۱۷ هزار گردشگر از بناهای تاریخی چایپاره و ‌قلعه بسطام بازدید کردند

ارومیه - ایرنا - مدیر پایگاه تاریخی محوطه و ‌قلعه بسطام چایپاره گفت: از ابتدای سال جاری تا ۱۵ آبان در مجموع ۱۷ هزار و ۶۰۰ گردشگر از بناها، جاذبه‌های‌ طبیعی و قلعه تاریخی بسطام در این شهرستان بازدید کردند.

غلام شیرزاد روز جمعه در گفت وگو ‌با خبرنگار ایرنا با دبیان اینکه از این تعداد گردشگر ۳۵۰ گردشگر خارجی و بقیه داخلی بودند،  اظهار کرد: سال گذشته ۱۲ هزار گردشگر از آثار تاریخی و طبیعی و قلعه بسطام بازدید کردند که امسال این تعداد افزایش یافته است.
وی در خصوص برنامه‌های آتی پایگاه تاریخی بسطام در سال جاری افزود: امسال مجوز ایجاد موزه باستان شناسی در پایگاه تاریخی قلعه ‌بسطام را گرفته‌ایم و منتظر دریافت اعتبارات عمرانی برای تجهیز داخل موزه هستیم.
شیرزاد ادامه داد: آثاری که قبلا توسط هیات‌های خارجی و ایرانی که قبل و بعد از انقلاب در قلعه بسطام بدست آمده و هم اکنون در موزه ملی و ‌ارومیه نگهداری می‌شود به این موزه انتقال داده شده و ‌به نمایش گذاشته خواهد شد.
مدیر پایگاه تاریخی محوطه و ‌قلعه بسطام چایپاره، کتیبه سنگی، لوح‌های گلی و سنگی، ظروف سفالی و گل مهر را از جمله آثار مهم قلعه تاریخی بسطام برشمرد.
شیرزاد به فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام گرفته در پایگاه تاریخی قلعه بسطام اشاره کرد و گفت: در خود پایگاه بهسازی مسیر تردد گردشگران به داخل قلعه همچنین مرمت بناهای تاریخی «مسجدقرمز» و یخچال روستای چورس و پل دوقوز گوز روستای کسیان در برنامه مرمت قرار دارند.
مدیرپایگاه تاریخی محوطه وقلعه بسطام اضافه کرد: «مسجد قرمز چورس» و پل دوقوز گوز روستای کسیان نیاز به مرمت اروژانسی دارند.
به گزارش ایرنا، قدمت قلعه تاریخی بسطام به ۸۰۰ سال قبل از میلاد مسیح می‌رسد و بزرگترین قلعه تمدن اورارتویی در ایران و سومین قلعه بزرگ این تمدن در دنیا است،  براساس کتیبه به دست آمده از منطقه، این قلعه به دستور یکی از روسای دوم پادشاه اورارتویی در حدود سال های ۶۴۵ قبل از میلاد مسیح احداث شده است.
این قلعه در آن زمان با هدف کنترل مسیرهای تجاری که از طرف شرق دولت ترکیه به شهرهای تبریز و ‌اردبیل و حوزه دریاچه ارومیه رفت و آمد می‌کردند، احداث شده است،  نتایج‌ به دست آمده از کاوش‌های باستان شناسان و پژوهشگران از منطقه نشان می‌دهد که قلعه بسطام از سه قسمت پایین قلعه، میان قلعه و بالا قلعه تشکیل شده و بخش نخست به سربازان و اسب‌ها، بخش دوم معبد و ‌بخش سوم به پادشاه اختصاص داشته است.
کتیبه کشف شده از این قلعه که به زبان اورارتویی است جهت مطالعات و بهره برداری محققان در موزه ملی تهران نگهداری می‌شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha