کاهش نیروهای متخصص دریایی نگران کننده است

تهران- ایرنا- عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی متخصص در سازمان بنادر و شرکت‌ها و ارگان‌های دریایی کشور، از تشکیل کارگروه‌های تخصصی پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از سازمان بنادر، با همکاری بنیاد ملی نخبگان و سازمان امور اداری و استخدامی کشور، جمعی از نخبگان برگزیده کشور در سازمان بنادر و دریانوردی حضور یافتند و درباره موضوعاتی همچون اهمیت حمل و نقل دریایی، ضرورت تحول در نیروی انسانی حوزه دریایی کشور و نقش آفرینی موثرتر ایران در ترانزیت و تجارت جهانی به بحث و گفتگو پرداختند

«مجید علی نازی»، عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این نشست، ساختار و ماموریت‌ها، تکالیف و اقدامات انجام شده در این معاونت را معرفی کرد.

وی از کاهش متخصصان و کارشناسان حوزه دریایی در این اداره کل اظهار نگرانی کرد و با تاکید بر کمبود جدی نیروی انسانی متخصص در این سازمان و شرکت‌ها و ارگان‌های دریایی کشور، از تشکیل کارگروه‌های تخصصی پیگیری این موضوع در مجلس و دولت خبر داد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر به نگرانی‌های این معاونت از فرسودگی ناوگان دریایی نیز اشاره کرد و گفت: باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و منسجم‌تر نسبت به حل این مشکل اقدام کنیم.

وی با اشاره به لزوم اجرای خط مشی‌های معاونت دریایی در سازمان بنادر ادامه داد: افزایش سطح ایمنی در ناوگان آبراهه‌ها و بنادر، توسعه ناوگان تحت پرچم ایران، توسعه بخش غیردولتی در خدمات دریایی، عملیات دریایی در حداقل زمان ممکن در بستر ایمن، هوشمندسازی فرآیندها در جهت توسعه سیستم‌های یکپارچه، ساماندهی و توسعه حمل و نقل مسافری و مدرن سازی زیرساخت‌ها و تجهیزات از جمله این خط مشی‌ها است.

«جلیل اسلامی» عضو هیات عامل و معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست، با اشاره به ماموریت‌ها و وظایف معاونت بندری این سازمان، ظرفیت‌های منطقه‌ای کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب و راهگذر نوستارک در عبور از دریاها و بنادر ایران و ضرورت فعال‌سازی این مسیرهای ترانزیتی، تاکید کرد: با توسعه تجهیزاتی و ظرفیتی بنادر کشور، هم‌اکنون هیچ محدودیتی برای پذیرش کشتی و کالا در بنادر ایران وجود ندارد.

به گفته اسلامی، ظرفیت بنادر تجاری ایران در بازه زمانی ۲۰۰۷ تا سال ۲۰۲۱، از تخلیه و بارگیری سالانه ۱۲۰ میلیون تن به ۲۳۰ میلیون تن در سال ارتقا پیدا کرده است.

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر، ظرفیت فعلی بنادر بازرگانی کشور را بالغ بر ۲۷۰ میلیون تن در سال اعلام کرد و با بیان اینکه توسعه ظرفیت‌ها در بنادر شامل مولفه‌هایی چون ساخت اسکله، خرید تجهیزات، توسعه نرم‌افزاری و به کارگیری نیروی انسانی متخصص و نخبه است، خاطر نشان‌کرد: ساخت دو بندر بزرگ تجاری در استان‌های هرمزگان و خوزستان، بر اساس سند تحول در دولت یازدهم، در دست انجام مطالعات و اقدمات اجرایی قرار دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha