هشدار بایدن نسبت به تضعیف دموکراسی در آستانه برگزاری انتخابات

تهران- ایرنا- جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای و با افزایش احتمال پیروزی حزب جمهوری‌خواه، در اظهاراتی نسبت به تضعیف دموکراسی در ایالات‌متحده هشدار داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا دیروز دوشنبه (۷ نوامبر) در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای هشدار داد که پیروزی جمهوری‌خواهان می‌تواند به تضعیف نهادهای دموکراتیک آمریکا منجر شود. همزمان «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین نیز در سخنرانی جداگانه ای اعلام کرد که به زودی کارزار انتخاباتی خود را برای رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آغاز می کند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: به نظر می رسد اظهارات بایدن بازتاب شکاف سیاسی عمیق در آمریکا پیش از آغاز انتخابات میان دوره‌ای ۸ نوامبر (۱۷ آبان) و افزایش احتمال پیروزی جمهوری خواهان است.

بایدن در این سخنرانی تاکید کرد: «امروز ما با نقطه عطفی روبرو هستیم. ما با گوشت و پوست خود دریافته ایم که دموکراسی ما در خطر است و می دانیم که اکنون نوبت شماست تا از آن دفاع کنید».

براساس نظرسنجی ها جمهوری‌خواهان احتمالا ۲۵ کرسی از ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان را به دست می‌آورند که بیش از اندازه کافی برای بدست اوردن اکثریت لازم است. تحلیلگران هم می گویند احتمال دارد که جمهوری خواهان کرسی های لازم برای کنترل مجس سنا را هم بدست آورند.

جمهوری خواهان در حال حاضر دولت را به دلیل افزایش قیمت ها و جرم و جنایت که دو نگرانی اصلی رای دهندگان است، مورد انتقاد قرار داده اند. ده ها نامزد جمهوری خواه نیز در این میان به تکرار ادعاهای ترامپ مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ پرداخته اند؛ آنهایی که احتمال پیروزیشان در انتخابات پیش رو وجود دارد و می توانند نقش محوری در رقابت های ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایفا کنند.

از سوی دیگر ترامپ که در یک گردهمایی در اوهایو سخنرانی می کرد، به احتمال نامزدی مجدد خود برای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: یک هفته پس از انتخابات میان دوره ای در اقامتگاه خود در فلوریدا به صورت رسمی اعلام حضور خواهد کرد.

براساس یک نظرسنجی که به صورت مشترک توسط رویترز و موسسه تحقیقات و مشاوره "ایپسوس" انجام گرفته، بایدن علیرغم تحقق وعده‌های انتخاباتیش برای تقویت زیرساخت‌ها و انرژی پاک، محبوبیت چندانی میان آمریکایی ها ندارد و تنها ۳۹ درصد از جامعه آمریکا عملکرد وی را تایید می کنند.

در ادامه مطلب رویترز آمده است: همین عدم محبوبیت، وی را به مهمانی ناخواسته در رقابتی ترین انتخابات ها تبدیل کرده است. از این رو به نظر می رسد چنانچه جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان یا سنا پیروز شوند، تلاش های بایدن برای حمایت از قانون سقط جنین و دیگر اولویت های دموکرات ها بی نتیجه می ماند. تسلط جمهوری خواهان بر دو مجلس همچنین راه را برای تحقیقاتی باز می کند که به طور بالقوه می تواند به کاخ سفید آسیب بزند. علاوه بر این، سنای تحت رهبری جمهوری خواهان می تواند مانع ورود نامزدهای مورد حمایت بایدن برای پست های قضایی یا اداری شود.

از طرف دیگر، «ایلان ماسک» میلیاردری که به تازگی توئیتر را خریده و قول کاهش محدودیت ها در این رسانه اجتماعی را داده، موجی از گمانه زنی ها در خصوص رواج اطلاعات نادرست را به راه انداخته است. وی دیروز دوشنبه در توییتی نوشت که "رای دهندگان باید مستقل بیندیشند و برای یک کنگره جمهوری خواه رای دهند".

گفته می شود چنانچه جموری خواهان اکثریت مجلس نمایندگان را به دست آورند، از سقف بدهی فدرال به عنوان اهرمی برای کاهش هزینه ها استفاده خواهند کرد. ضمن آنکه به دنبال دائمی کردن قانون کاهش مالیات هستند که در زمان ترامپ مطرح شد و براساس آن کاهش مالیات شرکت‌ها دائمی می شود.

کنترل کنگره توسط جمهوری خواهان امکان لازم را برای این حزب فراهم می کند تا کمک‌ها به اوکراین متوقف شود.

در ادامه اظهارات بایدن در خصوص تضعیف دموکراسی آمریکایی همزمان با پیروزی جمهوری خواهان، بسیاری بیم خشونت را در پی برگزاری انتخابات میان دوره ای دارند. حامیان ترامپ که پیش از این و در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خشمگین بودند، کارکنان و رای دهندگان انتخاباتی را تهدید و مورد آزار و اذیت قرار داده اند.

حمله به شوهر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۲۸ اکتبر (۶ آبان) از جدیدترین این موارد است که ترس از خشونت سیاسی را بیشتر افزایش داده است. ترامپ نیز در گردهمایی دیروز دوشنبه در اوهایو، نانسی پلوسی را حیوان خطاب کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha