حرکت اعتراضی دانشجویان آمریکایی، رنسانسی در جنبش دانشجویی دنیا

تهران- ایرنا- رییس فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت اعتراضی دانشجویان آمریکایی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه،‌ رنسانسی در فعالیت‌ها و جنبش‌های دانشجویی دنیاست؛ زیرا بعد از دهه‌ها که جریان‌های چپ‌گرایانه در جهان محوریت حرکت های دانشجویی را برعهده داشتند، اکنون جریان‌هایی که وجدان بیدار دارند، این حرکت را سامان داده‌اند.

روح‌الله متفکرآزاد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا در مورد دلیل احیای جنبش اعتراضی دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات رژیم اسرائیل و استمرار آن از ۱۸ آوریل به بعد (۳۰ فروردین) اظهار داشت: یکی از اقدامات لیبرالیسم این بود که تخلیه احساسات و هیجانات اجتماعی را به سمت نقاط جانبی و غیراهمیت‌دار مانند حوزه ورزشی و غیره برد تا اجازه ندهد جامعه به امورات خود بپردازد و به نوعی مشغول امور باشد. در دانشگاه‌ها هم نوعی نگاه سکولار (جدایی از دین) رواج پیدا کرده بود و دانشجویان رشته‌های مختلف فقط مشغول دروس خود بودند.

وی ادامه داد: در چنین وضعیتی بود که موضوع غزه و فلسطین جرقه‌ای شد که وجدان‌های مردم دنیا را تکان داد. معتقدم (حکمرانان در غرب) بعد از سال‌ها یا شاید دهه‌ها حرکت به سمت رخوت‌سازی در محیط‌های دانشجویی و از بین بردن کنش‌های دانشجویی و صرفا صادر کردن آن به کشورهای در حال توسعه و جهان اسلام، اکنون با بیدار شدن وجدان‌های دانشجویی که آرمان‌خواه و جوان هستند و تعهدی نسبت به جریان‌های سیاسی، باندها و لابی‌های صهیونیستی ندارند؛ با جریان دانشجویی مواجه شده‌ند که این جریان دانشجویی در قبال غزه در آمریکا و سپس اروپا و کل دنیا بیدار شد. این امر نویدبخش آن است که این اعتراض ها (در برابر جنایات رژیم اسرائیل) آغاز حرکت و کنش‌ دانشجویی در سایر حوزه‌ها هم خواهد شد.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از تفاوت‌های این دوره از اعتراض های دانشجویان را برشمرد و توضیح داد: پیش از این حرکت دانشجویی عموما برای کشورهایی ترویج می‌شد که قطب‌هایی بودند در مقابل آمریکا و حرفی برای زدن در مقابل آمریکا داشتند، معمولا حرکت‌های دانشجویی را در مقابل این کشورها و کشورهای در حال توسعه یا جهان اسلام قرار می‌دادند و این رویه را ترویج می‌کردند؛ نه در مقابل آمریکا (اما این بار جریان دانشجویی در برابر سیاست‌های خود آمریکا قرار دارد).

حرکت اعتراضی دانشجویان آمریکایی، رنسانسی در جنبش دانشجویی دنیا

متفکرآزاد ادامه داد: این اعتراض ها یک رنسانس در فعالیت‌های دانشجویی در جهان است؛ زیرا بعد از سال ها که جریان‌های چپ‌گرایانه در دنیا محوریت حرکت های دانشجویی را در برخی نقاط؛ مانند آمریکای لاتین و اروپای شرقی برعهده داشتند، اکنون می‌بینیم که جریان‌های دیگری غیر از جریان چپ (بر خلاف تبلیغات آمریکایی‌ها) و جریان‌هایی که وجدان بیدار دارند، این حرکت را ساماندهی کردند و این اتفاق مبارک مانند دومینویی (حرکتی سلسله‌وار و پیوسته) سایر حوزه‌های اظهار نظر در غرب را فعال می‌کند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که دانشجویان تا چه میزان می‌توانند مسئولان دولت‌های خود و روسای دانشگاه‌ها را به پذیرش خواسته‌هایشان یعنی قطع حمایت و روابط مالی با رژیم صهیونیستی وادار کنند، گفت: اگر این روند ادامه یابد و این شعله خاموش نشود در پذیرش درخواست دانشجویان توسط روسای دانشگاه‌ها بسیار موثر است.

نگاهی به اعتراض های دانشجویی در آمریکا

به گزارش ایرنا، گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهر ۱۴۰۲ (برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳)، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام طوفان الاقصی را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم اسرائیل آغاز کردند که پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذر ۱۴۰۲ (مصادف با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳)، میان رژیم صهیونیستی و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و این رژیم برقرار شد. این وقفه هفت روز طول کشید و سرانجام ۱۰ آذر (اول دسامبر ۲۰۲۳) به پایان رسید و رژیم صهیونیستی حملات علیه غزه را از سرگرفت.

دولت جنگ رژیم صهیونیستی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برابر با ۶ مه ۲۰۲۴ باوجود مخالفت‌های بین‌المللی، حمله زمینی به شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه را تایید کرد و ارتش این رژیم از ۱۸ اردیبهشت بخش فلسطینی گذرگاه رفح در شرق این شهر را اشغال کرده و به این ترتیب، رفح شاهد حملات هوایی و گلوله باران شدید رژیم صهیونیستی در تمام مناطق خود از جمله مناطق مسکونی بود و این رژیم با حمله به سمت گذرگاه رفح، تنها دروازه فلسطینیان غزه را به روی جهان بست.

از آغاز درگیری مستقیم و نظامی بین رژیم صهیونیستی و نیروهای حماس تا امروز بیش از ۳۵ هزار نفر از مردم غزه شهید شده‌اند که از این تعداد بیش از ۷۰ درصد زن و کودک هستند. جنایت رژیم اسرائیل در نوار غزه که هر روز ابعاد جدیدی هم از آن رسانه‌ای می‌شود و از حمله به بیمارستان تا جنایات جنگی را دربرمی‌گیرد، جان‌های آگاه در سراسر جهان را دلمرده و افسرده کرده و به واکنش واداشته است و از آن زمان تاکنون خیابان‌های بسیاری از شهرهای کشورهای مختلف صحنه تظاهرات و اعتراض به دولت‌ها برای مقابله با اقدامات غیرانسانی این رژیم و راهپیمایی‌های حمایتی از مردم غزه و مقاومت آنان بوده است.

حرکت اعتراضی دانشجویان آمریکایی، رنسانسی در جنبش دانشجویی دنیا

دانشجویان به عنوان قشر فرهیخته و نخبه هر جامعه‌ای نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند و تقریبا همزمان با آغاز درگیری‌ها با بقیه اقشار مردم در مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی در غزه همچنین درخواست برای تحریم کالاهای تولید این کشور یا کسب‌وکارهای طرف قرارداد و توافق با این رژیم داخل یا خارج دانشگاه راهپیمایی‌های اعتراضی و تحصن برگزار می‌کردند.

دانشگاه‌های آمریکا از ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) صحنه اعتراض های جدی دانشجویان آمریکایی به اقدامات رژیم صهیونیستی همچنین برگزاری تحصن در همبستگی با مردم غزه و حمایت از فلسطین بوده است. آنها همچنین از روسای دانشگاه‌های خود می‌خواستند به صورت علنی از آتش بس در غزه حمایت کرده، سرمایه گذاری و همکاری با شرکت های صهیونیستی و تامین کننده تسلیحات ارتش این رژیم را متوقف و روابط دانشگاهی با این رژیم را قطع کنند. جنبش دانشجویی در آمریکا انگیزه اعتراض های مشابهی را در دانشگاه های انگلیس و اروپا و سایر کشورها از جمله هند و لبنان ایجاد کرده است.

اما این اعتراضات با مقابله پلیس آمریکا روبرو شده است و از آن زمان تاکنون بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجو در ۵۰ دانشگاه بازداشت شده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha