۲۱ دی ۱۴۰۱، ۱۹:۳۷
کد خبرنگار: 1338
کد خبر: 84996088
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشنواره علوم انسانی «عمار» فرصت به‌کارگیری تئوری‌های بومی بود

تهران‌- ایرنا- مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره علوم انسانی عمار گفت: جشنواره علوم انسانی عمار فرصتی شد تا کنش‌های جامعه خودمان را برای کاربردی کردن تئوری‌های قبلی به کار گیریم.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، نشست رسانه‌ای دومین جشنواره مردمی علوم انسانی عمار با عنوان شب اندیشه شامگاه چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱ در سینما فلسطین برگزار شد.

مجتبی نامخواه دبیر علمی جشنواره علوم انسانی عمار در این نشست بیان کرد:جشنواره علوم انسانی عمار که از امشب دور دوم فعالیت‌هایش را آغاز می‌کند یکی از رویدادهای مستقل و تازه هویت یافته از دل جشنواره مردمی عمار است.

وی افزود: جشنواره علوم انسانی عمار محصول تامل ۱۲ ساله و گفت و گوی اهالی رسانه در جلسات داوری و پیرامونی جشنواره مردمی عمار بوده و تلاش شده است تا در جشنواره علوم انسانی این گفت و گوها را تداوم ببخشد.

نامخواه خاطرنشان کرد: جشنواره علوم انسانی عمار یک جنبشواره است که تلاش می‌کند چشم‌اندازی را برای پژوهشگران حوزه انقلاب رقم بزند.

دبیر علمی جشنواره علوم انسانی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از دانش اجتماعی جامعه ما خارج از فضای آکادمی و از دل تعاملات عمومی رشد گرفته است و یک حوزه اختصاصی پویا می‌تواند این روند را بهبود ببخشد و جشنواره علوم انسانی عمار تلاش دارد تا یک نظم جدید نسبت به مسائل اجتماعی رقم بزند.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده کوچکی از دانش اجتماعی فکر می‌کنیم که به دانش اجتماعی بیشتری در میدان نیاز داریم.

نامخواه با رونمایی از کتابچه دومین جشنواره علوم انسانی عمار گفت: در کتابچه ای که امشب از آن رونمایی شد با عنوان جنبش بازسازی عقل عملی ایده جشنواره علوم انسانی عمار به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته و به هفت مفهوم اصلی این جشنواره یا جنبش واره پرداخته است.

وی افزود: در این کتابچه تمامی نقدها و ایده‌های دوره شش ماه پیش رو درباره رابطه علوم انسانی و نظریه را پوشش خواهیم داد.

نامخواه بیان کرد: فراخوان ما امشب آغاز می‌شود و پایان دریافت آثار ابتدای اردیبهشت سال آینده و اختتامیه در خرداد سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

وی افزود: شرایط جشنواره علوم انسانی عمار این گونه نیست که اثر اولین بار ارائه شده باشد بلکه محتوای آن مهم است و این که ایده آن در چهارچوب کلی جشنواره باشد. چهارچوب ما مشخص است و آثار را در قالبی که در چهارچوب فراخوان اعلام شده خواهیم پذیرفت.

وی با اشاره به اولین دوره جشنواره علوم انسانی عمار گفت: جشنواره سال گذشته اولین تلاش برای برقراری ارتباط بین اهالی اندیشه و علوم اجتماعی با اهالی هنر و رسانه و نتیجه هزاران ساعت گفت و گو بین این آدم‌ها بود.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۳۰۰ اثر به دست ما رسید که بیش از ۸ اثر معرفی و برگزیده شدند.

نامخواه گفت: جوایز این جشنواره بیش از ارزش مادی مبتنی بر اعتبار مواجه آثار با مفاهیم است.

سعید خورشیدی مسئول شورای سیاست‌گذاری جشنواره علوم انسانی عمار در ادامه بیام کرد:خود جشنواره عمار تلاشی در رفع یک کاستی در حوزه سینما یعنی فقدان عدالت رسانه‌ای بود. این که بخشی از مردم جامعه در قاب داستان‌ها و فیلم‌های سینمایی نبودند و در جشنواره مردمی فیلم عمار تلاش شد تا ویترینی برای این رده غایب شکل گیرد و ترغیبی برای هنرمندان انقلابی نسبت به پرداخت این جمعیت باشند.

وی افزود: این دغدغه در عمار مطرح و دیده شد و پس از آن به این موضوع رسیدیم که چرا این ایده‌ها در تئوری ها دیده نمی‌شوند و در علوم انسانی اسلامی پرداختی ندارند به همین دلیل این قسمت هم در جشنواره علوم انسانی عمار مورد توجه پرداخت قرار گرفت.

خورشیدی گفت: جشنواره علوم انسانی عمار فرصتی شد تا کنش‌های جامعه خودمان را برای کاربردی کردن تئوری‌های قبلی به کار گیریم و به تجربه‌های جامعه ایران و عرصه واقعیت توجه کنیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha