بودجه مناسبی برای ساخت بنای جدید موزه علوم تخصیص داده شد

تهران- ایرنا- معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بودجه مناسبی برای ساخت بنای جدید موزه ملی علوم و فناوری در اراضی عباس‌آباد اخیرا تخصیص داده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا موزه ملی علوم و فناوری که با توافق کتابخانه ملی و وزارت علوم در بخش‌هایی از محل قدیمی بنای این کتابخانه در خیابان سی‌تیر دایر بود، از مرداد گذشته به دلیل اختلاف این دو نهاد بر سر بنای موزه تعطیل شد؛ موضوعی که ایرنا طی چند گزارش آن را از معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسئولان کتابخانه ملی پیگیری کرد.

ساخت بنای جدید برای موزه ملی علوم و فناوری نیز از مدت‌ها قبل و به دلیل اجاری بودن بنای فعلی آن مطرح بود و اوایل سال ۱۴۰۰ خبر رسید که احداث بخش نخست ساختمان جدید موزه ملی علوم و فناوری ایران در منطقه گردشگری، علمی و فرهنگی عباس آباد با برگزاری مناقصه در بستر سامانه تدارکات الکترونیک دولت در مرحله اجرا قرار گرفته است. بر اساس این خبر، بنای ساختمان موزه ملی علوم و فناوری ایران در منطقه گردشگری، علمی و فرهنگی عباس آباد حدود سه هکتار است.

بودجه خوبی برای ساخت بنای جدید موزه علوم تخصیص داده شد

سیف الله جلیلی رییس موزه ملی علم و فناوری ایران در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا تیر ماه گذشته در مورد روند ساخت این ساختمان توضیح داده بود که ساخت و ساز این ساختمان در اراضی عباس‌آباد و کنار مجموعه فرهنگستان‌ها از یک سال قبل آغاز شده است و انتظار داریم این بنا به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در صورت تامین بودجه مناسب تا پایان سال به پایان برسد.

با وجود این فعلا خبری از ساخت بنا و استقرار موزه در این ساختمان جدید نیست و حتی بر اساس اطلاعات پایگاه‌ اطلاع‌رسانی موزه نیز پروژه طراحی و ساخت ساختمان جدید طی برنامه‌ای پنج‌ساله و در سه مرحله اجرا خواهد شد.

با جدیت در حال حل مشکل هستیم

حال علی خطیبی معاون اداری مالی و مدیریت منابع انسانی وزیر علوم در پاسخ به پیگیری های خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، در مورد بودجه ساخت بنای جدید موزه اینچنین گفت: بنای جدید موزه ملی علوم و فناوری ردیف بودجه در بودجه سنواتی دارد ولی هفته گذشته هم کمک ویژه‌تری را به ساخت این بنا اختصاص دادیم.

وی بدون ارائه میزان و مبلغ دقیق بودجه تخصیص یافته برای پیشبرد ساخت بنای موزه علوم اظهار داشت: برای اینکه موزه دوباره کار خود را ازسربگیرد و در ساختمان جدید دایر شود، بودجه خوبی تخصیص داده شد تا ساخت قسمتی از بنا و نه همه آن، تا اواسط سال آینده پایان یابد.

معاون اداری مالی وزارت علوم تاکید کرد: عدد خوبی را اخیرا برای پیشبرد ساخت موزه ملی علوم و فناوری تخصیص دادیم و با جدیت در حال حل مشکل هستیم. همچنین برای حل اختلاف با کتابخانه ملی تلاش می‌کنیم.

بودجه خوبی برای ساخت بنای جدید موزه علوم تخصیص داده شد

به گزارش ایرنا، بنای قدیمی کتابخانه ملی ایران در خیابان سی‌تیر، قطب میراث‌فرهنگی تهران از زمانی (سال ۱۳۸۳) که کتابخانه در پی ادغام با سازمان اسناد ملی به نام سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران نام گرفت و به ساختمان جدید در منطقه فرهنگی گردشگری عباس‌آباد اسباب‌کشی کرد، شاهد درخواست وزارت‌خانه‌ها و نهادهای مختلف برای استفاده‌های دیگر از این بنا بوده است. واقع شدن در منطقه تاریخی ۱۱ شهر تهران، نزدیکی به بناهای تاریخی مختلف و همجواری با موزه‌های دیگر که هر کدام می تواند گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را جلب کند، موجب رایزنی این نهادها برای استفاده از بنای مزبور می‌شد.

این بنای تاریخی که همراه با بقیه مجموعه موزه ملی در قسمت شمالی ساختمان موزه ملی ایران (خیابان سی‌تیر) به مساحت حدود ۳۵۰۰ مترمربع واقع است و همراه با موزه ایران باستان که امروز موزه ملی ایران نام دارد، در سال ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی شهر تهران ثبت شده است.

مجموعه بناهای موزه ملی ایران و بنای کتابخانه ملی توسط معمار مطرح فرانسوی آندره گدار (۱۸۸۱ تا ۱۹۶۵) در سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۱۴ طراحی و در سال ۱۳۱۸ افتتاح شد. البته سندی نیز در موزه ملی وجود دارد که نشان می‌دهد غیر از گدار، ماکسیم سیرو (۱۹۰۷ تا ۱۹۷۵) دیگر معمار فرانسوی نیز در طراحی این بناها در سال ۱۳۱۴ نقش داشته است.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مجلس شورای اسلامی هر کدام با هدف استفاده از این بنا برای ارائه خدمات موزه‌ای با سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران رایزنی کرده بودند و در نهایت طبقه دوم به وزارت علوم برای تاسیس موزه علوم و فناوری واگذار شد.

پیرو پیشنهاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره تأسیس موزه علوم و فناوری، مورخ ۱۳۸۰/۱۲/۱۹ در خصوص تاسیس موزه ملی علوم و فناوری جمهوری اسلامی ایران، کلیات آن در تاریخ ۱۳۸۱/۱۰/۲۲ به تصویب هیات وزیران رسید و در نهایت موزه ملی علوم و فناوری ایران به عنوان یک موسسه پژوهشی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ساختمان پیشین کتابخانه ملی و در خیابان سی تیر با یک گالری در سال ۱۳۸۹ کار خود را آغاز کرد و با توسعه موزه اکنون دارای چند نگارخانه است که هر کدام مخاطب را با وجوهی از دنیای علم آشنا می‌کنند؛ ۶ نگارخانه فعال موزه ملی علوم و فناوری ایران؛ شامل نگارخانه‌های کهن ‌بوم‌ و ‌بر، نجوم قدیم، ابزارهای جراحی قدیم، مورس تا موبایل و دنیای حرکت و نورشناسی است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha