از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

تهران-ایرنا- اذعان تحلیلگرآمریکایی به نفوذ خارجی پشت پرده اغتشاشات ایران، رابطه باچین اولویت مردم عربستان، تاکید ریاست کشورهای مشترک المنافع به حسن همجواری، روسیه و ایران در حال ایجاد یک مسیر تجاری جدید بین قاره‌ای و ۲۰۲۳ سال اخراج آمریکایی ها از عراق، مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**نماینده پارلمان عراق در گفتگو با ایرنا: ۲۰۲۳ سال اخراج آمریکایی ها از حاکمیت عراق خواهد بود

«حمید کاظم الزاملی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به تصمیم و جدیت نمایندگان این کشور، سال جاری میلادی (۲۰۲۳) را سال اخراج آمریکایی ها و بازگرداندن حاکمیت عراق دانست.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

الزاملی که نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در حاشیه مراسم «تجمع قلم» بغداد متشکل از اندیشمندان و تحلیلگران عراقی به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت فرماندهان پیروزی گفت: تصمیم ما در پایان بخشی به اشغالگری آمریکا در عراق، ثابت و جدی است و ان شاء الله سال ۲۰۲۳ سال پایان دادن به اشغال و اخراج آمریکایی ها و بازگرداندن امنیت و حاکمیت عراق خواهد بود.

شب گذشته، محله «العرصات» بغداد شاهد یکی از دهها مراسم مختلف عراقی ها به مناسبت گرامیداشت سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تحت شعار «مسیر ما؛ وفاداری به فرماندهان پیروزی» بود؛ گردهمایی که چندین چهره سیاسی و تحلیلگران و نویسندگان عراقی را زیر یک سقف گردهم آورد.

https://irna.ir/xjLnQY

**تحلیلگر آمریکایی:آمریکا با ترور سردارسلیمانی به هدفش نرسید/ نفوذ خارجی پشت پرده اغتشاشات ایران

یک تحلیلگر آمریکایی در سومین سالگرد ترور سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همراهانش با بیان اینکه این ترور، نقض قوانین بین المللی بود و باعث افزایش خصومت میان ایران و آمریکا شد، گفت: آمریکا خشونت را راه دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک خود می‌داند اما با ترور سردار سلیمانی به هدف خود نرسید.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

رابرت فانتینا، نویسنده کتاب "تبلیغات دروغین، دروغ و نمادهای دروغین؛ چگونه آمریکا جنگ‌هایش را توجیه می‌کند" در گفتگوی اختصاصی با ایرنا افزود: هیچ دولتی از نظر قانونی نمی تواند یک فرمانده نظامی یا رهبر کشور دیگری را به قتل برساند. آمریکا به این دلیل با ایران اختلاف دارد که نمی‌تواند یک دولت قدرتمند و با نفوذ را در خاورمیانه غیر از شریک جنایتکار خود یعنی رژیم صهیونیستی تحمل کند.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه تصریح کرد: مقام های آمریکایی هرگز علاقه ای به دیپلماسی ندارند. آنها معتقدند خشونت راه دستیابی به اهداف ژئوپلیتیک شان است که این اهداف با ترور سردار سلیمانی محقق نشد و ایران همچنان کشور قدرتمندی است.

فانتینا تصریح کرد: سران کاخ سفید گهگاه تمایل خود را برای راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل اختلافات با سایر کشورها ابراز می‌کنند، اما همیشه چنین اظهاراتی را با این جمله تهدید آمیز همراه می‌کنند که «همه گزینه‌ها روی میز است.»

این تحلیلگر مسایل بین المللی همچنین گفت که سازمان های جاسوسی سیا و موساد هر دو به خاطر اقدامات خشونت آمیز، نقض قوانین بین المللی و جنایات علیه بشریت، شناخته شده اند و آنها از فرصت حوادث ایران سوءاستفاده کرده اند تا اوضاع را برای مردم و دولت ایران بدتر کنند.

بامداد روز جمعه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور تندروی سابق آمریکا، کاروان حامل سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را هنگام سفر رسمی و در خروجی فرودگاه بغداد مورد هدف تروریستی قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم، به شهادت رساند.

مشروح مصاحبه با این تحلیلگر آمریکایی بدین شرح است:

سوال: در آستانه سومین سالگرد ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد قاسم سلیمانی به دستور مستقیم رئیس جمهور سابق آمریکا هستیم. تروری که تحلیلگران و سیاستمداران بسیاری، آن را نقض آشکار حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل می دانند. آیا آمریکا به اهدافش از این ترور از جمله ادعای امن شدن رسید؟

پاسخ: دولت آمریکا اغلب دستور به انجام اقداماتی می دهد که دقیقاً نتایج معکوس می دهند. برای مثال، تهاجم به عراق، تروریست‌ها و خطر بسیار بیشتری نسبت به گذشته برای آمریکا ایجاد کرد. به نظر می رسد مقامات دولتی آمریکا درک نمی‌کنند که کشتن مردم، قاتلان را در دل بازماندگان، عزیز نمی کند.

ترور سردار سلیمانی قطعا نقض قوانین بین المللی بود. هیچ دولتی از نظر قانونی نمی تواند یک فرمانده نظامی یا رهبر کشور دیگری را به قتل برساند. آمریکا به این دلیل با ایران اختلاف دارد که نمی تواند یک دولت قدرتمند و با نفوذ در خاورمیانه غیر از شریک جنایتکار خود یعنی رژیم صهیونیستی را تحمل کند. ترور سردار سلیمانی تنها باعث افزایش خصومت با آمریکا شد.

سوال: از دیدگاه شما، پیامدها و تاثیرات ترور سردار سلیمانی بر منطقه و مناسبات میان ایران و آمریکا چه بوده است؟

پاسخ: روابط میان آمریکا و ایران به دلیل نقض (برجام) توسط واشنگتن بسیار تیره شد. نقض برجام همچنین نقض قوانین بین‌المللی بود، زیرا برجام از حمایت رسمی سازمان ملل متحد برخوردار بود. با ترور سردار سلیمانی، آمریکا فقط این روابط را بدتر کرد اما مقامات آمریکایی هرگز علاقه ای به دیپلماسی ندارند. آنها معتقدند خشونت راه دستیابی به اهداف ژئوپلیتیکی آمریکا است. اما این اهداف با ترور سردار سلیمانی محقق نشد و ایران هنوز کشور قدرتمندی است.

سوال: آمریکا همواره از دخالت در امور کشورهای غیر همسو با خود، از ترور تا تحریم، کودتا و جنگ، هیچ ابایی نداشته و جان بولتون از سیاستمداران تندروی آمریکا نیز به دخالت های آشکار کشورش اشاره کرده است. چرا آمریکا به رغم شکست سیاست هایش در مورد جمهوری اسلامی ایران، همچنان از این حربه ها استفاده می کند؟

پاسخ: همانطور که قبلاً ذکر شد، مقامات دولت آمریکا به اصل «زور، ابزار صحیحی است» معتقدند، به این معنی که آنها از زور به عنوان روش اول برای تعامل با سایر کشورها در صحنه جهانی استفاده می‌کنند. آمریکا بیش از ۶۰ سال است که کوبا را به امید "تغییر رژیم" تحریم کرده است. در دوران دولت اوباما، نتایج معکوس این رویکرد به رسمیت شناخته شد و برخی از تحریم های آمریکا علیه کوبا لغو شد اما دولت ترامپ این اقدامات را معکوس کرد.

به گفته ترامپ، وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران پس از نقض برجام از سوی آمریکا، با هدف سخت‌تر کردن اوضاع برای ایران بود تا رهبران این کشور خواستار مذاکرات جدید شوند. البته این اتفاق نیفتاد. مردم ایران به خوبی به زندگی تحت تحریم های غیرقانونی عادت کرده اند. جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که جانشین ترامپ شد، می توانست و باید بلافاصله پس از آغاز به کار خود، برجام را احیا می کرد اما او ترجیح داد این کار را انجام ندهد.

مقام های آمریکایی همیشه می خواهند آمریکا را به عنوان قوی‌ترین قدرت نظامی در جهان معرفی کنند و بسیاری از آنها، کمک های مالی سخاوتمندانه در زمان انتخابات و انتخاب مجدد را از پیمانکاران بزرگ نظامی دریافت کردند. بنابراین با افزایش خصومت نسبت به ایران این پیمانکاران می‌توانند هزینه های هنگفت خود را برای تسلیحات توجیه کنند.

سوال: دولت بایدن به رغم شعار رویکرد دیپلماسی در قبال ایران و ادعای اینکه هدفش تغییر نظام (رژیم) نیست، در حوادث اخیر ایران، به صراحت از ناآرامی ها و مخالفان جمهوری اسلامی ایران حمایت و از ساز و کارهای بین‌المللی علیه تهران استفاده کرده است. هدف آمریکا از این دخالت ها و اقدامات خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران چیست و به چه نتیجه ای می‌خواهد برسد؟

پاسخ: مقام های دولت آمریکا گهگاه تمایل خود را برای راه‌حل‌های دیپلماتیک جهت حل اختلافات با سایر کشورها ابراز می‌کنند، اما همیشه چنین اظهاراتی را با این جمله توصیف می‌کنند که «همه گزینه‌ها روی میز است.» این جمله به این معنی است که اگر کشورهای دیگر به خواسته‌های آمریکا، هرچند این خواسته ها غیرمنطقی باشند، تن ندهند، واشنگتن ممکن است آنها را بمباران کند. مقام های آمریکایی سال‌ها از سازمان تروریستی و بی رحم، مجاهدین خلق (منافقین) که هدفش سرنگونی حکومت ایران است، حمایت کرده اند.

در نهایت، آمریکا می‌خواهد پایان حکومت فعلی ایران را ببیند و یک دولت دست نشانده جایگزین آن شود که دستورات آمریکا را انجام می دهد. این همان چیزی است که در سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد. آمریکا در این سال دولت منتخب دموکراتیک ایران را سرنگون کرد و شاه ظالم را روی کار آورد. رژیم سرکوبگر شاه، چندین دهه دوام آورد تا اینکه انقلاب مردمی آن را سرنگون کرد. آمریکا علاقه ای به استقلال هیچ ملتی ندارد مگر اینکه آن کشور شکلی از حکومت را انتخاب کند که تمام خواسته های واشنگتن را دنبال کند.

سوال: اساسا نقش غرب و متحدانش به ویژه آمریکا و نهادهای اطلاعاتی مانند سیا و موساد را در ناآرامی ها و اغتشاشات اخیر ایران چگونه ارزیابی می کنید و نظر شما درباره ادعای حمایت آمریکا از مردم و زنان ایران و حقوق بشر با توجه به رویکرد دوگانه واشنگتن در قبال کشورها از جمله عربستان سعودی، چیست؟

پاسخ: سیا و موساد هر دو به خاطر اقدامات خشونت آمیز، نقض قوانین بین المللی و جنایات علیه بشریت، شناخته شده اند. ناآرامی ها در ایران ممکن است توسط این سازمان های جنایتکار ایجاد نشده باشد، اما آنها قطعا از این فرصت (سوء) استفاده کرده اند تا اوضاع را برای مردم ایران و دولت این کشور بدتر کنند.

ایران جمعیت بزرگی دارد و در هر کشوری با این وسعت، افرادی خواهان تغییر در سیاست های دولت هستند. آنها حق دارند برای این تغییرات تظاهرات مسالمت آمیز داشته باشند اما خشونتی که هر از چند گاهی در برخی مناطق ایران رخ داده است سازگار با خواسته ایرانیانی که خواستار تغییر هستند، نیست. شکی نیست که نفوذ خارجی عمدتا و نه منحصرا از سوی سیا یا موساد پشت این خشونت ها هستند.

سوال: نظر شما درباره ادعای حمایت آمریکا از مردم و زنان ایران و حقوق بشر با توجه به رویکرد دوگانه آمریکا در قبال کشورها از جمله عربستان سعودی، چیست؟

پاسخ: آمریکا در مطالبه حقوق بشر بسیار گزینشی عمل می کند. عدم توجه به نقض فاحش حقوق زنان و مخالفان توسط عربستان سعودی تنها یک نمونه در این رویکرد گزینشی است. آمریکا از تمام جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت اسرائیل حمایت مالی می کند و از نقض وحشتناک و مداوم حقوق اولیه بشری مردم فلسطین حرفی نمی زند. حتی در داخل مرزهای خود، آمریکا نمی تواند حقوق اولیه بشری را برای زنان و رنگین پوستان فراهم کند. این امر در قوانین سرکوبگرایانه در مورد زنان، و رفتار شدید (خشن) پلیس در جوامع عمدتا سیاهپوست و تعداد نامتناسب سیاهپوستان و سایر مردم در در زندان های آمریکا مشهود است.

با این حال، سیاستمداران آمریکا با افتخار اعلام می کنند که این کشور پرچمدار راه آزادی و دموکراسی است و سایر جهان باید از آن الگوبرداری کنند. این ادعا به اندازه اظهارات مشابه مقامات آمریکا مبنی بر اینکه رژیم آپارتاید اسرائیل تنها دموکراسی در خاورمیانه است، بی معنی است.

سوال: دولت بایدن از ابتدای حوادث داخلی ایران، اعلام کرد که بر این مساله متمرکز است نه بازگشت به برجام و درباره مذاکرات وین نیز بدون اشاره به نقض برجام از سوی دولت آمریکا و درخواست هایش در طول مذاکرات، ایران را مقصر به نتیجه نرسیدن مذاکرات معرفی می کند. اخیرا جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در جمع مخالفان جمهوری اسلامی ایران گفته که برجام مرده است اما به دلایل بسیار نمی‌تواند این مساله را اعلام کند و بلافاصله پس از انتشار این ویدئو، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد دیپلماسی بهترین راه در قبال ایران است. آیا از نظر شما اساسا غرب به ویژه آمریکا عزمی برای به ثمر رسیدن مذاکرات دارد و چرا؟

پاسخ: آمریکا به طرز عجیبی ادعا می کند که این ایران است که در مذاکرات جدی نیست. به نظر می‌رسد سیاستمداران آمریکایی فراموش کرده‌اند که این آمریکا بود که توافق را نقض کرد نه ایران.

آنها فراموش کرده‌اند که ایران پس از نقض توافق از سوی آمریکا، یک سال کامل به تعهدات برجامی خود عمل کرد. پایبندی ایران به برجام باوجود وضع دوباره تحریم‌های ظالمانه از سوی آمریکا بود. به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی نمی‌دانند که دولت ایران دلیلی برای اعتماد به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا ندارد. ایران متوجه شده است که آمریکا می تواند تعهدات خود را به صورت خودسرانه لغو کند.

همانطور که بایدن به طور غیررسمی اعلام کرده است، آمریکا مایل است بگوید که این توافق مرده است اما انگشت خود را به سمت ایران نشانه می رود و تهران را مسئول این شکست می‌داند. برخی از رهبران در جامعه بین المللی ممکن است از او پیروی کنند، اما برخی دیگر، ریاکاری این اتهام را تشخیص خواهند داد.

سوال: آمریکا همزمان درصدد است پای ایران را به جنگ اوکراین با ادعای استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی باز کند در حالیکه ایران بارها اعلام کرده است که با روسیه همکاری دفاعی دارد و پهپادهای ارسالی مربوط به قبل از جنگ اوکراین بوده و سیاستش در قبال این جنگ، احترام به تمامیت ارضی اوکراین، عدم ارسال سلاح به طرفین درگیر، توقف جنگ و پایان دادن به آوارگی مردم است. نظر شما در باره این اقدام آمریکا و فضاسازی هایش چیست؟

پاسخ: آمریکا در اظهارات جدید خود در رابطه با برجام اعلام کرده که ایران باید اقدامات «بی‌ثبات‌کننده» خود در سراسر خاورمیانه را متوقف کند. در حقیقت، این آمریکا است که با حمایت از جنگ عربستان سعودی علیه یمن، فعالیت تروریستی علیه دولت سوریه و حمایت از جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان، دائماً باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. آمریکا میلیاردها دلار تسلیحات به عربستان سعودی می فروشد و میلیاردها دلار سلاح به اسرائیل می دهد. با این حال واشنگتن نمی خواهد سایر کشورها آزادانه با یکدیگر تجارت کنند.

توافقات تجاری ایران با روسیه نگرانی آمریکا نیست. ایران قادر است با هر کشوری که بخواهد تجارت کند و اتحاد تجاری و نظامی ایجاد کند. دولت ایران موضع خود را درباره جنگ روسیه با اوکراین به صراحت اعلام کرده است، اما دولت آمریکا می‌خواهد ایران را به دست داشتن به هر امری که واشنگتن با آن مخالف است، متهم کند.
https://irna.ir/xjLnNx

**تحولات ۲۰۲۲ پاکستان؛ تحکیم روابط اسلام آباد-تهران
پاکستان در سال ۲۰۲۲ شاهد فراز و نشیب های زیادی در داخل و بین‌المللی بود، برکناری دولت عمران‌خان، تلاش ها برای تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران، تقلا برای ترمیم روابط شکننده با آمریکا و همچنین چالش‌های دولت شهباز شریف با تشدید بحران اقتصادی و چالش تروریسم از جمله اتفاقات پاکستان است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

پاکستانی‌ها در این سال شاهد بی سابقه ترین تورم، بحرانی شدن معیشت و برجسته شدن پدیده تروریسم بودند. در کنار این مشکلات تشدید تنش ها با افغانستان، تداوم تنش ها با همسایه سنتی خود هند و تلاش برای ترمیم روابط شکننده با آمریکا در کنار روابط قوی اسلام آباد با شریک راهبردی خود پکن بودند.

واپسین روزهای روابط ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۲ میلادی درحال سپری شدن است؛ سالی که از ابتدا تا پایان آن شاهد تبادل هیات های بلندپایه میان دو کشور و تلاش برای تقویت روابط دوستانه تهران-اسلام‌آباد بودیم. نقاط اوج این مناسبات طی سال گذشته سفر احمد وحیدی وزیر کشور به اسلام‌آباد، سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران، ۲ دیدار مهم سران ایران و پاکستان در سمرقند و نیویورک، سفر فرمانده نهاجا به اسلام‌آباد، برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی در اسلام‌آباد و سفر رسمی رئیس ستاد مشترک ارتش پاکستان به ایران بود.

جدا از سفر مهم و راهبردی ژنرال ندیم رضا به عنوان رئیس وقت ستاد مشترک ارتش پاکستان به ایران اسلام‌آباد در ۱۱ نوامبر (۲۱ آبان ماه)، سران ایران و پاکستان که هیچ فرصتی را برای ملاقات، گفت و گو و تجدید روابط دوستانه دو کشور همسایه از دست نمی دهند، به رغم وضعیت همه گیری کرونا رایزنی های بلندپایه را نیز سرعت بخشیدند.

به برخی از رویدادهای مهم روابط ایران و پاکستان در سال ۲۰۲۲ و همچنین دستاوردهای و چالش های همسایه شرقی در داخل و خارج در سطور زیر می پردازیم؛

ژانویه

در این ماه حجت الاسلام حمید شهریاری دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی سفر یک هفته ای به پاکستان انجام داد. وی در شهرهای اسلام آباد، لاهور و کراچی با رهبران ارشد مذهبی کشور همسایه دیدار و پیرامون تقویت وحدت اسلامی و مقابله مشترک با عوامل تفرقه با شخصیت های پاکستانی رایزنی کرد.

سردار «احمد علی گودرزی» فرمانده مرزبانی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با هدف تقویت همکاری‌های دوجانبه با پاکستان و حضور در رزمایش بین المللی جستجو و نجات به شهر «کراچی» سفر کرد.

تنش های پاکستان با همسایه غربی خود افغانستان از ابتدای سال گذشته علیرغم چند سفر مقامات ارشد دولت اسلام آباد به کابل ادامه یافت و هیچ پیشرفتی در مسیر اعتمادسازی میان دو کشور صورت نگرفت.

فوریه

عالی ترین کمیته هماهنگی اقتصادی دولت پاکستان در اقدامی تازه با هدف پیشبرد همکاری‌های دوجانبه تجاری با جمهوری اسلامی ایران اجرا و قانون‌مند سازی طرح «تهاتر» میان دو کشور را تصویب کرد.

احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران با سفر به پاکستان با فرمانده ارتش، همتای پاکستانی و نخست وزیر این کشور دیدار کرد. تهران و اسلام آباد در جریان این بازدید به توافقات مهمی برای تحکیم روابط امنیتی، مدیریت موثر مرزها، مقابله با عوامل ناامنی و پدیده تروریسم دست یافتند.

در اواخر این ماه امیر سرتیپ خلبان «حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دعوت همتای پاکستانی خود سفر سه روزه ای به این کشور انجام داد. وی با مقامات ارشد نظامی از جمله فرمانده ارتش پاکستان نیز دیدار کرد.

«قاسم خان سوری» نایب رئیس وقت مجلس ملی پاکستان به دعوت همتای ایرانی خود و برای دیدار با مقامات کشورمان عازم سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران شد.

در این ماه سومین نمایشگاه بین المللی بازرگانی پاکستان با حضور ۸ شرکت از جمهوری اسلامی ایران به مدت ۳ روز در شهر «کراچی» به عنوان قلب اقتصاد پاکستان برگزار شد. پاویون ایران در این نمایشگاه مورد استقبال گسترده شرکت و تولیدکنندگان پاکستانی قرار گرفت.

در همین ماه عمران‌خان نخست وزیر وقت پاکستان به دعوت رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در راس هیات بلندپایه سیاسی-اقتصادی عازم مسکو شد، این بازدید برای دولت وقت اسلام آباد به یک موضوع جنجالی تبدیل شد تا جایی که پاکستان به اعتراض آمریکا به سفر عمران‌خان واکنش تندی نشان داد. این اولین سفر یک نخست وزیر از پاکستان به روسیه طی ۲۳ سال اخیر محسوب می‌شود.

مارس

وزیر امور خارجه پاکستان در دیدار با همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس همسایگان افغانستان در چین از گفت وگو پیرامون آخرین تحولات مرتبط با مذاکرات وین، برگزاری نشست آتی کمیسیون مشترک اقتصادی از جمله توسعه تجارت مرزی خبر داد.

در همین ماه پاکستان میزبان چهل و هشتمین نشست وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی بود. سعید خطیب زاده سخنگو وقت و معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این اجلاس به شهر «اسلام‌آباد» سفر کرد.

تنش های رقبای سنتی شبه قاره با شلیک تصادفی یک موشک از قلمروی هند به پاکستان وارد مرحله جدید شد. سفرهای مقامات نظامی پاکستان نیز در این ماه ادامه داشت و در جریان آن فرمانده نیرو دریایی پاکستان به عربستان و رئیس وقت ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان نیز به آلمان و سوئیس سفر کرد.

در همین ماه عمران خان نخست وزیر برکنار شده پاکستان از توطئه خارجی علیه دولت خود خبر داد و سپس آمریکا را به تلاش برای تغییر رژیم در پاکستان متهم ساخت. تنش های سیاسی در پاکستان پس از واکنش تند دولت وقت این کشور به مداخله خارجی شدت گرفت و جناح مخالف تصمیم به طرح عدم اعتماد به نخست وزیری عمران خان در پارلمان گرفتند.

آوریل

در این ماه تلاش عمران خان برای جلوگیری از تصویب طرح عدم اعتماد علیه خود در پارلمان پاکستان ناکام ماند و سرانجام جناح مخالف توانست با رای اکثریت نمایندگان مجلس ملی به کار دولت وقت پایان داد.

شهباز شریف به عنوان بیست و سومین نخست وزیر پاکستان انتخاب شد و دولت جدید این کشور آغاز به کار کرد. آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در پیامی انتخاب میان محمد شهباز شریف را به عنوان نخست وزیر جدید پاکستان تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد مسیر پیش رو منجر به رسیدن همکاری‌های دو کشور به سطح مطلوب دو ملت بزرگ ایران و پاکستان گردد.

احساسات ضدآمریکا در پاکستان همزمان با سرنگونی دولت عمران خان شدت گرفت و شهرهای مختلف این کشور در طول این ماه شاهد برگزاری تظاهرات در اعتراض به مداخله خارجی در امور پاکستان بود.

وزارت بازرگانی پاکستان در اقدام نهایی برای تقویت تجارت دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، قانون و ضوابط برای عملیاتی کردن "سازوکار تهاتر" میان ۲ کشور را صادر کرد.

ماه می

دیدار زرداری و امیرعبداللهیان / «بلاول بوتو زرداری» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیران امور خارجه پاکستان و ایران در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس دیدار و گفت‌وگو کردند.

جمهوری اسلامی ایران در اقدامی بشردوستانه و در راستای یاری به کشور دوست و همسایه پاکستان برای کمک به اطفای حریق در جنگل‌ها و مراتع ایالت بلوچستان این کشور، هواپیمای آب‌پاش ایلوشین-۷۶ سپاه را به پاکستان اعزام کرد.

ژوئن

سفرهای مقام های بلندپایه نظامی و دفاعی ایران و پاکستان در طول سال گذشته اخیر افزایش چشم گیری داشته است، سفر ژنرال «ندیم رضا» رئیس وقت ستاد مشترک ارتش پاکستان و به عنوان نفر دوم نیروهای مسلح این کشور به همسایه غربی یعنی ایران مهر تاییدی بر تداوم شکوفایی در مناسبات نظامی و عزم قوی دو کشور همسایه و برادر برای گسترش همکاری ها در سطح دوجانبه، منطقه ای و مسائل بین المللی است. ژنرال ندیم رضا در تهران با سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد.

سفر وزیر نیرو پاکستان به تهران نیز در این ماه رقم خورد. در جریان این سفر، توافقنامه صادرات ۱۰۰ مگاوات برق جمهوری اسلامی ایران به ایالت بلوچستان پاکستان بین دو کشور امضا شد.

علاوه بر این امیر دریادار دوم «آریا شفقت رودسری» رئیس هیات نظامی جمهوری اسلامی ایران که به نمایندگی از ستاد کل نیروهای مسلح امروز در مراسم فارغ التحصیلی افسران دانشکده نیروی دریایی پاکستان در شهر کراچی حضور یافت، با برخی از مقامات پاکستانی دیدار کرد.

نهمین نشست کمیته مشترک تجارت مرزی ایران و پاکستان با محور توسعه مناسبات بازرگانی، تجارت مرزی، تسهیل امور گمرکی و حمل و نقل در شهر زاهدان برگزار شد.

ژوئیه

سفر کاظمی قومی به اسلام‌آباد با دستورکار افغانستان / نماینده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان در جریان این بازدید با وزیر امور خارجه و برخی دیگر از مقامات پاکستانی دیدار کرد.

«افسانه حسامی فرد» بانوی کوهنورد ایرانی که صعود به قله اورست را در کارنامه درخشان خود دارد، این‌بار موفق شد نام خود را به عنوان نخستین بانوی کوهپیما از جمهوری اسلامی ایران برای فتح قله کی-۲ معروف به قله وحشی در پاکستان ثبت کند.

اوت / سیل ویرانگر در پاکستان و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی با ایران

بیست و یکمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با حضور وزیر وقت راه و شهرسازی در اسلام‌آباد برگزار شد. در پایان این اجلاس ۳ یادداشت تفاهم نامه برای گسترش همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف امضا شد.

تفاهم نامه همکاری میان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و آسوشیتدپرس پاکستان به عنوان خبرگزاری رسمی این کشور نیز در پایان اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد به امضا رسید.

در همین ماه بارندگی های بی سابقه در بیشتر مناطق پاکستان ادامه یافت که درپی آن بیش از ۱۸۰۰ نفر کشته و ۳۰ میلیون نفر آسیب دیدند.

درپی سیل ویرانگر در بخش‌های مختلف پاکستان و تماس آیت الله رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران با نخست وزیر پاکستان، اولین محموله کمک‌های بشردوستانه دولت و ملت کشورمان برای سیل‌زدگان پاکستان در نقطه صفر مرزی تحویل مسوولان این کشور شد.

ارتشبد خلبان «ظهیر احمد بابر» فرمانده نیروی هوایی پاکستان به دعوت فرمانده نیروهی هوایی ارتش جمهوری اسلامی و دیدار با دیگر مقام‌های بلندپایه نظامی جمهوری اسلامی، به تهران سفر کرد.

سپتامبر / اکتبر

دیدار دو جانبه سران جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در سمرقند. محمد شهباز شریف با آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در حاشیه بیست و دومین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان دیدار کرد.

تنها چند روز پس از این دیدار، نشست رسمی سران دو کشور همسایه در نیویورک برگزار شد. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر خود به نیویورک، در دیدار «شهباز شریف» نخست ‌وزیر پاکستان که در هتل محل اقامت رئیس جمهور انجام شد، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با پاکستان اراده جدی دارد، گفت: ایران محدودیتی برای توسعه همکاری‌ها با پاکستان در زمینه‌های تجاری، اقتصادی، انرژی و حمل نقل ندارد.

وزیر امور خارجه پاکستان طی گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، از کمک‌های بشردوستانه تهران برای سیل‌زدگان در پاکستان قدردانی کرد.

نوامبر

پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اولین نشست مقامات ارشد کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در حوزه علم و فناوری تحت عنوان به اسلام‌آباد سفر کرد.

بیست و چهارمین نشست کمیسیون مشترک مرزی ایران و پاکستان به میزبانی شهر «زاهدان» برگزار و مسوولان دو کشور تصمیمات مهمی برای ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه در بخش‌های مختلف اتخاذ کردند.

یک هیات نظامی به نمایندگی از ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای حضور در بزرگترین نمایشگاه بین المللی تسلیحات پاکستان موسوم به "ایده‌ها ۲۰۲۲" به شهر «کراچی» سفر کرد. امیر سرتیپ «ناصر مختارزاده» به عنوان رئیس هیات کشورمان با «محمد اسرار ترین» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان دیدار کرد.

جدال میان دولت و جناح مخالف پاکستان پس از سوء قصد به جان عمران خان نخست وزیر برکنار شده این کشور در جریان تظاهرات هواداران وی وارد مرحله جدیدی شد.

عمران خان برخی از مسوولان دولتی و نظامی کشور را در ترور خود مقصر دانست که این اتهام با واکنش شدید ارتش پاکستان همراه شد.

همزمان با آشفتگی سیاسی و اقتصادی در پاکستان نخست وزیر این کشور به چین سفر کرد. شهباز شریف همچنین در این ماه سفر رسمی به ترکیه انجام داد.

تشدید حملات تروریستی در پاکستان در اواسط این ماه پس از پایان آتش بس با گروه تروریستی تحریک طالبان به چالش جدی تر برای دولت اسلام آباد تبدیل شد. طالبان پاکستان با اعلام پایان آتش بس حملات خود در مناطق مختلف این کشور را ازسرگرفت.

دسامبر

انتصاب سران جدید ارتش پاکستان پس از جنجالی شدن این موضوع میان دولت و جناح مخالف سرانجام انجام شد. ژنرال سید عاصم منیر به عنوان فرمانده جدید ارتش و ژنرال ساحر شمشاد میرزا به عنوان رئیس کمیته ستاد مشترک نیروهای مسلح پاکستان انتخاب شدند.

حسینی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان ضمن تبریک انتصاب سران جدید ارتش پاکستان، به دیدار ژنرال عاصم منیر رفت و طرفین آخرین تحولات مرتبط با روابط دوجانبه به ویژه تقویت مناسبات نظامی، امنیتی و مرزی را بررسی کردند.

به یقین، ترافیک رفت و آمد هیات های ایران و پاکستان به کشورهای یکدیگر، نشان دهنده ابعاد گسترده بندهای پیوستگی میان دو ملت و دولت دوست و برادر ایران و پاکستان است که این همگرایی در حوزه های فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، امنیتی، ورزشی و حتی اجتماعی قابل مشاهده است.

چون وزن این ارتباط معنوی دو همسایه ثقیل است با تغییر دولت ها در دو سوی مرز و تلاطم دریای سیاست دچار لرزه نمی شود و هرگز روابط دیرینه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران و پاکستان با تغییر شدید روبرو نبوده است و همواره مقام های عالی دو کشور بیش از پیش برای تحکیم این روابط گام های استوار برداشته اند.

پرونده رخدادهای داخلی و خارجی پاکستان در سال ۲۰۲۲ درحالی بسته می‌شود که این کشور در کنار مشکلات اقتصادی و تورم شاهد افزایش بی سابقه حوادث تروریستی است، وضعیتی که یک چالش بالقوه برای رهبران سیاسی و نظامی پاکستان به وجود آورده است.

کمیته امنیت ملی پاکستان در واپسین ساعات روزهای پایانی سال ۲۰۲۲ طی جلسه‌ای در اسلام‌آباد بر عزم قوی و هماهنگ این کشور برای مقابله با تروریسم و تسریع عملیات علیه عوامل نا امنی در مناطق مختلف پاکستان تاکید کرد.

https://irna.ir/xjLnGM

**روسیه و ایران در حال ایجاد یک مسیر تجاری جدید بین قاره‌ای

تارنمای آسیاپلاس در گزارشی نوشت: روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره ای جدید - از حوزه شرقی اروپا تا اقیانوس هند - گذرگاهی به طول ۳۰۰۰ کیلومتر و غیرقابل دسترس برای هرگونه مداخله خارجی هستند.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

در این گزارش با بیان اینکه روسیه و ایران در حال ساخت یک مسیر تجاری بین قاره ای جدید برای دور زدن تحریم ها هستند، آمده است: دو کشور میلیاردها دلار برای تسریع تحویل کالا در مسیر رودخانه ها و راه آهن های متصل به دریای خزر هزینه می کنند. داده‌های ردیابی کشتی‌های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می‌دهد که ده‌ها کشتی روسی و ایرانی، از جمله کشتی‌های مشمول تحریم‌ها، در حال تردد در این مسیر هستند.

روسیه و ایران، تحت فشار شدید تحریم‌ها، به یکدیگر روی آورده‌اند - و با هم به شرق نیز نگاه می‌کنند. هدف محافظت از روابط تجاری در برابر مداخله غرب و ایجاد روابط جدید با اقتصادهای غول پیکر و به سرعت در حال رشد آسیا است.

مسیرهای جدید از طریق ایران هزاران کیلومتر را نجات خواهد داد

کریدور تجاری در حال ظهور(شمال - جنوب) به روسیه و ایران این امکان را می دهد که مسیرهای موجود را هزاران کیلومتر کوتاه کنند. در نوک شمالی آن دریای آزوف قرار دارد که با شبه جزیره کریمه، سواحل جنوب شرقی اوکراین، از جمله بندر ماریوپل تحت کنترل روسیه و دهانه رودخانه دان همسایه است. از آنجا، شبکه‌های رودخانه‌ای، دریایی و ریلی تا قطب‌های ایران در دریای خزر و در نهایت اقیانوس هند گسترش می‌یابد.

جیمز اوبراین، یکی از مقامات ارشد بخش تحریم‌های دولت بایدن گفت: «این منطقه‌ای است که ما به دقت آن را زیر نظر داریم - هم این مسیر و هم روابط ایران و روسیه به طور کلی.

رابرت مالی، مقام دولت بایدن در امور ایران، می گوید که هر کریدور تجاری جدید نیازمند توجه دقیق از نظر قطع انتقال تسلیحات بین کشورها است.

مالی می‌گوید که تصمیمی که آنها گرفته‌اند بسیار مضر و بی‌ملاحظه است.

کشتی‌هایی که در امتداد رود ولگا حرکت می‌کنند به‌طور سنتی مملو از محصولات نفتی و غلات هستند (ایران سومین واردکننده بزرگ غلات روسیه است)، اما این محدوده گسترش خواهد یافت. دو کشور معاملات جدیدی را در زمینه کالاها از جمله توربین، پلیمر، تجهیزات پزشکی و قطعات خودرو اعلام کرده اند. روسیه همچنین سوخت هسته ای و قطعات راکتور بوشهر ایران را تامین می کند.

روسیه باید قطع ناگهانی روابط تجاری خود با اروپا، بزرگترین شریک تجاری خود قبل از جنگ را جبران کند و راه حلی برای تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا بیابد.

نیکلای کوژانوف، کارشناس حوزه خلیج فارس در دانشگاه قطر که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹میلادی به عنوان دیپلمات روسی در تهران خدمت کرده است، می گوید: «با بسته شدن شبکه های حمل و نقل اروپایی، آنها بر توسعه کریدورهای تجاری جایگزینی متمرکز شده اند که از محور روسیه به شرق حمایت می کند. خطوط دریایی، اما مسیرهای خشکی را به سختی می توان دنبال کرد، و پیگیری همه آنها تقریباً غیرممکن است. "

البته موانع زیادی وجود دارد که هم روسیه و هم ایران برای غلبه بر آنها هزینه های زیادی را صرف می کنند.

روسیه قصد دارد یک میلیارد دلار برای بهبود ناوبری از طریق آزوف، رودخانه دون و از طریق کانالی که به ولگا متصل است، سرمایه گذاری کند.

کشتی هایی با طول بیش از ۱۰۰ متر، ۳۲ کیلومتر از دریای آزوف به سمت روستوف-آن-دون در داخل خاک حرکت می کنند، جایی که برای عبور به ولگا صف می کشند. کانال Don-Volga یک بخش ۱۰۱ کیلومتری از گذرگاه‌های مصنوعی و مخازن طبیعی است که دو رودخانه را در نزدیک‌ترین مسیر به یکدیگر متصل می‌کند.

عمق کم تعدادی از بخش ها ظرفیت کشتی ها را به ۳۰۰۰ تن محدود می کند. ارتقای کانال به کشتی‌های دو برابر بزرگتر اجازه عبور می‌دهد.

خبرگزاری دریانوردی ایران گزارش داد، روسیه در حال نهایی کردن قوانینی است که به کشتی‌های ایران حق عبور از آبراه‌های داخلی رودخانه‌های ولگا و دون را می‌دهد.

داده‌های مربوط به ترافیک کشتی‌ها که توسط بلومبرگ گردآوری شده است نشان می‌دهد که حداقل ده‌ها کشتی ایرانی، که برخی از آنها متعلق به گروه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند، بین سواحل خزر این کشور و بنادر کلیدی رودخانه ولگا تردد می‌کنند.

یک خبرگزاری ایران ماه گذشته گزارش داد که ایران ۱۰ میلیون دلار در بندری در ولگا سرمایه گذاری کرده است. هدف این است که ظرفیت بندر سالیانکا آستراخان تقریباً دو برابر شود و به ۸۵۰۰۰ تن در ماه برسد.

ایران در داخل مرزهای خود در حال سرمایه‌گذاری در پایانه‌هایی است که می‌توانند محموله‌ها را از کشتی‌ها به خطوط ریلی که از دریای خزر به خلیج فارس از کشور عبور می‌کنند، منتقل کنند. همچنین در حال گسترش شبکه ریلی است که در حال حاضر حدود ۱۶۰۰۰ کیلومتر دارد و بخشی از فهرست میراث جهانی یونسکو است.

هیئت های تجاری به طور فزاینده ای بین ایران و روسیه پرواز می کنند و تجارت نیز در حال رشد است. به طور رسمی در مرداد ماه سال جاری تقریباً دو برابر شد. این رقم سالانه احتمالاً به زودی از ۵ میلیارد دلار فراتر خواهد رفت. سرگئی کاتیرین، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع روسیه ماه گذشته در کنفرانسی در تهران گفت: پس از توافق تجارت آزاد، "مسیری روشن" برای رسیدن به ۴۰ میلیارد دلار وجود دارد.

گسترش شبکه ریلی ایران

برای ایران، در بحبوحه تلاش‌های آزمایشی برای بازگرداندن توافق سال ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهانی که منجر به لغو تحریم‌ها در ازای محدود کردن برنامه هسته‌ای این کشور شد، این محور فوری‌تر شده است.

مقامات ایرانی می گویند که آنها کاملاً بر آنچه "محور شرقی" می خوانند متمرکز هستند - از هرگونه طرحی برای بازگرداندن روابط اقتصادی با اروپا صرف نظر کرده و در عوض به مجموعه ای از توافق نامه های تجاری و انرژی با روسیه، چین و کشورهای آسیای مرکزی اضافه می کنند.

سال‌هاست که تلاش‌های هماهنگی برای متحد کردن تمام این قلمرو اوراسیا انجام می‌شود که عمدتاً از رادار دولت‌های غربی خارج است. چین و روسیه در حال حاضر اعضای سازمان همکاری شانگهای هستند، یک نهاد امنیتی اقتصادی که ایران را نهمین عضو خود خواهد کرد. چین و ایران به عضویت در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نزدیک شده اند که تجارت آزاد بین کشورها را امکان پذیر می کند.

یکی دیگر از نهادهای مرتبط با اقتصاد منطقه و فراتر از آن، گروه بریکس است. این بلوک در ابتدا از برزیل، روسیه، هند و چین تشکیل شده بود و اکنون آفریقای جنوبی را نیز شامل می شود و آماده گسترش بیشتر است.

در تمام این موارد، برخی از تحلیلگران پژواک ایده ای را می بینند که بیش از یک قرن است که وجود داشته و اساس تفکر ژئوپلیتیکی به شمار می رود. او بر مبارزه بین قدرت جهانی اقیانوسی - بریتانیا در آن زمان، ایالات متحده امروز - و غول های زمینی اوراسیا تمرکز کرد. هم برای روسیه و هم برای ایران، هند یک گره حیاتی در شبکه هایی است که در تلاش برای ایجاد آن هستند.

اگر ایران بتواند مجتمع بندری ناقص و با تاخیر چابهار در اقیانوس هند - پروژه‌ای که هند در آن سرمایه‌گذاری کرده است - را به شبکه قطارهای دوربرد خود متصل کند، جریان‌های تجاری ممکن است افزایش یابد. چابهار تاکنون مورد تحریم آمریکا قرار نگرفته است، اما این امر ممکن است توجه واشنگتن را به خود جلب کند.

رابرت مالی می گوید که اگر هر سازمانی در نقض تحریم‌های ما در زمینه کمک به روسیه یا هر حوزه دیگری که ایران در آن تحریم شده است، دست داشته باشد، آن‌ها نیز تحریم خواهند شد.

به گفته بهارات گوپالسوامی، مدیر اجرایی District Consultancy LLC، یک مشاور تجاری مستقر در واشنگتن، این شاید بزرگترین تهدید برای فرار از تحریم های روسیه و ایران را نشان دهد. موفقیت یا شکست به خود دو کشور بستگی ندارد. این بستگی به این دارد که کشورهای دیگر، از هند گرفته تا خاورمیانه، با حمایت از تحریم ها موافقت کنند یا از فشارها سرپیچی کنند.

گوپالسوامی می گوید: ایجاد، استفاده و حفظ چنین زیرساختی مستلزم همکاری نه تنها روسیه و ایران، بلکه سایر کشورهایی است که بخشی از این کریدور هستند.

https://irna.ir/xjLnq۲

**برگزاری دومین کنفرانس منطقه‌ای وحدت در گلستان/ عراق یا پاکستان میزبان بعدی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از برگزاری دومین کنفرانس منطقه‌ای وحدت تا اواخر بهمن در استان گلستان خبر داد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

حدود سه ماه پیش حجت الاسلام حمید شهریاری در نشست خبری سی و ششمین کنفر انس بین المللی وحدت اسلامی گفت که یکی از تفاوت های کنفرانس امسال با سال های گذشته در استفاده از ظرفیت های استانی است که این کار نیز به منظور تمرکززدایی صورت می گیرد.

وی با اشاره به موفقیت های نخستین کنفرانس منطقه ای که در شهر سنندج برگزار شد و طی آن حدود ۷۰ نفر از سیاستمداران و دانشمندانی از اقلیم کردستان در سنندج حاضر شدند و بیش از ۳۰۰ میهمان از فرهیختگان از استان هایی مانند کردستان، آذربایجان و کرمانشاه حضور داشتند، به این مطلب اشاره کرد که چنین کنفرانسی باعث همدلی اندیشمندان ایران و عراق شد و در داخل کشور نیز علمایی که پشتیبان ولایت فقیه و انقلاب اسلامی هستند، یک قوت قلبی گرفتند که پیام های آن ها را دریافت می کردیم.

شهریاری همانجا اظهار امیداوری کرد که دنبال کردن برگزاری کنفرانس های منطقه ای وحدت اسلامی باعث می شود تا با برپایی پنج کنفرانس منطقه ای بتوانیم از سه هزار میهمان خارجی از کشورهای همسایه استقبال کنیم و ظرفیت های استانی در حوزه های رسانه، جهاد تبیین، بلوغ سازمانی، چهره سازی جوانان اهل سنت و شیعه به کار گرفته می شود و زمینه ای فراهم می شود تا نیروهای جدید در حوزه انقلاب اسلامی و مقاومت ایجاد شود.

وی که گفته بود تا سال آینده پنج کنفرانس منطقه ای در استان های قومیتی برگزار خواهد شد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از برگزاری دومین کنفرانس منطقه ای وحدت اسلامی در استان گلستان خبر داد و گفت: اولین تجربه موفق را در نخستین کنفرانس منطقه ای در کردستان داشتیم که موجب همگرایی و وحدت میان اندیشمندان و محققان حوزه کردستان شد. اکنون نیز درصدد هستیم تا دومین کنفرانس منطقه ای را در استان گلستان در اواخر بهمن اجرا کنیم.

شهریاری ادامه داد: با توجه به مقدماتی که صورت گرفته و همکاری هایی که با بعضی دانشگاه ها و برخی مسئولان محلی انجام شده، امیدواریم بتوانیم در اواخر بهمن این کنفرانس منطقه ای را در گلستان برگزار کنیم. البته از مناطق دیگر و استان های همجوار و کشورهای همسایه نیز میزبان میهمانانی خواهیم بود.

وی درباره برگزاری کنفرانس های منطقه ای وحدت در دیگر کشورها به ویژه پاکستان و عراق گفته بود که کنفرانس منطقه ای در لبنان با هزار لبنانی برگزار می شود و کنفرانس هایی در کشورهای پاکستان و عراق در حال طراحی است تا تعداد بیشتری از افراد بومی را در کنفرانس ها داشته باشیم.

حالا با توجه به پیگیری ها و اقدامات مجمع تقریب مذاهب اسلامی شهریاری گفت: درصدد بودیم کنفرانس منطقه ای را در لبنان برگزار کنیم ولی با توجه به شرایط سیاسی که در این کشور وجود دارد، هنوز، لبنان آمادگی خود را برای برپایی کنفرانس اعلام نکرده است و به همین دلیل با توجه به تثبیت تغییر و تحولات سیاسی در عراق و رفع مسائلی مانند انتخابات، امیدواریم این کنفرانس را در عراق برگزار کنیم. البته در پاکستان نیز درخواست هایی مطرح شده و پیش بینی می کنیم ظرف سه ماه آینده در یکی از دو کشور عراق یا پاکستان این کار را برگزار کنیم.

https://irna.ir/xjLnHh

**ادعای کره جنوبی: پهپادهای پیونگ یانگ نتوانستند اطلاعات مهمی بدست آورند

وزارت دفاع کره جنوبی روز شنبه ادعا کرد ، پهپادهای کره شمالی که به حریم هوایی کره جنوبی نفوذ کرده‌اند، نتوانستند اطلاعات مهمی به دست آورند.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

در بیانیه وزارت دفاع کره جنوبی آمده است: با توجه به سطح کنونی فناوری کره شمالی، ما معتقدیم که دستیابی به اطلاعات معنادار در آن روز [۲۶ دسامبر] غیرممکن است.

وزارت دفاع کره جنوبی همچنین احتمال فیلم برداری پهپاد کره شمالی از نزدیکی دفتر ریاست جمهوری این کشور را رد کرد.

مقامات کره جنوبی هفته گذشته مدعی شدند پهپادهای کره شمالی وارد مرز داخلی این کشور شدند که منجر به ارسال جت‌های جنگنده، بالگرد و سایر تجهیزات برای شلیک و سرنگونی آن‌ها شده است.

پس از این ادعا، «یون سوک یول» رئیس جمهوری کره جنوبی اقدام اخیر کره شمالی پیرامون ارسال پهپاد به خاک این کشور را غیرقابل قبول توصیف کرد و خواستار آمادگی‌های جنگی فوق العاده برای تضمین صلح شد.

براساس اطلاعات یک مقام دفتر ستاد مشترک کره جنوبی ارتش این کشور روز دوشنبه چندین شی غیرقابل شناسایی را که به نظر می‌رسید تجهیزات هوایی باشند در مناطق مرزی استان «گیئونگی» در ساعت ۱۰: ۲۵ صبح به وقت محلی ردیابی کرد.

این تجهیزات هوایی از منطقه مرزبندی شده نظامی میان دو کره عبور کردند و بر فراز مناطقی در گیمپو، جزیره گانگهوا و پاجو پرواز کردند.

کره جنوبی با ارسال جنگنده، بالگرد و دیگر هواپیماهای جنگی آن‌ها را از میان برداشت اما هنوز مشخص نشده است آیا این پهپادها با خود سلاح حمل می‌کردند یا در حال عملیات شناسایی بوده‌اند.

https://irna.ir/xjLnMW

**روسیه ممنوعیت صادرات برنج را تمدید کرد

میخاییل میشوستین نخست وزیر روسیه با صدور فرمانی ممنوعیت صادرات برنج از این کشور را به مدت ۶ ماه دیگر تمدید کرده است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

کابینه روسیه در ماه ژوئن صادرات برنج از روسیه را تا ۳۱ دسامبر ممنوع کرد. با پایان یافتن این تاریخ، کابینه روسیه شنبه شب این ممنوعیت را از اول ژانویه تا ۳۰ ژوئه ۲۰۲۳ تمدید کرد.

هدف از این اقدام، تضمین امنیت غذایی، حفظ ثبات قیمت در بازار غلات و حمایت از صنایع کشاورزی و فرآوری داخلی اعلام شده است.

تاس افزود که این ممنوعیت شامل صادرات برنج به کشورهای عضو «اتحادیه اقتصادی اوراسیا»، آبخازیا، اوستیای جنوبی و کمک‌های بشردوستانه نخواهد بود.

در ماه‌های گذشته، قیمت بسیاری از مواد غذایی از جمله گندم، غلات، گوشت و روغن، افزایش یافته است و مولفه‌های زیادی از جمله افزایش هزینه کود و انرژی و همچنین جنگ روسیه و اوکراین از دلایل بروز این وضعیت است.

در پی آغاز جنگ در اوکراین قیمت جهانی گندم به عنوان یک ماده اولیه اساسی رو به افزایش نهاد. دو کشور روسیه و اوکراین از صادرکنندگان عمده گندم هستند و جنگ جاری در این کشور ضمن بروز اختلال در کشاورزی، راه را برای صادرات غلات ناهموار کرد.

یک مقام اوکراینی اخیرا اعلام کرد که برداشت غلات در سال ۲۰۲۲ به دلیل حمله روس‌ها در این کشور، ۴۰ درصد کاهش یافت.

https://irna.ir/xjLnN۲

**عملکرد فرماندهان دستگاه های اطلاعاتی عراق زیر ذره بین / السودانی دستور داد

محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق روز شنبه دستور ارزیابی عملکرد فرماندهان دستگاه‌های اطلاعاتی کشورش را صادر کرده است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

السودانی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق این دستور را در نشست دوره‌ای سازمان ملی هماهنگی اطلاعاتی اعلام کرده است.

در این جلسه، درخصوص وضعیت دستگاه‌های اطلاعاتی عراق در سال ۲۰۲۲ و ظرفیت‌های موجود که می تواند در بهبود عملکرد این نیروها کمک کند، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی گفت که فعالیت در بخش اطلاعاتی نیازمند تخصص کیفی و نه کمی است.

السودانی از تمام فرماندهان مربوطه خواست که برای توسعه سیستم اطلاعاتی عراق تلاش کنند، اقدامی که موجب می شود که تدابیر لازم و ضروری اتخاذ، شکاف های امنیتی رفع و عملیات پیش دستانه ویژه انجام شود.

https://irna.ir/xjLnMR

**احساس خطر وزیر خارجه صهیونیست از موفقیت دیپلماسی فلسطینیان و تغییر افکار عمومی جهان

"ایلی کوهن" وزیر امورخارجه جدید کابینه افراطی رژیم صهیونیستی شنبه شب با احساس خطر و نگرانی از دیپلماسی فلسطینیان و تصویب قطعنامه سازمان ملل علیه تل آویو مدعی شد، این قطعنامه موجب نخواهد شد که اسراییل مقابله با گروه های مقاومت که وی از آنها به تروریسم تعبیر کرد، متوقف شود.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

کوهن اظهار کرد: از سازمان ملل متحد انتظار داریم که تلاش فلسطینی‌ها برای سیاست زده کردن نهادهای این سازمان را نپذیرد، چرا که این اقدام موجب می شود که جایگاه این نهاد بین المللی و شفافیت آن خدشه دار شود.

وی بدون اشاره به اقدامات غیر انسانی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی، از کشورهایی که به قطعنامه سازمان ملل متحد در دفاع از ملت فلسطین رأی منفی داده اند، قدردانی کرد و مدعی شد: این کشورها نیز مانند ما، اطلاع دارند که تصمیم فلسطینی‌ها هرگز موجب حل درگیری نخواهد شد، بلکه تندروی و تشدید تنش را افزایش خواهد داد.

وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی که رژیم نامشروع متبوعش تاکنون به تمام قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در خصوص مسأله فلسطین دهن کجی کرده است، در اظهار نظری عجیب گفت که این قطعنامه با اصول سازمان ملل متحد مغایرت دارد و ضد اسرائیلی است و از سازمان‌های فلسطینی حمایت می کند که وی از آنها به "تروریسم" نام برد.

وی این قطعنامه را اشتباه دیگر رهبران فلسطینی دانست که به ادعای وی سالهاست، حامی و مشوّق "تروریسم" هستند.

وی در پایان ادعا کرد که رهبران فلسطینی به تلاش های بی فایده تشویق می کنند تا به ادعای وی بخواهند به اسرائیل آسیب وارد کنند.

پیش از این نیز بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم از این قطعنامه به قطعنامه‌ای "حقیر" یاد کرد و گفت که برای اسرائیل الزام آور نیست.

خشم مقامات صهیونیست به دنبال تصویب قطعنامه ای در حمایت از مردم فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی بیان می شود.

مجمع عمومی سازمان ملل روز شنبه قطعنامه ای را با ۸۷ رای موافق به فلسطین و علیه رژیم صهیونیستی صادر کرد.

این مجمع با اکثریت آرا درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین المللی درخصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، ۸۷ کشور به این قطعنامه رای موافق، ۲۶ کشور رای مخالف و ۵۳ کشور رای ممتنع دادند.

این اقدام فقط یک روز پس از تشکیل کابینه جدید رژیم صهیونیستی صادر شد که گسترش شهرک سازی را یکی از اولویت های خود اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjLnN۴

**رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: توطئه‌های اسرائیل را نقش برآب خواهیم کرد

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین شنبه شب گفت: همان گونه که معامله قرن را خنثی کردیم، تمام توطئه‌های رژیم اشغالگر استعماری اسرائیل را نیز نقش برآب خواهیم کرد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

عباس که در یک سخنرانی ضبط شده و در مراسم پنجاه و هشتمین سالگرد انقلاب مردم فلسطین سخن می گفت، اظهار کرد که پس از ۵۸ سال از آغاز انقلاب ما، همچنان فلسطین، استوار، سربلند با مردم شجاع خود حضور دارد.

وی خطاب به صهیونیست‌ها گفت: به اشغالگران می گوییم که هرچه بر شدت تجاوزگری شما افزوده شود، اراده و قدرت و اصرار مردم ما در برابر دشمنی و تروریسم شما شدت خواهد بخشید و آنها پایبندی بیشتری به خاک و حقوق ملی مشروع و قانونی خود پیدا خواهند کرد.

وی اضافه کرد: طرح‌ها دولت تندرو و افراطی اسرائیل با ثابت قدمی مردم فلسطین در خاک خود به شکست خواهد انجامید.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هشدار داد که تنها صلح و امنیت برای مردم فلسطین، رسیدن این ملت به حقوق آنهاست و این که دولت آزاد و مستقل فلسطینی با تمامیت ارضی و به مرکزیت قدس شرقی تشکیل شود، چرا که ادامه تجاوزگری علیه فلسطینی‌ها هرگز امنیت و صلح را برای هیچ کس به ارمغان نخواهد آورد.

عباس اظهار کرد: همیشه پایبند به حقوق تاریخی و حقوقی خود در خاک، مقدسات و سرزمین‌مان خواهیم ماند، کشوری که با سرکشی و تروریسم اسرائیل از دست ما درآورده شد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پایان گفت: تمام تلاش‌های شما با حقیقتی که ما به آن تعلق داریم، خنثی خواهد شد، حق ما در خاک فلسطین و مقدسات ثابت آن است، ما به میراث، تمدن، فرهنگ و میراث بشری نسل از اند نسل آن افتخار می کنیم.

https://irna.ir/xjLnN۸

**وعده جنجالی مکرون برای اجرای اصلاحات نظام بازنشستگی / آیا جلیقه زردها به میدان می آیند

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سخنانی به مناسب آغاز سال نو میلادی در یک پیام جنجالی درباره نظام بازنشستگی که در سال ۲۰۱۷ جنبش جلیقه زردها را برانگیخت، گفت که این اصلاحات بازنشستگی در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

مکرون شنبه شب در نطقی تلویزیونی گفت: ما باید بیشتر کار کنیم. اصلاحات نظام بازنشستگی تا پایان تابستان انجام خواهد شد.

اصلاح نظام بازنشستگی یکی از اصلی‌ترین وعده‌های مکرون در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ بود اما پیشنهادهای اولیه وی در این زمینه به تظاهرات و اعتصاب گسترده در فرانسه دامن زد.

این تظاهرات و اعتصاب‌ها که به اعتراضات جلیقه زردها معروف شد تا ماه‌ها فضای فرانسه را ملتهب کرده بود.

مکرون طرح پیشنهادهای خود را به حالت تعلیق درآورد اما آغاز محدودیت‌های کرونایی در ابتدای سال ۲۰۲۰ باعث شد که اصلاح نظام بازنشستگی تا به امروز محقق نشود.

وی در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل بار دیگر به پیروزی رسید اما از آنجایی که اکثریت پارلمانی را از دست داد مسیر او برای اجرای اصلاحات ناهموارتر شد.

مکرون همواره تاکید کرده است که قصد دارد سن بازنشستگی را افزایش دهد. این طرح با مخالفت شدید اتحادیه‌های صنفی روبرو شده است و نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم نیز بشدت با آن مخالف هستند.

رئیس جمهوری فرانسه در سخنرانی سال نوی خود همچنین از مردم کشورش خواست که در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند زیرا از این طریق است که می‌توانند مانع از قطعی برق شوند.

جنگ اوکراین باعث شده است تا کشورهای اروپایی با افزایش بهای انرژی و قطعی مکرر برق مواجه شوند.

https://irna.ir/xjLnNc

**انصارالله مقدمات راه‌حل سیاسی یمن را اعلام کرد
محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله شنبه شب گفت که هرگونه راه‌حل جنگ یمن باید مستلزم پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای نفتی و گاز براساس بودجه سال ۲۰۱۴، بازگشایی فرودگاه‌ها و بنادر و جاده‌ها و نیز آزادی تمام اسیران و حل کامل موضوع بشردوستانه باشد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

عبدالسلام همچنین گفت که انصارالله برای قدم گذاشتن به مرحله روشنی تلاش می کند و دیدگاه خود را به هیأت میانجی عمانی اعلام کردیم.

وی خواسته‌های انصارالله را قانونی و به حق دانست وگفت: آنچه ما درخواست می کنیم، الزامات بشردوستانه است که هیچ ارتباطی به موضوع نظامی و سیاسی ندارد.

عبدالسلام افزود: طرف دیگر [ائتلاف سعودی] به دنبال آن است که بدون حل موضوع بشردوستانه، آتش بس اعلام شود.

سخنگوی انصارالله، آتش بس اعلام شده با میانجیگری سازمان ملل متحد را یکی از برجسته ترین دستآوردهای سال ۲۰۲۲ دانست و گفت که این مسأله به بحران فرآورده‌های نفتی پایان داد که ملت یمن بشدت از آن رنج می برد.

وی گفت که تلاش‌هایی از سوی کشورهای متجاوز برای تمدید آتش بس بدون اضافه شدن موارد جدیدی وجود داشته که ما آن را رد کرده و خواستار افزایش موارد آن شدیم.

عبدالسلام اضافه کرد: هرگونه آتش بس که به موجب آن عمل می کنیم، آن است که باید شروط و موارد بشردوستانه آن گسترش یابد.

اشاره عبدالسلام به شرط انصارالله مبنی بر پرداخت حقوق کارکنان از درآمدهای حاصل از فروش نفت و گاز است.

سخنگوی انصارالله با بیان این که "ائتلاف متجاوز آن زمان با آتش بس موافقت کرد که انصارالله دست به حملاتی زد"، افزود: همواره خواسته ما برقراری آتش بس بشردوستانه و تمایز قائل شدن میان موضوع انسانی بوده، اما آنها [ائتلاف] تنها پس از حملات دردناک به خواسته ما پاسخ دادند.

رئیس هیأت مذاکره کننده انصارالله یمن خواستار پایان بحران انسانی در یمن شد و گفت: باید راه حلی برای بعد انسانی بحران یمن به دور از بعد نظامی و سیاسی وجود داشته باشد.

عبدالسلام در پایان گفت: آنچه موجب شده که دیگر ائتلاف دست به حمله به یمن نزند یا بخواهد منابع یمن را به یغما ببرد، ترس از واکنش نیروهای مسلح یمنی است.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

دولت نجات ملی یمن، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط تمدید جدید آتش بس اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjLnNf

**زلنسکی: ۲۰۲۳ سال پیروزی ماست

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در پیامی به مناسبت آغاز سال نو میلادی، ۲۰۲۳ را سال پیروزی کشورش خواند و در سخنانی دیگر، از مردم روسیه بخاطر حمایت از ولادیمیر پوتین انتقاد کرد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

زلنسکی شنبه شب در پیام خود گفت: امروز فقط یک آرزو داریم و این آرزو محقق خواهد شد؛ البته نه با معجزه بلکه با تلاش و مبارز، همکاری متقابل و انسانیت. سال نو مبارک. سال پیروزی ما.

زلنسکی به مناسبت کریسمس یک پیام ویدیویی ۹ دقیقه‌ای منتشر کرده بود اما به مناسبت آغاز سال نو به انتشار یک پیام کتبی کوتاه اکتفا کرد.

زلنسکی همچنین پس از حملات روز شنبه روسیه خطاب به مردم این کشور گفت: آنها خود را مسیحی می‌خوانند و به مذهبشان بسیار افتخار می‌کنند. اما آنها از شیطان تبعیت کرده و از او حمایت کرده و با او هستند.

زلنسکی با بیان اینکه «تبلیغاتچی‌های» روسیه خواهان ماندن پوتین در قدرت هستند، افزود: بر سر شما شهروندان روس هر چه بیاید او را نگران نخواهد کرد.

وی مدعی شد: رهبر شما فقط می‌خواهد نشان دهد که نظامیان با او هستند. او فقط خود را پنهان کرده است. او پشت نظامیان، موشک‌ها و دیوارهای اقامتگاه و کاخش پنهان شده است.

زلنسکی افزود که حملات موشکی روسیه تلفاتی به بار آورده است اما مقام‌های اوکراینی به کسانی که آسیب دیده‌اند کمک خواهد کرد.

وی گفت که پدافند هوایی اوکراین بسیاری از موشک‌های روسیه را رهگیری کرده و جان افراد زیادی را نجات داده است که این نشان می‌دهد دنیا باید کمک‌های بیشتری به اوکراین برساند.

https://irna.ir/xjLnNk

**رهبر کره شمالی : باید کلاهک‌های هسته‌ای خود را بطور تصاعدی افزایش دهیم

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ضمن انتقاد از کره جنوبی گفت که کشورش باید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را بطور تصاعدی افزایش دهد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

خبرگزاری رسمی کره شمالی بامداد یکشنبه با انتشار سخنان کیم در آخرین روز نشست فراگیر حزب کارگران کره به نقل از وی نوشت: کره جنوبی «دشمن آشکار» ماست که ایجاب می‌کند سلاح‌های تاکتیکی بیشتری تولید شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار تلاش تمام عیار برای «در هم کوبیدن» کره جنوبی و آمریکا شد.

رهبر کره شمالی همچنین بر توسعه موشک‌های جدید بالستیک قاره‌پیما و قرار دادن یک ماهواره جاسوسی در مدار تاکید کرد.

انتشار این اظهارات در حالی است که کره شمالی سال ۲۰۲۳ را با شلیک یک موشک کوتاه برد بالستیک به سمت دریای ژاپن آغاز کرد.

کره‌شمالی بامداد شنبه نیز سه فروند موشک بالستیک کوتاه برد را از پایگاه چانگ‌وا در جنوب پیونگ‌یانگ شلیک کرد که پس از طی ۳۵۰ کیلومتر در آب‌های دریای شرقی سقوط کردند.

روابط بین کره شمالی و کره جنوبی که متحد آمریکاست، دهه‌هاست که با افت و خیز همراه بوده، اما از زمانی که دولت محافظه کار یون سوک یول در ماه می روی کار آمد و وعده موضع سخت‌تری را نسبت به رقیب شمالی‌اش داد، مناسبات دو طرف متشنج‌تر شده است.

کره شمالی همچنین آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده و گمانی‌زنی‌ها حاکی است که این کشور ممکن است یک سلاح هسته‌ای را برای هفتمین بار آزمایش کند.

https://irna.ir/xjLnNp

**نخست وزیر ژاپن: جهان سال گذشته بدترین وضعیت امنیتی را از بعد از جنگ جهانی تجربه کرد

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در سخنرانی سال نو گفت که جهان در سال گذشته با بدترین وضعیت امنیتی از زمان جنگ جهانی تا کنون روبه رو بوده است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

کیشیدا با اشاره به این که وقایعی در سال گذشته یکی پس از دیگری رخ داده است که در تاریخ ماندگار خواهد شد؛ افزود: از جمله این وقایع می توان ترور شینزو آبه نخست وزیر سابق ژاپن، بحران اوکراین، شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت ها به دلیل بحران انرژی و تضعیف بی سابقه ارزش ین ( واحد پول ژاپن ) نام برد.

وی گفت: چرا چنین اتفاقاتی رخ می دهد و ادامه می یابد؟ من فکر می کنم به این دلیل است که جهان ما در حال حاضر به یک چهار راه تاریخی برای اقتصاد و نظم بین المللی نزدیک می شود.

نخست وزیر ژپن ادامه داد: توکیو به عنوان رئیس گروه هفت و عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل متحد، تلاش خواهد کرد تا سعی و مشارکت برای تغییر وضعیت موجود از طریق زور و تهدیدات هسته‌ای را پشت سر بگذارد.

کیشیدا قول داد که روی تقویت قابلیت های دفاعی ژاپن بر اساس استراتژی امنیت ملی به روز شده کار کند. این سند اساسی در حوزه سیاست خارجی و امنیت، حق کشور برای حمله متقابل در صورت حمله، برنامه‌های دستیابی به موشک‌های دوربرد و قصد افزایش هزینه‌های دفاعی به ۲ درصد تولید ناخالص داخلی در راستای خطوط ناتو را مشخص می‌کند.

ژاپن ریاست گروه هفت را در سال جدید برعهده دارد و در ماه می میزبان نشست سران این گروه در هیروشیما خواهد بود.

وی در عین حال تصریح کرد، به حل مسائل اجتماعی، افزایش زاد و ولد و مقابله با همه گیر کرونا توجه لازم خواهد کرد و برای این منظور مفهوم خود را از "سرمایه داری نوع جدید" از رشد اقتصادی، مشارکت عمومی-خصوصی، فناوری های سبز و سایر نوآوری ها برای "تبدیل مشکلات اجتماعی به موتورهای رشد" ترویج کند.

کیشیدا در پایان با نتیجه گیری از سخنان خود گفت که ژاپن نمی تواند بسیاری از مشکلاتی را که از زمان جنگ جهانی دوم انباشته شده و تاکنون حل نشده است، به سادگی به بعد موکول کند.

https://irna.ir/xjLnNt

**معامله سیاسی-نظامی نتانیاهو و زلنسکی سر نگرفت
تارنمای آکسیوس فاش کرد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در تماسی تلفنی از ولودیمیر زلنسکی خواسته بود تا به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل علیه این رژیم رای ندهد و رئیس جمهوری اوکراین نیز در ازای آن خواستار دریافت سلاح از اسرائیل شد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

آکسیوس شنبه شب به نقل از یک اوکراینی که نامش را فاش نکرد، نوشت: اوکراین در رای‌گیری روز شنبه درباره قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل شرکت نکرد تا «شانسی به رابطه با نتانیاهو بدهد.»

این قطعنامه با ۸۷ رای موافق، ۲۴ رای منفی و ۵۳ رای ممتنع به تصویب رسید. در این رای‌گیری مجمع عمومی درخواست فلسطین برای صدور استفساریه حقوقی از سوی دیوان دادگستری بین‌المللی در خصوص ماهیت اشغالگری اسرائیل را تصویب کرد.

کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل در ماه نوامبر به پیشنهاد فلسطین رای مثبت داده بود و در آن هنگام اوکراین درخواست‌های اسرائیل برای دادن رای منفی به این پیشنهاد را رد کرده بود.

مقام‌های اوکراینی به آکسیوس گفتند، از آنجا که اسرائیل از ارائه کمک نظامی به کشورشان خودداری کرده بود، کی‌یف در این کمیته به خواست فلسطین رای مثبت داد.

بر اساس این گزارش، رای اوکراین خشم مقام‌های وزارت خارجه اسرائیل را برانگیخت و آنها در واکنش به این اقدام سفیر اوکراین را احضار کردند.

یک مقام ارشد اسرائیلی به آکسیوس گفت که نتانیاهو هفته گذشته پس از آنکه بار دیگر نخست وزیر شد با زلنسکی تماس گرفت و از وی خواست تا اوکراین به قطعنامه مجمع عمومی رای منفی یا ممتنع بدهد.

به گفته یک مقام اوکراینی، زلنسکی نیز از نتانیاهو خواست تا در صورت رای منفی یا ممتنع اوکراین، سامانه‌های دفاعی در اختیار کی‌یف قرار دهد.

این مقام افزود که نتانیاهو تعهدی به ارائه این کمک‌ها نداد اما گفت، آماده است که در آینده درباره درخواست زلنسکی گفت‌وگو کند.

مقام اوکراینی اظهار کرد که زلنسکی از این پاسخ خوشش نیامد و با دادن رای منفی یا ممتنع موافقت نکرد اما از سفیر اوکراین در سازمان ملل خواست که در جلسه رای‌گیری شرکت نکند.

وی افزود: دو طرف راضی نبودند و چیزی را که می‌خواستند به دست نیاوردند. اما زلنسکی تصمیم گرفت که اوکراین در جلسه رای‌گیری حاضر نشود تا بدین ترتیب شانسی برای رابطه با نتانیاهو قائل شود.

یک مقام ارشد اسرائیلی که نامش فاش نشده است، گفت هر چند اوکراین به این قطعنامه رای مثبت نداد اما اسرائیل از این مایوس شد که چرا کی‌یف بجای رای ممتنع، تصمیم گرفت در جلسه حاضر نشود.

https://irna.ir/xjLnNz

**ریاست کشورهای مشترک المنافع به قرقیزستان رسید / تاکید جپاروف برتقویت حسن همجواری

صدیر جپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان که کشورش در سال جدید ریاست کشورهای مستقل مشترک المنافع را برعهده می گیرد ، گفت : کشورش به عنوان رئیس سی آی آس ( CIS ) توجه ویژه ای به تقویت حسن همجواری و اعتماد بین کشورهای عضو خواهد داشت.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

ریاست کشورهای مستقل مشترک المنافع براساس نشست سران این اتحادیه در آستانه در سال ۲۰۲۳ از قزاقستان به قرقیزستان رسیده است.

جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، مولداوی کشورهای عضو اصلی ، ترکمستان عضو همکار و افغانستان و مغولستان کشورهای ناظر هستند و اوکراین و گرجستان از آن خارج شدند.

سرگئی لبدف رئیس کمیته اجرایی مشترک المنافع یا اتحادیهٔ کشورهای مستقل همسود پیش از این خاطرنشان کرد که قرقیزستان برای ریاست آینده آماده است.

جپاروف در اجلاس آستانه خاطرنشان کرد که هدایت تلاش ها برای حمایت و توسعه مشارکت بین کشورهای یس آی اس در زمینه هایی مانند حمل و نقل، ارتباطات ، مهاجرت، همکاری های فرهنگی و بشردوستانه، اجرای طرح های بین المللی و برنامه های بین دولتی مهم است.

به گفته وی، قرقیزستان برای تقویت همکاری های بین پارلمانی بین کشورهای عضو سی آی اس به منظور همگرایی بیشتر قوانین کشورهای عضو در زمینه های مختلف تلاش خواهد کرد.

وی وعده داد که طرف قرقیزستان در دوره ریاست خود "همواره توجه زیادی به تقویت روابط حسن همجواری و اعتماد بین کشورهای شرکت کننده، بر اساس احترام به منافع یکدیگر، با گسترش و تعمیق تعامل بین ساختارهای همگرایی در سطوح مختلف در منطقه خواهد داشت.

جپاروف افزود: در این مرحله وظایف اولویت دار مسائل مربوط به تغییرات اقلیمی، مسائل زیست محیطی در ارتباط مستقیم با مسائل امنیتی و توسعه پایدار است. به همین دلیل است که به نظر وی، کشورهای CIS نیاز به گفت و گوی فعال با نهادهای بین المللی برای اجرای پروژه ها و برنامه های مشترک در زمینه حفاظت از محیط زیست و معرفی فناوری های دوستدار محیط زیست و افزایش سهم اقتصاد سبز دارند.

رهبر قرقیزستان تاکید کرد که کشورش به یک موضع تغییرناپذیر در مورد نیاز به حل و فصل مسائل مورد مناقشه منحصراً از راه های مسالمت آمیز و روش های سیاسی و دیپلماتیک پایبند است.

استانیسلاو پریچین، محقق ارشد مرکز مطالعات موسسه اقتصاد جهانی و روابط بین الملل در مصاحبه با تاس گفته بود که انتظار زیادی از ریاست قرقیزستان در کشورهای مستقل مشترک المنافع نمی توان داشت زیرا این جمهوری در چنین پروژه‌هایی که تا حد زیادی در دستور کار بازیکنان بزرگ‌تر ادغام شده است، یک بازیگر خیلی فعال نیست.

https://irna.ir/xjLnNy

**شماری از رهبران ارشد نظامی و حزبی کره شمالی تغییر کردند

رسانه‌ها اعلام کردند که در آخرین جلسه حزب کارگران کره شمالی رهبران ارشد نظامی و حزبی این کشور تغییر کردند.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

در جلسه روز شنبه، «پاک جونگ چون» دبیر کمیته مرکزی حزب کارگران تغییر کرد و «ری یونگ گیل» بجای وی انتخاب شد.

ری پیشتر وزیر دفاع کره شمالی بود. درباره علت برکناری پاک گزارشی منتشر نشده است.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی یکشنبه گزارش داد که کانگ سون نام بعنوان وزیر دفاع جدید و پاک سو ایل وزیر امنیت اجتماعی نیز بعنوان رئیس ستاد کل ارتش خلق کره منصوب شدند.

ری تائه سوپ نیز که از ریاست ستاد کل ارتش کنار گذاشته شده بعنوان وزیر امنیت عمومی انتخاب شد.

یونهاپ نوشت: کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سال‌های گذشته مقام‌های ارشد حزبی و مشاوران نظامی‌اش را تغییر داده است که به گفته ناظران کره جنوبی هدف از آن افزایش کنترل بر قدرت است.

https://irna.ir/xjLnNG

**تهدیدات بیولوژیک آمریکا برای جهان

آمریکا علاوه بر آزمایشگاه های بیولوژیک متعدد در داخل خاک خود همچون پایگاه نظامی «فورت دیتریک» در ایالت مریلند که یکی از مهمترین و بزرگترین مراکز بیولوژیک جهان است، در سایر نقاط جهان نیز بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی دارد که تا پیش از بحران اوکراین، ۱۵ آزمایشگاه در این کشور داشت.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

میانه اسفند ماه ۱۴۰۰ یعنی حدود ۱۰ روز پس از آغاز بحران اوکراین، وزارت دفاع روسیه فاش کرد، اسنادی از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین به دست آمده که طبق آنها کی‌یف درصدد نابودی فوری اسناد برنامه بیولوژیکی نظامی این کشور است که زیر نظر وزارت دفاع آمریکا در حال اجرا بوده و پنتاگون هم نگران درز این اطلاعات بود. ‌

سرلشکر «ایگور کوناشینکوف» سخنگوی رسمی وزارت دفاع روسیه گفت: «ما از کارکنان آزمایشگاه‌های بیولوژیکی اوکراین اسنادی در خصوص نابودی اضطراری در تاریخ ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) از پاتوژن‌های خطرناک طاعون، سیاه زخم، تولارمی، وبا و سایر بیماری‌های کشنده دریافت کرده‌ایم. اکنون این مدارک توسط کارشناسان روسی نیروهای حفاظت رادیویی، شیمیایی و بیولوژیکی در حال تجزیه و تحلیل است.»

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر گفته بود که این کشور اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می‌دهد پنتاگون در خصوص وضعیت آزمایشگاه‌های نظامی و تاسیسات شیمیایی و بیولوژیکی آمریکا در شهرهای کی‌یف و اودسا بسیار نگران است، زیرا ممکن است کنترل خود را بر آنها از دست بدهد.

شهریور ماه ۱۴۰۱ اما وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکایی‌ها در حال انتقال آزمایشگاه‌های مخصوص خود برای ساخت سلاح بیولوژیک از خاک اوکراین به منطقه‌ای دیگر در شرق اروپا هستند.

پیشینه ساخت و کاربرد سلاح بیولوژیک از سوی آمریکا

بیماری های عفونی در قرون گذشته جان افراد زیادی از ساکنان کره زمین را گرفته است. ده ها هزار مورد از این تلفات، ناشی از انتشار عمدی ویروس ها و ساخت سموم بیولوژیکی توسط بشر بوده است.

اوج گیری ساخت سلاح های بیولوژیک مربوط به دوره جنگ جهانی دوم است. ایالات متحده از سال ۱۹۱۸ به استفاده از سموم بیولوژیک در برابر دشمنان خود روی آورد اما برنامه نوین و جدی تولید سلاح های بیولوژیکی خود را در سال ۱۹۴۲ آغاز کرد.

آمریکا تنها کشوری است که از سلاح اتمی در جهان استفاده کرده است. انفجار بمب های هسته ای در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی نشان داد که آمریکا در برابر رقبا پایبند به هیچگونه اصول حقوق اخلاقی نیست.

همچنین استفاده این کشور از سلاح بیولوژیکی در جنگ کره ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ توسط چندین پزشک برجسته فرانسوی و بیوشیمیست های انگلیسی در ۱۵ سپتامبر ۱ ۱۹۵۲ تایید شد. مورخانی همچون «جون هالیدی» و «بروس کامینگز» در کتاب «کره و جنگ ناشناخته» (۱۹۸۸ ) به استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی اشاره کرده اند.

در سال ۱۹۷۱ پس از شیوع گسترده تب خوکی آفریقایی در کوبا مقامات این کشور از جمله فیدل کاسترو، ایلات متحده را مسئول بروز بحران معرفی و این کشور را متهم به استفاده از سلاح بیولوژیک علیه مردم کوبا کردند.

در فاصله ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۸ میلادی نیز ایالات متحده در خلال درگیری در جنگ ویتنام از سلاح بیولوژیک و عامل ویروسی علیه این کشور استفاده کرده است. افزایش طاعون، بیماری های روده ای و از بین رفتن پوشش گیاهی از جمله تبعات استفاده آمریکا از سلاح بیولوژیکی در ویتنام است.

بیش از ۲۰۰ مراکز بیولوژیکی فرامرزی آمریکا

علاوه بر وجود آزمایشگاه های بیولوژیک متعدد در داخل آمریکا همچون پایگاه نظامی «فورت دیتریک» در ایالت مریلند که یکی از مهمترین و بزرگترین مراکز بیولوژیک جهان است، این کشور در سایر نقاط جهان نیز بیش از ۲۰۰ آزمایشگاه بیولوژیکی دارد.

اگرچه بسیاری از مراکز بیولوژیک آمریکا در جهان مخفی و ناشناخته مانده اند اما برخی از آنها عبارتند از قزاقستان (آلماتی)، گرجستان (لوگار)، ارمنستان (آزمایشگاه های دوازده گانه)، ازبکستان (آزمایشگاه های تاشکند، اندیجان، گرگانج و فرغانه)، آفریقا (آزمایشگاه های اوگاندا، کنیا، نیجریه، تانزانیا، لبیریا، سیرالئون و مصر)، کره جنوبی (آزمایشگاه های بوسان، اوسان و گونسان)، کلمبیا، سنگال و اندونزی (آزمایشگاه جاکارتا).

۱۵ مرکز مخفی بیولوژیکی، سهم اوکراین

بر اساس تحقیقات، بیش از ۱۵ مرکز مخفی و آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین وجود دارد.

«ویکتور مدودچوک» به عنوان رئیس حزب مخالف دولت اوکراین پیش از بحران اخیر، این مراکز را به عنوان آزمایشگاه های بیولوژیک ارتش ایالات متحده معرفی و بیان کرد که از زمان پیدایش این مراکز شیوع بیماری های خطرناک بسیار بیشتر شده است. او به همراه دو نفر از اعضای نمایندگان اوکراین وجود این مراکز را به عنوان خطری جدی برای زندگی مردم کشور معرفی کرد.

یکی از مهمترین این مراکز STCU نام دارد. این مرکز که تحت عنوان مرکز علم و فناوری در اوکراین شناخته می شود به فعالیت های مرتبط با موضوعات هسته ای، بیولوژیکی و فناوری های شیمیایی اختصاص دارد. بودجه شکل گیری این مرکز توسط دولت های آمریکا، کانادا و نیز اتحادیه اروپا تأمین شد.

فعالیت ایالات متحده به ویژه در حوزه کشورهای عضو اتحاد جماهیر شوروی بسیار پررنگ و ۱۵ مورد آزمایشگاه بیولوژیکی در اوکراین احداث شده است؛ آزمایشگاه هایی که در اطراف آنها شیوع ویروس سرخک و برخی ویروس های عفونی دیده شده است. همین طور شیوع ویروس هایی مثل تب خوکی و هپاتیت در استان میکولائیف که به نظر می رسد یکی از محل های فعالیت های مخفی آمریکا است سوالات جدی در خصوص ابعاد مخرب برنامه بیولوژیکی آمریکا در خاک اوکراین را مطرح کرد.

در مجموع وجود بیش از ۲۰۰ مرکز و آزمایشگاه بیولوژیک ایالات متحده آمریکا در اقصی نقاط جهان که سموم آن هر لحظه مردم کره خاکی را تهدید می کند، پرسش های متعددی را به ذهن انسان متبادر می کند که چرا واشنگتن از خاک دیگر کشورها برای آزمایش استفاده می کند و چرا سازمان های ذیربط بین المللی در این خصوص سکوت کرده اند؟

https://irna.ir/xjLkC۷

**نشست مسکو، روزنه نزدیکی آنکارا – دمشق

نشست مشترک چهارشنبه گذشته وزیران دفاع سوریه - روسیه - ترکیه در مسکو، در شرایطی انجام شد که "بشار اسد" رییس جمهور سوریه پیش از این بارها به انجام نشدن دیدار خود با "رجب طیب اردوغان" رییس جمهور ترکیه در شرایط و زمان کنونی تاکید و در عین حال از امکان دیدار مقامات دفاعی و امنتیتی دوطرف سخن گفته بود.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

در حالی که "بشار اسد" رییس جمهور سوریه درخصوص پیشنهاد و درخواست چندباره "رجب طیب اردوغان" برای دیدار با وی، این موضوع را به صراحت به پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه سال آینده ترکیه موکول کرده، اما چهارشنبه گذشته وزرای دفاع روسیه، ترکیه و سوریه و همچنین رؤسای سرویس‌های اطلاعاتی سوریه و ترکیه در مسکو با یکدیگر دیدار و رایزنی کردند.

به گزارش رسانه های منطقه، "خلوصی آکار" وزیر دفاع و "هاکان فیدان" رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه با "سرگئی شویگو"، وزیر دفاع روسیه و "علی محمود عباس" وزیر دفاع و سوریه و رؤسای سرویس های اطلاعاتی روسیه و سوریه در مسکو دیدار و طی آن، بحران سوریه و مشکل پناهجویان و تلاش‌های مشترک برای مبارزه با گروه های تروریستی در سوریه بررسی شد.

طرفین این نشست پس از پایان جلسه هریک به طور جداگانه با مثبت ارزیابی کردن این دیدار، نظرات خود را اعلام کردند.

وزارت دفاع ترکیه در این باره اعلام کرده که «در نتیجه این نشست که در فضایی سازنده برگزار شد، بر تداوم برگزاری نشست‌های سه جانبه برای تضمین ثبات و حفظ آن در سوریه و کل منطقه توافق شد».

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه تصریح کرده که آنکارا به وحدت اراضی سوریه احترام می‌گذارد و مدعی شده که هدف ترکیه، مبارزه با تروریسم است!

وی افزوده که در نشست مسکو بر ضرورت حل بحران سوریه به‌گونه‌ای که شامل نظرات تمامی طرف‌ها بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ سازمان ملل شود، تاکید کردیم و از طریق تلاش‌هایی که طی روزهای آتی صورت خواهد گرفت، می‌توان مشارکت‌هایی جدی برای برقراری صلح و ثبات در سوریه و منطقه را انجام داد.

منابع ترکیه ای نیز در این باره اعلام کرده اند که، در نشست مسکو دو طرف بر سر چند مساله به توافق رسیدند و منافع و شروط دمشق در نشست‌های پیشین در نظر گرفته شده و آنکارا با خروج کامل از سوریه و احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه موافقت کرده است. (چند سال است که هزاران نظامی ترکیه با ورود غیرقانونی و به بهانه مقابله با گروه های تروریست کُرد، بخش هایی از خاک سوریه را اشغال و عملا حامی گروه های تروریستی در شمال غرب سوریه بوده اند)

وزارت دفاع سوریه نیز چهارشنبه شب در بیانیه‌ای، دیدار وزیران دفاع این کشور و ترکیه در مسکو را مثبت ارزیابی و اعلام کرد: امروز دیداری بین وزیر دفاع و مدیر اداره کل اطلاعات سوریه و همتایان ترکیه‌ای آنها با مشارکت طرف روسی در مسکو برگزار شد و دو طرف به موضوعات زیادی پرداختند و این دیدار مثبت بود.

روزنامه الوطن سوریه هم جمعه شب در گزارشی درباره نتایج نشست مسکو، اعلام کرد که «ترکیه در نشست سه جانبه اخیر وزرای دفاع این کشور، سوریه و روسیه با خروج کامل نیروهایش از خاک سوریه موافقت کرده است».

به نوشته الوطن، دیدار سه‌جانبه‌ای که در مسکو با میانجیگری روسیه برگزار شد، حاصل چند نشست بوده که پیش‌تر بین دستگاه‌های اطلاعاتی ترکیه و سوریه برگزار شده است.

منابع خبری اعلام کرده اند که آنکارا و دمشق همچنین درباره اجرای توافقی که در سال ۲۰۲۰ درباره بازگشایی جاده "ام۴" منعقد شد، بحث و تبادل نظر کردند.

این منابع تصریح کرده اند که طرف‌های شرکت کننده در این نشست تأکید کردند که گروه تروریستی "پ. ک. ک" دست ‌نشانده آمریکا و رژیم صهیونیستی است و بزرگترین خطر برای سوریه و ترکیه به شمار می‌آید.

همچنین اعلام شده که موضوعات مورد توافق در این نشست، توسط چند کمیته تخصصی به منظور تضیمن اجرا و پیگری درست دنبال خواهد شد و چند نشست دیگر برای هماهنگی‌های بیشتر میان دو طرف در آینده برگزار خواهد گردید.

در اواخر آذرماه بود که اردوغان در مسیر بازگشت از اجلاس سه جانبه ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکمنستان که به ترکمن باشی ترکمنستان سفر کرده بود، به خبرنگاران گفت که به "ولادیمیر پوتین" رییس جمهور روسیه پیشنهاد دیدار سه جانبه بین سران ترکیه، روسیه و سوریه را داده و او نیز از این پیشنهاد استقبال کرده است و به این شکل مجموعه‌ای از دیدارها را آغاز خواهیم کرد.

اردوغان با بیان اینکه ما می‌خواهیم یک گام سه جانبه بین ترکیه، روسیه و سوریه برداریم، اعلام کرده که «ابتدا باید بین سازمان‌های اطلاعاتی و سپس بین وزرای دفاع و پس از آن بین وزرای خارجه (ترکیه و سوریه) جلساتی برگزار شود».

"مولود چاووش اوغلو" وزیر خارجه ترکیه نیز در ۲۲ آذرماه برای چندمین بار اعلام کرده بود که آنکارا آماده همکاری و گفت وگو با سوریه هست تا در زمینه مبارزه با تروریسم، پیشبرد روند سیاسی سوریه و بازگشت آوارگان با طرف سوری همکاری کند.

وی نیز برای چندمین بار تصریح کرده بود که در صورت جدی بودن دولت سوریه، آمادگی همکاری و گفت وگو با دمشق را داریم.

به دنبال همین مساله بود که مسکو از پیشنهاد اردوغان برای برگزاری دیدار میان روسای جمهور ترکیه، سوریه و روسیه استقبال کرد.

"میخائیل بوگدانوف" معاون وزیر خارجه روسیه پس از سخنان اردوغان در گفت وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که مسکو نگاه بسیار مثبتی نسبت به ایده رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه برای برگزاری دیدار میان روسای ترکیه، سوریه و روسیه دارد.

وی گفت که این پیشنهاد بسیار مثبت است و ما اکنون در حال رایزنی با دوستان سوری در این خصوص هستیم.

نشست مسکو میان طرف های سوری و ترکیه ای بالاخره چهلرشنبه شب با وساطت روسیه انجام شد و برای ادامه و نتایج آن هنوز باید صبر کرد.

درخصوص تلاش برقراری رابطه میان ترکیه و سوریه باید گفت که، از قرار معلوم ترک ها همان مسیری که با عربستان و امارات طی کردند، عزم خود را همانگونه برای برقراری رابطه میان آنکارا – دمشق جزم کرده اند که بتوانند از شرایط فعلی اقتصادی سوریه و بازسازی این کشور بهره مند شوند تا اردوغان بتواند از بازار سوریه برای سر و سامان دادن به بخشی از اقتصاد ترکیه بهرمند شود تا از این راه در انتخابات ۲۰۲۳ این کشور نیز پیروز شود.

هم اکنون موضوع پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برای اردوغان حیثیتی شده و وی که در سال های اخیر کارنامه موفقی در اداره ترکیه داشته در صدد می باشد تا این دوره را نیز ابتدا با پیروزی و سپس با موفقیت به پایان برساند ولی شرایط این روزهای ملتهب اقتصادی در ترکیه و برخورد با رقبای سیاسی معلوم نیست اردوغان را دوباره پیروز میدان کند یا نه؟

https://irna.ir/xjLnPq

**ژنرال فرانسوی: پاریس با تسلیح اوکراین خود را خلع سلاح می‌کند

رئیس سابق اطلاعات نظامی فرانسه با بیان اینکه این کشور در بالاترین حد توان خود کی‌یف را مسلح می‌کند، در مورد کاهش قابل توجه ذخایر تسلیحاتی پاریس هشدار داد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

جنگ در اوکراین بدون مشاهده هیچ تغییر راهبرد در جبهه موافقان و مخالفان طرف‌های درگیر همچنان ادامه دارد و به یک سالگی نزدیک می‌شود. راهبرد مخالفان حمله نظامی روسیه به اوکراین در این ماه‌ها همچنان تحریم مسکو و کمک مالی، نظامی و لجستیکی به اوکراین بوده و هست.

در حالی که راه‌حل تحریم، جبهه غرب را با تورم بی سابقه، افزایش بها و نیز کمبود سوخت مواجه کرده است، راه حل دیگر ان کشورها در ارسال سلاح به اوکراین نیز امروز نگرانی‌هایی را در مورد سرنوشت انبارهای اسلحه برانگیخته است.

در تازه‌ترین اظهارنظرها، ژنرال کریستف گومار (Christophe Gomart) رئیس سابق اطلاعات نظامی فرانسه در گفت‌وگو با رادیو «اروپ۱» در مورد خلع سلاح کشورش در نتیجه کمک‌های نظامی به اوکراین هشدار داد.

این درحالی است که سباستین لوکورنو (Sébastien Lecornu) وزیر نیروهای مسلح قرار است به کی‌یف سفر کند. دیدار او با همتای اوکراینی قرار است ضمن اثبات حمایت نظامی فرانسه از اوکراین بر تعهد این کشور به تامین تسلیحات در ماه‌های آتی جنگ تاکید کند.

با اینحال در برابر انگلیس، آلمان، لهستان و البته آمریکا، کمک‌های نظامی پاریس چندان پررنگ نیست. اما گومار همین میزان کمک را نیز بالاترین حد توان فرانسه می‌داند و معتقد است، سفر وزیر دفاع فرانسه به کی‌یف با هدف «مطلع شدن از نیاز واقعی ارتش اوکراین پس از اعطای اخیر ۱۸ فروند توپخانه «سزار» و مقادیر دیگری مهمات» صورت می‌گیرد.

گومار افزود: نباید فراموش کرد که فرانسه نخستین ارتش اروپایی است و تعهداتی در دیگر مناطق دنیا دارد. به همین دلیل نیاز داریم ادوات جنگی و مهمات و به‌ویژه سلاح توپخانه‌ای خود را حفظ کنیم.

این ژنرال فرانسوی کشورش را در ارسال سلاح به اوکراین از برخی دیگر از همسایگان اروپایی دست و دلبازتر خواند و گفت: ۱۸ فروند توپخانه سزار معادل ۲۵ درصد (یک چهارم) توان توپخانه‌ای پاریس است.

وی با مطرح کردن این سوال که آیا لهستان نیز به چنین اقدامی در کمک به کی‌یف دست زده است یا خیر، به مساله میزان سلاح ساخته شده در هر دو کشور و نیز ارسال به اوکراین، اشاره کرد و افزود: فرانسه بخت برخورداری از صنعت تسلیحاتی قوی را دارد. اما این بخش مطابق نیاز تولید می‌کند و انباری صورت نمی گیرد.

وی افزود: این صنعت پس از عقد قرارداد، تامین سفارش را آغاز می‌کند و مساله این است که خط تولید نامحدود نیست.

رئیس سابق اطلاعات نظامی فرانسه، دقت بیشتر در منابع تامین کمک به اوکراین را خواستار شد و هشدار داد: این کمک ضروری است اما فرانسه را به خلع سلاح برای تسلیح اوکراین وادار کرده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه پس از بارها انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو از گسترش پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده اش در حالی به یک سالگی نزدیک می‌شود که نگرانی‌های جدی در مورد انبار سلاح اروپا که محتوای آن به سمت اوکراین روان شده است، وجود دارد.

رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز ماه گذشته اذعان کرد که این اتحادیه با کمک تسلیحاتی به اوکراین برای استفاده در جنگ با روسیه، ذخایر نظامی خود را تخلیه کرده است.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وبلاگ خود نوشت: این جنگ همچنین زنگ بیدارباش برای همه ما در مورد توانایی‌های نظامی خودمان بوده است. ما به اوکراین سلاح دادیم، اما با این کار متوجه شدیم که ذخایر نظامی ما تمام شده است.

چندی پیش خبرگزاری بلومبرگ در مورد این نگرانی نوشت: متحدان اوکراین از آغاز جنگ میلیاردها دلار سلاح‌، مهمات و تجهیزات برای این کشورِ واقع در اروپای شرقی ارسال کرده‌اند. این موضوع انبارهای اسلحه را تحت فشار قرار داده است.

شرکت‌های تجهیزات دفاعی در اروپا و آمریکا اکنون افزایش تقاضا برای پدافندهای هوایی و سلاح‌های ضد تانک و تجهیزات دیگر را شاهد هستند. این در حالی است که دولت‌های غربی پیش‌بینی می‌کنند که اوکراین احتمالاً طی سال‌های آینده به حمایت نظامی مستمر نیاز خواهد داشت. اما افزایش میزان تولید بعد از چندین دهه که میزان سفارش‌ها محدود بوده برای این شرکت‌ها دشوار خواهد بود.

https://irna.ir/xjLnPz

**یک کشته و ۲ زخمی به دنبال تیراندازی در حومه استکهلم

تیراندازی در حومه استکهلم پایتخت سوئد، یک کشته و دو زخمی به دنبال داشت.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

بنابر اعلام پلیس سوئد در پی این تیراندازی که هنوز جزییات آن مشخص نیست، سه تن مجروح به بیمارستان منتقل شدند که یکی از آن‌ها به دلیل شدت جراحات وارده در بیمارستان جان باخت.

رسانه‌های سوئدی گزارش دادند که این حادثه شنبه شب و خارج از یک رستوران مک دونالد در منطقه والینگبی در حومه غربی استکهلم رخ داده است.

داده‌های آماری پلیس سوئد که اواخر آذر ماه منتشر شد، نشان داد که در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۶۰ نفر در تیراندازی ها در این کشور کشته شدند؛ موضوعی که به نظر می رسد مرگبارترین سال را در بحبوحه افزایش خشونت مسلحانه در این کشور اسکاندیناوی به ثبت رسانده است.

پیش از این بیشترین تعداد کشته‌های مرتبط با تیراندازی در این کشور در ۲۰۲۰ و با ۴۷ کشته بود.

شمار کشته‌شدگان در خشونت های مسلحانه در سوئد در ۲۰۲۱ نیز ۴۶ تن گزارش شده است.

سوئد شاهد افزایش جرایم خشونت‌آمیز در سال‌های اخیر بوده و به دومین کشور اتحادیه اروپا از نظر وخامت تیراندازی‌های مرگبار در سال تبدیل شده است.

https://irna.ir/xjLnQ۴

**لولا داسیلوا: برزیل خواهان پایان جنگ اوکراین است

«لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری منتخب برزیل در دیدار با نمایندگان روسیه و اوکراین پیش از مراسم تحلیف خود، خواستار پایان دادن به جنگ میان دو کشور شد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

لولا داسیلوا که قرار است روز یکشنبه (به وقت محلی) به عنوان رئیس‌جمهوری جدید برزیل سوگند یاد کند، در پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که به طور جداگانه با والنتینا ماتویِنکو رئیس شورای فدراسیون روسیه و یولیا سویریدِنکو معاون نخست‌وزیر اوکراین دیدار کرده است.

بر اساس تصاویری که توسط این رهبر چپگرا منتشر شده است، نمایندگان روسیه و اوکراین به منظور شرکت در مراسم تحلیف داسیلوا در برزیل به سر می‌برند و با مائورو ویِرا وزیر امور خارجه آینده این کشور نیز دیدار کردند.

طبق پیام لولا داسیلوا، وی به نماینده روسیه گفته است که برزیل خواهان صلح و یافتن زمینه مشترک برای پایان دادن به مناقشه است.

او اطمینان داد که سویریدنکو گزارشی از وضعیت کشورش (اوکراین) برای او آورده است.

لولا که اوایل ماه جاری میلادی (دسامبر) با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مورد روابط دوجانبه صحبت کرد، گفت: ما در برزیل، سنت دفاع از یکپارچگی ملت‌ها را داریم و با هر کسی که بتوانیم برای صلح صحبت می‌کنیم.

پس از چهار سال ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو و عملکرد ضعیف او در حوزه محیط زیست و حمله‌های مداوم این سیاستمدار راست افراطی به نظام انتخاباتی کشورش، لولا داسیلوا از زمان پیروزی در انتخابات بارها تاکید کرده است که برزیل به صحنه جهانی بازگشته است.

انتظار می‌رود لولا داسیلوا در اوایل دوره ریاست جمهوری خود به ایالات متحده، چین و آرژانتین سفر کند. در همین حال، منابعی به رویترز گفتند که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه احتمالا در ماه ژانویه (دی- بهمن) با او در برازیلیا (پایتخت برزیل) دیدار کنند.

https://irna.ir/xjLnQs

**انفجار در نزدیکی فرودگاه کابل/ ۱۰ کشته و ۸ مجروج

صفحه توئیتر شبکه خبری الجزیره دقایقی پیش(صبح یکشنبه) از کشته شدن دست کم ۱۰ نفر و مجروح شدن ۸ نفر دیگر بر اثر انفجاری در نزدیکی فرودگاه نظامی کابل خبر داد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

برخی منابع رسانه ای افغانستان نیز از شنیده شدن صدای انفجار در نزدیکی کابل خبر داده اند اما هنوز به جزئیات بیشتر درباره آن از جمله شمار تلفات آن اشاره نکرده اند.

شبکه طلوع نیوز افغانستان به نقل از عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخله اعلام کرد. صبح امروز یک انفجار در قراول بیرونی میدان هوایی نظامی رخ داده‌است. آقای تکور تلفات در این رویداد را تایید کرده؛ اما درباره آمار آن جزئیات نداده‌است.

تا کنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته است.

در هفته ها و ماه های گذشته، گروه تروریستی داعش مسئولیت حملات متعددی را در افغانستان برعهده گرفته است.

https://irna.ir/xjLnRB

**بازگشایی کامل مرز ونزوئلا و کلمبیا

با گذشت حدود ۶ ماه از روی کار آمدن رئیس‌جمهوری جدید کلمبیا و تقویت روابط این کشور با ونزوئلا، مرز میان دو کشور از امروز (یکشنبه یکم ژانویه) به طور کامل بازگشایی می‌شود.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

اداره مهاجرت کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد از یکم ژانویه (۱۱ دی)، مرز میان کلمبیا و ونزوئلا به طور کامل باز گشایی و حمل‌ونقل از طریق پل تیِندیتاس (Tienditas) آغاز می‌شود.

این دو کشور همسایه از ماه سپتامبر (شهریور ماه) روند بازگشایی تدریجی گذرگاه‌های مرزی در ایالت تاچیرا در غرب ونزوئلا را آغاز کردند. با انتخاب گوستاوو پترو به عنوان رئیس‌جمهوری چپگرای کلمبیا در ماه اوت، روابط بوگوتا با دولت نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا تقویت شد و دو کشور، سفیران خود را منصوب کردند.

گیِرمو رِیِس گونزالس وزیر حمل‌ونقل کلمبیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما مرزهای بین دو کشور را به طور کامل بازگشایی کردیم تا جابجایی بار و مسافران را تضمین کنیم و تجارت و گردشگری در کلمبیا و ونزوئلا را نه تنها از طریق زمینی، بلکه از طریق هوایی و آبی نیز ارتقا دهیم.

پروازهای میان کاراکاس و بوگوتا نیز از ماه نوامبر (آبان - آذر) از سر گرفته شد.

روابط کلمبیا و ونزوئلا به رغم مرز مشترک دو هزار و ۲۱۹ کیلومتری، از ۲۳ فوریه ۲۰۱۹ (۴ اسفند ۹۷) و به دنبال تشدید تنش‌ها میان دولت ایوان دوکه (رئیس‌جمهوری پیشین کلمبیا) و دولت مادورو و حمایت دولت کلمبیا از خوان گوایدو رهبر مخالفان، به دستور رئیس‌جمهوری ونزوئلا قطع شد.

چرخش در سیاست خارجی کلمبیا پس از سال‌ها تنش در روابط میان دو کشور با تصمیم اخیر دولت‌ها در از سرگیری روابط دیپلماتیک و معرفی سفرای رسمی به اوج خود رسید.

«ریکاردو لوزانو فِرِرو» آخرین سفیر کلمبیا در ونزوئلا (۲۰۱۵- ۲۰۱۸) در تحلیل برقراری مجدد روابط دو کشور به بی‌بی‌سی موندو گفت: روندی طولانی و پیچیده در پیش است اما این رویه می‌تواند برای هر دو کشور، فرصتی بزرگ باشد.

بر اساس اطلاعات رسمی کلمبیا، ونزوئلا و کلمبیا بیش از دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارند و مبادلات تجاری بین دو کشور حدود ۵۸۰ میلیون دلار است.

https://irna.ir/xjLnRH

**روزنامه آمریکایی در مورد خودزنی جمهوریخواهان هشدار داد

روزنامه محافظه کار «نیویورک پست» با اشاره به رقابت هواداران ترامپ و جمهوریخواهان سنتی بر سر کسب ریاست مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داد که اگر این طیف از جمهوریخواهان از ریاست کوین مک کارتی در رای گیری ۱۳ دی حمایت نکنند، ضربه سنگینی از درون به حزب جمهوریخواه وارد خواهد شد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

هیأت تحریریه نیویورک پست نوشت که از زمان انتشار نتایج ناامیدکننده انتخابات میاندوره‌ای ۱۷ آبان و ناتوانی جمهوریخواهان در به میدان آوردن هوادارانشان و دلخوشی آنان به کسب اکثریت ضعیف (۲۱۳-۲۲۲) در مجلس، حرف و حدیث در مورد جایگزینی مک کارتی که در دوره های اخیر ریاست اقلیت جمهوریخواهان در مجلس تحت کنترل دموکرات ها را بر عهده داشته، مورد توجه قرار گرفته است.

در این مقاله با اشاره به تلاش برخی از نمایندگان مانند اندی بیگز (نماینده جمهوریخواه ایالت آریزونا) برای رقابت با کوین مک کارتی (نماینده جمهوریخواه ایالت کالیفرنیا) آمده است: این دونالد ترامپ بود، نه مک کارتی، که نامزدهای حاشیه ‌ای را دستچین و ادعای تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را مطرح کرد و همچنین با شکست بسیاری از نامزدهای مورد تائیدش، در انتخابات میان ‌دوره‌ای ۲۰۲۲ شکست خورد. نباید نمایندگان شبیه ترامپ را بزرگ کرد.

علاوه بر این، بیگز از حمایت اکثریت جمهوریخواهان مجلس محروم است و طرفدارانش به زحمت می توانند حتی یک خودروی استیشن را پر کنند. تنها کاری که او در رقابت برای کسب ریاست انجام می دهد، کاستن از آرای مک کارتی و ایجاد فرصت برای دخالت دموکرات ها در تعیین رئیس آتی مجلس نمایندگان است.

نیویورک پست یادآوری کرد: بر اساس قوانین مجلس، مادامی که رئیس انتخاب نشده، این نهاد قانونگذاری قادر به فعالیت نخواهد بود. رقابت شدید برای تعیین رئیس مجلس به معنای هدر دادن زمان ارزشمند قانونگذاری بوده و رای نیاوردن مک کارتی می تواند به سود دولت دموکرات بایدن تمام شود.

https://irna.ir/xjLnST

**بورل از ادامه حمایت های غرب از کی یف در سال ۲۰۲۳ خبر داد

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به مناسبت سال نو مسیحی در حساب توئیتر خود بر ادامه حمایت های غرب از «کی‌یف» در سال ۲۰۲۳ وعده داد؛ این امر نشانگر آن است که چشم انداز صلح آمیزی برای خاتمه دادن بر آتش جنگ در شرق اروپا وجود ندارد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

بورل در حساب توئیتر خود نوشت: در سال ۲۰۲۲ میلادی روسیه تصمیم گرفت با نادیده انگاشتن کامل تعهدات به مبانی حقوق بشر به اوکراین و امنیت جهانی حمله کند، و در پایان (همین) سال پوتین یک بار دیگر تلاش کرد تا با حملات نفرت انگیز اوکراین را به تاریکی سوق دهد.

بورل در پایان پیام خود نوشت: ما (غرب به سرکردگی آمریکا) مصمم هستیم تا در سال ۲۰۲۳ نیز در کنار اوکراین بایستیم.

روسیه بدنبال نادیده انگاشتن نگرانی های امنیتی خود از سوی غرب به سرگردگی آمریکا، بخصوص در زمینه توسعه حوزه نفوذ پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به سمت مرزهای غربی خود، در پنجم اسفند ۱۴۰۰ به اوکراین حمله برد، تاکنون کشورهای غربی ازجمله آمریکا از دنبال کردن مسیر دیپلماتیک برای پایان بخشیدن به آتش جنگ در شرق اوکراین خودداری ورزیده و حمایت های هنگفت نظامی و مالی از کی یف به عمل آورده اند، این امر موجب شده تا فشار مضاعفی بر توان اقتصادی کشورهای حمایت کننده از این جنگ در اروپا به بار آورد.

https://irna.ir/xjLnSj

**رابطه با چین، اولویت نخست مردم عربستان

«جیرجیو کافیرو» مدیرعامل مرکز تحلیل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در توئیتی نوشت: اکثریت ۵۷ درصدی مردم عربستان روابط خوب با چین را برای کشورشان مهم می‌دانند. روسیه با ۵۳ درصد در رده دوم قرار دارد و فقط ۴۱ درصد از سعودی‌ها می‌گویند روابط خوب با واشنگتن مهم است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

سرویس رصد یک خطی، محتواهای برگزیده پژوهشی از شبکه‌های اجتماعی خارجی و داخلی را به صورت کوتاه منتشر می‌کند.

https://irna.ir/xjLmzv

**جهاد اسلامی: هراسی از کابینه فاشیستی اسرائیل نداریم/ مبارزه با قدرت ادامه می یابد

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت که در سال جدید میلادی به نبرد خود تا آزادی قدس شریف ادامه خواهیم داد و هراسی از کابینه راست گرای فاشیستی رژیم صهیونیستی نداریم.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

طارق سلمی سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین امروز یکشنبه گفت: سالی را پشت سر گذاشتیم که شاهد مقاومت مردم قهرمان فلسطین و جانفشانی آن ها در مقابله با رژیم تروریسم صهیونیستی بود و فلسطینی ها حتی یک لحظه هم دست از درگیری و نبرد با اشغالگران برنداشتند.

وی تاکید کرد: سالی که گذشت شاهد اتفاقات بزرگی بود که حافظه فلسطینی ها آن را به خاطر سپرد. در این سال شهدایی را از دست دادیم که نام آن ها جاودان خواهد ماند و خط مشی آن ها انگیزه ای برای تداوم مبارزه علیه دشمن صهیونیستی باقی خواهد ماند.

سخنگوی جنبش جهاد اسلامی فلسطین خاطرنشان کرد: در سال جدید به نبرد خود در جنین و قدس و نابلس و تمام کرانه باختری ادامه می دهیم و با همان روحیه ای که به پیروزی و شهادت فرماندهانی مانند تیسیر الجعبری و خالد منصور منجر شد، به مبارزات خود تا پیروزی و آزادسازی قدس ادامه می دهیم.

وی تاکید کرد: دولت راست گرای فاشیستیِ صهیونیستی و تهدیدات ارتش جنایتکار آن ما را نمی ترساند.

طارق سلمی تاکید که به روح شهدای قدس، غزه، جنین، الخلیل، نابلس، طولکرم، رام الله و تمام فلسطین و همچنین زندانیان و مجروحان درود می فرستیم.

وی همچنین به مبارزان سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی و تمام گروه های مقاومت فلسطین درود فرستاد.

اخیرا زیاد النخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سخنانی گفت: سال جدید میلادی آکنده از چالش و مقابله است و ما هیچ گزینه‌ای جز اتحاد و مبارزه نخواهیم داشت.

النخاله سال ۲۰۲۲ را سال پایداری و چالش مقابله فلسطین دانست و گفت که در این سال شاهد نبرد "وحدت میدان‌ها" در کنار تشکیل "گردان جنین" بودیم.

النخاله افزود: آنچه امروز در کرانه باختری جریان دارد، مانند انتفاضه مسلحانه واقعی و حقیقی است.

وی افزود: حلقه مقاومت در میدان‌های نبرد همگی به هم تنیده و متصل به یکدیگر است، به طوری که همدیگر را تکمیل می کنند و مقابله با دشمن متوقف نمی شود.

وی در واکنش به روی کارآمدن دولت افراطی نتانیاهو نیز گفت که ملت فلسطین در برابر دولت رادیکال، هیچ راهی ندارد، جز این که در نبرد با آن متحد باشند.

پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) روز پنجشنبه به سی و هفتمین کابینه رژیم اسرائیل و ششمین کابینه به ریاست بنیامین نتانیاهو رهبر حزب راستگرای لیکود رای اعتماد داد.

کابینه جدید نتانیاهو راست‌گراترین و افراطی‌ترین کابینه در تاریخ جعلی رژیم اسرائیل به شمار می آید.

به عقیده تحلیلگران سیاسی، حضور راست افراطی و احزاب دینی صهیونیستی و حریدی در قدرت از یک سو باعث خواهد شد که بحران و شکاف های داخلی در مرحله پیش رو در رژیم صهیونیستی به شدت گسترش یابد و ائتلاف حاکم آینده به ریاست نتانیاهو رویکرد و سیاست‌های بسیار افراطی و فاشیستی را علیه فلسطینی‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی و در کرانه باختری و قدس و نوار غزه در پیش بگیرد و از سوی دیگر، سطح تنش‌ها در منطقه را افزایش دهد.

https://irna.ir/xjLnXQ

**آماده شدن عراقی‌ها برای تظاهرات جلوی سفارت آمریکا در بغداد

عضو هیات هماهنگی جنبش مردمی عراق از آماده شدن عراقی ها برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در بغداد در اعتراض به دخالت های واشنگتن در امور داخلی کشورشان خبر داد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

«حسین علی الکرعاوی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری العلومه عراق اظهار داشت: جنبش مردمی در حال آماده شدن برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت شر (آمریکا) در اعتراض به دخالت واشگتن در امور داخلی عراق به ویژه در بخش اقتصادی است.

وی افزود: مردم عراق خواستار آن هستند که آمریکا برای اقتصاد عراق تکلیف تعیین نکند و توافقاتی منعقد کند که برای عراق سازنده باشد.

عضو هیات هماهنگی جنبش مردمی عراق اضافه کرد: این جنبش از مردم عراق می‌خواهد تا برای نجات آنچه از ثروت خود باقی مانده است و ساختن آینده نسل‌های بعدی در این تظاهرات پیش رو شرکت کنند.

وی اظهار داشت: تاریخ برگزاری تظاهرات پس از هماهنگی با نمایندگان و احزاب مستقل و سندیکاها مشخص خواهد شد.

الکرعاوی از اعضای مستقل مجلس نمایندگان عراق خواست تا برای کاهش نوکری و خضوع احزاب سیاسی و سران آن‌ها در برابر اراده آمریکا و برای حفظ عایدات و منافع حزبی و شخصی جلسه‌ای تشکیل دهند.

دخالت‌های گاه و بیگاه آمریکا در امور داخلی عراق خشم گسترده مردم و برخی از نمایندگان مجلس این کشور را بر انگیخته است و عراقی‌ها بارها با برگزاری تظاهرات اعتراضی نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند.

در این پیوند، پارلمان عراق در ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق را با اکثریت آرا تصویب کرد. طی چهار دور گفت وگوهای دو جانبه بین بغداد و واشنگتن که از ژوئن ۲۰۲۰ (۲۲ خرداد ۱۳۹۹) تا ژولای ۲۰۲۱ (دوم مردادماه ۱۴۰۰) ادامه داشت، بر سر اخراج کامل نظامیان آمریکایی از عراق در اواخر ۲۰۲۰ توافق حاصل شد.

با وجود گذشت بیش از یکسال از این توافق، هنوز آمریکایی‌ها به طور کامل نیروهای خود را از عراق خارج نکرده اند. نظامیان آمریکایی همچنان در دو پایگاه نظامی «عین الاسد» (غرب الانبار) و «الحریر» (اربیل) حضور دارند و بعضا دست به اقدامات نظامی زده و یا به راحتی بین دو سوی مرز عراق و سوریه در حال حرکت هستند.

برخلاف قانون صریح پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج همه نیروهای بیگانه از خاک کشور، آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف گاه به نام «نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش» و گاه به نام «نیروهای ناتو» همواره بر حفظ حضور نظامیان خود در عراق، اصرار می‌روزند.

در همین حال، گروه‌های عراقی مخالف حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان، بر اخراج نهایی آن‌ها از خاک عراق تاکید می‌کنند.

https://irna.ir/xjLnZk

**وزیر امورخارجه چین: چین متعهد به صلح و توسعه جهانی است

چین گانگ وزیر امورخارجه جدید چین گفت کشورش به اهداف سیاست خارجه خود برای حفظ صلح جهانی و پیشرفت و توسعه متعهد است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

«چین گانگ» سفیر ۵۶ ساله چین در آمریکا که در تصمیم گیری روز جمعه سیزدهمین کمیته پایداری کنگره ملی این کشور به عنوان وزیر امورخارجه جدید به جای «وانگ ئی» منصوب شد، در نخستین اظهارنظر بر ادامه دیپلماسی چین برای متعهد ماندن به حفظ صلح و توسعه، پیشرفت و همکاری برای منافع مشترک در کنار رویه ای جدید از روابط بین المللی برپایه احترام متقابل، عدالت، انصاف و همکاری برد-برد تاکید کرد.

وزیر امورخارجه جدید چین همچنین خاطرنشان کرد سوتفاهم ها منجر به پیامدهای وخیم در روابط دوجانبه می شوند و آمریکا سوتفاهم ها و پیش داوری های درباره زمانه و چین دارد.

قرار است چین گانگ با همتای آمریکایی خود آنتونی بلینکن اوایل سال جاری میلادی نخستین دیدار را در چین داشته باشند. به نظر می رسد وزیر امورخارجه جدید چین اقداماتی عملگرایانه پیرامون تفاوت هایی که میان آمریکا و چین است انجام دهد.

کانگ به عنوان سومین سفیر چین در آمریکا پس از «لی ژائوشین» و «یانگ جیچی» که به ترتیب در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۰۱ سفیران چین در آمریکا بودند، خدمت کرد.

وانگ یی دیپلمات کهنه کار و ۶۹ ساله چینی که تا به امروز سکاندار دستگاه دیپلماسی چین بوده است، در سال ۲۰۱۲ به این سمت منصوب شده بود و طی یک دهه گذشته هدایت دستگاه سیاست خارجی چین را برعهده داشت.

https://irna.ir/xjLnWj

**رئیس جمهوری کره جنوبی خطاب به ارتش: روحیه جنگ و تلافی داشته باشید

یون سوک یول رئیس جمهوری کره جنوبی روز یکشنبه خطاب به فرماندهان ارتش دستور داد که هرگونه اقدامات تحریک آمیز کره شمالی را بدون شکست با عزم استوار تلافی کنند.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

یون این سخنان را در گفت و گوی مجازی با فرماندهان نظامی کره جنوبی مطرح کرد در شرایطی که رسانه دولتی کره شمالی گزارش داد که کیم جونگ اون رهبر این کشور خواستار افزایش توان زرادخانه هسته ای پیونگ یانگ شده است.

رئیس جمهوری کره جنوبی گفت: من از شما می خواهم به خاطر داشته باشید که وضعیت آمادگی ذهنی مستحکم نیروهای ما و آموزش واقع بینانه آنها تنها می تواند ضامن امنیت قوی باشد.

یون در عین حال هشدار داد که کره شمالی ممکن است اقدامات تحریک آمیز خود را از راه های متعدد از جمله ابزارهای نامتقارن را ادامه دهد در حالی که برای پیشبرد تهدیدهای هسته ای و موشکی اش تلاش می کند.

تنها در سال گذشته، کره شمالی ۷۰ موشک بالستیک شلیک کرد و در این زمینه، رکورد یکساله را به ثبت رساند.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی ضمن انتقاد از کره جنوبی گفته است که کشورش باید تعداد کلاهک‌های هسته‌ای را بطور تصاعدی افزایش دهد.

کره شمالی سال ۲۰۲۳ را با شلیک یک موشک کوتاه برد بالستیک به سمت دریای ژاپن آغاز کرد.

کره‌شمالی بامداد شنبه نیز سه فروند موشک بالستیک کوتاه برد را از پایگاه چانگ‌وا در جنوب پیونگ‌یانگ شلیک کرد که پس از طی ۳۵۰ کیلومتر در آب‌های دریای شرقی سقوط کردند.

روابط بین کره شمالی و کره جنوبی که متحد آمریکاست، دهه‌هاست که با افت و خیز همراه بوده، اما از زمانی که دولت محافظه کار یون سوک یول در ماه می روی کار آمد و وعده اتخاذ موضع سخت‌تری را نسبت به رقیب شمالی‌اش داد، مناسبات دو طرف متشنج‌تر شده است.

کره شمالی همچنین آزمایش های موشکی متعددی را انجام داده و گمانی‌زنی‌ها حاکی است که این کشور ممکن است یک سلاح هسته‌ای را برای هفتمین بار آزمایش کند.

https://irna.ir/xjLnYL

**شهیدان سلیمانی، المهندس و نمر رهبران مقاومت هستند

معاون دبیرکل جمعیت عمل اسلامی بحرین شهیدان سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حاج ابو مهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق و شهید آیت الله نمر باقر النمر رهبر شیعیان عربستان را رهبران مقاومت توصیف و بر تاسی از راه و شیوه زندگی این شهیدان تاکید کرد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

«شیخ عبدالله صالح» در نشست خبری که روز یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله نمر باقر النمر، شهید سهپبد حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس و با حضور تعدادی از روحانیون حوزه مقاومت و از اساتید حوزه علمیه شهر مقدس قم به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: تلاش های هر سه شهید در حوزه مقاومت الهام بخش و پرداختن به زندگی این افراد و آرمان های آنها عبرت آموز است.

وی بر تاسی از راه و شیوه زندگی این شهدا تاکید و اضافه کرد که این افراد پرچم اسلام ناب محمدی را بر افراشتند، آنهم در شرایطی که فرقه ها در همه جهان شکل گرفته اند.

شیخ عبدالله صالح این شهدای والامقام را مجاهدانی با شخصیت های اثرگذار نه تنها در جهان اسلام بلکه در کل منطقه توصیف کرد و گفت: هر سه شهید از رهبران مقاومت و دارای اشتراکاتی هستند، این افراد فعالیت های خود را از صفر آغاز و در مسیر پیش روی خود، سرمایه بزرگی کسب کردند.

به گفته شیخ عبدالله صالح، شهید آیت الله نمر بعد از زخمی شدن در عربستان به ایران مهاجرت کرد و سپس به سوریه رفت و دوباره به زادگاه خود بازگشت و فعالیت های خود در حوزه مقاومت را آغاز کرد

معاون دبیر کل جمعیت عمل اسلامی بحرین ادامه داد: شهید سلیمانی هم بعد از پیوستن به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تشکیل تیپ ثارالله در کرمان و فرماندهی نیروی قدس در مسیر محور مقاومت قدم گذاشت. شهید ابومهدی المهندس نیز از مجاهدان عراقی بود که به دلیل وابستگی به حزب «الدعوه» عراق متهم و مجبور به ترک این کشور شد و بعدها نیروی بدر را پایه گذاری کرد.

وی با بیان اینکه هر سه شهید اهتمام ویزه ای به جهان اسلام داشتند، اظهار کرد: شهید آیت نمر مشکلات موجود در بحرین را بیشتر از عربستان می دانست و درباره فلسطین و یمن نیز بسیار سخن می گفت.

شیخ عبدالله صالح گفت: شهید سلیمانی هم به بحرین و یمن توجه خاصی داشت و همواره در سفر برای بررسی وضعیت کشورهای منطقه و جهان اسلام بود. شهید المهندس هم دائما از بحرین یاد می کرد و دنبال فرصت برای فعالیت های مبارزاتی بود.

وی با بیان اینکه هر سه شهید در کار خود تخصص داشتند، به بخشی از فعالیت های این شهدا اشاره و اضافه کرد: شهید آیت الله نمر از بزرگان منطقه بود که برای احیای نماز، فعالیت های قرآنی و گسترش علوم اسلامی بسیار تلاش کرد. شهید سلیمانی هم صاحب یک سبک در امور نظامی بود؛ سبکی که امروز در دانشگاه تدریس می شود. شهید ابومهدی المهندس نیز سازمان الحشد الشعبی را برای مقابله با داعش در عراق تاسیس و تجربه خود را با باورهای خویش ممزوج کرد.

این استاد حوزه علمیه در شهر مقدس قم با بیان اینکه هر سه شهید در جنایتی بزرگ به شهادت رسیدند گفت: شهید نمر در عربستان گردن زده شد و شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس نیز در فرودگاه بغداد به دست آمریکایی ها شهید شدند.

شیخ عبدالله صالح با اشاره به فعالیت های شهید آیت الله نمر در بحرین، وی را حامی مردم بحرین معرفی کرد که در مقابل سرکوب شدید مردم به دست آل خلیفه از آنها حمایت می کرد.

وی همچنین درباره فعالیت مبازراتی جوانان در بحرین توضیحاتی ارائه و اضافه کرد: این افراد با همه توان و با حضور در مراسم و راهپیماییی های مختلف راه شهید آیت الله نمر را ادامه می دهند زیرا باور دارند وی از بین نرفته بلکه به نماد جهاد در منطقه تبدیل شده است.

https://irna.ir/xjLp۲J

**مهمترین خطرات سال ۲۰۲۳ از اوکراین تا بحران بدهی

مرکز پژوهشی «نشنال اینترست» به عنوان یک اندیشکده آمریکایی با توجه به پایان سال ۲۰۲۲ میلادی در گزارشی به شرح مهم ترین مسایل و مشکلات سال جدید میلادی پرداخت.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

پژوهشگران این گزارش مدعی هستند با تکیه بر تجربه چندین ساله خود در پیش بینی مخاطرات و روندهای جهانی در شورای اطلاعات ملی جامعه اطلاعاتی ایالات متحده که وظیفه ارائه تحلیل ها و بینش های بلندمدت به رهبران این کشور را دارد، بزرگترین خطرات برای جهان در سال ۲۰۲۳ را فهرست کرده است.

از نگاه نویسنده گزارش، در سال ۲۰۲۲ انواع کووید در واقع منبع نگرانی بود، همچنین پیش بینی ها از کاهش رشد چین در کنار حمله روسیه به اوکراین و رسیدن قیمت نفت به بشکه‌ ای ۱۰۰ دلار از جمله پیش بینی هایی بودند که رخ دادند. البته قیمت ‌های انرژی در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ تا حدودی کاهش یافت. بحران کمبود مواد غذایی، تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش بدهی کشورهای در حال توسعه نیز از دیگر موضوعات مهم برای سال گذشته بودند.

برخی از اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که بحران بدهی کشورهای با درآمد پایین و متوسط، همچون سریلانکا و پاکستان را دچار مشکل خواهد کرد. کاهش توجه ها به تعهدات اقلیمی هم در سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت ضمن آنکه به دلیل تنش‌ های فزاینده در مساله تایوان و همچنین تحریم ایالات متحده بر صادرات تراشه و نیمه‌ هادی های پیشرفته، اختلافات پکن و واشنگتن تشدید خواهد شد.

مهمترین خطرات جهان از اوکراین تا بحران بدهی

* وقوع بحران های چندگانه ناشی از جنگ اوکراین یکی از خطرات در سال آینده برآورد شده است. این خطرات شامل یک درگیری مداوم و بن بست در ادامه مسیر می شود.

تشدید تنش در صورتی رخ خواهد داد که ایالات متحده/ناتو در پاسخ به بمباران پوتین تسلیحات پیشرفته بیشتری به کیف بفرستد یا اینکه در صورت تلاش کی یف برای تصرف کریمه روسیه از سلاح های هسته ای استفاده کند؛ دلسردی اوکراین از اروپا به دلیل رکود و شکاف ایالات متحده و اتحادیه اروپا بر سر کمیت و کیفیت کمک های نظامی به کی یف از دیگر بحران ها خواهد بود.

*دیگر خطر جهانی افزایش ناامنی غذایی است که مجموعه ای از بحران ها را در آفریقا، آمریکای مرکزی و غیره ایجاد خواهد کرد. نشنال اینترست احتمال وقوع بحران غذایی در جهان را زیاد ارزیابی کرد.

* تشدید بحران بدهی کشورهای در حال توسعه از جمله خطرات بزرگ بیان شده است. برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) هشدار داده است که ۵۴ کشور با درآمد کم و متوسط از مشکلات ناشی از بدهی فراوان در رنج هستند. این کشورها ۱۸ درصد از جمعیت جهان، بیش از ۵۰ درصد از مردمی که در فقر شدید زندگی می کنند.

از طرف دیگر، شرایط مالی وخیم در اکثر کشورهای در حال توسعه، دستیابی به اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد تا سال ۲۰۳۰ را سخت می کند. فقر جهانی بیشتر می شود و بهبود آموزشی کمتر و کاهش توانایی برای مبارزه با تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۳ تجربه خواهد شد.

* مارپیچ بدهی جهان را در می نوردد. بدهی شرکت های غیرمالی ۸۸ تریلیون دلار یعنی معادل حدود ۹۸ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است. بدهی ترکیبی دولت، شرکت ها و خانوارها نیز تا سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ به ۲۹۰ تریلیون دلار افزایش یافته است.

* تضعیف بیشترهمکاری بین المللی برای مقابله با خطرات جهانی، از تغییرات آب و هوایی و بدهی کشورهای کمتر توسعه یافته (LDC) گرفته تا زباله های فضایی، در حال تشدید است، زیرا رقابت فزاینده قدرت های بزرگ، دستیابی به همکاری در مورد مشکلات مشترک جهانی را دشوارتر می کند.

* قطبی و تکه تکه شدن جهان در حوزه تکنولوژی ها اتفاق مهم سال ۲۰۲۳ خواهد بود. رقابت کشورهای جهان در حوزه تراشه ها موجب می شود تا کشورها برای خودکفایی کامل در نیمه هادی ها سرمایه گذاری اولیه ای تا ۱ تریلیون دلار را انجام دهند. با داغ شدن جنگ فناوری چین و آمریکا، پکن به بسیاری از محصولات خارجی دسترسی نخواهد داشت. این امر پایبندی به استانداردهای جهانی را تضعیف می کند.

* وخیم تر شدن تاثیرات تغییر آب و هوا از دیگر خطراتی است که باید در سال آینده منتظر آن بود. درخواست برای حذف تدریجی سوخت ‌های فسیلی با مقاومت دولت‌های تولیدکننده نفت روبرو می شود. دانشمندان می گویند جهان به زودی به افزایش ۱.۵ تا ۲.۲ درجه سانتیگراد دمای کره زمین می رسد مگر اینکه کشورها به کاهش ۴۳ درصدی در انتشار گازهای گلخانه ای متعهد شوند.

آب و هوای گرمتر به معنای خشکسالی ها و سیل های شدیدتر و همچنین تغییرات خطرناک در الگوهای بارندگی است که عملکرد کشاورزی را مختل خواهد کرد.

* با وجود نشست ماه نوامبر روسای جمهوری چین و آمریکا، تشدید تنش این دو کشور در سال ۲۰۲۳ با احتمال زیاد مطرح است. پکن و واشنگتن هنوز اختلافات اساسی در مورد تایوان، قوانین و استانداردهای فناوری، تجارت، حقوق بشر و تنش های جغرافیایی در دریاهای چین جنوبی و شرقی وجود دارد.

* آزمایش های موشکی گوناگون و بی وقفه پیونگ یانگ به چالشی بزرگ و خطرناک در شبه جزیره کره تبدیل شده است. کره شمالی در سال گذشته ۸۶ آزمایش انجام داد. دستور کار کره شمالی بر ایجاد یک زرادخانه قابل اتکا برای وارد کردن ضربه دوم استوار است.

دولت‌های آمریکا و کره جنوبی پیش از این هشدار داده‌اند، که کره شمالی خود را برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای آماده می کند.

https://irna.ir/xjLf۶V

**پاکستان: حق حمله به مواضع «تحریک طالبان» در خاک افغانستان را داریم

وزیر کشور پاکستان در مصاحبه‌ای با رسانه‌های این کشور، از حکومت طالبان افغانستان خواسته که پناهگاه‌های گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان(تی‌تی‌پی) در خاک افغانستان را از بین ببرد و در غیر این صورت، اسلام‌آباد گزینه حمله به این پناهگاه‌ها در خاک افغانستان را حق خود می داند و آن را بررسی خواهد کرد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

«رانا ثناالله،» وزیر داخله کشو در یک گفتگو با شبکه اکسپرس تی وی پاکستان ، با تکرار این ادعا که گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان پناهگاه های امن در داخل خاک افغانستان دارد، گفته است در صورتی که حکومت طالبان افغانستان پناهگاه‌های تحریک طالبان پاکستان در افغانستان را از بین نبرند، ممکن است پاکستان حمله به این پناهگاه‌ها را بررسی کند.

پس از پایان توافق آتش‌بس میان دولت و تحریک طالبان پاکستان، این گروه حمله‌های خود را به شهرهای مختلف پاکستان از سر گرفته است.

در آخرین مورد، تحریک طالبان پاکستان مسوولیت یک حمله انتحاری را که چند روز پیش در اسلام‌آباد رخ داد، برعهده گرفت.

https://irna.ir/xjLp۴d

**رتبه‌بندی کشورهای قدرتمند در سال ۲۰۲۲؛ ایران بالاتر از اسپانیا، سوئیس و برزیل

تارنمای "یو اس نیوز اند ورلد ریپورت" کشورهای دنیا را از منظر مولفه‌های مختلف قدرت در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی کرده که به علت تحولات یک سال گذشته تغییرات بسیاری در جایگاه‌ کشورها در این فهرست صورت گرفته است. ایران در این رتبه بندی جدید در بین ۸۵ کشور در جایگاه هجدهم است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

این تارنما به بهانه پایان سال ۲۰۲۲ یک فهرست از قدرتمندترین کشورهای جهان منتشر کرده که در آن آمریکا، چین و روسیه رتبه‌های بالا را به خود اختصاص دادند.

این رتبه بندی به اینکه کشورها از تحولات بین‌المللی چگونه تاثیر پذیرفتند و قدرت نظامی، اقتصادی و سیاسی آنها چقدر است، می پردازد و این کار پژوهشی ذیل بخشی از مطالعه سالانه «بهترین کشورها» انجام شده که ۸۵ کشور بر اساس پاسخ ۱۷ هزار نفر مورد ارزیابی قرار گرفتند.

ایران در این فهرست بالاتر از کشورهای اسپانیا، سوئیس و برزیل در رتبه هجدهم قرار گرفته است. نشریه یواس نیوز ایران را اینطور توصیف کرد که این کشور یکی از بزرگترین اقتصادها در خاورمیانه و یکی از بزرگترین جمعیت‌ها با ۸۶ میلیون نفر را دارد.

طبق این گزارش، ایران به دلیل موقعیت راهبردی خود در خاورمیانه و عرضه فراوان نفت و سایر منابع طبیعی، از دیرباز مورد توجه قدرت‌های جهانی بوده است.

یواس نیوز ضمن اشاره به اینکه ایران برنامه صلح آمیز هسته‌ای دارد، اضافه کرد: تهران حدود ۱۰ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و یکی از بنیانگذاران اوپک است. «همچنین بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی قابل توجهی دارد».

در این گزارش تحقیقاتی اما آمریکا، چین، روسیه، آلمان و انگلیس رتبه‌های اول تا پنجم را دارند.

۱. آمریکا

واشنگتن در سال ۲۰۲۲ در صدر این رتبه بندی باقی مانده و نشریه یواس نیوز از آن با عنوان «مسلط ترین قدرت نظامی و اقتصادی» یاد کرده است.
در توضیح این رسانه آمده است: جایگاه فرهنگی آمریکا سراسر جهان را در بر می‌گیرد، که تا حد زیادی به دلیل فرهنگ عامه آن است که در موسیقی، فیلم و تلویزیون مطرح شده است.

در بخش مربوط به آمریکا همچنین به مشکلات اقتصادی و ناآرامی‌های این کشور، از جمله اعتراضات برابری نژادی پس از قتل جورج فلوید اشاره شده است.

۲. چین

در این گزارش به مساحت عظیم چین اشاره شده که دومین اقتصاد بزرگ جهان را دارد و حزب حاکم کمونیست اوضاع را اداره می‌کند.

همچنین به جمعیت رو به رشد این کشور پهناور آسیایی اشاره شده که بخشی از سازمان‌های بزرگ منطقه ای و بین‌المللی و دارای سلاح های هسته‌ای است و نفوذ بسیار بالایی دارد.

۳. روسیه

این نشریه در تقسیم بندی خود جایگاه روسیه را اینطور تعبیر می‌کند که دیدگاه جهانی نسبت به روسیه با تهاجم این کشور به اوکراین و واکنش غرب شامل تحریم‌های جهانی علیه رهبران و مشاغل این کشور، لطمه خورده است.

در این پژوهش، روسیه "بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت" است و یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را به لطف تولید نفت و گاز خود دارد.

در این رتبه بندی جایگاه روسیه به عنوان یک عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و حضورش در دیگر گروه‌های بین‌المللی مهم از جمله G۲۰ در نظر گرفته شده است.

۴. آلمان

به نوشته یواس نیوز، آلمان "پرجمعیت ترین کشور اتحادیه اروپا" است و "یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان را دارد و از زمان اتحاد مجدد" در سال ۱۹۹۰ شاهد رشد پیوسته نقش آن در جامعه بین المللی بوده‌ایم.

آلمان یکی از بزرگترین جمعیت‌های جهان را دارد و "یکی از واردکنندگان و صادرکنندگان پیشرو در جهان است" و همچنین دارای چهره های مهم فرهنگی و عضویت در نهادهای جهانی است.

۵. انگلیس

یو اس نیوز در گزارش خود انگلیس را به عنوان "کشوری بسیار توسعه یافته که تاثیر اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی بین المللی قابل توجهی اعمال می کند"، توصیف کرد.

انگلیس بخشی از اتحادهای سیاسی و تجاری جهان است، اما تصمیم آن برای خروج از اتحادیه اروپا بدین معناست که «نقش این کشور در صحنه جهانی با ابهامات جدیدی همراه است».

این گزارش به نقش اصلی لندن در سیستم مالی جهانی و "تاریخ طولانی کمک های بزرگ به هنر و علوم" اشاره کرده و بر این باور است که میراث امپراتوری بریتانیا همچنان نفوذ جهانی این کشور را در جهان امروزی افزایش می دهد.

https://irna.ir/xjLp۳h

**کارشناس عراقی: آمریکا به دنبال سلطه بر اقتصاد عراق است

"محمد عطیه الساعدی" کارشناس امور اقتصادی عراق هشدار داد که آمریکا به دنبال سلطه بر اقتصاد عراق از طریق سیاست های دلاری است.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

الساعدی امروز یکشنبه در گفت وگوی اختصاصی با تارنمای خبری " المعلومه " افزود: اختلال در نرخ ارز ناشی از تصمیمات آمریکا است که سعی دارد بر اقتصاد عراق حاکم شود.

الساعدی اضافه کرد: سخن از اقدامات موقتی در سامانه جدید فروش ارز بخشی از واقعیت است اما در لایه های درونی خود با محدودیت های اعمال شده از سوی وزارت خزانه داری آمریکا و بانک فدرال بر دارایی های عراق - که وارد بانک مرکزی این کشور می شود- مرتبط است.

وی گفت: اعمال تحریم بر عملکرد بسیاری از بانک های داخلی در عراق و بازبینی تمامی حواله های فروش دلار همچون سلطه اقتصادی تحت عنوان نظارت می باشد.

الساعدی توضیح داد: اقدامات اخیر اعمال شده بر روند مزایده فروش ارز به واشنگتن اجازه می دهد تا عملا بر فروش ارز تسلط یابد و همین امر باعث تغییر نامفهومی در مدیریت اموال عراق می شود لذا این وضعیت نیازمند شفافیت و توضیح دولت عراق دارد.

https://irna.ir/xjLp۲F

**ترور شهید سلیمانی لکه ننگی بر پیشانی آمریکا است/ آیت الله نمر یک تنه مقابل آل سعود ایستاد

«شیخ حسن الصالح» از روحانیون منطقه «العوامیه» در استان القطیف در شرق عربستان و از شاگردان شهید آیت الله «نمر باقر النمر» رهبر شیعیان این کشور، ترور شهید سهپبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را لکه ننگی بر پیشانی سیاستمداران آمریکا دانست.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

«شیخ حسن الصالح» در نشست خبری که روز یکشنبه به مناسبت سالروز شهادت آیت الله نمر باقر النمر، شهید سهپبد حاج قاسم سلیمانی و شهید حاج ابومهدی المهندس و با حضور تعدادی از روحانیون حوزه مقاومت و از اساتید حوزه علمیه شهر مقدس قم به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد، افزود: شهید آیت الله نمر از خانواده ای ثروتمند در منطقه العوامیه بود که جد پدری وی نیز فعالیتهای انقلابی داشت.

وی توضیح داد: وقتی شهید آیت الله نمر در سال ۱۹۹۶ به منطقه العوامیه آمد، بر حضور گسترده مردم در فعالیت های دینی و فرایض عبادی افزوده شد، این در حالیست که مردم این منطقه از ابتدا در مقابل اشغالگری سعودی ایستادند.

شیخ حسن الصالح با اشاره به برخی از فعالیت های سیاسی جد شهید آیت الله نمر در منطقه العوامیه اضافه کرد که وی از رهبران انقلابی بود که در مقابل درخواست حاکمان عربستان مبنی بر تحویل سلاح مقاومت کرد و از مردم خواست که اسلحه های خود را در زمین دفن کنند.

این شاگرد شهید آیت الله نمر صداقت و ساده زیستی را از ویژگی های بارز استاد شهید خود دانست و گفت که شهید آیت الله نمر توانایی اجاره منزل نداشت با این حال، کمک های مالی برادران خود را هم نپذیرفت، او با این کار درس اخلاق و ساده زیستی به مردم می داد.

شیخ حسن الصالح به نقل خاطره ای از شهید آیت الله نمر و ساده زیستی وی با وجود ثروتمندی پرداخت و گفت: آیت الله نمر در گرمای تابستان مسیر منزل تا مسجد را پیاده طی می کرد و از سوار شدن به خودرو خودداری می کرد و یکبار که از او خواستم سوار خودروی ام شود، پاسخ رد داد.

شیخ حسن الصالح گفت: با وجود اینکه برخی از ترس وهابیت حاکم لباس روحانیت بر تن نمی کردند، شهید آیت الله نمر همواره بر پوشیدن این لباس تاکید داشت، حتی یکبار زمان حج از من سوال کرد، لباست کو؟ معتقد بود، احتمال دارد همیشه افرادی باشند که سوال شرعی دارند و وقتی لباس بر تنت باشد آنها را مطرح و پاسخ دریافت خواهند کرد.

وی درباره علت شهادت آیت الله نمر توضیحاتی ارائه و اضافه کرد: آیت الله نمر از خطوط قرمز نظام سعودی با شجاعت عبور کرده بود. وی همواره بر بازسازی بقیع، رعایت حقوق و حرمت و احترام شیعیان تاکید داشت که همه این موارد را حاکمان سعودی قبول نداشتند.

این روحانی عربستانی با بیان اینکه همه این رفتارهای شهید آیت الله نمر برای آل سعود قابل تحمل نبود، گفت که وی درحالی به شهادت رسید که کسی جرات مطرح کردن موضوعات یاد شده را نداشت.

شیخ حسن الصالح با اشاره به شباهت نحوه شهادت شهیدان آیت الله نمر، سلیمانی و المهندس، با یاد کردن از جنایت آمریکا و عربستان، عامل شهادت هر سه شهید را «محور شرارت» نامید.

وی با بیان اینکه شهادت سپهبد سلیمانی، آمریکا را رسوا کرد، افزود که ترور این فرمانده لکه ننگی بر پیشانی سیاستمداران آمریکا تا زمان نابودی آن است.

شیخ حسن الصالح با بیان اینکه شهید سلیمانی در مکتب ائمه اطهار (ع) تربیت شد و زندگی کرد، افزود که سپهبد سلیمانی پس از حضور در لبنان و سوریه، سرانجام در عراق و در جوار امامان اطهار (ع) به شهادت رسید.

در حاشیه برگزاری این مراسم برخی از آثار نویسندگان مختلف در ارتباط با شخصیت شهید آیت الله نمر و خدمات ایشان به حوزه های علمیه به نمایش در آمده بود.
https://irna.ir/xjLp۴y

**«پوتین» درباره استفاده از ورزش برای تحصیل «مقاصد سیاسی» هشدار داد

رئیس جمهور روسیه درباره استفاده از فوتبال برای دنبال کردن مقاصد سیاسی هشدار داد و در جریان مکالمه تلفنی با همتای چینی خود، از سازماندهی رویدادهای ورزشی تمجید کرد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

ولادیمیر پوتین درباره برگزاری رویدادهای ورزشی اخیر در روسیه و چین گفت: سومین دوره بازی‌های زمستانی جوانان بین روسیه و چین در چانگ‌چون به تازگی به پایان رسید. این یکی از رویدادهای اصلی در چارچوب سال‌های همکاری جاری مسکو و پکن در حوزه ورزش و فرهنگ است.

وی افزود: این بازی‌ها در بالاترین سطح برگزار شد و یک بار دیگر ثابت کرد که ورزش جهانی است و رقابت‌های بین‌المللی باید برای مردم شادی و حس اتحاد به ارمغان آورد و برای اهداف و مقاصد سیاسی لحظه‌ای استفاده نشود.

پوتین و شی جین‌پینگ، رئیس جمهور روسیه در جریان مکالمه ویدئویی درباره جنبه‌های مختلف همکاری‌های دوجانبه صحبت کردند و رئیس جمهور روسیه از همتای چینی خود دعوت کرد تا سال جدید میلادی به مسکو سفر کند. پوتین فوریه سال گذشته میلادی در بین یکی از میهمانانی بود که به المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن دعوت شده بود.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲(۵ اسفند ۱۴۰۰)، فدراسیون‌های بین‌المللی به توصیه کمیته بین‌المللی المپیک، از حضور ورزشکاران روسیه در رقابت‌ها و رویدادهای بین‌المللی ممانعت به عمل آوردند.

با این حال، روسیه گزینه پیوستن به آسیا را مدنظر قرار داده و بسیاری از فدراسیون‌های این کشور از جمله اتحادیه فوتبال روسیه، در حال رایزنی به منظور ملحق شدن به کنفدراسیون فوتبال آسیا هستند.

اولگ ماتیسین، وزیر ورزش روسیه اوایل ماه جاری در گفت‌وگو با همتای چینی خود گفته بود که دو کشور به عنوان بخشی از توافقات صورت‌گرفته، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۶۰۰ رویداد ورزشی مشترک برگزار خواهند کرد.

https://irna.ir/xjLp۶۳

**رسانه صهیونیست: ایران به اسرائیل هشدار داد

یک روزنامه چاپ تل‌آویو، هدف قرار گرفتن ماکت یک پایگاه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ را هشدار آشکار جمهوری اسلامی ایران به این رژیم ارزیابی کرد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

روزنامه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» درباره رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز نوشت: ارتش ایران در یک هشدار آشکار به (رژیم) اسرائیل، یک پهپاد مملو از مواد منفجره را از یک کشتی آبی-خاکی به سمت ماکت یک پایگاه نیروی دریایی اسرائیل در جریان رزمایش روز شنبه پرتاب کرد.

این رسانه صهیونیستی، ماکت هدف قرار گرفته شده در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ را بسیار شبیه ماکت پایگاه نیروی دریایی رژیم صهیونیستی در بندر ایلات این رژیم در ساحل دریای سرخ ارزیابی کرد.

روزناه صهیونیستی «تایمز اسرائیل» نوشت: ماکت یک «ناوچه کلاس ۶ ساعر» نیروی دریایی (رژیم) اسرائیل نیز در نزدیکی ماکت پایگاه نیروی دریایی ایلات در تصاویر رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ دیده می شود.

این رسانه صهیونیست هدف قرار گرفتن ماکت تاسیسات نظامی رژیم صهیونیستی در رزمایش های گذشته ایران را یادآور شد و نوشت: دسامبر گذشته نیز، ماکت مجتمع هسته ای «دیمونا» هدف قرار گرفت.

رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش از هشتم دی ماه با رمز یا زهرا سلام‌الله علیها در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری این رزمایش عنوان کرد: این رزمایش که در تقویم سالیانه ارتقای توان رزمی به عنوان بخشی از آموزش‌های عملی دیده شده با شرکت بخشی از یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه نیروی زمینی، سامانه‌های پدافندی نیروی پدافند هوایی، شناورهای زیرسطحی، سطحی، پروازی و تکاوران نیروی دریایی ارتش با پشتیبانی جنگنده بمب افکن‌های راهبردی نیروی هوایی ارتش با شعار محوری «خودباوری، اقتدار، امنیت پایدار» اجرا خواهد شد.

دریادار سیاری ارتقاء سطح مهارت برای طرح‌ریزی، اجراء، هدایت و ارزیابی عملیات مشترک و هم‌افزایی قدرت دفاعی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در صحنه عملیات مشترک را از اهداف این رزمایش برشمرد و گفت: در رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ تلاش خواهد شد ضمن کسب اشراف اطلاعاتی، مهارت فرماندهان و کارکنان نیروهای تابعه ارتش جمهوری اسلامی ایران در بکارگیری یگان‌های رزمی نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص)، پهپادها، سامانه های جنگ الکترونیک و سایبری برای هم‌ افزایی و بالابردن آمادگی رزمی و توان بازدارندگی در صحنه عملیات را ارتقاء دهیم.

وی ارتقاء مهارت اجرای عملیات در محیط‌ های خاص شامل محیط‌های آلوده به عوامل شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای، جنگ الکترونیک و شرایط نامساعد جوی را از دیگر اهداف رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ دانست.

https://irna.ir/xjLp۳j

**عملیات «سرایا السلام» در شمال غرب سامراء

«سرایا السلام» در استان صلاح الدین از انجام عملیات امنیتی بازدارنده در شمال غرب این استان خبر داد.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

فرماندهی «سرایا السلام» در استان صلاح الدین امروز (یکشنبه) اعلام کرد که تیپ ۳۱۵ تحت هدایت مستقیم فرماندهی بخش سامراء، عملیات امنیتی بازدارنده‌ای را در مناطق بستان هلال و الزنکوره در شمال غربی سامراء آغاز کرده است.
به گزارش بغداد الیوم، فرماندهی سرایا السلام افزود: پس از دریافت اطلاعات دقیق، نیرویی از تیپ ۳۱۵ شامل هنگ امداد، هنگ چهارم و نیروهای ویژه نظامی و امنیتی با نظارت میدانی سرهنگ «ابوزینب الخفاجی»، جانشین تیپ، و با بررسی دو منطقه فوق الذکر، برای افزایش امنیت و ثبات منطقه وارد عمل شدند.
فرماندهی سرایا السلام تأکید کرد که تیپ‌های سرایا السلام در بخش سامرا، تحت فرماندهی مرکزی، به انجام عملیات‌های بازدارنده جهت برقراری امنیت شهر و حومه آن ادامه خواهند داد.

https://irna.ir/xjLp۶C

**لوگانسک : صدها شهروند در حمله های اوکراین کشته یا زخمی شده اند

نمایندگی جمهوری مردمی لوگانسک (ال پی آر) در مرکز مشترک نظارت و هماهنگی روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که نزدیک به ۱۷۰ شهروند این جمهوری شامل ۲۱ کودک در حمله های توپخانه ای نیروهای اوکراین، جان خود را از دست داده اند.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

این هیئت در بیانیه ای افزود که در این حملات ۴۵۵ تن نیز زخمی شده اند و در مجموع ۶۲۴ شهروند شامل ۵۰ کودک آسیب دیده اند.

سیرهی کوزان مشاور وزارت دفاع اوکراین پنجشنبه شب با تعیین پیش شرط برای از سرگیری مذاکره با مسکو به شبکه خبری "الجزیره" قطر گفت، کی یف زمانی با مسکو مذاکره می کند که نیروهایش از خاک این کشور خارج شوند.

وی با اشاره به این نکته که مهم ترین شرط ما برای آغاز مذاکرات با روسیه خروج نیروهایش از تمام خاک اوکراین است، با نادیده گرفتن کمک‌های کشورهای غربی به اوکراین و در رأس آن آمریکا مدعی شد که ۷۰ درصد از تجهیزات نظامی اوکراین بومی است.

این درحالی است که آمریکا بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی را از ماه فوریه گذشته تا کنون به کی‌یف اختصاص داده و تا ۲۱ دسامبر جاری نیز حدودا ۲۱ میلیارد دلار تسلیحات را به اوکراین منتقل کرده است. برای مثال واشنگتن به کی‌یف تا ماه سپتامبر حجم انبوهی موشک‌های جاولین اعطا کرده است.

از سوی دیگر، ناتو و متحدانش از زمان جنگ روسیه در اوکراین در فوریه سال گذشته، کمک های نظامی زیادی به دولت کی‌یف ارایه کرده اند.

انگلیس که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۲.۳ میلیارد پوند به اوکراین کمک کرد، هم زمان با ارسال کمک‌های تسلیحاتی جدید به این کشور، اعلام کرد که در سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۳ میلیارد پوند (۲.۷۷ میلیارد دلار) دیگر به کی‌یف کمک خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. نیروهای روسیه سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) طی فرمانی از سوی پوتین موسوم به «عملیات ویژه» به اوکراین حمله کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو-کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

https://irna.ir/xjLp۵p

**المشاط: آتش‌بس شکننده است/ هر لحظه احتمال ازسرگیری جنگ وجود دارد

رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: آتش بس شکننده است، به همین خاطر هر لحظه منتظر از سرگیری جنگ هستیم.

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

مهدی المشاط روز یکشنبه با بیان اینکه ما برای جنگ آماده ایم افزود: دشمن جنگ نظامی را متوقف کرده ولی به جنگ دیگری روی آورده است که باید با آگاهی، بصیرت و اتحاد با آن مقابله کنیم.

وی اضافه کرد: وظیفه و مسئولیت ملی ماست که متحد در مقابل تجاوز دشمن به همه استان ها بایستیم و پشتیبانی از رزمندگان در جبهه اولویت ما است.

المشاط گفت: به مزدوران اجازه نمی دهیم که با همکاری متجاوزان و اشغالگران، کشور ما را نابود کنند.

وی با بیان اینکه همه تلاش های دشمن برای کشاندن جنگ به استان های مرکزی شکست خورده است، افزود: بسیار تاسف آور است که کسانی که تاریخی ندارند می خواهند کشوری را اشغال کنند که هزاران سال پیش ازاین صاحب تمدن و حکومت بوده است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن گفت: دشمن همچنان بیدار و آماده است و ما هم باید هوشیار باشیم و این آرامش ما را غافل نکند و از همه امکانات و نیروها برای پشتیبانی از جبهه ها استفاده کنیم.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

این کشورها پس از ۷ سال تجاوز به یمن و کشتار هزاران نفر و تخریب زیرساخت‌های این کشور نه تنها به اهداف خود نرسیدند بلکه به دنبال ضربات موشکی و پهپادی نیروهای مسلح یمن به عمق خاک آنها مجبور به پذیرش آتش بس شدند.

به دنبال رایزنی های سازمان ملل متحد و حسن نیت صنعا، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در تاریخ ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه دو پرواز رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

دولت نجات ملی یمن لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط تمدید جدید آتش بس اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjLp۶Q

**حشد الشعبی: شهادت حاج قاسم، نقطه عطف بزرگ جهان اسلام است/ شهید سلیمانی از نظر ما عراقی است

یکی از رهبران سازمان حشد الشعبی عراق امروز یکشنبه در سخنانی در آستانه سالگرد شهادت سردار سلیمانی و همرزمانش، شهادت حاج قاسم را نقطه عطف بزرگ جهان اسلام دانست و گفت که «شهید سلیمانی از نظر ما عراقی است».

از اذعان به نفوذخارجی در اغتشاشات ایران تا عراقی‌هایی که شهیدسلیمانی‌ را هموطن خود می‌دانند

«یاسر حسین العیساوی» معاون رئیس ستاد عملیات حشد الشعبی عراق در ادامه سخنانش تصریح کرد: «شهید حاج قاسم سلیمانی از نظر ما عراقی است و این را در دفاع از این کشور ثابت کرد».

وی شهادت حاج قاسم را نقطه عطف بزرگ جهان اسلام دانست و تأکید کرد که «حادثه فرودگاه بغداد یک رویداد عادی نبود، بلکه نقط عطف بزرگی در تاریخ امت اسلام به شمار می‌رود».

به گزارش شبکه خبری الغدیر، یاسر حسین العیساوی افزود: «ترور فرماندهان پیروزی بر اساس یک نقشه از قبل طراحی شده اتفاق افتاد».

معاون رئیس ستاد عملیات حشد الشعبی اعلام کرد که «شهیدان سلیمانی و المهندس در خنثی کردن و ناکام گذاشتن توطئه‌های آمریکا در داخل خاک عراق، در رأس هرم مقاومت قرار داشتند».

۱۳ دی ماه ۱۳۹۸، پهپادهای آمریکایی کاروان حامل سهپبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس معاون سازمان الحشد الشعبی عراق را حین یک سفر رسمی و در خروجی فرودگاه بغداد مورد هدف تروریستی قرار داد و آنها را پس از عمری مجاهدت در مبارزه با تروریسم، به شهادت رساند.

در پی این اقدام تروریستی، در کنار شعله ورتر شدن آتش خشم و انتقام جویی اقیانوس ملت ایران از تروریسم دولتی آمریکا، حزن و اندوه سراسر ایران را فرا گرفت و حضرت ‌آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

https://irna.ir/xjLp۷b


سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha