایی، مرغوبیت و ارزش افزوده آن برای ایجاد مسکن روستایی را از مهم‌ترین و اساسی‌ترین دغدغه‌ها دانست و اظهار امیدواری کرد با تخصیص تسهیلات ۲ میلیارد ریالی مسکن روستایی و بازپرداخت ۲۰ ساله آن، مردم به ویژه زوج‌های جوان بتوانند صاحب خانه و زمین شوند.

محب‌حسینی افزود: تامین زمین برای مسکن روستایی از سوی دیگر به تشکیل خانواده، فرزندآوری و افزایش جمعیت به عنوان معقوله‌ها و چالش‌های مهم کشور، نیز کمک خواهد کرد.

وی در خصوص صادرات محصولات تولیدی روستای مولد به خارج کشور، اضافه کرد: محصولاتی همچون فرش، مبل، صنایع دستی و زعفران، بازار هدف برون مرزی دارند و تولیدکنندگان این محصولات ، صادرات را به صورت مستقیم یا غیرمستقیم انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: در گذشته اگر محصولی از روستایی تولید و برای عرضه به بازارهای درون یا برون مرزی ارسال می‌شد، آن محصول را به نام شهرستان تولیدکننده می‌شناختند، اما اکنون با ایجاد امکان تخصصی و کارگاه‌های مورد نظر در روستاها، محصولات شناخته شده صادراتی با نام روستا از مرزهای کشور خارج می‌شود که این کار خود سبب شناخت روستا و جذب توریست و گردشگر خواهد شد.

محب‌حسینی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۴۰ کارگاه آموزشی ویژه دهیاران و مسوولین مالی و فنی برگزار شده و چند هزار ساعت هم کلاس در حوزه سرمایه‌گذاری در روستاهای استان با هدف شناسایی، رشد، پرورش و معرفی ظرفیت‌های موجود برگزار کردیم.

وی یادآور شد: در دهه فجر سال جاری، ۴۷۷ پروژه عمرانی کوچک و متوسط مقیاس در روستاهای گلستان با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار افتتاح خواهد شد که ساخت چند پروژه آغاز خواهد شد و برخی پروژه‌ها در مرحله شناخت پیمانکار است.

وی تاکید کرد: روستاهای گلستان به کارگاه عمرانی کوچک تبدیل شده و طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در حال انجام است و هر رهگذری با این روند کار، متوجه وجود نشاط، شادابی، حیات و زنده بودن روستا می‌شود.

۴۷ درصد جمعیت استان را جمعیت روستایی تشکیل می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha