۴ بهمن ۱۴۰۱، ۱۳:۰۹
کد خبرنگار: 1423
کد خبر: 85008142
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

زادآوری درختان بلوط ایلام با دخالت بی رویه انسان کاهش یافته است

ایلام - ایرنا - رییس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام گفت: تغییرات اقلیمی و تجاوز بی رویه انسان به طبیعت موجب تضعیف و آسیب در زادآوری درختان بلوط استان شده است.

امید کرمی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: چرای بی رویه دام، زراعت در زیراشکوب درختان جنگلی، شخم اراضی جنگلی، ریزگردها، بیماری و آفت، خشکسالی های مکرر و کاهش نزولات جوی موثر از جمله مهمترین عوامل در زمینه تضعیف زادآوری درختان بلوط شده است.

وی افزود: دخالت انسان و جوامع محلی از جمله دامداران، کشاورزان و بهره برداران فرآورده های جنگلی به عنوان مهمترین معضل و چالش باعث ایجاد آسیب های جدی به درختان بلوط و چرخه زادآوری آنها شده است.

رییس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام ادامه داد: طبق بررسی کارشناسان در صورت تداوم این روند و تشدید تخریب ها، درختان در ناحیه رویشی زاگرس طی ۳۰ سال و درختان ناحیه رویشی شمال کشور در مدت ۵۰ سال آینده از بین خواهند رفت.

کرمی با بیان اینکه حفظ و نگهداری درختان و احیای مناطق آسیب دیده نیازمند توجه همه دستگاه ها و تزریق اعتبارات کلان است، یادآور شد: باید برای احیای بافت آسیب دیده اراضی جنگلی اعتبارات بیشتری از سوی دولت در نظر گرفته شود.

وی تاکید کرد: ممانعت از ورود بی رویه احشام، جلوگیری از کشاورزی در زیراشکوب درختان جنگلی و شخم زمین نیازمند ورود جدی دستگاه های متولی و انجمن های مردم نهاد با هدف آگاه سازی جوامع محلی است و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری باتوجه به وسعت زیاد اراضی جنگلی به تنهایی قادر به حراست از این عرصه ها نیست.

به گفته کرمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برای احیای ناحیه رویشی زاگرس طرح های متعددی از جمله پروژه های بوم زادگاه زاگرس و نهضت جهادی تولید یک میلیارد نهاد طی چهار سال را در دست اقدام دارد که ایلام به همراه استان های فارس و کردستان پایلوت طرح بوم زادگاه زاگرس قرار گرفته است.

رییس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام توضیح داد: در این طرح زیستگاه های حیات وحش و رویشگاه های درختان بومی در قالب جنگلکاری و جنگل داری اجتماعی با همکاری عامه مردم طی سال آینده و با هدف تاثیرگذاری بر نگرش مردم در خصوص اهمیت مناطق جنگلی و حفظ انفال اجرایی می شود.

وی در مورد طرح نهضت جهادی تولید یک میلیون نهال در طی چهار سال نیز اظهار داشت: در این پروژه مهم و بزرگ در تمام نقاط مختلف کشور یک میلیارد نهال از گونه های بومی متعلق به هر منطقه تولید و کاشت می شود که در سال اول سهم استان ایلام تولید و کاشت ۱۸ میلیون اصله نهال از گونه های بومی سازگار با شرایط اقلیمی و گونه های خاص زراعت چوب در استان است.

رییس اداره جنگل کاری و جنگل داری منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام تاکید کرد: عمده درختان کاشت شده در اراضی جنگلی و بیابانی استان ایلام از واریته های بومی و سازگار با اقلیم همان منطقه است.

کرمی در خصوص ریزگردها نیز گفت: بیشتر توده های گرد و غبار حاکم بر استان ایلام از کانون های تولید ریزگرد در کشور عراق تاثیر می گیرد که در این راستا ۲ تفاهم نامه بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان های ایلام و واسط با حضور استانداران این ۲ منطقه مبنی بر کاشت نهال در اراضی بیابانی و کانون های ریزگرد عراق در استان واسط منعقد شد.

وی ادامه داد: اما با توجه به وضعیت خاص حاکم بر عراق و تغییر دولت در این کشور، فعلا امکان اجرای عملیات کاشت نهال در عراق وجود ندارد و هر زمان که عراق اعلام آمادگی کند، عملیات کاشت نهال در مناطق مستعد تولید ریزگرد در استان واسط اجرایی خواهد شد.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده که سهم مناطق جنگلی طبیعی و دست کاشت استان افزون بر ۷۰۰ هزار هکتار است.

بلوط، بنه، کنار، کهور، طوبی (تای ) از جمله گونه های درختی ناحیه رویشی زاگرس در استان ایلام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha