۱۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۵۳
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84937360
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری هفت پله ارتقاء یافت

رشت - ایرنا - معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه رتبه ایران در شاخص جهانی نوآوری هفت پله ارتقاء یافت، گفت: ایران در سال ۲۰۲۱ در شاخص نوآوری در جایگاه ۶۰ قرار داشت اما در سال ۲۰۲۲ به رتبه ۵۳ رسیده‌ است.

 به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر علی خیرالدین روز چهارشنبه در دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک های فناوری و سازمان های نوآوری ایران با عنوان "توسعه زیست بوم نوآوری، اجزا و فرآیندها" در تالار مرکزی رشت افزود: در تبدیل علم به فناوری، فناوری به نوآوری و تجاری‌سازی ضعف داریم که باید برای رفع این ضعف تلاش شود.

وی اظهار داشت: در هزینه‌کرد تحقیق و توسعه توسط شرکت‌ها، همکاری های پژوهشی میان دانشگاه ها و صنعت و تعداد معاملات در زمینه سرمایه گذاری مشترک و اتحادهای استراتژیک فناورانه ضعف جدی وجود دارد.  

معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه بحث های قانونگذاری حدود یک درصد از سیاست های حوزه علم، فناوری و نوآوری در اسناد بالادستی معطوف به طرف تقاضا و بازار بوده است، افزود: توجه همزمان به فشار فناوری و کشش بازار نیاز جدی و ضرورت امروز است.

وی بیان داشت: شناخت ناکافی از اکوسیستم نوآوری، نداشتن طرح کسب و کار و نقشه راه مناسب، ضعف مدیریتی، عدم وجود تقاضا و بازار برای محصولات، ضعف در پیش بینی نحوه تامین منابع مالی، جذب مشارکت و سرمایه گذار، عدم وجود مجوزها و استانداردهای پشتیبان محصولات و عدم استقبال اساتید از حوزه فناوری به علت نمود دیرهنگام از عوامل گرفتاری در دوره مرگ فناوری است.  

وی، چالش ها و موانع پیش روی تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری در سطح پژوهشگران و فناوران، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را ملی و کلان عنوان کرد و افزود: فقدان انگیزه در میان اعضای هیات علمی در راستای تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناورانه، عدم شناخت از نیازهای صنعت، بازار و جامعه و کاربردی کردن پژوهش ها و فقدان دانش و مهارت های مدیریتی، مالی، بازاریابی و کارآفرینی نزد اعضای هیات علمی از جمله چالش ها و موانع پیش روی تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی است.

وی گفت: مشخص نبودن اولویت های پژوهشی و فناوری و ماموریت دانشگاه‌ها، عدم توجه به اقتضائات ایجاد دانشگاه کارآفرین و نوآوری، نقش ضعیف دانشگاه‌ها در حل مسالهه در سطح محلی، منطقه ای و ملی از طریق راه حل های فناورانه و عدم دسترسی به ساز و کارهای تامین مالی مناسب برای توسعه و تجاری سازی فناوری ها از جمله چالش ها و موانع پیش روی تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری در سطح دانشگاه ها و ضعف در کشش تقاضا برای دستاوردهای پژوهشی و فناورانه داخلی از سوی صنعت و جامعه، سهم پایین تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی به ویژه در بخش خصوصی و عدم شکل گیری همکاری و تعامل ارگانیک میان دانشگاه و صنعت به دلیل اداره شدن هر ۲ مجموعه با بودجه های دولتی از چالش ها در سطح ملی و کلان  است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به فعالیت ۵۱ پارک علم و فناوری در کشور اظهار داشت: ۳۲ پردیس فناوری و نوآوری، ۲۶۰ مرکز رشد واحدهای فناور، ۱۱۴ هزار و ۱۴ واحد فناور و هفت هزار و ۲۰۰ شرکت دانش بنیان در کشور فعال است.

ایجاد اکوسیستم نوآوری؛ نیازمند سیستم سازی و فرهنگ سازی است

هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این کنفرانس با بیان اینکه سیستم سازی حرکتی از بالا به پایین و فرهنگ سازی حرکتی از پایین به بالا است، گفت: ایجاد اکوسیستم نوآوری نیازمند هر دو حرکت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

دکتر مصطفی کریمیان اقبال نوآوری را فرآیند خلق محصول و خدمات نو برای مشتریان و در نتیجه تولید ثروت عنوان کرد و افزود: نوآوری در بستر فیزیکی و سخت افزاری شکل نمی گیرد بلکه مانند هر فرآیند بیولوژیک ایجاد شرایط محیطی و فرهنگی برای نوآوری کلیدی است.

وی با بیان اینکه همانطور که فرهنگ یک کشور یک شبه تغییر نمی کند، توسعه فرهنگ نوآوری نیز نیازمند زمان است، اظهار داشت: توجه بیش از حد به عوامل ساختاری و فیزیکی برای ایجاد زیست بوم به مانند ایجاد بدن بدون روح است، بدنی که اجزای آن ناتوان از ایجاد ارتباط و هماهنگی با یکدیگر هستند، زنده نیست.

هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: ایجاد فرهنگ ضرورتا وظیفه سیاستگذاران و مسئولان سطح بالا نیست، نقش انسان‌های کلیدی و سازمان های تخصصی در سطح منطقه ای بسیار مهم‌تر است به عبارتی حرکتی از پایین به بالا به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: برای توسعه فرهنگ نوآوری سازمان های تخصصی باید یک سری از افراد کلیدی در اقشار مختلف جامعه از جمله "دانشگاه، صنعت، مدیران و خیرین را شناسایی و معرفی کنند ضمن اینکه برای توسعه این فرهنگ در مرحله اول باید درصد کمی از جامعه "به عنوان مثال ۱۰ درصد" تغییر کنند بقیه به مرور تغییر خواهپند کرد.

هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان داشت: ارتباط بین سازمان های تخصصی از ارتباط فردی، نه از ارتباط سازمانی شروع می شود، ارتباطات فردی ماندگار است.  

دومین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران با عنوان "توسعه زیست بوم نوآوری، اجزا و فرآیندها" روز چهارشنبه به میزبانی پارک علم و فناوری گیلان در تالار مرکزی رشت گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha