آماده شدن عراقی‌ها برای تظاهرات جلوی سفارت آمریکا در بغداد

تهران - ایرنا - عضو هیات هماهنگی جنبش مردمی عراق از آماده شدن عراقی ها برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت آمریکا در بغداد در اعتراض به دخالت های واشنگتن در امور داخلی کشورشان خبر داد.

به گزارش ایرنا، «حسین علی الکرعاوی» امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرگزاری العلومه عراق اظهار داشت: جنبش مردمی در حال آماده شدن برای برگزاری تظاهرات مقابل سفارت شر (آمریکا) در اعتراض به دخالت واشگتن در امور داخلی عراق به ویژه در بخش اقتصادی است.

وی افزود: مردم عراق خواستار آن هستند که آمریکا برای اقتصاد عراق تکلیف تعیین نکند و توافقاتی منعقد کند که برای عراق سازنده باشد.

عضو هیات هماهنگی جنبش مردمی عراق اضافه کرد: این جنبش از مردم عراق می‌خواهد تا برای نجات آنچه از ثروت خود باقی مانده است و ساختن آینده نسل‌های بعدی در این تظاهرات پیش رو شرکت کنند.

وی اظهار داشت: تاریخ برگزاری تظاهرات پس از هماهنگی با نمایندگان و احزاب مستقل و سندیکاها مشخص خواهد شد.

الکرعاوی از اعضای مستقل مجلس نمایندگان عراق خواست تا برای کاهش نوکری و خضوع احزاب سیاسی و سران آن‌ها در برابر اراده آمریکا و برای حفظ عایدات و منافع حزبی و شخصی جلسه‌ای تشکیل دهند.

دخالت‌های گاه و بیگاه آمریکا در امور داخلی عراق خشم گسترده مردم و برخی از نمایندگان مجلس این کشور را بر انگیخته است و عراقی‌ها بارها با برگزاری تظاهرات اعتراضی نسبت به این موضوع اعتراض کرده اند.

در این پیوند، پارلمان عراق در ۱۵ دیماه ۱۳۹۸ قانون اخراج نیروهای خارجی از عراق را با اکثریت آرا تصویب کرد. طی چهار دور گفت وگوهای دو جانبه بین بغداد و واشنگتن که از ژوئن ۲۰۲۰ (۲۲ خرداد ۱۳۹۹) تا ژولای ۲۰۲۱ (دوم مردادماه ۱۴۰۰) ادامه داشت، بر سر اخراج کامل نظامیان آمریکایی از عراق در اواخر ۲۰۲۰ توافق حاصل شد.

با وجود گذشت بیش از یکسال از این توافق، هنوز آمریکایی‌ها به طور کامل نیروهای خود را از عراق خارج نکرده اند. نظامیان آمریکایی همچنان در دو پایگاه نظامی «عین الاسد» (غرب الانبار) و «الحریر» (اربیل) حضور دارند و بعضا دست به اقدامات نظامی زده و یا به راحتی بین دو سوی مرز عراق و سوریه در حال حرکت هستند.

برخلاف قانون صریح پارلمان عراق مبنی بر ضرورت خروج همه نیروهای بیگانه از خاک کشور، آمریکایی‌ها به بهانه‌های مختلف گاه به نام «نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش» و گاه به نام «نیروهای ناتو» همواره بر حفظ حضور نظامیان خود در عراق، اصرار می‌روزند.

در همین حال، گروه‌های عراقی مخالف حضور اشغالگران آمریکایی در کشورشان، بر اخراج نهایی آن‌ها از خاک عراق تاکید می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha