۲۰ روستای استان بوشهر در مقابل سیلاب ایمن سازی شده است

بوشهر - ایرنا - استاندار بوشهر گفت: از ۱۷۶ روستای در معرض خطر سیلاب این استان ۲۰ روستا از محل اعتبارات سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان ایمن سازی شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد محمدی زاده روز چهارشنبه در جلسه کارگروه مدیریت جامع حوزه آبخیزداری استان بوشهر افزود: براین اساس در زمان حاضر ۱۵۶ روستای این استان هنوز در معرض سیلاب قرار دارند و باید ایمن سازی شوند.

وی بیان کرد: استان بوشهر دارای چهار رودخانه بزرگ است که بیشتر جریان‌های سیل به این رودخانه‌ها هدایت می‌شود و تلاش شده با احداث سد این رودخانه ها مهار و آب آنها کنترل شود.

محمدی‌زاده ساخت سد دشت پلنگ و دالکی را مورد اشاره قرار داد و گفت: اکنون سد رئیسعلی دلواری با مخزن ۶۹۵ میلیون مترمکعب وارد مدار فعالیت است و ۲ سد دشت پلنگ و دالکی به ترتیب با پیشرفت فیزیکی ۱۵ و ۳۷ درصد در حال اجرا است که تکمیل آنها نقش مهمی در مهار آب‌های روان دارد.

استاندار بوشهر گفت: روان آب ناشی از بارش باران در این استان  ۲.۷ تا سه میلیون مترمکعب در سال است که این میزان آب بدون هیچگونه استحصالی راهی دریا می‌شود.

وی ظرفیت آبگیری سدهای در حال ساخت و بهره‌برداری استان بوشهر را ۱.۵ میلیارد مترمکعب دانست و بیان کرد: سرمایه‌گذاری ساخت سد دالکی با ظرفیت  ۲۷۰ میلیون مترمکعب ۲ هزار میلیارد تومان است که تاکنون ۵۰۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است.

استاندار بوشهر با اشاره به تصویب یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان برای ادامه ساخت سد دالکی طی سه سال آینده گفت: با سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومانی تنها در یک سد زمینه مهار ۲۷۰ میلیون مترمکعب آب فراهم می‌شود.

وی افزود: این درحالی است که برای کل طرح‌های آبخیزداری یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که در صورت تخصیص از هدر رفت ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب دراستان بوشهر جلوگیری می‌شود. 

محمدی زاده  تصریح کرد: طرح‌های بیابان زدایی، جنگل‌کاری، استفاده از پساب فاضلاب برای توسعه فضای سبز در استان بوشهر مورد توجه ویژه قرار دارد.

وی در خصوص قرارگاه جهادی مدیریت جامع حوزه آبخیزداری گفت: تشکیل قرارگاه جهادی مدیریت جامع حوزه آبخیزداری نقش مهمی در رفع مشکلات زیستی و کاهش مخاطرات به ویژه در روستاها دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha