۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۲
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85005979
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فروش نفت روسیه در آسیا برغم تحریم های غرب

۲ بهمن ۱۴۰۱، ۱۴:۵۲
کد خبر: 85005979
فروش نفت روسیه در آسیا برغم تحریم های غرب

تهران- ایرنا- رادیو (ان‌پی‌آر) در گزارشی به بررسی نحوه دور زدن تحریم‌ها توسط روسیه برای فروش مشتقات نفتی خود به کشورهای آسیایی پرداخت.

به گزارش ایرنا، در گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: از آنجاییکه کشورهای اروپایی به علت تهاجم روسیه به اوکراین واردات نفت این کشور را ممنوع کرده اند حالا مسکو مجبور به فروش بیشتر نفت خود به کشورهای دیگر از جمله هند و چین است.

این گزارش با اشاره به اینکه روسیه پس از اعمال تحریم های غرب با وضع دشواری مواجه شد، می افزاید: این کشور نمی‌تواند نفت را به مقاصدی که پیشتر صادر می‌کرده، بدهد و ناوگان نفت کش مسکو نمی‌تواند محموله جابه جا کند به همین خاطر روسیه به کشتی‌های بیشتری نیاز دارد. اما ایالات متحده و متحدانش محدودیت‌هایی برای جلوگیری از خدمات رسانی به محموله‌ها و نفتکش‌هایی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، اعمال کردند مگر اینکه محموله نفتی به قیمت بشکه‌ای ۶۰ دلار یا کمتر فروخته شده باشد.

به نوشته این رسانه آمریکایی، درحال حاضر نفتکش‌های اورال روسیه پایین‌تر از این قیمت نفت را می‌فروشند. بنابراین روسیه مجبور شده به ناوگان نفتکش‌هایی روی بیاورد که با انتقال نفت مسکو به مکان‌های دورتر در آسیا یا هر جای دیگر تمایل به دور زدن تحریم‌ها داشته باشند. این ناوگان در صنعت نفت تحت عنوان «ناوگان سایه» معروف است.

اریک بروکهوزن تحلیلگر یک شرکت مشاوره تخصصی در انرژی و حمل و نقل دریایی در گفت و گو با ایران رادیو با بیان اینکه ناوگان سایه شامل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کشتی است،گفت: تعداد زیادی از این کشتی‌ها با پیش بینی از ممنوعیت‌های اتحادیه اروپا، در ماه‌های اخیر به دست آمدند و تنها هدف این کشتی‌ها انتقال نفت خام روسیه است در صورتی که انجام این کار برای مالکان عادی غیرقانونی می‌باشد.

بروکهوزن معتقد است که استفاده از ناوگان‌های سایه روش مرسومی است و طولانی مدت از سوی ایران و ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌های نفتی غرب استفاده شده است.

باسیل کاراتزاس مدیر یک شرکت مشاوره مالی کشتیرانی نیز گفت که مالکیت اغلب کشتی‌ها در ناوگان‌های سایه متعلق به شرکت‌های خارجی در کشورهایی با قوانین سهل گیرانه حمل و نقل از جمله پاناما، لیبریا و جزایر مارشال است.

به گفته کاراتزاس، یک کشتی می‌تواند نام خود را تغییر دهد. می‌تواند در حال انتقال مالکیت خود را تغییر دهد. بنابراین یک کشتی می‌تواند با یک نام مشخص وارد یک بندر شود و زمانیکه به یک بندر دیگر می‌رسد، در همان کشتی یک نام و مالک متفاوت داشته باشد.

ارزیابی وی از سود دور زدن تحریم‌ها توسط ناوگان‌های سایه این چنین است که اگر ۱۰ یا ۲۰ دلار برای هر بشکه بگیرند و کشتی یک میلیون بشکه نفت داشته باشد، ۵ یا ۱۰ میلیون دلار برای هر انتقال به دست خواهند آورد.

مدیر این شرکت مشاوره مالی کشتیرانی افزود: در فوریه ۲۰۲۲، یک کشتی ۲۰ ساله تقریبا قراضه ارزش گذاری شد. قیمت آنها به راحتی دو برابر می شود. اکنون ارزش این کشتی‌ها ۴۰ میلیون دلار در سال است.

انتقال محموله‌های نفتی روسیه در صورتی قانونی است که طبق تصمیم گروه ۷، اتحادیه اروپا و استرالیا برای تعیین سقف قیمت نفت روسیه، هر بشکه نفت ۶۰ دلار یا پایین‌تر معامله شده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha