آخرین جزئیات و بررسی ابعاد حادثه در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

تهران- ایرنا- پس از حمله مسلحانه صبح امروز هفتم بهمن ماه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و دستگیری فرد مهاجم، پیگیرهای انتظامی و امنیتی به منظور بررسی ابعاد همه جانبه آن توسط نهادها و دستگاه های مختلف آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، هشت صبح امروز یک مهاجم مسلح به سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرد که در این حادثه یک نفر کشته و دو نفر مجروح شدند. اندکی پس از تیراندازی فرد مسلح، رئیس پلیس پایتخت اعلام کرد که با سرعت عمل پلیس، فرد مهاجم بلافاصله دستگیر شد و تحقیقات از وی ادامه دارد.

سردار «حسین رحیمی» اعلام کرد که این فرد به همراه دو فرزند خردسال خود وارد سفارت شده است که در تحقیقات اولیه، فرد مهاجم انگیزه خود را مشکلات شخصی و خانوادگی اعلام کرده است.

ساعت ۱۱و ۴۴ دقیقه - قاضی محمد شهریاری درباره جزئیات بیشتر این حادثه اظهار داشت که ساعت هشت صبح امروز یک دستگاه خودروی پراید با توقف مقابل سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و پس از به‌کار گیری سلاح موفق به ورود به داخل ساختمان سفارت می‌شود که پس از حمله این فرد به سفارت یک فرد از جمهوری آذربایجان کشته و ۲ نفر مجروح می‌شوند.

سرپرست دادسرای امور جنایی تهران گفت که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد این فرد با انگیزه شخصی به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران حمله کرده است. همچنین در تحقیقات اولیه، متهم مدعی شده است که فروردین ماه امسال همسرم به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران مراجعه کرده و دیگر به منزل مراجعه نکرده است.

قاضی شهریاری در ادامه بیان انگیزه فردمهاجهم به سفارت جمهوری آذربایجان گفت که در مراجعه های مکرر به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کردم و تصور می‌کردم همسرم در این سفارتخانه حضور دارد که حاضر به دیدار با من نیست. امروز صبح تصمیم گرفتم با اسلحه کلاشنیکفی که از قبل تهیه کرده بودم به سفارت مراجعه کنم.

سرپرست دادسرای امور جنایی ادامه داد که فرد مهاجم در تحقیقات اولیه مدعی است انگیزه‌اش از حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران کاملا شخصی بوده است. ما به‌محض اطلاع از این حادثه به همراه اکیپ‌های تشخیص هویت و پزشکی قانونی، اکیپ بررسی صحنه جرم و پلیس آگاهی برای بررسی حادثه حاضر شده و اکنون پرونده در حال رسیدگی است.

ساعت ۱۲و ۲ دقیقه سخنگوی وزارت امور خارجه در پی اقدام مسلحانه در ورودی سفارت جمهوری آذربایجان در تهران که منجر به کشته شدن یک نفر شده، این اقدام را شدیدا محکوم کرد.

ناصر کنعانی با تسلیت و ابراز همدردی عمیق با خانواده این عضو سفارت و نیز دولت و ملت جمهوری آذربایجان، اظهار داشت که نیروهای انتظامی و امنیتی بلافاصله وارد عمل شده و فرد ضارب را دستگیر کردند که هم اکنون در حال بازجویی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرده که با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود.نتیجه بررسی های اولیه مقامات و دستگاه‌های ذیربط، حاکی از انگیزه های شخصی در ورای این اقدام است،بنابراین با توجه به‌ ورود فوری دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط انتظامی، امنیتی و قضائی، توصیه می‌شود رسانه‌ها از انتشار اخبار غیرموثق و گمانه زنی‌ها در این رابطه اجتناب کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه تصریح کرد، اطلاعات دقیقتر در این خصوص با تکمیل روند بررسی ها منتشر خواهد شد.

ساعت ۱۳و ۵۶ دقیقه- حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزیران خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را بررسی کردند.

بر اساس شواهد و مشاهدات اولیه، ضارب با انگیزه کاملا شخصی اقدام به تیراندازی کرده است.

تدابیر امنیتی لازم برای ادامه فعالیت طبیعی سفارت و دیپلمات‌های جمهوری آذربایجان در تهران اتخاذ شده و اقدامات قضایی و امنیتی برای روشن شدن انگیزه شخصی ضارب در جریان است.

ساعت ۱۶ و ۱۱ دقیقه عصر- مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: نشانه‌های بیشتر از انگیزه شخصی مهاجم سفارت جمهوری آذریایجان به دست آمده است و این متهم فروردین شکایت‌ مفقودی همسرش را که اهل باکو بوده در ارومیه ثبت کرده است. بررسی سوابق متهم نشان می‌دهد متهم در ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ شکایتی را مبنی بر مفقودی همسرش در ارومیه ثبت کرده و همسر وی اهل باکو بوده است.

پرونده مفقودی پس از پیگیری و مشخص شدن اینکه همسر وی به جمهوری آذربایجان بازگشته است در این موضوع خاص بسته می شود و پس از آن این فرد موضوع را از وزارت خارجه و سفارت جهوری آذربایجان پیگیری می کرده است.

در ابتدای سال همسر فرد مهاجم با کمک دو نفر دیگر از اعضای خانواده اش به جمهوری آذربایجان می رود و دیگر برنمی گردد.

ساعت ۱۶ و ۴۹ دقیقه عصر - معاون سیاسی رئیس جمهور از دستور رئیس جمهور برای بررسی همه‌جانبه موضوع حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران خبر داد.

محمد جمشیدی روز جمعه در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «حادثه تلخ حمله به سفارت کشور برادر و همسایه جمهوری آذربایجان را محکوم می‌کنیم. آیت الله رئیسی بلافاصله پس از شنیدن این خبر ناگوار دستور بررسی همه جانبه موضوع را صادر و مراتب تسلیت و همدردی خود را با دولت، ملت و بازماندگان دیپلمات جانباخته اعلام و برای مجروحان آرزوی شفای عاجل کردند.»

گفتگوی تلفنی وزرای امور خارجه ایران و آذربایجان

ساعت ۱۷ و ۵۰ دقیقه - امیرعبداللهیان ‌تلفنی با جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، درباره حادثه حمله مسلحانه به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران گفت و گو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان، ضمن تسلیت و اظهار تأسف در این رابطه که به کشته شدن یک دیپلمات و مجروح شدن دو نفر دیگر از کارکنان این سفارت منجر شد، با وزیر خارجه آذربایجان و خانواده این دیپلمات ابراز همدردی کرد.

امیرعبداللهیان، ضمن محکوم کردن این حادثه با اشاره به سوء استفاده دشمنان دو کشور از حادثه امروز تأکید کرد، نباید اجازه دهیم که این حادثه بر مناسبات دو کشور تأثیر منفی بگذارد.

وزیر امور خارجه کشورمان پیشنهاد کرد برای روشن شدن ابعاد مختلف حادثه، نهادهای امنیتی دو کشور در همکاری نزدیک با یکدیگر، موضوع را پیگیری و بررسی کنند.

در این تماس امیرعبداللهیان همچنین مراتب تأسف و همدردی دکتر رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را به رئیس جمهور آذربایجان، دولت، مردم و بویژه خانواده حادثه دیدگان ابلاغ کرد.

واکنش های داخلی و خارجی به اقدام مسلحانه در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران

خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان در ساعات اولیه در خبری به نقل از وزارت امور خارجه این کشور، با اشاره به حادثه حمله مسلحانه صبح امروز نوشت که یک فرد مسلح به اسلحه کلاشینکف به پست امنیتی سفارت حمله کرد و مسئول نگهبانی سفارت در این حمله جان باخت.

براساس این بیانیه، دو محافظ دیگر این سفارت هم در جریان این حمله زخمی شدند که وضعیت آنها رضایتخش است. این رسانه جمهوری آذربایجان در خبر به هویت یا ملیت فرد جان باخته و مجروحان این حادثه اشاره نکرده است اما نوشت که جزییات این حمله در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی در این خصوص به اطلاع افکار عمومی خواهد رسید.

وزیر امور خارجه ترکیه با انتشار پیامی در حساب رسمی کاربری خود در توئیتر نوشت حمله به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران را محکوم می‌کنیم.

مولود چاووش‌اوغلو با ابراز همدردی با خانواده فرد جان باخته در این حادثه که تبعه جمهوری آذربایجان است، نوشت: جمهوری آذربایجان تنها نیست.

در ادامه ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه هم در واکنش به این حادثه اعلام کرد: ما از حمله‌ای دیگر به سفارت آذربایجان - که در آن یک مامور امنیتی جان باخت - شوکه شده‌ایم و به جمهوری آذربایجان تسلیت می گوییم.

جورج دیک سفیر رژیم صهیونیستی در باکو نیز با موج سواری بر حادثه صبح امروز در تهران، در صفحه توئیترش نوشت: سفارت اسرائیل همبستگی خود با مردم (جمهوری) آذربایجان را در این لحظات سخت ابراز می دارد.

لیور هایات سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی هم کمی بعد در همین رابطه در صفحه توییترش نوشت: از حمله به سفارت (جمهوری) آذربایجان در تهران که در آن یک مسئول امنیتی سفارت کشته شد، شوکه و غمگین شدیم و به مردم و دولت آن کشور تسلیت می گوییم.

مهربان علی اف معاون اول رئیس جمهوری آذربایجان هم در صفحه اینستاگرام خود ، مدعی شد که اقدام مسلحانه در سفارت آن کشور در تهران یک "حمله تروریستی" بوده است.

جعفر حسین زاده رییس نمایندگی جمهوری آذربایجان در ناتو نیز در توییتر خود با اشاره به این حمله نوشت: در ۲ سال اخیر، ۵ حمله به نمایندگی‌های دیپلماتیک جمهوری آذربایجان انجام شده است. ما اجرای کامل کنوانسیون وین از سوی کشور میزبان را خواستار هستیم.

آنی بویلون سفیر فرانسه هم واکنش داد که ما عمیقا از حمله صبح امروز به سفارت جمهوری آذربایجان ناراحت هستیم.

یالچین توپچی رییس مشاوران رییس جمهور ترکیه، سفیر انگلیس در باکو، رییس شورای کهنسالان سازمان کشورهای ترک‌زبان و ... از دیگر مقامات و نهادهایی بودند که به این حمله واکنش نشان دادند.

الهام‌ علی‌اف رییس جمهور جمهوری آذربایجان هم بررسی تحقیقات درباره حادثه تیراندازی صبح امروز که وی آن را «حمله تروریستی» به سفارت این کشور در تهران خواند، خواستار شد و از ایران خواست تا افراد مسئول را مجازات کند.

علی‌اف در صفحه خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: «من اقدام تروریستی امروز علیه سفارت ما در تهران را به شدت محکوم می‌کنم. من به خانواده و بستگان ستوان ارشد عسکروف اورخان رضوان اوغلو که در جریان این حمله و در حین اطمینان از امنیت سفارت و کارمندان آن کشته شد را تسلیت می‌گویم.»

وی افزود: «ما خواستار رسیدگی سریع به اقدام تروریستی و مجازات تروریست‌ها هستیم. حمله تروریستی به نمایندگانی‌های دیپلماتیک غیرقابل قبول است.»

آیهان حاجی زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در مصاحبه با شبکه خبری تی آر تی ترکیه، مدعی شده است که مسئولیت این حمله و حفاظت از سفارت، متوجه ایران است.

این سخنگو همچنین از تخلیه سفارت و انتقال کارکنان سفارت به جمهوری آذربایجان خبر داد.

وحید جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایرنا تعرض به سفارت جمهوری آذربایجان را محکوم کرد و گفت: دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی این پرونده را تا دستیابی به نتیجه نهایی پیگیری خواهند کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیروهای انتظامی و امنیتی از لحظات اولیه این حادثه در صحنه حاضر شده و تا به نتیجه رسیدن این پرونده آن را پیگیری خواهند کرد، تاکید کرد: جمهوری اسلامی تا به نتیجه رسیدن این پرونده و شناسایی دقیق هویت عامل این حادثه موضوع را پیگیری خواهد کرد.

جلال‌زاده تاکید کرد: موضع گیری‌های مقامات دو کشور بایستی در مورد این حادثه باید متعهدانه و به گونه‌ای باشد که به روابط دو کشور آسیبی وارد نکند و اجازه سوء استفاده به دشمنان را هم ندهد.

وی در خصوص تروریستی بودن این حادثه نیز به خبرنگار ما گفت: اطلاعات و گزارشات اولیه بر شخصی بودن حادثه دلالت دارد ولی برای اظهار نظر قطعی در این مورد باید منتظر ماند تا دستگاه‌های ذیربط بررسی های خود را کامل و اعلام نتیجه نمایند.

احضار سفیر ایران به وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان

بدنبال این اقدام مسلحانه «سیدعباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو به وزارت امور خارجه کشور میزبان احضار شد.

همچنین شامگاه جمعه روابط عمومی سفارت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان توضیحاتی را درباره فیلم منتشره مبنی بر ترک ساختمان سفارت کشورمان در باکو توسط کارمندان ارائه کرد.

روابط عمومی سفارت کشورمان در باکو در پی انتشار فیلمی مبنی بر این که کارمندان سفارت ایران در جمهوری آذربایجان در حال ترک ساختمان محل سفارت هستند، اعلام کرد: آن دو شخصی که در تصویر مشاهده می شوند، رانندگان و کارمندان محلی (باکویی) سفارت هستند که برای تحویل مکاتبات اداری از ساختمان کنسولی به ساختمان اصلی سفارت آمده و در حال بازگشت به ساختمان کنسولی که در چند کیلومتری ساختمان اصلی سفارت قرار دارد، بودند.

همچنین تمامی همکاران رسمی و محلی سفارت طبق روال معمول بر سر کار خود حاضر و مشغول انجام وظایف خود هستند.

عیادت وزیر امور خارجه از مصدومان حادثه

ساعت ۲۱و ۳۳ دقیقه - وزیر امور خارجه شامگاه جمعه به همراه سفیر جمهور آذربایجان در تهران از مجروحان حادثه امروز در سفارت جمهوری آذربایجان در بیمارستان شهدای تجریش عیادت کرد و حال آن‌ها را جویا شد.

وی پس از این عیادت در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای این حادثه و اطلاع از وضعیت، آیت‌الله رئیسی بر رسیدگی به وضعیت و پیگیری قضایی و حقوقی و برخورد جدی با یکایک افرادی که احیانا در این مسیر یا قصوری داشتند، تاکید کرد که نیازمند این است که پیگیری های امنیتی قضایی و انتظامی برای برخورد با مهاجم انجام شود.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه گزارشاتی از وزیر کشور، وزیر اطلاعات ، سازمان اطلاعات خارجی وزارت و دوستانمان در اطلاعات سپاه و همچنین فرماندهی کل فراجا دریافت شد؛ خاطرنشان کرد: امروز من با همکارم آقای جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان گفت و گوی مفصلی را به صورت تلفنی داشتم. در این گفت و گوی تلفنی توافق ما بر این شد آقای سفیر امشب به تهران برگردند و از نزدیک تیم همکاران من در وزارت امور خارجه، مدیرکل اوراسیا، تشریفات و همه همکارانم کمک و تلاش کردند که دو طرف از این مرحله بتوانیم به خوبی عبور کنیم بدون اینکه بهانه ای به دست دشمنان مناسبات خوب دوکشور داده شود.

وی بیان کرد: سرویس های امنیتی دو کشور نیز امروز عصر با هم گفت و گو داشتند و آخرین وضعیت و یافته ها از فرد مهاجم و انگیزه وی را به مقامات باکو منعکس شد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: آنچه که یافته های همکاران ما در بخش امنیتی و قضایی تا این لحظه نشان می دهد ضارب صرفا انگیزه شخصی داشته است و انگیزه شخصی او به وضعیتی که برای همسر وی پیش آمده برمی گردد.

امیرعبداللهیان افزود: درباره اینکه آیا همسر وی در کشور آذربایجان به سر می برد و این فرد ماه ها است که نتوانسته با همسرش تماس بگیرد یا انگیزه دیگری دارد بخش های ذیربط ما در حال بررسی هستند. اما نحوه عملیات از نظر دستگاه های امنیتی و انتظامی تایید کننده این است که این یک عملیات سازماندهی شده و تروریستی نبوده است یک اقدام باانگیزه شخصی بوده که مشابه این وضعیت تاکنون در سال های گذشته برای دیپلمات های ما در عراق و لندن و پکن پیش آمده است.

وزیر امور خارجه با یادآوری اینکه چندی پیش وضعیت مشابهی برای دیپلمات روس در یک کشور همسایه رخ داده بود، اظهار داشت: از طریق دستگاه های ذیربط امنیتی و دستگاه قضایی براساس دستور رئیس جمهور و مسئولیتی که جمهوری اسلامی ایران نسبت به تامین امنیت اشخاص و اماکن دیپلماتیک در کشور دارد، اقدامات لازم و تدابیر مقتضی اندیشیده شده است.

امیرعبداللهیان بیان کرد: به برادرم جیحون بایراموف تاکید کردم که در تماس با یکدیگر و مشورت هایی که دادیم مانع از این شویم که این اقدام تلخ و شوک آور بر وضعیت دیپلمات های جمهوری آذربایجان در تهران و بر وضعیت مناسبات تاثیر سویی را بر جای نگذارد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دیپلماسی پارلمانی آقای نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی ریاست گروه دوستی پارلمانی دو کشور را بر عهده دارند و همچنین آقای جلال زاده رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از طریق تماس با مقامات ذیربط پارلمانی و هم دیپلماتیک سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و هم از طریق تماس های تلفنی که برقرار کردند تلاش کردند مراتب تسلیت جمهوری اسلامی ایران را به نحو مقتضی منعکس کنند.

وزیر امور خارجه گفت: سفارت و اقامتگاه دیپلمات های جمهوری آذربایجان در یک مجموعه به هم پیوسته قرار دارد. اتفاقی که امروز رخ داده خانواده ها را هم تحت تاثیر قرار داده است. مناسبات دو کشور در وضعیت طبیعی خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان عنوان کرد: اما برای انتقال پیکر دیپلماتی که فوت شدند و بازگرداندن آرامش روانی به محیط کارکنان سفارت در تهران از طریق همکارانمان با آقای سفیر و خود من با وزیر امور خارجه آذربایجان در تماس هستیم و امیدوار هستیم بهترین و مناسبترین تصمیم اتخاذ شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha