به گزارش ایرنا، کارشناسان بر این باورند ایجاد سرعتگیرها و سرعتکاهها در خیابانها و معابر مرکز چهارمحال و بختیاری انتخابی برای جلوگیری از تصادفات است و اما گاهی رانندگان آنها را غیر استاندارد میدانند که هزینههایی را بر خودرو تحمیل میکند.
براساس آمار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهارمحال و بختیاری در روزهای معمول حدود ۱۰ هزار تردد ورودی و کمی بیشتر تردد خروجی از شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری انجام می شود که سهم بزرگی از ترددهای داخل استان است.
برخی از رانندگان عقیده دارند که سرعتگیرها و سرعتکاهها برای جلوگیری از سرعت غیرمجاز خودروها و پیشگیری از تصادفات موثرند ولی اگر این موانع سرعت بدون رعایت استانداردهای و علائم هشدار لازم نصب شوند،گاهی موجب کارکرد معکوس و افزایش خطر واژگونی، اختلال در ترافیک و ورود خسارت به خودروهای عبوری میشوند و آنها را به ابزاری ناکارآمد در شهر تبدیل میکنند.
این عده از رانندگان خودروها در مرکز چهارمحال و بختیاری معتقدند که با توجه به قرار گرفتن شهرکرد در نقطه اتصال بیشتر شهرستانهای اُستان و موقعیت آن در مسیر دسترسی به مرکز اُستان مجاور، سرعتگیرهای غیراستاندارد این شهر منجر به ورود خسارت به زیر و بند خودروها وسایل نقلیه میشود.
برخی از سرعتگیرهای شهرکرد متوالی و غیر استاندارد هستند
یکی از رانندگان عبوری در شهرکرد به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از سرعتگیرهای شهرکرد غیر استاندارد هستند و محل نصب تعدادی از سرعتگیرهای این شهر نامناسب است، به عنوان نمونه در خیابان آیتالله کاشانی شهرکرد یک سرعتگیر بعد از پیچ قرار دارد که راننده هیچ دیدی نسبت به آن ندارد.
وحید لایق افزود: بیشتر سرعتگیرهای شهرکرد بهویژه در ۲ سمت شرق و غرب این شهر،به صورت متوالی قرار گرفتهاند و غیر استاندارد و ناایمن هستند و به شکل صحیحی طراحی و اجرا نشدهاند و حتی علایم هشداردهنده و رنگآمیزی مناسب نیز برای اعلانآنها، به درستی انجام نشده است.
این راننده یادآور شد: بهطور نمونه، علایم هشداردهنده، نصب شده برای سرعتگیرها در برخی از خیابانهای شهرکرد، تنها در فاصله ۱۰ متری سرعتکاه قرار گرفتهاند که این فاصله کم برای کاهش سرعت خودروها با این ارتفاع سرعتگیرها مناسب نیست.
وی اضافه کرد:رنگآمیزی کف خیابانها در شهرکرد بهموقع انجام نمیشود و رنگآمیزی محلها سرعتگیرها وضعیت نامناسبتری دارد، در شهرهای دیگر محل سرعتگیرها را باچراغ و شبنما مشخص میکنند ولی در شهرکرد، برخی از سرعتگیرهای بدون رنگآمیزی و یا با رنگآمیزی نامشخص وجود دارد و به علت نور کم بیشتر خیابانها، تابلوهای هشدار هم به طور معمول از دید مناسب برخوردار نیستند.
این راننده تاکید کرد: سرعتگیرها باید در نزدیکی اماکنی مانند مدارس که محل عبور و مرور بیشتری هستند نصب شود ولی بسیاری از سرعتگیرهای شهرهای شهرکرد و بروجن در مکانهایی قرار دارند که لزوم وجود آنها احساس نمیشود، به عنوان مثال قسمت شرقی خیابان آیتالله کاشانی که در ۲ طرف آن واحد مسکونی و تجاری قرار ندارد و بندرت عابرین پیاده از عرض آن خیابان میگذرند چه لزومی به وجود چهار تا پنج سرعتگیر به نسبت مرتفع است.
لایق اظهار داشت: بنده به شهرهای متعددی با ماشین سفر کردهام و به جرات میتوانم بگویم شهرکرد از جمله شهرهایی است که بیشترین سرعتگیر را دارد و بهطور کلی در تمام ورودیهای شهرهای اُستان نیز ارتفاع سرعتگیرها بیشتر از اندازه سایر شهرهای کشور است.
یکی دیگر از رانندگان در این پیوند به ایرنا شهرکرد گفت: تعداد بسیار کمی از سرعتگیرهای شهرکرد استاندارد هستند و سرعتگیرهای پلاستیکی هم که استاندارد طراحی شده و در برخی معابر و خیابانهای شهرکرد نصب شدهاند، بهقدری مستعمل هستند که موجب ورود خسارت به تایر خودروها میشوند.
محمد فرجزاده افزود: البته در ماههای اخیر برخی سرعت گیرهای پلاستیکی مستهلک را شهرداری با سرعتگیرهای آسفالتی جایگزین کرده است ولی آنها نیز ارتفاع نامناسب و تکانه شدید دارند هرچند رنگ آمیزی شده اند.
وی ادامه داد: چندی پیش درخیابان رهبر شهرکرد شاهد حادثه برای خودوری نیسان عبوری از روی سرعتگیر بودم که میتوانست موجب واژگونی آن خودرو شود که شهرداری کاهش سرعتگیرها بویژه در خیابان ها و جادههای منتهی به شهرکرد را دستور کار قرار دهد و بیشتر از علائم و دوربینهای ثبت تخلف استفاده کند. و یا اینکه سرعت گیرها را استاندارد کند.
این راننده اظهار داشت:افزایش قیمت لوازم یدکی و هزینه بالای استهلاک خودرو ایجاب میکند، تعداد سرعتگیرها زیاد نباشد و بهتر است از نصب علائم، دوربینهای ثبت تخلف و فرهنگسازی ترافیکی استفاده شود.
خسارات مالی سرعتگیرهای غیر استاندارد زیاد است
یک راننده تاکسی اینترنتی نیز به خبرنگار ایرنا شهرکرد گفت: هنگامی که ماشین با راننده و یک یا چند مسافر به سرعتگیر برخورد میکند، آسیب جدّی به جلوبندی، بدنه، فرمان و حتی شاسی ماشین وارد میشود و ترمز کردن بر روی سرعتگیر نیز عمر دیسک و لنت را به شدت کاهش میدهد.
محسن بنیطالبی افزود: رنگ سرعتگیرهای شهرکرد با رنگ کف خیابانها یکی است و اگر از قبل محل قرار گرفتن سرعتگیر را ندانیم، برخورد شدیدی با آن خواهیم کرد که موجب ورود خسارات به ماشین و نارضایتی مسافر میشود.
وی تاکید کرد: بعد از گذشت ماهها، سرانجام شهردار جدید شهرکرد معرفی شد و از شهرداد جدید انتظار میرود در گام اول به وضعیت سرعتگیرهای این شهر رسیدگی فوری کند و با حذف برخی از آنها، باقی را نیز استاندارد کرده و با کمترین هزینه در این زمینه، رضایت شهروندان را ایجاد کند.
سرعتگیرهای استاندارد برای هر شهری ضروری هستند
کارشناس ارشد مدیریت شهری نیز در این پیوند به ایرنا گفت: سرعتگیر و سرعتکاه هر ۲ موانعی عمودی به عنوان تجهیزات ترافیکی کاهنده سرعت، برای کنترل ترافیک هستند که باعث میشوند خودروهای عبوری با سرعت کمتری وارد محدوده شهر شوند و در شهر نیز وظیفه آرام سازی ترافیک را بر عهده دارند.
ثمینه ابراهیمی دهکردی افزود:سرعتکاه با سرعتگیر کمی تفاوت دارد و به طور معمول برای محدوده سرعت ۱۵ تا ۲۵ کیلومتر در ساعت استفاده میشود و در سرعتهای بالاتر بیشتر از سرعتگیر استفاده میشود که سرعت را بیشتر کاهش میدهد و به طور معمول سرعت را ۲ تا ۱۸ کیلومتر بر ساعت کاهش داده و فرصت کافی برای واکنش را به عابران و حتی رانندگان میدهند.
وی یادآور شد: شهرداری شهرکرد در برخی موارد از واژه سرعتکاه برای هر 2 نوع مانع، سرعتکاه و سرعتگیر استفاده کرده است که قابل قبول نیست ولی جدا از نام انتخابی بررسیها نشان میدهد برخی از سرعتگیرهای شهرکرد غیر استاندارد و در برخی موارد ناایمن هستند ولی در مجموع وجود سرعتگیر نیاز ضروری هر شهری است.
ابراهیمی اظهار داشت: سرعتگیرها باید حداقل از فاصله ۱۵۰ متری قابل رویت باشند و ایجاد تمهیداتی برای مشاهده آن ها بسیار اهمیت دارد که نصب تابلو با فاصله مناسب برای اطلاع رسانی در مورد نزدیک شدن به سرعت گیرها ضروری است که این نشانگذاریها بدرستی در شهرکرد انجام نشده است.
وی تصریح کرد:در شهرکرد شاهد هستیم تعدادی سرعتگیر و سرعتکاه بدون رعایت قانون و با سلیقه شخصی توسط اشخاص و یا نهادها و سازمان در کوچهها، معابر و حتی خیابانها به صورت خودسرانه ایجاد شدهاند برای مقابله با عملکرد سلیقهای در این زمینه میباید، آیین نامهای در این خصوص در شوای شهر و یا شهرداری شهرکرد تدوین شود تا از تعدد سرعت گیرهای شهرکرد کاسته شود.
این کارشناس مسائل شهری تاکید کرد:سرعتگیرهای نصب شده در ورودی و خروجی شهرها مطابق مقررات با درخواست شورای ترافیک شهرستان و با اجماع تصمیم فرمانداری،شهرداری، پلیس راهور فراجا و پلیسراه آن شهرستان به منظور کاهش حوادث و ارتقای ایمنی جادهها احداث میشود.
وی ادامه داد: برای نصب سرعتگیرهای داخل شهر هماهنگی بین پلیس راهور شهرستان و شهرداری کافی است که البته شوراهای ترافیک،آموزش و پروش و شورای تامین نیز میتوانند مصوباتی در خصوص نصب سرعتگیر و یا سرعتکاه به شهرداری ابلاغ کنند.
دانشآموخته دکترای مدیریت شهری افزود: ارتفاع بلندترین نقطه سرعتگیر بر اساس استانداردهای شهرسازی باید هفت تا ۱۰ سانتیمتر باشد که در برخی سرعتگیرهای شهرکرد اندازه ارتفاع، مناسب و استاندارد نیست ضمن آنکه فاصله افقی نیز رعایت نشده است.
ابراهیمی تاکید کرد: سرعتگیرها غیر آسفالتی که از موادی مانند بتن، پلاستیک، کائوچو و فلز ساخته می شوند باید هرماه مورد بازرسی و بازدید کارشناسان قرار بگیرند تا در آمدن پیچ و پَرچ و یا خارج شدن آنها از موضعشان مورد تعمیر قرار گیرد.
وی افزود: پستی و بلندی سطح شهرکرد و نبود سیستم مناسب برای جمع آوری روان آبها در این شهر نیز باعث شده برخی عرض معابر و کوچهها را برای گذر آب بکنند که آسیبهای این جویها و آبراههای کوچک و بزرگ، کمتر از سرعتکاههای غیر استاندارد نیست و نقش مهمی در آسیبرسانی به خودروهای عبوری دارند و باید شهرداری شهرکرد نسبت به ساماندهی آنها اقدام کند.
ابراهیمی تاکید کرد: مواجه گردشگران در ورودی شهرها با سرعتگیرهای غیر استاندارد موجب ایجاد پیش زمینه منفی در آنها میشود، بنابراین توجه به سرعتگیرها و سرعتکاهها بسیار مهم است.
استاندارسازی سرعتگیرها و سرعتکاههای شهرکرد ادامه دارد
مدیر حمل و نقل و ترافیک شهرداری شهرکرد در این پیوند گفت: هفتههای گذشته به گشتهای بازرسی و اجرایی شهردای ماموریت داده شد نسبت به بازدید از سرعتگیرهای شهر اقدام کنند و در مواردی که سرعتگیر و یا سرعتکاه، غیر استانداردی وجود داشته باشد آن را گزارش و اصلاح نمایند.
پیمان محقق افزود: بهدنبال این بازرسیها، تعدادی از سرعتگیرهای پلاستیکی در سطح شهرکرد که پیش از این نصب شده و شکل و فُرم اولیه خود را از دست داده بودند حذف و با سرعتگیر مناسب جایگزین شدند.
وی ادامه داد: علاوه بر این اقدامات یک پیمانکار برای رنگآمیزی و آشکارسازی سرعتکاهها و سرعتگیرهای سطح شهر انتخاب شد که آن پیمانکار نسبت به رنگ آمیزی سرعتگیرهایی اعلامی، اقدام میکند.
محقق اظهار داشت: در همین مدت سرعتکاهها و سرعتگیرهای غیرضروری در بلوارهای رهبر و انقلاب شناسایی شدند و ۲ مورد که غیر ضروری بودند با اخذ مجوز از شورای ترافیک، حذف شدند و بقیه سرعتگیرهای این معابر نیز استانداردسازی شدند.
این مسوول در شهرداری شهرکرد ادامه داد: در بلوار آیتالله کاشانی نیز تعدادی از سرعتگیرهای قدیمی که در اثر گذر زمان شکل نامناسبی پیدا کرده بودند اصلاح و پیمانکار مربوطه عملیات رنگآمیزی و آشکارسازی را در مورد آنها انجام داد و در چند مورد که سرعتگیرها فاقد تابلو بودند تابلو نیز نصب شد.
محقق تصریح کرد:استاندارسازی سرعتگیرها و سرعتکاههای شهرکرد ادامه دارد و بازنگری طرح جامع شهر در دستور کار حمل و نقل و ترافیک شهرداری قرار گرفته و پیمانکار مربوطه نیز در حال انجام کارهای نهایی برای مطالعه طرح جامع ترافیک است.
به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری سه هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه دارد که ۲۵۹ کیلومتر بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.
شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت است و این شهر، مرتفعترین مرکز استان در ایران است و از همینرو به بام ایران نیز شهرت یافته است.
نظر شما