حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به پروژه راه آهن رشت - کاسپین طی یک ماه اخیر اختصاص یافت

رشت - ایرنا - سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ کشوری با بیان اینکه از اعتبارات ۶۰۰ میلیارد تومانی مصوب سفر رئیس جمهور برای پروژه راه آهن رشت -کاسپین، تاکنون، ۴۶۸ میلیارد تومان، تخصیص داده شده است، گفت: طی یکماه گذشته ۱۹۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از اعتبارات سفر رئیس جمهور برای این پروژه اختصاص یافته است.

محمد منجمی عصر چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از اعتبارات ۶۰۰ میلیارد تومانی نقدی مصوب سفر رئیس جمهور تاکنون، ۴۶۸ میلیارد تومان، شامل ۳۸۳ میلیارد تومان نقدی و ۸۵ میلیارد تومان، اسناد خزانه اسلامی با سررسید ۱۴۰۳ برای پروژه راه آهن رشت - کاسپین تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: این میزان اعتبار اختصاص یافته طی یک ماه اخیر معادل حدود ۳۸ درصد از اعتبارات مصوب سفر ریاست جمهوری برای پروژه راه آهن رشت- کاسپین است.

وی اظهار داشت: از ۶۰۰ میلیارد تومان یادشده، ۲۰۰ میلیارد تومان در همان اسفندماه سال گذشته به صورت نقدی اختصاص یافت.

منجمی تصریح کرد: از اعتبارات مصوب سفر، طی سالجاری، ۲۶۸ میلیارد تومان اختصاص یافته که ۸۵ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه اسلامی و مابقی نقدی بوده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی کنونی این مسیر اظهار داشت: در حال حاضر پروژه راه آهن رشت - کاسپین در بخش زیرسازی، ۸۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۴ کیلومتر آن ریل گذاری شده است.

وی ادامه داد: هم اینک هفت کیلومتر ابتدای این مسیر ریلی از ایستگاه رشت به سمت پیربازار تحویل دستگاه بهره بردار (شرکت راه آهن) شده است.

سرپرست اداره کل راه آهن منطقه۲ خاطر نشان کرد: با اعتبار اختصاص یافته به طور قطع طی ماه جاری شاهد تحرک و شتاب بیشتری به این پروژه خواهیم بود.

منجمی اعتبار مورد نیاز به غیر از ۶۰۰ میلیارد تومان مصوب سفر، در فاز اول این پروژه را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان و بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه با گزارش توجیهی تامین مالی از طریق بانک عامل موافقت کرده و بانک عامل (بانک مسکن) در این خصوص موافقت کرده که در شرف اعزام کارشناس برای انعقاد قرار داد هستند.

وی همچنین پیشرفت فیزیکی فاز اول ۳۵ کیلومتر پروژه ریلی رشت- کاسپین را با احتساب عملیات روسازی، بالغ بر ۷۰ درصد ذکر کرد و یادآور شد: فاز اول این مسیر ریلی شامل مسیری است که می تواند قطار را از مقصد رشت به سمت بندر کاسپین و بالعکس اعزام و محموله های بار را جابجا کند.

وی با بیان اینکه، فاز دوم عملیات زیرسازی این مسیر ریلی حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اظهار داشت: برای این فاز، حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که از محل تهاتر زمین در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن، پیگیر این موضوع هستیم.

سرپرست اداره کل راه آهن منطقه ۲ همچنین از تامین مصالح با مساعدت و تاکید استاندار گیلان خبر داد و گفت: بخش تامین مصالح روز گذشته حل شده و با توجه به تخصیص اعتبار اگر شرایط آب و هوایی هم مساعد باشد، پیش بینی می کنیم فاز اول آن طی بهار سال آینده (۱۴۰۲) به بهره برداری برسد و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۲ تمامی پروژه راه آهن رشت - کاسپین به بهره برداری برسد.

به گزارش ایرنا، پروژه راه آهن رشت –کاسپین - انزلی به عنوان بخشی از طرح راه آهن قزوین - رشت - انزلی و آخرین پازل از کریدور جنوب به شمال محسوب می شود که می تواند در تجارت کشور و منطقه خاورمیانه و آسیانه میانه و اوراسیا تحولی بزرگ ایجاد کند.

عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت - کاسپین در سال ۸۵ کلید خورد اما از ۸۵ تا ۹۸ فقط سه درصد پیشرفت داشت و عمده کار آن از سال ۹۸ آغاز شده است. اجرای این پروژه علاوه بر اهمیت در حمل و نقل داخلی، بار و مسافر استان گیلان؛ از نظر ایجاد یک کریدور ریلی جدید برای صادرات و واردات کشور و همچنین ترانزیت کالا از مناطق شمالی کشور به خلیج فارس، آب‌های آزاد بین‌المللی و دیگر کشورهای همسایه ایران نیز بسیار مهم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha