درخواست کی یف برای استقرار نیروهای صلحبان در نیروگاه زاپوریژیا

تهران - ایرنا - پترو کوتین رئیس شرکت دولتی برق هسته ای اوکراین، روز چهارشنبه خواستار اعزام نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد به نیروگاه برق هسته ای زاپوریژیا حتی در صورت موافقت نکردن مسکو با ایجاد منطقه امن در اطراف آن شد.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ با اینکه کی یف در ماه سپتامبر هم خواستار استقرار نیرهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد پیرامون این تاسیسات شده بود که بزرگ ترین نیروگاه هسته ای اروپا به شمار می رود و اندک زمانی پس از حمله ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) به اوکراین، به تصرف نیروهای روسیه درآمد، اما یک مقام بلندپایه هسته ای کی یف برای نخستین بار آشکارا چنین درخواستی را حتی در نبود توافقی در این باره مطرح کرده است.

کوتین رئیس شرکت دولتی نیروگاه هسته ای "انرژواتوم" اوکراین افزود که نبود توافق به معنای لزوم استقرار نیروهای صلحبان در اطراف این نیروگاه با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد بود که روسیه در آن عضویت دائم دارد.

حملات پیاپی توپخانه ای به این نیروگاه که اوکراین و روسیه، یکدیگر را به آن متهم می کنند و قطع جریان برق آن، نگرانی هایی در باره وقوع فاجعه انتشار رادیواکتیو ایجاد کرده است.

وی در گفتگوی آنلاین با رویترز افزود که مشکل این تاسیسات، نبود راه حلی در سطح آژانس است. این روند پیشرفت نمی کند و ما پیشنهاد می کنیم که حل این مشکل را به مرحله بعدی انتقال دهیم.

رافائل گروسی دبیرکل آژانس بین الملل انرژی هسته ای از ژانویه برای میانجی گری و دستیابی به توافقی میان روسیه و اوکراین در باره ایجاد منطقه امنیتی، ابراز امیدواری کرده بود.

کوتین باتوجه به نامطمئن بودن دورنما و احتمال مخالفت روسیه با هرگونه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای اعزام نیروهای پاسدار صلح به این نیروگاه، گفت که چنین اقدامی، آگاهی همگانی را در باره اقدامات روسیه افزایش خواهد داد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوی روسیه در فرمان ماه اکتبر، مالکیت این نیروگاه را از انرژواتم به یک شرکت وابسته به روس اتم انتقال داد که کی یف آن را معادل دزدی دانست.

کوتین، استقرار نیروهای پاسدار صلح را راهی برای پایان دادن تسلط روسیه بر این تاسیسات دانست. هر چند اعلان نشدن منطقه امن، تعیین مرزهای حوزه ماموریت این نیروها را دشوار و پیچیده کرده و آنان را در معرض خطر احتمالی قرار خواهد داد.

به گفته وی، مقام های اوکراین در نشست روز چهارشنبه، چگونگی طرح مسئله استقرار نیروهای صلحبان در شورای امنیت را بررسی خواهند کرد.

کوتین ادعا کرد که روسیه ۱۵۰۰ کارمند اوکراینی زاپوریژیا را به امضای قراردادی در باره همکاری با این شرکت وابسته به روس‌اتم وادار کرده است. اکنون نزدیک به ۶ هزار تن در این تاسیسات اشتغال دارند، در حالی که این تعداد پیش از جنگ ۱۱ هزار تن بوده اند. نزدیک به ۱۰ درصد از کارکنان اوکراینی این نیروگاه امضای چنین قراردادهایی را پذیرفته اند و بقیه در مشاغل غیرعملیاتی قرار داده شده اند.

وی با توجه به زیانبار بودن تعطیلی نیروگاه های هسته ای به جز با نظارت و نگهداری دقیق، در باره احتمال آسیب جدی قطع تماس میان کارکنان زاپوریژیا و انرژواتم به علت اقدامات روسیه، ابراز نگرانی کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha