هویت و امیدبخشی محور و هدف برنامه‌های دهه فجر است

تهران - ایرنا - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش هویت و امیدبخشی را محور و هدف برنامه‌های دهه فجر ذکرکرد و گفت: اهداف و برنامه‌های ما در دهه مبارک فجر برگرفته از بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین است که هویت، امید و نشاط آوری را از این دو سند مدنظر قرار داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، اصغر باقرزاده امروز در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه فجر برای دانش‌آموزان اظهارکرد: بیان آینده روشن برای نسل مقاوم و پویا و هویت ملی و انقلابی مد نظر است در این راستا نیاز است انقلاب و اهداف و خدمات آن، استکبار شناسی و استکبارستیزی را تبیین کنیم که این آگاهی رکن اول هویت است؛ در این راستا تکنیک‌ها و روش‌ها، صرفا سخنرانی نیست بلکه تعاملی و تحلیل انتقادی است. چرا که دانش‌آموز باید سوالات و شبهات را مطرح کرده و پاسخ درست را دریافت کند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در بخش هویت، نیاز به تبیین انقلاب و اهداف آن و تحقق استقلال‌طلبی، استکبارشناسی و استکبارستیزی مردم ایران داریم که ارکان اولیه هویت هستند.

به گفته باقرزاده، در این زمینه باید دلیل انقلاب مردم ایران با روش‌ها و تکنیک‌های دوجانبه و تعاملی برای دانش‌آموزان تبیین شود و به دانش‌آموزان باید اجازه دهیم که نگاه تحلیلی و انتقادی داشته و شبهات خود را بیان کنند.

وی با بیان اینکه پایه‌های دین اسلام، محکم است، گفت: این سوالات به راحتی قابل بررسی و پاسخگویی است تا روشنگری در وجود دانش‌آموزان مهیا شود.

وی با بیان اینکه موضوع بعدی این است که وقتی فرد از پاسخ سوالات خود آگاه شد، نوبت به این می‌رسد که به دستاوردها و موفقیت‌های انقلاب پی ببرد، اظهار کرد: همه این مقدمات موجب ایجاد امید به آینده می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه ساز و کاری که در نظر گرفته شده، مشارکت فعال دانش‌آموزان در همه مراحل است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان در اردوی راهیان پیشرفت با دستاوردهای نظام آشنا می‌شوند و امید و نشاط در فضای دانش‌آموزی و مدارس به‌وجود می‌آید.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش اظهار کرد : فعالیت‌های آوایی سرودها، همخوانی‌ها و شعرهای دسته‌جمعی از محور برنامه‌ها است و تمام تشکل‌های دانش‌آموزی، گروه سرود دارند که سرودهای خود را با مضامین امید، هویت و تبیین دستاوردها در مراکز عمومی مثل ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها، نمازهای جمعه و جماعت به خواندن در ایام دهه فجر اجرا خواهند کرد.

وی درباره پویش هیس‌طوری که یکی دیگر از محورها است، افزود: تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر در این پویش شرکت کرده‌اند که دانش آموزان با مطالعه کتاب سرگذشت استعمار در این‌ پویش با گذشته کشور آشنا می‌شوند که این اقدام در جهت استکبارشناسی و استکبارستیزی است.

باقرزاده افزود: پویش دیگری با عنوان اجرای سرود ملی و اهتزاز پرچم مقدس جمهوری اسلامی در دهه فجر در مدارس کشور اجرا خواهد شد همچنین شورای تشکل‌های دانش‌آموزی نیز با ۷۵۰ هزار عضو در سراسر کشور در ایام دهه فجر در مدارس اقدام به اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری و هنری خواهند کرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: دانش‌آموزان در اردوهای راهیان نور از مراکز صنعتی، پدافندی، علمی و پژوهشی بازدید می‌کنند که در ایام دهه فجر ۶ هزار دانش‌آموز به اردوهای تهران‌گردی خواهند رفت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌های دانش‌آموزی مدرسه انقلاب توسط اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز از دیگر برنامه‌ها است که روند شکل‌گیری انقلاب اسلامی توسط خود دانش‌آموزان به نمایش گذاشته می‌شود و راوی این نمایشگاه‌ها دانش آموزان هستند.

باقرزاده اظهار کرد: تلاش شده برخی رخدادهای مهم تربیتی همزمان با این ایام برگزار شود از جمله این برنامه‌ها جشن تکلیف ۷۰۰ هزار دانش‌آموز دختر بود که اختتامیه آن در دهه فجر برگزار می‌شود و جشن تکلیف پسران نیز مصادف با ولادت حضرت علی(ع) آغاز خواهد شد. همچنین مرحله کشوری مسابقات قرآن نیز در دهه فجر آغاز می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شبهات و ابهامات دانش‌آموزان جمع‌آوری شده که باید به آن‌ها پاسخ داده شود، گفت: این شبهات و ابهامات به صورت حضوری و مجازی در حال پاسخگویی است.

وی با بیان اینکه آذین‌بندی با توجه به همزمانی دهه فجر با ایام ولادت حضرت علی(ع) در مدارس انجام می‌شود، اظهار کرد: مدارس برخی مناطق هم با توجه به رویکرد مدرسه کانون محله، اعلام کرده‌اند که آذین‌بندی و برگزاری جشن محله را انجام می‌دهند.

باقرزاده افزود: اسناد لانه جاسوسی آمریکا با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی و طبق برنامه‌ریزی‌ها در سال‌های آینده در کتاب‌های درسی گنجانده می‌شود،برخی اسناد مرتبط با انقلاب اسلامی نیز در دهه فجر به صورت موشن‌گرافیک و سایر قالب‌ها در فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: تجلیل از خانواده معظم شهدا و جانبازان و راه‌اندازی پویش‌های مختلف، جشن نونهالان گام دوم انقلاب، نشست‌های جهاد تبیین توسط بسیج فرهنگیان، اعتکاف به عنوان یک موقعیت تربیتی، برگزاری مسابقه کتابخوانی حول محور دستاوردهای انقلاب اسلامی، کرسی‌های آزاداندیشی و جلسات پرسش و پاسخ نیز از دیگر برنامه‌های گرامیداشت دهه فجر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha