۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۲۶
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84936315
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

فرار به جلو پلوسی پیش از اعلام نتیجه انتخابات میان دوره‌ای کنگره

تهران – ایرنا – نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که نگران است ریاست خود بر این نهاد را پس از اعلام نتیجه انتخابات میان دوره ای کنگره از دست دهد، اعلام کرد که حمله اخیر به همسرش بر تصمیم وی برای بازنشسته شدن از کنگره تاثیر می گذارد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پلوسی به شبکه سی ان ان گفت: باید بگویم تصمیم من تحت تاثیر اتفاقی است که یکی دو هفته پیش رخ داد.

سخنان وی کمتر از دو هفته بعد از حمله به همسر ۸۲ ساله اش منتشر شد. در جریان آن حمله، همسر پلوسی زخمی و به بیمارستان منتقل شد.

اظهار نظر پلوسی همچنین در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره مطرح شد، انتخاباتی که احتمال دارد جمهوریخواهان در پی آن کنترل مجلس نمایندگان را در اختیار گیرند، مساله ای که به ریاست پلوسی بر این مجلس پایان می دهد.

پلوسی ۸۲ ساله در سال ۲۰۱۸ قول داد پس از این دوره از سمت خود کناره گیری کند، اما برخی دموکرات ها بر این باورند که وی ممکن است در صورت حفظ کنترل دموکرات ها بر مجلس نمایندگان، پست خود را نگه دارد.

البته چنین نتیجه ای، یک اتفاق غافلگیرکننده است، زیرا در سطحی گسترده احتمال دارد که جمهوریخواهان بر این مجلس تسلط یابند.

پیش بینی های انتخاباتی و نظرسنجی ها نشان می دهد که به احتمال زیاد حزب دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا اکثریت مجلس نمایندگان را از آن خود می کند و برای کنترل بر سنا نیز می کوشد.

انتخابات میان دوره ای هر چهار سال یکبار برگزار می شود اما در سال ۲۰۲۲ از روال عادی خارج شده و شاهد افزایش چشمگیر مشارکت زودهنگام مردمی بوده است.

پیروزی غافلگیرکننده دموکرات ها در انتخابات مجلس نمایندگان و سنا به جو بایدن این اختیار را می دهد که در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری اش، برنامه های قانونی در مورد موضوعاتی چون حق سقط جنین، اصلاحات پلیس و حق رای را دنبال کند.

اما کنترل جمهوریخواهان بر هر یک از این دو مجلس کافی است تا این بلندپروازی ها را از مسیر خارج کند و حمایت آمریکا از جنگ اوکراین در برابر روسیه را زیر سوال برد.

امسال جمهوریخواهان تنها نیاز به پنج کرسی دارند تا اکثریت را به دست آورند. ۳۱ دموکرات مجلس نمایندگان گویی در انتظار تصاحب جمهوریخواهان بودند، گفتند که بازنشسته می شوند یا به دنبال پست دیگری هستند که بیشترین میزان برای این حزب از سال ۱۹۹۲ بوده است. در همین حال، جمهوریخواهان برای به دست آوردن کنترل سنا نیاز به یک کرسی دارند.

اگر دموکرات ها متحمل ضربه سنگینی شوند، ممکن است بایدن با درخواست هایی به ویژه از طرف جناح چپ روبه رو شود تا اعلام کند که مجددا نامزد انتخابات نمی شود. وی در ۲۰  نوامبر ۸۰ ساله می شود و همین حالا هم مسن ترین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکاست.

ترامپ ۷۶ ساله نیز دیر یا زود نامزدی اش در انتخابات را اعلام می کند، حتی اگر نامزدهای وی شب بدی را داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha