چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

کرمانشاه - ایرنا - نقش پررنگ بازار سرمایه و بورس‌ برای تحقق تامین مالی موردنیاز واحدهای تولیدی نقش مهمی در افزایش و ارتقای ظرفیت‌های فعلی تولید می‌تواند داشته باشد، شیوه‌ای جدید در تامین سرمایه که استان کرمانشاه هم اکنون در استفاده از آن در کشور جزو استان‌های پیشتاز است.

به گزارش ایرنا، بازار سرمایه در بسیاری از کشورهای دنیای یکی از مهم‌ترین بسترهای تامین‌مالی کلان برای واحدهای اقتصادی به شمار می رود به طوری که در بسیاری از کشورها سهم تامین‌ مالی از محل بازار سرمایه بسیار بیشتر از بازار پول است؛ هم اینک در اقتصادهای بیشتر کشورهای توسعه‌یافته‌، بخش مهمی از منابع مالی از طریق بازار سرمایه تامین می شود و این در حالی است که در اقتصاد کشورمان سهم تامین‌ مالی از بازار پول بالای ۹۰‌ درصد ارزیابی شده است.

در ادبیات اقتصادی، بازارهای مالی به‌عنوان جریان‌های هدایت‌کننده منابع مالی از بخش غیرمولد به بخش تولید و مولد، دارای نقش حیاتی در رشد اقتصادی، اشتغال‌زایی، سرمایه‌گذاری، تثبیت متغیرهای پولی و مالی و در مجموع بهبود رفاه جامعه است به طوری که اهمیت این بازارها به حدی بالا است که از آن‌ها به‌عنوان شریان‌های اصلی اقتصاد یاد می‌شود.

کارشناسان و صاحب نظران عرصه اقتصاد بر این باور هستند که بازار سرمایه نتوانسته است در این مسیر به اهداف خود در کشورمان دست یابد که این امر بحران دسترسی صنایع و واحدهای تولیدی به منابع مالی را هر روز وارد ابعاد تازه‌تری می کند.

در وضعیتی که تحریم های ظالمانه علیه کشورمان فضای سخت و طاقت فرسایی را برای حوزه تولید کشورمان پدید آورده است، بسته بودن دست شبکه بانکی برای اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی، راه‌حل تامین منابع مالی از بازار سهام را به گزینه‌ای معقول و قابل تعمق تبدیل کرده است.

در عرصه کنونی کشورهایی از جمله ایران باید بر مبنای جهانی سازی، در امر وابستگی به واردات بازنگری کرده و به سمت بومی‌سازی حرکت کنند، اما دستیابی به این هدف نیازمند فراهم شدن بستر و شرایط موردنیاز است که بازار سرمایه می‌تواند با تامین سرمایه موردنیاز برای افزایش تولید و ارتقای ظرفیت های فعلی نقش مهمی داشته باشد.

کمک دیگری که بازار سرمایه می‌تواند به بخش تولید داشته باشد، شفاف‌سازی قیمت مواد اولیه برای تولید و فراهم کردن فضای رقابتی برای فروش محصولات در بورس کالا و انرژی است که می‌تواند به جلوگیری از بروز رانت و ارتقای شفافیت اقتصادی کمک کند بنابراین ظرفیت بازار سرمایه در شرایط فعلی که بانک‌ها شرایط مساعدی برای پرداخت هزینه‌ها ندارند می تواند نقش مهمی در تامین مالی واحدهای اقتصادی بزرگ ایفا کند.

در همین راستا استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان های پیشرو در این امر «همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور» در سوم آذرماه جاری با هدف کمک به رونق اقتصادی استان با حضور مدیران ارشد بورس و فرابورس و مسوولان اقتصادی کشور، صندوق‌های بزرگ تامین سرمایه کشور، شرکت‌های دانش بنیان و صنعتی متقاضی حضور در بورس و فرابورس را با همکاری و حمایت استانداری کرمانشاه و مشارکت اتاق بازرگانی و بورس منطقه‌ای غرب کشور را برگزار کرد.

با برگزاری این همایش که در نوع خود برای نخستین بار بود که در یکی از استان های کشور برگزار شد، استان کرمانشاه توانست جرقه حضور واحدهای تولیدی استان را در بازارهای سرمایه کشور روشن ساخته و بسترهای جدیدی را برای تامین مالی واحدهای اقتصادی با استفاده از بازار سرمایه و بورس فراهم سازد.

مشکل مالی یکی از سه مانع اصلی توسعه کسب و کار در کشور است

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس آمار پایش محیط کسب و کار، یکی از سه عامل اصلی موانع توسعه فضای کسب و کار در کشور که از سوی فعالان اقتصادی مطرح شده، مشکل تامین مالی چه از سوی بانک ها و چه از طریق بازار سرمایه است.

«حسین سلاح‌ورزی» افزود: اگر دولت، شهرداری ها و نهادها را در سرمایه گذاری در پروژه ها کنار بگذاریم، بازار سرمایه در تامین مالی پروژه های کشورمان سهم ناچیزی دارد، در حالی که سازمان بورس به حضور بیشتر در بازار و پروژه ها برای تامین مالی علاقه مند است.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

وی گفت: امروز در خیلی از کشورها، سرمایه آنها مصداق پیشرفته و توسعه یافته اقتصادیشان برحسب بازار سرمایه منسجم و کارایی بازار است و بورس و بازار سرمایه در توسعه یافته بودن آنها نقش پررنگی ایفا می کند؛ چرا این در کشور ما اتفاق نمی افتد؟

سلاح‌ورزی بیان کرد: واقعیت این است بازار سرمایه با شفافیت اطلاعات رقم می خورد و ما در ایران به خاطر اینکه اقتصاد و بنگاه های اقتصادی خانوادگی با تراکم مالکیت و مدیریت های متعدد مواجهیم در شفافیت مشکل جدی داریم و به همین دلیل برای حضور در بازار سرمایه و استفاده از این منبع مالی شرایط لازم را نداریم.

بنگاه های اقتصادی کشور از دانش کافی در مورد بازار اولیه و ثانویه نظام سرمایه برخوردار نیست

وی مشکل جدی دیگر را عدم آگاهی و دانش بنگاه های اقتصادی کشور از بازار اولیه و ثانویه نظام سرمایه دانست و گفت: یکی دیگر از مشکلات جدی ما در این بخش تورم و تعدد بیشمار قوانین و مقررات و همچنین تکثر مراجع تصمیم گیری اقتصادی است که باعث شده بازار سرمایه در راستای تامین مالی و رونق گام بردارد.

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که ما در اقتصاد داریم نظام مالیات سنتی است، زیرا بیشتر برای تنبیه خوش حساب ها است، یعنی کسی که تعهد مالی و مالیات اش به موقع پرداخت کند هیچ مشوقی برای او نداریم، اما کسی که بدحساب باشد و تعهد مالی اش را به موقع ندهد مرتب به او امتیاز می دهیم و جرایم آن او را می بخشیم.

سلاح‌ورزی در ادامه گفت: نظام سرمایه هم همین است؛ بنگاه ها یا کسی بخواهد در قالب بورس و بازار سرمایه بنگاهی تامین مالی کند و کار خودش منطبق با بازار سرمایه کند، در ابتدا به مشکل نظام مالیات برخورد می کند زیرا در ابتدای امر برگه مالیات برای او صادر می شود و این در حالی است که باید در بازار سرمایه تسهیل گیری کنیم.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه سرزمین فرصت‌ها است، گفت: استاندار کرمانشاه را تحسین می‌کنم که شجاعت و ابتکار به خرج داده و برای تأمین مالی پروژه‌های استان سراغ بازار سرمایه (بورس) کشور آمده‌ است زیرا تا پیش‌ از این هیچ استانداری در کشور، سراغ بازار سرمایه نیامده بود و برگزاری همایش تأمین مالی در هیچ استانی سابقه نداشته است.

بازار سرمایه ۲۵ درصد بخش‌های مختلف اقتصاد کشور را تامین مالی می‌کند

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه نظام بانکی بار اصلی تامین هزینه‌های پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور را بر دوش می‌کشد می گوید: هم اینک بانک‌ها ۷۵ و بازار سرمایه ۲۵ درصد بار مالی بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را تامین می‌کنند.

«محمود گودرزی» افزود: این در حالی است در سال ۱۳۹۰، بازار سرمایه کشور تنها پنج درصد در تامین بار مالی بخش های مختلف اقتصادی کشور نقش داشت و ۹۵ درصد آن بر دوش بانک ها بود.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

وی یادآور شد: در گذشته در همه کشورهای جهان، به طور سنتی بانک ها نقش اساسی در تامین مالی پروژه ها را به عهده داشتند اما بعد از بحران سال ۱۹۹۷ و ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و شیوع ویروس کرونا، باعث شد تا متغیرهای مالی جهانی به سمت بازار سرمایه گام بردارند و این بار سنگین را از گردن بانک ها بردارند.

گودرزی اضافه کرد: بازار سرمایه کشورمان نیز متعاقب این روند جهانی به میدان آمد و توانست سهم خود را به ۲۵ درصد برساند و این نشان می دهد بازار سرمایه پتانسیل و چشم انداز خوبی در کشورمان دارد.

بازار سرمایه برای تولید ثروت چاره‌ای جز حمایت از شرکت های دانش بنیان ندارد

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران اضافه کرد: در چند دهه گذشته اقتصاد جهانی مبتنی بر بنگاه های اقتصادی فیزیکی و غول آسا بین المللی برای تولید ثروت و ارزش افزوده بود و بانک ها و سرمایه گذاران از دارایی های فیزیکی بنگاه حمایت می کردند، اما امروز تولید ثروت و ارزش افزوده ها مبتنی بر دانش و حمایت از شرکت های دانش بنیان است و قطعا بازار سرمایه کشور ما نیز راه و آینده ای جز این ندارد.

گودرزی، چشم انداز بازار سرمایه را در حمایت از شرکت های دانش بنیان روشن دانست و افزود: این الگوی جهانی برای ما وجود دارد که اگر بخواهیم به اشتغال و ثروت و توسعه برسیم باید از شرکت های دانش بنیان و علم دانش آنها حمایت کنیم.

وی گفت: بازار سرمایه نیز برای تولید ثروت باید مشتاقانه به طرف حمایت از شرکت های دانش بیان گام بردارد.

شرکت های دانش بنیان استان های غرب کشور سهم بسیار کمی در بازار بورس دارند

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با قدردانی از مسوولان استان کرمانشاه در راستای برپایی همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور گفت: متاسفانه کرمانشاه و سه استان لرستان، کردستان و ایلام با وجود داشتن هفت هزار و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان ولی از ۲/۲ درصد از بازار سرمایه بهرمند هستند که این امر بسیار تامل برانگیز است.

گودرزی با اشاره به نرخ بالای بیکاری در این استان ها گفت: بازار سرمایه در تامین مالی کسب و کارهای کوچک نقش موثری دارد و صندوق های متعددی در راستای حمایت از آنان تعریف شده است که امیدواریم جوانان این استان ها از آنان استفاده کنند.

بازار سرمایه از بهترین روش‌های تامین مالی است

رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز با اشاره به ظرفیت عظیمی که برای تامین مالی بخش تولید در بازار سرمایه وجود دارد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های مرکز مطالعات و پژوهش‌های اتاق کرمانشاه طی ۱.۵ سال اخیر یکی از بزرگترین معضلات بخش تولید، کشاورزی، خدمات و سایر بخش ها تامین نقدینگی بوده که طی سالیان اخیر اتکای اصلی ما برای تامین مالی به تسهیلات بانکی بوده است.

«کیوان کاشفی» افزود: هم اکنون نیز یکی از چالش‌های تامین نقدینگی بانک‌ها هستند که هرقدر به سمت شهرهای کوچک و محروم برویم این مشکلات بیشتر تشدید می‌شود که عمدتا نیز شامل رویه‌های سخت بانکی و سخت‌گیری‌ها در زمینه وثایق است.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

عضو هیات رییسه اتاق ایران یکی از بهترین روش های تامین مالی که می‌تواند جایگزین تسهیلات بانکی باشد را استفاده از ظرفیت بازار سرمایه دانست که کمتر در کرمانشاه مورد توجه بوده است.

کاشفی با اشاره به ظرفیت قابل توجه بازار سرمایه در کرمانشاه، رتبه نهم استان در زمینه حجم معاملات بورس را گواهی بر این مدعا دانست و یادآور شد: اما متاسفانه از نظر استفاده بخش تولید از این بازار رتبه ۲۶ کشور را داریم.

فعالان اقتصادی استان کرمانشاه در زمینه بازار سرمایه آموزش می بینند

وی از جمله دلایل پایین بودن سهم بورس از تامین مالی در استان کرمانشاه را عدم شناخت کافی از ساختارهای بورس و فرابورس عنوان کرد و گفت: اتاق کرمانشاه برای استفاده از بازار سرمایه تعامل سازنده‌ای را با بورس منطقه‌ای استان ایجاد کرده و در همین راستا تفاهم‌نامه همکاری نیز منعقد شده که یکی از مهمترین بخش‌های آن آموزش فعالان اقتصادی است.

رییس اتاق کرمانشاه با اشاره به قدمت تاریخی کرمانشاه در حوزه تولید، تجارت و صنعت افزود: این استان با داشتن سالانه حدود سه میلیارد دلار صادرات، جایگاه پنجم تا ششم صادرات کشور را دارد و امیدواریم با استفاده از ظرفیت بازار سرمایه کمک شایانی به پویایی اقتصاد استان در حوزه تولید و تجارت شود.

صندوق‌های جسورانه برای حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار بورس راه‌اندازی شده است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از راه‌اندازی صندوق‌های جسورانه برای حمایت مالی شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار بورس خبر داد و گفت: تاکنون ۲۰ صندوق جسورانه در راستای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی شده است.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

«مجید عشقی» افزود: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر در ارتباط با صندوق‌های جسورانه بورس وجود دارد این است که تعامل و ارتباط خوبی بین مدیران و گردانندگان این صندوق ها با شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد نشده که نیاز به برقراری ارتباط و تعامل بیشتر است.

وی از استقبال خوب شرکت های دانش بنیان از راه اندازی صندوق های جسورانه در بازار بورس خبر داد و گفت: در این صندوق ها منابع مالی خوبی دیده شده که شرکت های دانش بنیان باید با این رویکرد تازه سازمان در راستای تامین مالی طرح ها و پروژه های‌شان توجه جدی‌تری داشته باشند.

عشقی همچنین در راستای حمایت از اشتغال در استان ها و شرکت های دانش بنیان؛ از راه اندازی صندوق تامین مالی جمعی" در بازار بورس خبر داد و بیان داشت: این صندوق در راستای حمایت از طرح و پروژه‌های کوچک مقیاس بویژه در حوزه دانش بنیان و اقتصاد دیجیتال که به سرمایه زیر ۲۵ میلیارد تومان نیاز دارند و همچنین در بازده زمانی مشخص به بهره برداری می رسند، راه اندازی شده است.

وی افزود: تاکنون ۳۴ طرح با این صندوق در سطح کشور تامین مالی شده و طرح ها و پروژه های بسیار زیادی دیگر نیز در دست اقدام برای تامین مالی است.

تامین مالی شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه از رویکردهای مهم سازمان بورس است

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور نیز معتقد است: تقریبا حدود ۵۰ درصد اقتصاد کشور ما در حوزه خدمات است و اگر بخواهیم حرکتی در اقتصاد کرده باشیم؛ باید به شرکت های دانش بنیان در حوزه دیجیتال که نقش بسیار پر رنگی تری در حوزه خدمات دارند توجه کنیم؛ به همین خاطر یکی از مهمترین رویکردهای بازار سرمایه جذب حضور شرکت های دانش بنیان و تامین مالی برای آنها در بازار بورس است.

عشقی ادامه داد: بدین منظور آسان سازی و تسهیل در ضوابط و مقررات تامین مالی که بیشتر بر مبنای دارایی های فیزیکی برای تضمین سهام لحاظ شده در دست بازبینی است تا بتوانیم هم پذیرش شرکت های دانش بنیان در بازار سرمایه را آسان تر کنیم و هم به آنها اعتماد داشته باشیم.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

وی گفت: در یکسال گذشته بیشتر تاکید ما در بازار بورس بحث تامین مالی از طریق نهادسازی و ابزارسازی با راه اندازی و طراحی صندوق های سرمایه گذاری مختلف در حوزه اقتصادی مختلف بوده که اشخاص بتوانند بنا بر نیازهای خود در بازار سرمایه مشارکت و سرمایه گذاری کنند و در این راستا صندوق های درآمد ثابت (با تضمن اصل سرمایه بدون ریسک) و صندوق های درآمدهای سنگین با تنوع ریسک پذیری مختلف طراحی کردیم.

عشقی افزود: در کل دنیا بازار سرمایه ۲ بخش کلی دارد؛ که یک بخش اصلی آن بازار ثانویه است که قیمت سهام متاثر از رویدادها و اتفاقات مختلف با فراز و نشیب زیاد مواجهه می شود و شاخص ها تغییر می کند است؛ به همین خاطر با توجه به اتفاقات سال ۱۳۹۹ که مردم عادی بدون آگاهی و سواد بازار سرمایه و برحسب تبلیغات تلگرامی وارد بورس شدند سهام را با قیمت بالا خریداری کردند؛ برای کاهش ریسک صندوق درآمد ثابت راه اندازی کردیم که اصل سرمایه آنها تضمن شود و سود هم ببرند.

وی بیان کرد: در بازار بورس صندوق های متنوعی در راستای حمایت از اصل سرمایه سهامداران طراحی شده که هرکسی بر مبنای آن می تواند ریسک بپذیرد و در این بازار مشارکت کند و در این راستا ابزار پر ریسک، کم ریسک و متوسط بازار سرمایه در مشارکت داشته باشند.

واحدهای اقتصادی علاوه بر بانک‌ها باید از ظرفیت بازار سرمایه استفاده کنند

استاندار کرمانشاه معتقد است: ظرفیت بازار سرمایه یک موضوع جدی و قابل توجه است و در شرایط فعلی که بانک‌ها شرایط مساعدی برای پرداخت هزینه‌ها ندارند باید از کمک بازار سرمایه برای تامین مالی واحدهای بزرگ بهره‌مند شویم.

«بهمن امیری‌مقدم» با بیان اینکه استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه موجب رونق تولید واحدهای بزرگ می شود افزود: اما این اقدام در حوزه بازار سرمایه رافع مسئولیت بانک‌ها نیست و بانک‌ها هم باید امکانات و نیاز منابع مالی کشور را به جای سوق دادن به موضوعات غیرتولیدی به سمت حوزه رونق تولید سوق دهند زیرا موضوع اصلی کشور تولید و اشتغال است.

وی تاکید کرد: در همین راستا و برای حمایت و تأمین مالی طرح های عمرانی و اقتصادی استان بعد از برگزاری همایش منطقه ای تامین مالی غرب کشور در کرمانشاه تصمیمات خوبی برای هدایت واحدهای اقتصادی مبنی بر استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه اتخاذ شد.

چشم‌انداز روشن بازار سرمایه برای حضور واحدهای اقتصادی کرمانشاه

استاندار کرمانشاه یادآور شد: بر همین اساس پیش بینی شده است معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری ۱۰ طرح با توجیهات کامل اقتصادی را به سازمان بورس معرفی کرده و سازمان بورس ظرف مدت ۲۰ روز نسبت به بررسی طرح ها و تشکیل جلسه با صندوق های مالی اقدام کند.

وی افزود: برای حمایت سازمان بورس از شرکت های استان نیز، حداقل چهار شرکت برتر آماده ورود به بورس از طرف معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری به شرکت بورس اوراق بهادار تهران و پنج شرکت نیز برای پذیرش در بازار فرابورس معرفی و فرایند پذیرش این شرکت ها به صورت ویژه و خارج از نوبت بررسی و انجام خواهد شد.

امیری‌مقدم اظهار کرد: همچنین برای تسهیل تأمین مالی از طریق بورس در غرب کشور، شرکت بورس اوراق بهادار تهران با کمک و همراهی بورس منطقه ای و اتاق بازرگانی کرمانشاه مقدمات لازم را برای راه اندازی سکوی تأمین مالی غرب کشور در کرمانشاه فراهم کرده و درخواست صدور مجوز تأسیس صندوق تأمین مالی برای استان تهیه و به سازمان بورس ارسال شود.

وی افزود: در همین راستا با هماهنگی امور اقتصادی استانداری، اتاق بازرگانی و بورس منطقه ای کرمانشاه مقدمات تشکیل مرکز آموزش و آزمون بازار سرمایه در غرب کشور در کرمانشاه نیز فراهم و سازمان بورس کشور از این موضوع حمایت و همراهی لازم را انجام دهد ضمن آنکه برای ارتقای سطح آگاهی سواد مالی فعالان اقتصادی استان، استانداری کرمانشاه و اتاق بازرگانی زمینه های تدوین سند ارتقا سطح سواد مالی استان را فراهم کنند.

به گزارش ایرنا، استان کرمانشاه ظرفیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف دارد که متاسفانه غفلت از آنها در سالیان متمادی باعث شده آنگونه که باید این استان به حق خود نرسد، یکی از همین ظرفیت‌های بزرگ در حوزه صنعت و معدن است که طبق گفته مسمولان امر حدود یک هشتم کل واحدهای صنعتی در رکود به سر می برند که فعال سازی دوباره آن ها می تواند علاوه بر حل مشکل قدیمی اشتغال، این استان را از حالت رکود خارج سازد.

شکی نیست که عدم توجه واقعی به مشکلات صنعتگران و رفع مسایل و دغدغه های آنان باعث عقب ماندگی استان در حوزه صنعت و تولید و در نهایت کاهش نرخ اشتغال شده است.

هم اینک بخش وسیعی از مشکل صنعت و تولید استان کرمانشاه، وجود طرح های راکد ، بحث تامین مالی و ارائه تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی است که نیازمند توجه ویژه دولت در این بخش برای ادامه فعالیت واحدها و جلوگیری از تعطیلی آنهاست که هدایت این واحدها به سمت بازار سرمایه می تواند نقش مهمی در احیای دوباره آنها داشته باشد.

در استان کرمانشاه ۸۷۰ واحد صنعتی وجود دارد که قسمت اعظمی از آنها در ۲۲ شهرک و ناحیه صنعتی با ۳۰ هزار نفر فعال است که از این تعداد حدود ۱۰۰ واحد متاسفانه راکد هستند که قسمت اعظمی از آنها به دلیل نبود سرمایه در گردش است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha