حمایتی که باید از طرح‌های دانش‌بنیان‌ها شود

شهرکرد -ایرنا- کارشناسان بر این باورند حمایت از شرکت‌های دانش بنیان موثرترین راه‌کار برای رونق اقتصادی چهارمحال و بختیاری است و برای تحقق این مهم حمایت موثر از شرکت‌های دانش‌بنیان‌ باید به فرهنگ عمومی در اُستان تبدیل شود.

به گزارش ایرنا، وجود موانع و قوانین دست‌وپاگیر از دلایل مهم کم‌رغبتی فعالان اقتصادی به تولید در کشور است و شرکت‌های دانش‌بنیان که به طور معمول از تجربه کمتری در زمینه تولید برخوردارند، این مشکلات برایشان سخت‌تر است.

پیچیدگی و زمان زیاد فرآیند تجاری شدن محصولات دانش‌بنیان در برخی موارد باعث می شود، کارآفرینان دانش بنیان قید تولید خلاقانه را بزنند و گاهی تولید محصولات غیرفناور و معمول را ترجیح بدهند.

کارشناسان بر این باورند تولید دانش بنیان، در بیشتر موارد تولید با شیوه‌ای جدید است که این نو بودن روش‌ها، نیازمند تغییر نگرش در برخی ممیزی‌های محصولات تولیدی است.

برخی قوانین و دستورالعمل‌ها با نوآوری همخوانی ندارند، زیرا قوانین بیشتر در جهت هدایت امور به روال مشخص شده از قبل تاکید دارند ولی می‌توان با همراهی و همکاری مشکلات مربوط به اخذ انواع مجوزها را حل کرد و از سخت گیری‌های بی مورد پرهیز کرد.

در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت مردمی سیزدهم، اقتصاد دانش بنیان در کشور توسعه قابل توجهی کرده است و سعی شده تولید در این حوزه محدودیت‌های قانونی کمتری داشته باشد ولی وجود برخی قانون و دستورالعمل که در طول سال‌های متمادی وضع و اجرا شده‌اند کار را برای فعالان این حوزه سخت می‌کند.

یکی از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم برای حمایت شرکت‌های دانش بنیان، تدوین قانون جهش تولید دانش‌بنیان است که در ۳۱ اردیبهشت امسال توسط رییس مجلس شورای اسلامی ابلاغ شد و به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور ۹۵ درصد آیین نامه‌های این قانون تدوین شده است و با نهایی شدن آن در یک ماه آینده اجرایی می‌شود.(لینک خبر)

حمایتی که باید از طرح‌های دانش‌بنیان‌ها شود

حمایت بیشتر از شرکت‌های دانش بنیان در گرو تغییر نگرش

کارشناس یک شرکت دانش‌بنیان در این پیوند به ایرنا گفت: سال‌های اخیر شاهد حمایت روزافزون نهادها و سازمان‌ها از شرکت‌های دانش بنیان بوده‌ایم ولی وجود برخی از قانون و دستورالعمل که سال‌های طولانی اجرا شده‌اند و موجب شکل‌گیری یک فرهنگ اداری در برخورد با کارهای نوآورانه شده اند، مانع مهمی بر سر شرکت‌های دانش بنیان چهارحال و بختیاری است.

علی ورپشتی بروجنی افزود: گام نخست برای استفاده از ظرفیت‌های اقتصاد دانش بنیان تغییر نگرش و تغییر فرهنگ در اقتصاد اُستان و کشور است و اگر این مهم به‌سرعت صورت نگیرد شاهد مهاجرت افراد نخبه و کارآمد حوزه دانش بنیان از اُستان و حتی از کشور خواهیم بود.

وی افزود:اقتصاد چهارمحال و بختیاری و کشور نیازمند توجه به تولید دانش‌ بنیان است و در اُستانی که بیش از ۴۰ هزار دانشجو دارد، تنها با توسعه کشاورزی و احداث کارخانه نمی‌توان اشتغال ایجاد کرد زیرا این دو حوزه بیشتر به نیروی کار ساده نیاز دارند و استفاده از بسیاری از دانش‌آموختگان اُستان در واحدهای موجود نه صرفه اقتصادی برای آن واحدها دارد و نه رضایت فرد از کارش را موجب می‌شود.

وی تاکید کرد: ورود استارتاپ‌ها به اقتصاد اُستان ضروری است و در کنار ایجاد موقعیت‌های شغلی،استارتاپ‌ها می تواند نقش انگیزه بخشی برای جوانان هم اُستانی داشته باشند.

این پژوهشگر اظهار داشت: تغییر فرهنگ سنتی کار و اشتغال که با فرآیندها تصمیم‌گیری و روش‌های کاری سنتی به‌کلی متفاوت است لازمه حمایت از استارتاپ‌ها است.

وی یادآور شد: تغییر نگرش و تغییر فرهنگ برخورد با نیروی جویای کار ضروری است، به عنوان نمونه برون‌سپاری یک روش آزمایش شده با ریسک پایین در بسیاری از کارها است که شرکت ها و سازمان‌های دولتی هم آن را انجام می دهند ولی به طور معمول ترجیح می دهند طرف قراردادهای برون سپاری ‌آن‌ها یک شخصیت حقوقی باشد تا یک جوان تحصیلکرده و دارای مهارت، که این می تواند موجب بی‌انگیزگی جوانان صاحب فن در اُستان شود.

وی گفت:افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها در سال‌های اخیر، کار برای جوانانی که فاقد سرمایه کافی هستند را بیش از پیش مشکل کرده است و با وجود تسهیلات اعطایی از طرف پارک علم و فناوری اُستان و بانک‌ها، وام های پرداختی برای انجام یک کار پرقدرت کافی نیست.

ورپشتی یادآور شد:کارآفرین برای بیشتر کارهای اقتصادی نیازمند جذب سرمایه است ولی فرهنگ اعتماد به جوانان در بین افراد میانسال و کهن‌سال در اُستان ضعیف است و این گروه نمی‌‍تواند شریک سرمایه گذار مناسبی پیدا کنند و حتی کارآفرینان در پیدا کردن ضامن برای معرفی به بانک‌ها مشکلات جدی دارند.

وی اظهار داشت: تغییر روش، نگرش و فرهنگ، به سادگی رخ نمی‌دهد و باید توجه به توانایی جوانان مورد تاکید مسوولان و متولیان امر قرا بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: فرهنگ کارآفرینی یکی از اصول مورد تاکید در زمینه اقتصاد دانش بنیان است و جاری و ساری شدن فرهنگ کارآفرینی در گرو تغییر نگرش، فرهنگ ،سیاست‌ها در زمینه اشتغال، قوانین کار و رویکردهای مالیاتی است.

حمایتی که باید از طرح‌های دانش‌بنیان‌ها شود

حمایت‌ها از دانش‌بنیان ها باید موثر باشد

کارشناس دیگری از یک شرکت دانش‌بنیان نیز به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت: پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری تمام تلاشش برای ارتقای جایگاه شرکت‌های دانش بنیان را انجام می‌دهد ولی اثر بخشی حمایت‌ها بسیار مهم است.

محمدرسول محمدیان افزود: تجاری سازی بیشتر محصولات در کشور نیازمند انجام فرآیندهای طولانی و اخذ مجوزهای گوناگون است که انجام دادن آن‌ها برای بیشتر شرکت های دانش‌بنیان که تشکیلات اداری منسجمی ندارند و از دورهم جمع شدن تعدادی جوان با انگیزه شکل گرفته اند،دشوار است.

وی تاکید کرد: مسوولان پارک علم و فناوری حمایت‌های خوبی در مواقعی که کار با برخی سازمان‌های دولتی گره می‌خورد انجام می‌دهند ولی وجود بیش از ۱۷۰ شرکت دانش بنیان در اُستان استفاده از مشاوره ها را محدود می‌کند و نیاز است نگرش مثبتی در کلیه دستگاه‌های اجرایی نسبت کسب و کارهای دانش بنیان ایجاد شود.

وی تصریح کرد: حمایت موثر نیازمند وسعت بخشی به محدوده شرکت‌های دانش بنیان است و فقط حمایت‌ها نباید از شرکت‌هایی صورت بگیرد که توسط معاونت علمی، فناوری به عنوان شرکت دانش‌ بنیان معرفی شده‌اند و هر شرکتی که اقدام به ورود یک فناوری جدید در حوزه کاری خود بکند که جنبه نوآوری داشته باشد باید در زمره دانش‌بنیان‌ها قرار بگیرد و از تسهیلات مربوطه بهره ببرد.

محمدیان اظهار داشت: ضرورت تعمیم تعریف شرکت‌های دانش بنیان امروز بیش از گذشته احساس می‌شود و بازنگری در زمینه های فعالیت‌های شرکت‌های فناور در این خصوص ضروری است .

وی تاکید کرد: یکی دو سالی است برای حمایت از شرکت های دانش بنیان و برای تسهیل در روند تجاری سازی محصولات تولیدی مقرر شده است گواهی انطباق و یا استاندارد موقت به این شرکت‌ها اعطا شود ولی در واقعیت امر با وجود حمایت‌های اداره استاندارد چهارمحال و بختیاری از آن جایی که این گواهی منجر به استفاده از لوگوی استاندارد در محصول نهایی نمی‌شود، برای شرکت‌های دانش بنیان کارایی موثر ندارد.

وی یادآور شد:مجاز نبودن شرکت‌های دانش بنیان به استفاده از لوگوی استاندارد با وجود داشتن گواهی استاندارد و نبود استانداردهای فناوری‌های نوظهور نمونه‌هایی از موثر نبودن حمایت‌ها با وجود تاکید مسوولان است.

حمایتی که باید از طرح‌های دانش‌بنیان‌ها شود

مشکلات شرکت‌های دانش بنیان چهارمحال و بختیاری با تعامل قابل حل است

معاون فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری در این پیونده به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت:حدود ۱۸۰ شرکت زیر مجموعه پارک علم و فناوری استان هستند و پارک علم و فناوری در تلاش است، مشکلات این شرکت‌ها را با تعامل با سازمان و نهادها کاهش دهد.

مهرداد سلیمی افزود: حمایت از شرکت‌های دانش بنیان از سیاست‌ها مهم کشور و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور است ولی برخی نباید به اسم شرکت‌های دانش بنیان سواستفاده کنند و به طور نمونه یک شرکت دانش‌بنیان نوع سه توقع داشته باشد بدون رعایت موازین و مقررات مجوز از سازمان غذا و دارو اخذ کند.

وی تاکید کرد: تاکنون هیچ سواستفاده‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان، اُستان گزارش نشده است و ۱۸۰ شرکت دانش بنیان اُستان توانسته‌اند نقش موثری در پیشرفت فناوری در سطح اُستان و کمک به اقتصاد چهارمحال و بختیاری داشته باشند.

سلیمی اظهار داشت: معاونت علم‌وفناوری برای آنکه شرکت‌های دانش بنیان محصولات نوآورانه‌ای تولید می‌کنند که بابت آن در مواردی هنوز استانداردی وضع نشده است یک تخفیف به شرکت‌های دانش بنیان داد و تصویب نمود این شرکت‌ها گواهی استاندارد نیاز ندارند و می‌توانند با اخذ گواهی استاندارد موقت و یا گواهی انطباق کارهای مربوط به تجاری سازی محصول خود را انجام دهند.

سلیمی تاکید کرد: تنها با اخذ گواهی استاندارد موقت و یا گواهی انطباق نمی‌توان از نشان مربوطه استفاده کرد و به عنوان نمونه در تولید یک محصول ابزار دقیق باید همه مسایل استاندارد رعایت شود و طبق قوانین جاری عمل شود تا اعتماد مردم خدشه دار نشود.

وی تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان چهارمحال و بختیاری همه دارند کار و تلاش می کنند و تاکنون شرکتی نبوده تا گواهی انطباق گرفته و بدنبال استفاده از نشان استاندارد باشد و نماد استاندارد برای بیشتر محصولات دانش بنیان الزامی نیست.

وی خاطرنشان کرد:پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری با سازمان استاندارد و سایر سازمان‌ها و نهادهای استان تعامل و همکاری دارد و در روزهای اخیر یک شرکت دانش بنیان اُستان که در زمینه تولید کنترهای هوشمند آب فعال است موفق به اخذ گوهای استاندارد شد و اداره استاندارد انعطاف و تعامل خوبی با شرکت های دانش بنیان دارد.

وی اضافه کرد: اجرایی شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان که مشتمل بر ۲۰ ماده و ۱۰ تبصره است تعامل دستگاه‌ها را با پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان بیش از گذشته می‌کند و می تواند را راه را برای ورود نخبگان و فعالان بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف فناوری چهارمحال و بختیاری هموار کند.

به گزارش ایرنا، طرح جهش تولید دانش‌بنیان که با اصلاحاتی در جلسه ۱۱ اردیبهشت به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در جلسه ۲۱ اردیبهشت شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان پس از سه سال تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تعامل با مجالس مصوب شد. این قانون به دنبال رفع نواقص و مشکلات قانونی پیش رو کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق و به نوعی تضمین کننده ۲۰ سال آینده کشور در حوزه اقتصاد دانش بنیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha