۱۹۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک خون رویان ذخیره‌سازی شده است

تهران - ایرنا - رییس سازمان جهاد دانشگاهی از ذخیره سازی ۱۹۰ هزار نمونه خون بندناف در بانک خون شرکت فناوری بن یاخته های رویان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، حسن مسلمی نائینی روز چهارشنبه در آئین رونمایی از دستاوردهای شرکت فناوری «بن یاخته های رویان» همزمان با آیین گرامیداشت روز جهانی «خون بندناف» و پاسداشت خدمات پزشکان و پیشگامان عرصه علوم سلول های بنیادی در سخنانی اظهار کرد: تحقیقات در حوزه سلول های بنیادی که اخیرا و طی سالهای گذشته در مراکز تحقیقاتی کشور شکل گرفته، زمینه استفاده درمانی از این سلول برای درمان بیماران مختلف به خصوص بیماران صعب العلاج را فراهم کرده است.

وی پیشرفت های حوزه سلول های بنیادی را منشاء تحول در حوزه پزشکی دانست و گفت: این  نویدبخش آینده ای درخشان در حوزه پزشکی بازساختی خواهد بود.

رییس جهاد دانشگاهی گفت: خوشبختانه با اقدامات به موقع و تلاش های گسترده پژوهشگاه رویان به همت مرحوم زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی و همکاران اندیشمند آن مرحوم، جمهوری اسلامی ایران اکنون در زمره کشورهای پیشرو در حوزه دانش سلول های بنیادی قرار گرفته است و تاییدات رهبر معظم انقلاب نیز موید اهمیت این موضوع است.

وی اظهار کرد: اقدامات و تلاش هایی که در این زمینه تاکنون در پژوهشگاه رویان صورت گرفته، در جهت دستیابی به چرخه کامل دانش فنی سلول های بنیادی است.

مسلمی نائینی افزود: این یعنی از مرحله جداسازی و استحصال سلول های بنیادی از بافت های مختلف، تکثیر و تمایز آنها و همچنین ذخیره سازی برای مدت طولانی برای انواع سلول های بنیادی انجام شده است.

وی گفت: یکی از منابعی که طی سالهای گذشته مورد توجه قرار گرفته، استفاده از خون موجود در جفت و بند ناف نوزاد است که به عنوان یک زباله بیمارستانی بعد از تولد نوزاد دور انداخته می شود. اما بررسی ها نشان می دهد که این خون مملو از سلول های بنیادی از نوع خون ساز است که می تواند برای  درمان بسیاری از بیمارهای به خصوص بیماری های خونی مورد استفاده واقع شود.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی ادامه داد: بانک خون بندناف رویان برای تحقق این امر مهم شکل گرفته و اکنون نزدیک به ۱۹۰ هزار نمونه در آن ذخیره سازی شده است.

وی افزود: نکته مهم دیگر این است که امکان فرآوری از سایر محصولات زایمانی فراهم شده و باند بند ناف، پرده جنینی و سولهای مختلف در جفت وجود دارد که همگی در حوزه پزشکی به عنوان محصولات ارزشمند و قابل استفاده در درمان به حساب می آید.

مسلمی نائینی با بیان اینکه، بندناف خون به عنوان یک پس انداز سلامتی فرزندان محسوب می شود، گفت: به نظرم پیشرفت در حوزه سلول های بنیادی و توسعه کارآزمایی های بالینی به طور قطع آینده روشنی را پیش روی ما در پزشکی بازساختی فراهم می کند.

وی ابزار امیدواری کرد جهاد دانشگاهی بتواند با تجربه عالی بدست آمده در پژوهشگاه رویان و شرکت های همکار در سایر بخش ها از جمله صنایع مختلف مهندسی، کشاورزی دهها رویان دیگر برای پیشبرد سایر فناوری ها راه اندازی کند.  

به گزارش ایرنا، هر ساله در ۱۵ نوامبر «روز جهانی خون بند ناف» گرامی داشته می‌شود.

خون بند ناف منبع غنی از سلول های بنیادی خونساز است و کاربردهای پزشکی این سلول ها با سرعت زیادی در حال گسترش هستند.

در حال حاضر، این سلول‌ها را می‌توان برای درمان تقریباً ۸۵ بیماری از جمله اختلالات خونی مانند سلول داسی شکل و تالاسمی، بیماری‌های عصبی مانند فلج مغزی و سرطان‌های خونی مورد استفاده قرار داد.

با این حال، خون بند ناف هنوز به عنوان ضایعات پزشکی در اکثر تولدها دور ریخته می شود که این امر اغلب به دلیل عدم آگاهی از فواید و کاربردهای مهم آن است.

این مایع به راحتی جمع آوری می شود و نسبت به مایع جمع آوری شده از مغز استخوان، ۱۰ برابر بیشتر سلول بنیادی دارد.
 

همچنین سلول‌های بنیادی خون بند ناف به ندرت ناقل بیماری‌های عفونی هستند. اولین پیوند موفقیت آمیز خون بند ناف در سال ۱۹۸۸ میلادی انجام شد و امروزه هر ساله ۵۰ هزار پیوند سلول های بنیادی خونساز در سراسر جهان انجام می شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha