کره‌جنوبی و آمریکا در آستانه رزمایش مشترک/ آمادگی در برابر حمله اتمی احتمالی

تهران-ایرنا- کره جنوبی و آمریکا قصد دارند ماه آینده یک رزمایش نظامی ترکیبی برای مقابله با استفاده از سلاح هسته ای توسط کره شمالی برگزار کنند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، وزارت دفاع سئول روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کرد، کره جنوبی و ایالات متحده قصد دارند ماه آینده یک رزمایش نظامی ترکیبی برای مقابله با استفاده از سلاح هسته ای توسط کره شمالی برگزار کنند.

برنامه های دیگر، برگزاری برنامه ۱۱ روزه بهار کره جنوبی و ایالات متحده است. تمرین بدون وقفه، انجام آزمایش نهایی یک موشک فضایی سوخت جامد داخلی و پرتاب اولین ماهواره نظارتی نظامی کشور، بخشی از این برنامه خواهد بود.

برنامه دیگری به ریاست کمیته استراتژی بازدارندگی متحدین (DSC)، در نیمه دوم فوریه در ایالات متحده برگزار می‌شود که مبتنی بر چارچوب «تمرین های اضطرارمحور»(table-top exercise) خواهد بود. کره جنوبی و آمریکا توافق کردند که این برنامه را سالانه در یک نشست دوجانبه برگزار کنند. به گفته این وزارتخانه، نشست وزرای دفاع دو کشور در نوامبر سال گذشته میلادی برگزار شد.

یک مقام وزارتخانه گفت که انتظار می‌رود در طول این رزمایش، متحدان درباره پاسخ‌های هماهنگ به سناریوی استفاده هسته‌ای کره شمالی، از جمله رویه‌های همکاری با جامعه بین‌المللی، گفتگو کنند.

این مقام کره جنوبی که خواست نامش فاش نشود به خبرنگاران گفت: در گذشته، عمدتاً بر بحث‌های مربوط به بازدارندگی و مدیریت بحران متمرکز بود. اما دامنه مانور برنامه ریزی شده گسترده تر خواهد شد زیرا کره شمالی حتی احتمال استفاده از موشک‌های هسته ای را مطرح کرده و نگرانی های شهروندان کره جنوبی را تشدید کرد.

در برنامه تمرین های اضطرارمحور که در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد، برگزاری سالیانه پیش بودی شده بود اما در دولت قبلی کره جنوبی (مون جائه) که مشتاق نزدیکی بین دو کره وجود داشت، این رزمایش تنها دو بار از جمله هفتمین و آخرین دوره در سئول در سپتامبر ۲۰۲۱ انجام شد.

معاون سیاسی وزیر دفاع کره جنوبی، «هیو تائه کیون»، ریاست هیئت کره جنوبی را بر عهده خواهد داشت، در حالی که انتظار می رود معاونان دستیار وزیر دفاع در امور هسته ای و سیاست مقابله با تسلیحات کشتار جمعی و آسیای شرقی، ریاست هیئت آمریکایی را بر عهده بگیرند.

توافق‌نامه تمرین های اضطرارمحور میان آمریکا و کره جنوبی توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده، زیرا یون در مصاحبه اخیر خود با رسانه‌ها گفت که این دو کشور متحد درباره برگزاری رزمایش های مشترک گفت‌وگو کرده‌اند؛ رزمایش هایی که می تواند شامل تجهیزات هسته‌ای ایالات متحده برای تقویت بازدارندگی در برابر تهدیدات هسته‌ای کره شمالی باشد.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: ما سناریوهای آموزشی واقع‌بینانه‌ای را اعمال خواهیم کرد که منعکس‌کننده شرایط امنیتی کنونی، از جمله درس‌هایی از جنگ در اوکراین و افزایش تهدیدات کره شمالی، به منظور بهبود امکان عملی بودن آن است که از طریق تمرین بدون وقفه، اثربخشی آن را دوچندان خواهیم کرد.

همراه با رزمایش، سئول و واشنگتن قصد دارند حدود ۲۰ تمرین میدانی در مقیاس بزرگ را در نیمه اول سال جاری انجام دهند.

این تمرینات شامل مانورهای آبی خاکی سانگ یانگ (اژدهای دوگانه) است که متحدان قصد دارند تا سطح لشکر را از سطح تیپ افزایش دهند.

کره جنوبی برای تقویت قابلیت های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی (ISR)، در نظر دارد اولین ماهواره نظارتی نظامی خود را در نیمه دوم سال جاری پرتاب کند. سئول به دنبال استقرار پنج ماهواره از این دست تا اواسط دهه ۲۰۲۰ است.

این کشور تعهد خود را برای تقویت قابلیت های ضدپهپاد در پی نفوذ پهپادهای کره شمالی در مرز بین دو کره در ماه گذشته تکرار کرد.

برای گسترش همکاری‌های امنیتی فضایی، کره جنوبی از طرحی برای انجام یک رزمایش نظامی با ایالات متحده برای افزایش قدرت فضایی با بهره‌گیری از فناوری‌های پیشرفته، مانند هوش مصنوعی، رونمایی کرد.

سئول و واشنگتن در یک کمپین به مناسبت هفتادمین سالگرد تأسیس ائتلاف خود، قصد دارند میزبان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو فرماندهی سازمان ملل (UNC) به رهبری امریکا باشند.

به گزارش ایرنا قرارداد تمرین های اضطرارمحور برای تقویت بازدارندگی مناسب متحدان کره جنوبی در برابر تهدیدات کره شمالی طراحی شده است اما به طور منظم بین کره و آمریکا برگزار نشده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha