«جدال نار با نور» بهترین رویداد برای انعکاس انسجام دینی است

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اهالی فرهنگ و هنر پیشتاز وحدت در جهان اسلام هستند، گفت: نمایشگاه «جدال نار با نور» که در محکوم کردن توهین به ساحت مقدس قرآن کریم برپا شده، بهترین رویداد برای انعکاس انسجام دینی است.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی عصر سه‌شنبه در حاشیه آیین افتتاح نمایشگاه «جدال نار با نور» درباره واکنش هنرمندان به بی‌‎حرمتی به قرآن کریم در سوئد اظهار داشت: معجزه جاودان دین آسمانی و پیامبر عظیم شأن ما قرآن است و این نگاه عمیقی است که از سوی خداوند در این آیین آسمانی و دین کامل ما برای نجات بشر در قالب کتاب نازل شده تا قوانین زندگی بشر را ترسیم کند.

وی گفت: این تمدن بزرگ اسلامی که مظهرش قرآن است، امروز در معرض آسیب، توهین و اهانت کسانی قرار گرفته که سابقه علم‌سوزی و حمله به مراکز علمی، فرهنگی دارند و از توهین به قرآن به عنوان یک کتاب آسمانی و برنامه کامل رهایی‌بخش انسان حمایت می‌کنند.

اسماعیلی افزود: شاهد بودیم که دولت‌های اروپایی به بهانه آزادی بیان به کتاب مقدس ۲ میلیارد مسلمان توهین کردند. این اتفاق واکنش‌های بسیار زیادی را در جهان اسلام به دنبال داشت و باعث شد مسلمانان پای کار بیایند و جامعه فرهنگی هنری کشور نیز پا به پای همه بخش‌ها و حتی خیلی جلوتر از بعضی حوزه‌ها این کار را انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه وی به عنوان خادم فرهنگ و هنر چند روز پیش فراخوانی داده و از اهالی فرهنگ و هنر درخواست کرده تا در این موضوع با نشان دادن دلدادگی‌شان به قرآن پیشتاز باشند، اظهار داشت: خوشبختانه اقشار مختلف فرهنگ و هنر بیانیه دادند و اجتماعات مختلفی داشتند. هنرمندان هنرهای تجسمی هم همچون همیشه پیشتاز بودند و امروز نمایشگاه «جدال نار با نور» را در گالری عالی حوزه هنری افتتاح کردیم که آثار بسیار خوبی در آن ارائه شده است.

«جدال نار با نور» بهترین رویداد برای انعکاس انسجام دینی است

علاقه هنرمندان کشورهای اسلامی به قرآن
اسماعیلی با بیان اینکه ظرفیت نمایشگاه اجازه نمی‌داد که بسیاری از آثار هنرمندان در قالب نمایشگاه «جدال نار با نور» به نمایش گذاشته شود، تاکید کرد: آثار این نمایشگاه طی سه روز تولید شده و خیلی از این افراد حتی از دیگر کشورهای اسلامی مشارکت کرده‌اند و این امر نشان می‌دهد که هنرمندان با چه علاقه‌ای در صحنه هستند و من از همه آنان تشکر می‌کنم که با اعتقاد راسخ قلبی که به آموزه‌های وحیانی و قرآنی دارند اینطور غیرتمندانه از ساحت قرآن حمایت کردند.

وی گفت: نمایشگاه «جدال نار با نور» بهترین رویداد برای انعکاس انسجام دینی و نشان دهنده این است که امت اسلامی یک پیکر واحد هستند.

پویش در تاسوعا و عاشورای حسینی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه اهالی فرهنگ و هنر با ذوق هنری‌شان پیشتاز این اعتلاف و وحدت در جهان اسلام هستند، درباره دیگر برنامه‌ها در واکنش به آتش زدن قرآن در سوئد بیان کرد: در این باره برنامه جامعی داریم. در بخش معاونت قرآن، پویش‌های بزرگی برای روزهای تاسوعا و عاشورا تدارک دیده شده که مردم سوگوار حسینی عشق و علاقه‌شان را در میدان و اجتماعاتشان نشان دهند.

اسماعیلی با اشاره به همکاری خوب مداحان اهل بیت(ع) با شاعران افزود: در چند روز اخیر در مجموعه برنامه‌های سوگواری، بخش مهمی از برنامه‌ها به ابراز ارادت به قرآن و انزجار از اتفاق روی داده، اختصاص داشت که با سروده‌ها و نوحه‌های بسیار زیبایی با همراهی مردم به نمایش گذاشته شد و در روزهای آینده، هم از سوی جامعه قرآنی و هم جامعه فرهنگی هنری ادامه خواهد داشت.

وی همچنین تاکید کرد: هیچ صنف و بخشی از هنرمندان نیستند که اعلام موضع رسمی نسبت به اتفاق آتش زدن قرآن نکرده باشند. همکارانم مشغول تدارک برنامه‌هایی هستند تا مجموع واکنش‌ها را گردآوری کنند و در قالب برنامه‌های فرهنگی هنری متنوعی در منظر بازدید علاقه‌مندان قرار دهند تا این بحث منجر به انسجام و همگرایی عمومی در کشور شود.

«جدال نار با نور» بهترین رویداد برای انعکاس انسجام دینی است

نقطه وفاق و همدلی میان ادیان
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اتحاد شکل گرفته معتقدان واقعی در کشور و در جهان اسلام خاطرنشان کرد: پنجشنبه گذشته در کلیسای زیبای شهرمان حاضر شدم و همه ادیان همراه ما در آن جلسه بیانیه مشترک دادند و نماینده‌های آشوری‌ها، زرتشتی‌ها، ارامنه و یهودی‌ها تک به تک صحبت کردند و بیانیه انجمن‌های خود را قرائت کردند و از اتفاق اخیر اعلام انزجار کردند که نقطه وفاق و همدلی خوبی به وجود آمد و این موضوع در ابراز علاقه به ساحت قرآن تداوم پیدا خواهد کرد.

نمایشگاه گروهی کارتون، کاریکاتور و پوستر «جدال نار با نور» در محکوم کردن توهین به ساحت مقدس قرآن کریم عصر سه‌شنبه (سوم مرداد) با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی دادمان رئیس، علی فروزانفر معاون هنری، محمد زرویی نصرآباد مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی همچون سیدمسعود شجاعی طباطبایی، مسعود نجابتی، محمدحسین نیرومند و نوید بیژنی در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری افتتاح شد.

این نمایشگاه شامل ۵۰ اثر از ۲۱ هنرمند از جمله سیدمسعود شجاعی طباطبایی،‌ عباس گودرزی،‌ محمدرضا دوست محمدی، ‌سالار عشرت خواه،‌ حسین نقیبی،‌ عامر الجازع‌ و احمد خلیل از عراق و کمال شریف از یمن است که کارتون، کاریکاتور و پوسترهایی در واکنش به اهانت به قرآن کریم در سوئد در اندازه‌های ۷۰× ۵۰ خلق کرده‌اند.

نمایشگاه «جدال نار با نور» تا ۱۴ مردادماه شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۹ در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ برپاست.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha