به گزارش خبرنگار ایرنا، ابوالحسن کبیری روز شنبه در شورای آموزش و پرورش استان قزوین، افزود: آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی، رسالت بزرگی در خصوص تعمیق و تقویت باورهای دینی دانش آموزان برعهده دارد.
وی به چالش های موجود در امور تربیتی، اشاره کرد و افزود: باید بحث امور تربیتی در حوزه دینی تقویت شود و خلاهای موجود در این بخش از بین برود.
کبیری تصریح کرد:با توجه به اینکه در سه سال اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا وقت دانش آموزان در فضای مجازی بیش از پیش صرف می شد آسیبهای زیادی را دیدند که برای جبران این آسیبها باید تلاش دوچندانی کرد.
این مسوول با اشاره به حوادث اخیر، ادامه داد: در وضعیت فعلی که مدارس ما با آن مواجه هستند باید به فکر جبران مافات بود و با هم افزایی در این زمینه گام برداشت.
وی با اشاره به کار کرد دارالقران ها در تقویت دینی نسل جوان، افزود : در گذشته در هر مسجدی، آموزش قرآن به نوجوانان داده می شد و خانواده ها بسیار راغب بودند تا فرزندانشان از این آموزش ها بهره مند شوند که خلا آن امروزه احساس می شود.
کبیری تاکید کرد : باید در هر محله یک دارالقران ایجاد کنیم تا خانواده ها بتوانند با کمترین وقت و هزینه فرزندانشان را به این کلاس ها بفرستند و همچنین باید از ظرفیت آموزش و پرورش و توان خیران برای احداث این مکان ها استفاده شود.
بیش از ۹۹ درصد مردم قزوین با سواد هستند
معاون سواد آموزی استان قزوین نیز در این جلسه، گفت: بیش از ۹۹.۳ دهم درصد مردم استان قزوین با سواد هستند و به همین لحاظ جزو چهار استان با سواد کشور محسوب میشویم.
ابوالفضل ابراهیمی فلاح افزود : شتاب بخشی به پایان بی سوادی و بر مبنای سوادآموزی کشور امری مهم است که تمامی دستگاهها موظف هستند در این زمینه کمک کنند چون سواد آموزی و آموزش بزرگسالان نیازمند همتی همه جانبه و تلاشی جهادی است.
وی اظهار داشت : افزایش درصد با سوادی در حداقل زمان ممکن از اهداف امر شتاب بخشی به امر سواد آموزی است و استان قزوین با بیش از ۹۹ درصد با سوادی در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال جزء استانهای برتر کشور میباشد.
وی تصریح کرد: احصای واقعی آمار بی سوادان به ویژه در روستاها و مناطق کم برخوردار و محروم و جمع آوری اطلاعات اسمی و آدرس محل سکونت مخاطبان از مهمترین و ضروری ترین ابزارهای برنامه ریزی برای هدفمند کردن فعالیتهای سوادآموزی و راهکار بهینه جذب و نگهداشت افراد است از این رو مشارکت دهیاران و بخشداران در راستای این اهداف ضروری می باشد.
وی اضافه کرد: در شرایط آموزشهای مجازی تعداد ۹۰۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی کردیم که به همین منظور نیاز است به طرح اطلس بی سوادان توجه شود.
ابراهیمی فلاح یادآور شد : دسترسی نداشتن به مشخصات دقیق اسمی و آدرس بی سوادان و کم سوادان، فقدان احساس نیاز در سواد آموزان به جهت شرکت در دورههای فراگیری سواد، اجباری نبودن با سواد شدن بیسوادان جامعه هدف در سواد آموزی، کمبود امکانات، محرومیت، پراکندگی و صعب العبور بودن روستاها، مشکلات حضور سواد آموز در کلاس درس به لحاظ مسائل خانوادگی، بومی، فرهنگی، اجتماعی، معیشتی و اشتغالهای زودهنگام و کمرنگ بودن مشارکت دستگاهها در اجرای برنامههای سواد آموزی از موضوعات بسیار مهمی است که توجه بیش از پیش را میطلبد.
نظر شما