پیگیری‌ها برای رفع مشکل موزه علوم انجام شده است/موزه در محلی جدید راه‌اندازی می‌شود

تهران- ایرنا- سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، از پیگیری و رایزنی‌های لازم به همراه وزارت علوم برای رفع مشکل حقوقی بنای موزه ملی علوم و فناوری خبر داد و اعلام کرد: مسئولان وزارت علوم بر انجام این تعهد قانونی تاکید کرده و تلاش دارند در سریع‌ترین زمان محل جدید موزه را آماده سازند. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، موزه ملی علوم و فناوری که با توافق سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در محل قدیمی این کتابخانه دایر بود، از مرداد گذشته به دلیل اختلاف این دو نهاد بر سر بنای موزه و پایان مدت استفاده از این بنا تعطیل شد؛ موضوعی که ایرنا در گزارشی آن را پیگیری کرد.

در پی انتشار این گزارش، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در جوابیه‌ای به امضای مدیرکل حوزه ریاست، روابط عمومی و بین‌الملل این نهاد که به ایرنا ارسال کرد، در این مورد توضیح داد. در این مطلب آمده است: از آنجا که سیاست کلی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در موضوع اختلاف‌ها و دعاوی با دستگاه‌های اجرایی، پیگیری امور از طرق حقوقی و مبادی قانونی و تعامل با دستگاه‌های ذیربط بوده است، از انتشار موضوعات مورد اختلاف با دستگاه‌های اجرایی در رسانه‌ها و انتشار دعاوی قبل از حصول نتیجه در جلسات کارشناسی پرهیز می‌کند.

این جوابیه می‌افزاید: ساختمان مورد اشاره واقع در خیابان سی‌تیر که هویت تاریخی و فرهنگی کتابخانه ملی ایران است، در سال ۱۳۸۹ و طی تفاهم‌نامه‌ای با موضوع و مدت مشخص (۱۰ سال) در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفت که با پایان مدت آن به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌شود تا نسبت به تخلیه ملک اقدام کند. اما علیرغم مکاتبات متعدد صورت گرفته با آن وزارتخانه و تاکیدات مقامات وقت، تخلیه محل انجام نشد؛ لذا سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بر اساس قوانین مصرح اداری، موضوع را از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری به عنوان مرجع ذیصلاح قانونی در رفع اختلافات دستگاه‌های اجرایی پیگیری کرده و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نیز نهایتا طی تصمیم‌نامه قطعی در سال ۱۳۹۹ دستور تخلیه ملک را صادر کرده است. علی ایحال با گذشت بیش از دو سال از تصمیم قانونی صادره، کماکان اجرای این حکم به تعویق افتاده است.

پیگیری‌ها برای رفع مشکل موزه علوم انجام شده است/موزه در محلی جدید راه‌اندازی می‌شود

در مسیر رفع این مشکل، موضوع در سطح مسئولان ارشد سازمان اسناد و کتابخانه ملی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری و رایزنی‌های لازم انجام شده است. مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز بر انجام این تعهد قانونی تاکید دارند و تلاش دارند در سریع‌ترین زمان محل جدید موزه را آماده سازند.

در پایان آمده است: با این وجود، آنچه که این سازمان انجام داده است کاملا منطبق با قانون و ضوابط و مقررات بوده و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تا استیفای کامل حقوق قانونی خود جهت انجام رسالت‌های ذاتی خویش، موضوع را از طریق مراجع زیربط پیگیری خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، بنای قدیمی کتابخانه ملی ایران در خیابان سی‌تیر، قطب میراث‌فرهنگی تهران از زمانی (سال ۱۳۸۳) که کتابخانه به ساختمان جدید در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد اسباب‌کشی کرد، شاهد درخواست وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مختلف برای استفاده‌های دیگر از این بنا بوده است. واقع شدن در منطقه تاریخی ۱۱ شهر تهران، نزدیکی به بناهای تاریخی مختلف و همجواری با موزه‌های دیگر که هر کدام می تواند گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را جلب کند، موجب رایزنی این نهادها برای استفاده از بنای مزبور می‌شد.

همچنین با تصویب پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در تاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۲ در مورد تاسیس موزه علوم و فناوری توسط هیات وزیران و تصویب اساسنامه موزه هیات امنایی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ر تاریخ ۱۳۸۴/۵/۲۲ توسط شورای گسترش آموزش عالی و ابلاغ آن، موزه ملی علوم و فناوری ایران به عنوان یک موسسه پژوهشی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان پیشین کتابخانه ملی و در خیابان سی تیر با یک گالری در سال ۱۳۸۹ کار خود را آغاز کرد و با توسعه موزه اکنون دارای چند نگارخانه است که هر کدام مخاطب را با وجوهی از دنیای علم آشنا می‌کنند؛ ۶ نگارخانه فعال موزه ملی علوم و فناوری ایران؛ شامل نگارخانه‌های کهن ‌بوم‌ و ‌بر، نجوم قدیم، ابزارهای جراحی قدیم، مورس تا موبایل، دنیای حرکت و نورشناسی است.

موزه ملی علوم و فناوری از سوی ایکوم (شورای بین‌المللی موزه‌ها) ایران طی پنج سال متوالی به عنوان موزه برتر کشور برگزیده شد و با داشتن نگارخانه‌های متعدد اهدافی همچون ترویج علم و تسهیل ارتباط شهروندان با علم، پاسداشت دستاوردهای دانشمندان ایرانی‌اسلامی و بازنمایی فناوری‌های بومی ایرانیان را دنبال می‌کند.

البته با اینکه ساخت بنای جدید برای موزه ملی علوم و فناوری از مدت ها قبل مطرح بود و اوایل سال ۱۴۰۰ خبر رسید که احداث بخش نخست ساختمان جدید موزه ملی علوم و فناوری ایران در منطقه گردشگری، علمی و فرهنگی عباس آباد با برگزاری مناقصه در بستر سامانه تدارکات الکترونیک دولت در مرحله اجرا قرار گرفته است اما این بنا نیز دست‌کم به‌زودی آماده نخواهد شد. بر اساس این خبر، بنای ساختمان موزه ملی علوم و فناوری ایران در منطقه گردشگری، علمی و فرهنگی عباس آباد حدود سه هکتار است.

سیف الله جلیلی رییس موزه ملی علم و فناوری ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا تیر ماه گذشته در مورد روند ساخت این ساختمان توضیح داده بود که ساخت و ساز این ساختمان در اراضی عباس‌آباد و کنار مجموعه فرهنگستان‌ها از یک سال قبل آغاز شده است و انتظار داریم که این بنا به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در صورت تامین بودجه مناسب تا پایان سال به پایان برسد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha