آیا آمریکا و کره جنوبی برای برگزاری رزمایش هسته ای مذاکره می کنند/ یون: آری ؛ بایدن: نه

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا برخلاف نظر همتای کره جنوبی خود گفت که کشورش درباره برگزاری رزمایش مشترک هسته‌ای با سئول مذاکره ای ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، بایدن بامداد سه‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آمریکا در مورد برگزاری رزمایش مشترک در حال گفت‌وگو با کره جنوبی است، گفت: نه.

این در حالی است که یون سوک یوئل رئیس جمهوری کره جنوبی دوشنبه گفته بود که سئول و واشنگتن در حال گفت‌وگو برای برگزاری رزمایش مشترک با استفاده از تجهیزات هسته‌ای آمریکا هستند.

یون در مصاحبه‌ای با روزنامه چوسون ایلبو که دوشنبه منتشر شد، با اشاره به آزمایش‌های موشکی کره شمالی در ماه‌های اخیر خواستار «آمادگی برای جنگ» شد.

وی اظهار کرد: سلاح‌های هسته‌ای به آمریکا تعلق دارد اما برنامه‌ریزی، اشتراک اطلاعات، رزمایش و تمرینات نظامی باید بطور مشترک میان آمریکا و کره جنوبی انجام شود.

چوسون ایلبو به نقل از یون نوشت که هدف از برگزاری رزمایش مشترک باید اجرای موثرتر «بازدارندگی گسترده» آمریکا باشد و واشنگتن در این باره نظر «کاملا مثبتی» دارد.

عبارت بازدارندگی گسترده به معنای توانایی آمریکا، بویژه نیروهای هسته‌ای این کشور، برای بازدارندگی در مقابل حمله به متحدان واشنگتن است.

توماس کانتریمن، معاون سابق وزیر خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات گفت که واشنگتن مدتهاست با ژاپن در باره بازدارندگی هسته‌ای گفت‌وگو می‌کند و از سال ۲۰۱۶ نیز گفت‌وگوهای مشابهی با کره جنوبی آغاز شد.

وی افزود: دقیقا مشخص نیست که در صحبت‌های رئیس جمهوری کره جنوبی چه چیز تازه‌ای وجود دارد و صحبت از چیزی که در جریان است، چه هدفی دارد.

به گفته کارنتریمن، مخاطب صحبت‌های یون مردم کره جنوبی هستند و به نظر می‌رسد که این اظهارات پاسخی به اقدامات کره شمالی است.

وی افزود: من فکر می‌کنم که اظهارات یون و دولت بایدن اطمینانی دوباره به مردم و کره جنوبی است تا نشان دهد که آمریکا به تعهداتش در مقابل آنها پایبند است.

مصاحبه یون یک روز پس از آن منتشر شد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی خواستار توسعه موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و «افزایش تصاعدی» زرادخانه هسته‌ای این کشور شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha