گزارش بانک توسعه آسیایی از نقش مهم تاجیکستان در تامین انرژی آسیای میانه

تهران - ایرنا - بانک توسعه آسیایی اعلام کرد که زیرساخت های فرامرزی تاجیکستان نقش مهمی در تجارت و تامین انرژی آسیای مرکزی ایفا می کند، زیرا با همه کشورهای همسایه در ارتباط است و پاکترین انرژی را دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا بانک توسعه آسیایی، در بررسی تجزیه و تحلیل چشم انداز انرژی تا سال ۲۰۳۰ در کشورهای عضو برنامه همکاری اقتصادی منطقه ای(CAREC) خاطرنشان می کند تاجیکستان با داشتن توانمندی های ویژه در منابع انرژی برق آبی در حال برنامه ریزی برای توسعه است و قابلیت صادرات برق به آسیای مرکزی و همچنین افغانستان و پاکستان از طریق پروژه انتقال و تجارت برق آسیای مرکزی – آسیای جنوبی (CASA-۱۰۰۰) را دارد.

در عین حال این گزارش می‌گوید که وضعیت نامشخص سیاسی در افغانستان که تاجیکستان از طریق آن برق خود را انتقال خواهد داد، پیش‌بینی در مورد زمان و اینکه پروژه CASA-۱۰۰۰ را می‌توان با موفقیت به بهره‌برداری رساند، دشوار کرده است.

گزارش ها حاکی از آن است که تاجیکستان در سال ۲۰۱۸ شروع به صادرات برق به ازبکستان از طریق خط ۵۰۰ کیلوولت کرد.

تاجیکستان برای اتصال مجدد به سامانه انتقال انرژی آسیای مرکزی(CAPS) برای همگام سازی سامانه ها و گسترش تجارت منطقه ای در بخش انرژی از بانک توسعه آسیایی حمایت مالی دریافت کرده است.

تاجیکستان از طریق چهار خط انتقال برق به سیستم برق ازبکستان، از طریق سه خط به سیستم برق قرقیزستان و از طریق دو خط به سیستم برق افغانستان دسترسی دارد.

به گفته شرکت برق دولتی تاجیکستان، این کشور برق را به استان های شمالی افغانستان (در تمام طول سال) و همسایه ازبکستان (فقط در دوره بهار و تابستان) تامین می کند.

مرکز مطبوعاتی شبکه های برق منطقه ای سرخاندریا در ۲۰ ژانویه گفت که در شرایط هوای سرد غیرعادی، تاجیکستان تامین برق را برای تامین انرژی منظم مشترکین مسکونی و تسهیلات اجتماعی در منطقه سرخاندریا ازبکستان آغاز کرده است.

به گزارش این مرکز مطبوعاتی، برق تامین شده از تاجیکستان از طریق خطوط انتقال برق ۲۲۰ کیلوولت پست رگار-۵۰۰ رگار-زارچوپ و رگار-شرآباد از ۱۸ فوریه تاکنون ۷۰ درصد برق شهرستان های های شورچین، آلتینچای، کومکورگان و جرکورگان و ۹۰ درصد برق را تامین کرده است و درشهرستان های بندیخان، قیزریک، شیرآباد، بایسون، سریاسیای، اوزون و دناو نیز عرضه شده است.

خاطرنشان می شود که از آوریل ۲۰۱۸، ازبکستان برق تاجیکستان را بسته به تقاضا خریداری کرده است.

تاجیکستان برای صادرات به کشورهای همسایه مازاد برق آبی کافی در تابستان (از ۱ می تا ۳۰ سپتامبر تعریف می شود) کافی دارد.

بر اساس داده های آژانس آمار، تاجیکستان در سال گذشته حدود ۲۱.۴ میلیارد کیلووات ساعت برق تولید کرده است که ۳.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است. گزارش شده است که در سال ۲۰۲۲، تاجیکستان ۱۰۶ میلیون دلار آمریکا از صادرات برق به کشورهای همسایه درآمد داشته است که ۱۰.۶ درصد بیشتر است. نسبت به سال ۲۰۲۱

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha