تحول چشمگیر بخش بهداشت‌ و درمان خراسان‌ شمالی در سایه انقلاب

بجنورد- ایرنا- رشد ۹۰۰ درصدی تخت‌های ثابت بیمارستانی، ساخت ۳۴۶ خانه بهداشت روستایی، ساخت ۲۷ مرکز بهداشتی شهری و ساخت هفت بیمارستان بخشی از اقدامات انجام شده از سوی نظام مقدس جمهوری اسلامی برای ارتقای سلامت خراسان‌ شمالی است.

به گزارش ایرنا، پیروزی انقلاب اسلامی ایران موجب توسعه کشور در همه زمینه ها شد که یکی از این پیشرفت‌ها در حوزه بهداشت و درمان و نظام سلامت رقم خورد.

بهداشت و درمان پیش از انقلاب وضعیت مساعدی نداشت و کافی است در این خصوص با بزرگترهای خود هم صحبت شویم تا طعم محرومیت سلامت پیش از انقلاب را برای ما بازگو کنند.

آنها نبود پزشک و حضور پزشکان هندی و پاکستانی و مراجعه مردم این خطه به کلان‌شهرها برای کوچکترین خدمات درمانی را به یاد می آورند زیرا که پزشکان ایرانی اندک و مراکز بهداشتی و درمانی نیز جوابگوی جمعیت این استان نبود.

اما با گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با نگاه مقایسه ای به وضعیت بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب می توان فهمید که این بخش در استان بعد از انقلاب با چه پیشرفت های قابل توجهی روبرو شده است.

جدای از برخورداری از بیمه های درمانی رایگان که خاطرات تلخ هزینه های درمان بیماران به عنوان دغدغه اصلی خانواده های این افراد را از بین برد، بعد از انقلاب هشت بیمارستان با هزار و ۱۴۹ تخت در شهرهای مختلف این استان به بهره برداری رسید و افزون بر ۱۰۰ هزار متر مربع به فضای بهداشتی و درمانی این استان محروم کشور اضافه شد که رشدی ۹۰۰ درصدی در این حوزه داشته است.

همچنین براساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در دیگر بخش های سلامت نیز شاهد رشد چشمگیر فضاهای بهداشتی روستایی و شهری هستیم که لازم است بخشی از این دستاوردهای سلامت محور در آستانه ایام الله دهه فجر بازگو شود.

تحول چشمگیر بخش بهداشت‌ودرمان خراسان‌شمالی در سایه انقلاب

پیشی گرفتن تخت‌های بیمارستان از میانگین کشوری

براساس آمار رسمی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی پیش از انقلاب تعداد تخت های بیمارستانی در استان خراسان شمالی ۱۴۵ تخت بود اما با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی هزار و ۱۴۵ تخت جدید به بیمارستان های استان اضافه شد که تا با احتساب تخت های بیمارستانی دانشکده اسفراین، آمار این تخت ها به یک هزار و ۷۰۰ می رسد.

این در حالی است که کشور از ابتدای انقلاب تاکنون با تحریم های گوناگون حتی در حوزه بهداشت و درمان نیز مواجهه بوده است اما اینک به ازای هر هزار نفر جمعیت در استان حدود ۲ تخت وجود دارد که میانگین کشوری آن ۱.۷ تخت است.

جدای از این با سفر استانی دولت سیزدهم به خراسان شمالی و نگاه عدالت محور دولت وعده های صادق رویای درمانی مرزنشینان نیز در حال تحقق است به گونه ای که به زودی تعداد بیمارستان های خراسان شمالی به عدد ۱۲ خواهد رسید و ۶۴ تخت نیز به تجهیزات درمانی این استان یک میلیون نفری افزوده خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ۱۱۳ میلیارد تومان از مصوبات سفر استانی رییس جمهور برای تجهیز بیمارستان شهرستان مرزی راز و جرگلان در خراسان شمالی اختصاص یافت و تحقق رویای احیای این مرکز درمانی کلید خورد و مردم محروم این خطه در آستانه چشیدن طعم توزیع عادلانه خدمات درمانی هستند.

دکتر سیدجواد پورنقی با اشاره به تخصیص ۷۴۵ میلیارد ریال اعتبار سفر رییس‌جمهور به بخش سلامت استان، می افزاید: این میزان اعتبار در سه مرحله جذب شد که برای احداث بیمارستان رازوجرگلان، تکمیل و تجهیز بیمارستان پورسینای آشخانه، تکمیل دانشکده داروسازی و چندین پروژه بهداشتی هزینه می شود.

وی می گوید: بیمارستان پورسینای آشخانه از دیگر پروژه های درمانی مطرح در سفر رییس جمهور بود که اعتبار خوبی برای تکمیل و تسریع در ساخت آنها مصوب شد.

تحول چشمگیر بخش بهداشت‌ودرمان خراسان‌شمالی در سایه انقلاب

رشد چهار هزار درصدی خانه‌های بهداشت روستایی

براساس آمارهای رسمی دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی، بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توجه ویژه ای نیز به حوزه بهداشت روستایی و ارتقای سلامت روستاییان شده است به گونه ای که تعداد خانه‌های بهداشت از هشت به ۳۱۸ خانه بهداشت روستایی رسیده است.

همچنین تعداد مراکز درمانی بهداشت روستایی نیز از ۱۷ به ۵۳ مرکز درمانی رسیده است که در مقایسه با پیش از انقلاب رشدی ۳۱۲ درصدی را در این بخش نشان می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: ارتقای سلامت جامعه در روستاها از اولویت‌های وزارت بهداشت بعد از انقلاب بوده است که در قالب برنامه‌های موثری دنبال شده است.

دکتر محمدرضا اکبری می افزاید: براساس آمار پیش از انقلاب نه تنها روستاها بلکه بسیاری از مناطق شهری نیز از دریافت کوچکترین خدمات درمانی محروم بودند.

وی می گوید: بعد از انقلاب جدای از ایجاد ۳۱۷ خانه بهداشت روستایی و ۳۷ مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، ۲۷ مرکز بهداشتی و درمانی شهری نیز ایجاد شده است.

اکبری با اشاره به اخذ مجوز استخدام ۲۰۰ بهورز در خراسان شمالی، خاطرنشان می کند: این نیروهای بهورز با برگزاری آزمون علمی و طی مراحل مصاحبه در راستای تامین نیروی بهورز در خانه های بهداشت روستایی به کار گرفته می‌شوند.

وی می گوید: اینک ۴۳۱ بهورز در خراسان شمالی با پست بهورزی مشغول به خدمت هستند.

تحول چشمگیر بخش بهداشت‌ودرمان خراسان‌شمالی در سایه انقلاب

احداث ۴۸ پایگاه اورژانس و امداد و نجات

براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی؛ پیش از انقلاب حتی یک پایگاه اورژانس در استان وجود نداشت و اینک ۴۸ پایگاه اورژانس در خراسان شمالی فعال است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در این خصوص می گوید: جدای از ۴۸ پایگاه اورژانس از ۲ سال گذشته اورژانس هوایی و سه موتورلانس نیز به مجموعه امداد و نجات و اقدامات پیش بیمارستانی استان افزوده شده است.

دکتر تقی دولت آبادی می افزاید: اورژانس هوایی خراسان شمالی با نجات شهروندان حتی در دورترین کوهستانی و صعب العبور ایجاد شده است.

وی می گوید: تاکنون پروازهای مختلفی برای نجات افراد حادثه دیده و بیمار به مناطق صعب العبور این استان انجام شده که بیشترین آن مربوط به افراد حادثه دیده و بیمار در شهرستان مرزی رازوجرگلان بوده است.

دولت آبادی خاطرنشان می کند: این استان دارای نقاط سخت‌گذر کوهستانی است و از نظر حادثه خیزی نیز، به ویژه سیل و زلزله در شمار ۱۰ استان نخست کشور است.

تحول چشمگیر بخش بهداشت‌ودرمان خراسان‌شمالی در سایه انقلاب

افزایش امید به زندگی در خراسان شمالی

امید به زندگی نیز از مهم ترین شاخص‌های حوزه سلامت است که در سال‌های بعد از انقلاب در خراسان شمالی افزایش فزاینده‌ای داشته است.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی امید به زندگی در کشور و خراسان شمالی تا پیش از انقلاب اسلامی ۵۷ سال بود که اکنون با انجام اقدامات سلامت محور و ارتقای بهداشت و درمان به ۷۵ سال رسیده است.

همچنین مرگ و میر شیرخواران که از شاخص‌های مهم وضعیت سلامت در دنیا است در ابتدای انقلاب ۱۲۰ در هزار نفر بود که اکنون به ۱۵ در هزار نفر رسیده است.

آمار مرگ و میر مادران نیز در خراسان شمالی پیش از انقلاب ۱۳۰ در ۱۰۰ هزار نفر بود که اکنون این شاخص به ۱۷ در ۱۰۰ هزار نفر رسیده است.

در شاخص مرگ و میر نوزادان زیر ۲۸ روزه نیز تا قبل از انقلاب اسلامی از هر هزار نوزاد، ۱۴۰ نوزاد جان خود را از دست می دادند که اکنون این رقم به عدد ۹ در هزار رسیده است.

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه سلامت خراسان شمالی

شاخص قبل از انقلاب اسلامی اکنون
تعداد بیمارستان های استان ۴ ۱۱
تعداد تخت های ثابت بیمارستانی ۱۴۵ ۱۲۹۴
تعداد دستگاه های ام آر آی و سی تی اسکن ۰

۲ عدد ام آر آی

۹ عدد سی تی اسکن

تعداد پایگاه های اورژانس ۰ ۴۸
تعداد مراکز تحقیقاتی ۰ ۵
تعداد مراکز آموزشی ۰ ۶
تعداد رشته مقاطع تحصیلی ۰ ۲۰
تعداد اعضای هیات علمی ۰ ۲۰۷
تعداد دانشجویان ۰ ۲۰۸۸
تعداد خانه های بهداشت ۸ ۳۱۸
تعداد مراکز بهداشتی و درمانی شهری ۳ ۳۰
تعداد مراکز بهداشتی و درمانی روستایی ۱۷ ۵۳
تعداد اورژانس هوایی ۰ ۱
موتورلانس ۰ ۳
امید به زندگی ۵۷ سال ۷۵ سال

تحول چشمگیر بخش بهداشت‌ودرمان خراسان‌شمالی در سایه انقلاب

۴۹ پروژه بهداشتی و درمانی در حال احداث

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان‌ شمالی می گوید: جدای از ساخت بیمارستان های شهدای فاروج، پورسینای آشخانه، امام حسن (ع) بجنورد، هاشمی رفسنجانی شیروان و طرح های توسعه بیمارستان جواد الائمه جاجرم، دپارتمان قلب بیمارستان امام حسن(ع) و کلینیک ویژه بیمارستان های شیروان و بجنورد در راستای توسعه خدمات درمانی هم اکنون نیز ۴۹ پروژه بهداشتی و درمانی در استان با بیش از ۱۸ هزار متر مربع در حال ساخت است.

دکتر سیدجواد پورنقی می افزاید: این پروژه ها با هدف ارتقای سلامت شهروندان در تمامی نقاط خراسان شمالی در حال اجرا است که شاخص ترین آن در حوزه درمان، احداث بیمارستان ۶۴ تخت خوابی شهرستان مرزی رازوجرگلان است.

وی می گوید: بیمارستان ۶۴ تختخوابی رازوجرگلان از نیازهای اصلی این شهرستان مرزی محسوب می شود که از ۲ سال گذشته کلنگ آن بر زمین زده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌ شمالی ادامه داد: با اجرای پروژه بیمارستان ۶۴ تخت خوابی و دیگر پروژه های بهداشتی و درمانی استان بی تردید در سال های آینده شاهد رشد چشمگیری در حوزه تملک دارایی بخش سلامت خواهیم بود زیرا که با اجرای این پروژه ها برای هر یک، اعتبار مشخصی تعریف و جذب می شود.

خراسان شمالی دارای ۱۱ بیمارستان و هزار و ۴۴۴ تخت بیمارستانی است و هم اکنون پنج هزار نفر در حوزه سلامت این استان خدمت رسانی می کنند.

در این استان یک میلیون نفری، ۳۶۰ پزشک عمومی و ۲۵۰ پزشک متخصص فعالیت دارند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha