۲۱ آذر ۱۴۰۱، ۱۲:۱۶
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84967947
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جنگ اوکراین، فرصتی برای افزایش صادرات نظامی چین به آفریقا

تهران – ایرنا – با ادامه یافتن جنگ اوکراین و افزایش نگرانی ها در مورد تداوم اتکا قاره آفریقا به کمک های نظامی روسیه، چین فرصت را غنیمت شمرده و درصدد تقویت همکاری های امنیتی با کشورهای آفریقایی است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روزنامه نیهون کیزای ژاپن، کمتر از نیمی از تجهیزات نظامی آفریقا از سوی روسیه تامین می شود و قدمت روابط تاریخی دو طرف به تلاش های آزادیخواهانه ضد استعماری سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ بازمی گردد. اصل و اساس کمک های امنیتی به آفریقا شامل آموزش نیروها، فروش سلاح و اعزام نیرو است.

غرب آفریقا به طور خاص مدتی است که به سوی چین برای کمک های نظامی متمایل شده است.

اما در این میان تهدیدهایی نیز وجود دارد. افزایش راهزنی دریایی در خلیج گینه که یک مسیر نقل و انتقال مهم به شمار می رود، امور تجاری را به خطر می اندازد و ممکن است به شکل گیری جنبش های افراطی کمک کند.

در نیجریه، به طور تقریبی ۱۲۰ هزار بشکه نفت خام در روز به سرقت می رود که برابر با حدود ۶ درصد تولید این کشور است.

به تازگی نیروی دریایی نیجریه یک قایق گشتی ۴۶ متری و سایر تجهیزات را از چین برای کمک به مقابله با جنایات دریایی و تضمین ایمنی در این خلیج دریافت کرده است.

در لاگوس پایتخت تجاری نیجریه، چین یک بندر دریایی ساخته که یکی از بزرگترین بنادر در غرب آفریقاست و به منظور جابجایی ۱.۲ میلیون کانتینر در سال طراحی شده است.

این بندر قرار است به عنوان یک مرکز جدید لجستیک دریایی برای کل منطقه به کار آید و فرصت های جدید سرمایه گذاری را بین چین و آفریقا فراهم آورد.

هرچند با وجود چالش های امنیتی بسیار در این منطقه، کشورهای آفریقایی به طور خاص نسبت به مقابله با شورش های داخلی علاقه نشان می دهند، زیرا حمایت شرکای غربی در این زمینه کافی نبوده است.

طی هشت سال گذشته، چین در تقریبا ۴۰ اقدام متقابل نظامی با شرکای خود از خلیج گینه مشارکت و همکاری داشته و کشتی های نیروی دریایی را برای عملیات ضد راهزنی دریایی مستقر کرده است.

از سویی، آمریکا ۲۹ تاسیسات نظامی در ۱۵ کشور دارد که این مساله، کار را برای چین به منظور به چالش کشیدن برتری آمریکا در این قاره سخت می کند.

اجلاس سران آمریکا – آفریقا که قرار است روز سه شنبه آغاز به کار کند، فرصتی در اختیار دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار می دهد تا نشان دهد که می تواند نیرومندترین حریف دیرینه آمریکا در این منطقه را دفع کند.

در حالی که چین نیروهایش را از دخالت مستقیم در بحران های آفریقا دور نگه داشته، در عین حال نقشی برجسته در ماموریت های صلح بانی سازمان ملل به دست آورده است. به عنوان نمونه، بیش از یک هزار نظامی، پلیس و نیروی متخصص را به سودان جنوبی اعزام کرده است.

به گفته کارشناسان، چین بیشتر بر منافع امنیت ملی و اقتصادی متمرکز است به جای آنکه بر فعالیت های ایجاد صلح تمرکز داشته باشد. پکن راهبردهای متمرکز بر توسعه را که به کاهش فقر و برقراری حکمرانی پایدار کمک می کند، ترجیح می دهد.

با این حال، این نگرش ممکن است در طولانی مدت نتایج معکوسی داشته باشد. در جمهوری دموکراتیک کنگو، چین مناسبات بسیار نزدیکی با دولت این کشور دارد، اما حملات گروه های شورشی در شرق غنی از منابع این کشور، تهدیدهایی را برای منافع معدنی آن به وجود می آورد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha