محمدرضا خوش فرمان که از سال ۷۳ تاکنون سابقه حضور در جشنواره سینما حقیقت داشته و در این مدت در چهار دوره، فیلم به این رویداد ارائه کرده درباره کیفیت جشنواره در دوره های قبلی در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا افزود: سینما مستند پیشتر سمت و سویی نداشت اما بویژه از دهه ۹۰ به این سمت شاهد این سمت و سو هستیم و جشنواره سینما حقیقت کارنامه سالانه ما را ارائه می کند.
وی اظهار داشت: سینما حقیقت باعث این شده که عملکرد سالانه خود را دیده و آن را ارزیابی کنیم و راه آینده را ببینیم که برای جلو رفتن به چه چیزی نیاز داریم.
خوش فرمان گفت: این رویداد همچنین باعث استاندارد شدن سینمای مستند در کشور شده است؛ بدین معنا که با دعوت از فیلمسازها از سراسر جهان و پخش فیلم های مستندی که جوایز بین المللی گرفته اند، برگزاری این رویداد در چنین سطحی، سینمای مستند ایران را خیلی تحت تاثیر خود قرار داده است.
این مستندساز با اشاره به برگزاری کارگاه های مختلف در سینما حقیقت گفت: این کارگاه ها خیلی کمک و یک سری آموزش هایی برای حضور در جشنواره بین المللی و استانداردسازی بین المللی آثار ارائه می کند.
وی افزود: تا پیش از برگزاری جشنواره سینما حقیقت به این شکل نبوده و از دهه ۹۰ به این سمت تحول آفرین بوده است.
خوش فرمان درباره چرایی نبود تنوع ژانر در سینمای مستند گفت: این مساله به متولیان برمی گردد اما خود سینمای مستند خود نوعی ژانر در سینماست.
وی اظهار داشت: سفارش دهنده برای ساخت مستندهایی در دیگر ژانرها اعم از ترسناک خیلی کم و موضوع های سفارشی نیز محدود است.
خوش فرمان افزود: فیلمساز مستند را در انتخاب موضوع باید آزاد گذاشت و اجازه دهیم گونه های مختلفی از مستند ساخته شود. کما این که فیلمسازها هم می توانند به این سمت بروند و تجربه اندوزی کنند اگر چه کمی سخت است.
وی درباره مضمون فیلم اسپانک گفت: این فیلم روایت چالش اقلیتی در منطقه ساحل سیاهان استان سیستان و بلوچستان است؛ غلام قادر از ماهیگیران سیاهپوست سواحل مکران است که سفیدها اجازه استفاده از اسکله را به آنها نمیدهند. آنها در ساحلی شنی و بدون امکانات به نام ساحل سیاهان روزگار میگذرانند.
شانزدهمین جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» به دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه ۱۴۰۱ برگزار شد.
نظر شما