گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

تهران- ایرنا- نمایشگاه‌هایی همچون «کار خودشونه» نمایش پوسترهایی با نقد اعتراضات اخیر، «ناتمامی» و «گل و مرغ» هفته دوم بهمن در گالری‌ها و نگارخانه‌های پایتخت میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند.

به گزارش خبرنگار هنرهای تجسمی ایرنا، نمایشگاه‌هایی همچون «کار خودشونه»، «ناتمامی»، «گل و مرغ» و «کودک بِمان» هفته دوم بهمن در گالری‌ها و نگارخانه‌های مراکز فرهنگی هنری شهر تهران میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی هستند که در این گزارش معرفی می‌شوند. بعضی از گالری‌ها و نگارخانه‌ها نیز همچنان میزبان نمایشگاه‌هایی از ماه گذشته هستند.

«کار خودشونه» در گالری ابوالفضل عالی

نمایشگاه پوستر «کار خودشونه» با نمایش آثار محمدحسین نیرومند با موضوع نقد اعتراضات و اغتشاشات ۷۰ روزه، دوشنبه (دهم بهمن) ساعت ۱۱ در گالری ابوالفضل عالی به نشانی خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ افتتاح می‌شود و تا ۲۶ بهمن شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۸ میزبان علاقه‌مندان است.

محمدحسین نیرومند، کاریکاتوریست و طراح گرافیک مطرح کشور است که طی سال‌ها فعالیت هنری در زمینه کاریکاتور موفق به دریافت گواهینامه درجه یک هنری – معادل دکترا – از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نشان عالی تجسمی از جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر شده است.

تدریس و آموزش در دانشکده هنرهای زیبای سازمان صدا و سیما، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس، سردبیری و مدیر مسئول نشریه کیهان کاریکاتور، تألیف کتاب و مقاله و… بخشی از فعالیت‌های نیرومند در عرصه علمی – هنری و فرهنگی کشور تا به امروز بوده است. وی که تاکنون دبیری و داوری چندین جشنواره ملی و بین‌المللی را برعهده داشته، با شرکت در رقابت‌های هنری مختلف موفق به دریافت جوایز و الواح تقدیر متعددی از جمله جایزه طلای هنرمند برگزیده هشت سال دفاع مقدس و جایزه و مدال ویژه جشنواره ژاپن شده است.

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

نمایش کارتون و کاریکاتور هنرمندان استان زنجان

نمایشگاه مجازی «کارتون و کاریکاتور هنرمندان استان زنجان» حاصل تلاش هنرمندان جوان استان زنجان با موضوع‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برگزار شده است. در این نمایشگاه ۱۸ اثر در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته که سعی شده است با استفاده از طنز تصویری و کاریکاتور به انتقال پیام، انتقاد و پیشنهاد و در نهایت رشد و ارتقای فرهنگ جامعه پرداخته شود.

«ناتمامی» در گالری ثالث

نمایشگاه مجسمه‌های علی اعتبار با عنوان «ناتمامی» از هفتم تا ۲۵ بهمن هر روز از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، پلاک ۱۴۸ برپاست. ساعت بازدید روز اختتامیه ۱۰ تا ۱۸ است.

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

«گل و مرغ» در نگارخانه اندیشه

نمایشگاه آثار چاپی نقاشی «گل و مرغ» با آثاری از ۱۰ بانوی هنرمند به سرپرستی پریسا رحمانی جمعه (هفتم بهمن) ساعت ۱۱ در نگارخانه فرهنگسرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه افتتاح می‌شود و از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۷ میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه علاوه بر آثار پریسا رحمانی، آثاری از سارا ساوئی، بهاره محمدی اصل، الهام شعاعی، تارا همدانی، نفیسه حاجی علی اکبری، الهام قنادیان، فاطمه طالبی، زهرا شایسته زیوری و سعیده سادات باقری به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین کارگاه نقاشی زیرنظر پریسا رحمانی روز شنبه و چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۴ در نگارخانه اندیشه برگزار می‌شود.

«کودک بِمان» در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاهی از عکس‌های یوسف سلیمی نمین با عنوان «کودک بِمان» با مشارکت خانه عکس اقلیما از ششم تا سیزدهم بهمن همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ در گالری شماره ۲ فرهنگسرای ارسباران به نشانی خیابان شریعتی، خیابان جلفا، فرهنگسرای ارسباران برپاست.

یوسف سلیمی نمین متولد ۱۳۶۵ در تهران، کارشناس ارشد عکاسی و عضو انجمن عکاسان ایرانی است. آثار حاضر در این نمایشگاه منتخبی از اصلی‌ترین عکس‌های این هنرمند است که در طول سال‌ها و سفرهای مختلف از کودکان ایران و جهان گردآوری شده است.

کودکان به‌ واسطه پاکی و معصومیت، همیشه مورد توجه و سوژه‌ای جذاب برای هنرمند بوده‌اند، در این مجموعه سعی بر این بوده تا علاوه بر نشان دادن این معصومیت، مخاطبان بتوانند از طریق عکس وارد جهانی کودکانه و پاک شوند.

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

طراحی و عکس‌های بیماران پروانه‌ای در نگارخانه فرهنگسرای امید

نگارخانه فرهنگسرای امید با همکاری خانه «ای بی» نمایشگاه طراحی و عکس‌های بیماران پروانه‌ای را برگزار کرده است، این نمایشگاه از یکم تا ۱۲ بهمن در نگارخانه فرهنگسرای امید به نشانی میدان امام حسین (ع)، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان خشکبارچی، بوستان خیام میزبان علاقه‌مندان است.

این نمایشگاه با هدف شناخت بیشتر جامعه نسبت به این بیماری و توانمندی‌های بیماران پروانه‌ای تدارک دیده شده و تلاش دارد اذهان عمومی جامعه را نسبت به ابعاد مختلف این بیماری آگاه کند. با توجه به اینکه شناخت جامعه از این بیماری بسیار پایین بوده و بسیاری از افراد فکر می‌کنند، بیماری پروانه‌ای مسری است، این نمایشگاه تلاش دارد جامعه را آگاه کند.

بیماری پروانه‌ای نوعی اختلال ژنتیک پوستی است که پوست فرد بیمار بسیار شکننده و آسیب‌پذیر می‌شود و در برابر کوچکترین اصطکاک دچار زخم یا تاول می‌شود. متاسفانه برای این بیماری هنوز درمان قطعی یافت نشده و فقط با مراقبت‌های ویژه می‌توان به کاهش درد این بیماران کمک کرد. خانه «ای بی» تنها نهاد حمایتی و مردم نهاد حمایت از این بیماران است.

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

«انهدام» در آرتیبیشن

نمایشگاه گروهی نقاشی مجازی «انهدام» با آثاری از طاهر پورحیدری، علیرضا چلیپا، جواد مدرسی، نجمه کزازی، حسین تمجید، رامتین زاد، پگاه رجامند، مرتضی یزدانی و پونه اوشیدری، ۲۹ دی تا نهم بهمن در گالری آرتیبیشن میزبان علاقه‌مندان است.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم شهرزاد رویائی آمده است: «انهدام از مرگ تا ویرانی، از فساد تا تباهی؛ آنچه برجا می‌ماند میراث انهدام است. انهدام را می‌توان در گذر روزگار دید یا هنگام پا گذاشتن به سن. رد انهدام را می‌توان در فساد پی گرفت که تصویرش به مرور عیان می‌شود. اما همچنان از دست رفتن عزیزی یا ویرانی عمارتی به‌ جای مانده از روزگارانی قدیم هم برای ما یادگاری از همین پدیده است. انهدام همچون تصویری موحش، اول در نگاه‌مان ظاهر می‌شود و بعد گریبان روح و جان‌مان را می‌گیرد. گویی این‌جا، همان نقطه‌ای است که هنرمندان دست به کار می‌شوند تا انهدام را با تمامی وجوه دشوار و چندگانه‌اش، پیش چشم‌مان مصور کنند. پس اگر این رابطه‌ مستقیم و سرزنده میان هنرمند و احساسش نباشد شاید هیچ تصویری هم به جا نماند؛ تصاویری که می‌کوشند روح، جان و روان‌مان را از آنچه است بیدار کنند.

هر ویرانی گرچه ناامنی بستری که به عادت‌های ما مرتبط می‌شود را گوشزد می‌کند اما به قطع که بسیاری مواقع این ویرانی بستر امن فردا را رقم می‌زند. انهدام خانه، ارتباط، وطن و هر آنچه که ما فکر می‌کنیم به قطعیت و ثبات رسیده و این مقوله متضاد ساختن و رویش است در نتیجه می‌توان مقوله‌ تخریب را به زیبایی نگریست و به استقبال ویرانی رفت، آن هنگام که دیوارهای کهنه ما را به آسمان آفتابی بعد از خود فرامی‌خوانند. چه بسا که مسیر انهدام تا پیش از رسیدن به تصویر فاضله نیز همان زیبایی در پس زشتی را در بر دارد. همان گونه که فردریش شیلر در ۱۷۹۲ در مقاله‌ای با عنوان «درباب هنر تراژیک» نوشت: «چیزهای ناراحت‌کننده و ترسناک حتی دهشتناک، به طرز مقاومت‌ناپذیری برای ما اغواگر هستند. گویی ما در مواجهه با ویرانی و وحشت از سوی دو نیروی هماورد همزمان جذب و دفع می‌شویم و این پدیده‌ای مشترک در میان همه آدمیان است.» نمایش گروهی «انهدام» نیز با آثاری از هنرمندان معاصر در پی نمایش زیبایی‌های ناشی از پدیده‌ انهدام و ویرانی است.»

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

نمایش «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» و «مرگ قو»

نمایشگاه‌های آثار نقاشی پروین شکری با عنوان «خواهی جواب حاضر، اینک من ایدرم» و «مرگ قو» از آثار زهرا شاه‌چراغی، ۳۰ دی تا ۱۸ بهمن (دوشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۲ تا ۲۰ و جمعه‌ها از ساعت ۱۶ تا ۲۱) در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ١٨ برپاست. گالری روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است.

«نگاه نو» در نگارخانه آفتاب

نمایشگاه عکس «نگاه نو» به هنرمندی ساناز جدی، ۳۰ دی تا هشتم بهمن همه روزه به جز جمعه‌ها از ساعت ۱۲ تا ۱۶ در نگارخانه آفتاب فرهنگسرای نهج البلاغه به نشانی خیابان دکتر شریعتی، روبه روی خیابان شهیدکلاهدوز (دولت)، خیابان امامزاده دایر است.

این رویداد هنری با نمایشگاه‌گردانی جواد علمی‌نیا مدیر گروه هنری تصویر فصل با موضوع طبیعت و پرتره‌های انسانی، با نمایش ۲۵ اثر در سایز ۷۰×۵۰ و ۳۰×۴۰ برپا شده است، لیلا اکبری امور اجرایی این نمایشگاه را برعهده دارد.

«اوهام سایه‌ها» در نگارخانه آفرینش نور

نمایشگاه گروهی نقاشی شامل آثار جمعی از هنرمندان با عنوان «اوهام سایه‌ها» ۲۹ دی‌ تا ۱۲ بهمن از ساعت ۹ تا ۱۷ در نگارخانه آفرینش نور به نشانی فلکه دوم صادقیه، بلوار آیت الله کاشانی، بعد از پل شهید ستاری، جنب شهر کتاب، مجتمع فرهنگی هنری نور برپاست. در این نمایشگاه آثار زهرا بهرامی، آذر رمضانی، لیلا ابراهیمی و یاسین سعیدی با تکنیک نقاشی سیاه قلم و کنته به نمایش گذاشته شده است.

نمایش آثار تصویرگری بهزاد غریب‌پور

موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به منظور بزرگداشت زنده‌یاد بهزاد غریب‌پور و مرور خاطرات حضور او در کانون اقدام به برگزاری نمایشگاهی از منتخب آثار تصویرگری کتاب و پوسترهای این هنرمند فقید کرده است.

‌این نمایشگاه شامل ۵۰ قطعه تصویرگری کتاب‌هایی همچون پلنگ سیاه، راز آبگیر، پرنده طلایی، کچل کفترباز و استاد خیمه شب‌بازی می‌آموزد و طرح روی جلد کتاب‌های یک وجب از آسمان، نخل و باران، شیشه آواز، مرغ عشق، راهزنها و ۲۰ پوستر فیلم و تئاتر حاصل تلاش و حضور ارزشمند زنده یاد غریب‌پور در کانون است که از ۲۴ دی تا ۱۰ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۶ در موزه ملی هنر و ادبیات کودک کانون واقع در خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میزبان علاقه‌مندان است.

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

«روزنه‌ی نور» در باوان

نمایشگاه گروهی «روزنه‌ی نور»، ۲۲ دی تا ۲۰ بهمن یکشنبه تا پنجشنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۹ در گالری باوان به نشانی خیابان مطهری، خیابان لارستان، خیابان عبده، پلاک هفت دایر است.

در بیانیه نمایشگاه آمده است: ««مشاهده و دریافت» عنوان مجموعه نمایشگاه‌ سالانه‌ گالری باوان است که فارغ از موضوع، نمایه‌ای از تفکر و خط سیر گالری و فرصتی جهت ایجاد گفتمان میان هنرمندان است. در این مجموعه نمایشگاه‌ها مخاطب با طیف متنوعی از رویکردهای هنرمندان در قبال زیبایی‌شناسی و تکنیک روبه‌رو می‌شود.

در دومین دوره‌ این مجموعه که «مشاهده و دریافت؛ روزنه‌ی نور» نام دارد؛ آثاری از پونه اوشیدری، شبنم جهانشاهی، آهو حامدی، ثریا شرقی، رقیه نجدی، مهسا طهرانی و لاله معماراردستانی به نمایش درآمده است. هر یک از هنرمندان این نمایشگاه با نگاه منحصر به فرد خود سعی داشته‌اند در این برهه‌ زمانی واکنشی به رویدادهای تاریخی و اجتماعی دوران حاضر داشته باشند.»

«نور هدی نور حسین (ع) است و بس»

نمایشگاه «نور هدی نور حسین (ع) است و بس» با ۴۸ تابلوی نقاشی و ۶ مجسمه برنزی از آثار عبدالحمید قدیریان از هنرمندان نقاش و مجسمه‌ساز و چهره برگزیده هنر انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۰، از ۱۷ دی تا دهم بهمن روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۱۸ و روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۱۸ در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران به نشانی انتهای خیابان پاسداران، رو به روی ضلع غربی بوستان نیاوران برپاست. قدیریان در این نمایشگاه سعی کرده بر نقش نور الهی در جنگ ترکیبی با رژیم اشغال‌گر قدس تمرکز کند.

گالری گردی با طعم پوسترهای نقد اعتراضات تا «ناتمامی»

«آسمان آبی» در خانه کاریکاتور ایران

نمایشگاه کارتون «آسمان آبی» با موضوع آلودگی هوا و نمایش آثار جمعی از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی از ۱۴ دی تا ۱۴ بهمن روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۶ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ به استثنای روزهای تعطیل در خانه کاریکاتور ایران به نشانی خیابان دکتر شریعتی، تقاطع اتوبان شهیدهمت، خیابان شهید داود گل نبی غربی، بعد از میدان احمدی روشن (کتابی)، پلاک ۴۴ میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه آثار ۲۰ هنرمند ایرانی و خارجی با رویکرد آلودگی هوا و موضوع‌های معضلات شهری و مسائل زیست محیطی به نمایش گذاشته شده است.

نمایشگاه «مسیح علیه السلام» در باغ موزه نگارستان

نمایشگاه موقت «مسیح علیه السلام» به مناسبت سالروز ولادت مبارک حضرت عیسی بن مریم (ع) و آغاز سال نوی میلادی از نگاه تابلو نقاشی‌های باغ موزه نگارستان با آثاری از استادان فتح الله عباد، حسین محجوبی و علی محمد حیدریان، از پنجم دی تا پایان بهمن در تمامی ایام هفته به غیر از روزهای دوشنبه و ایام سوگواری از ساعت ۹ تا ۱۷ در این باغ موزه به نشانی میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع دایر است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha