به گزارش ایرنا، موقعیت خاص جغرافیایی ایران، تحولات سیاسی منطقه به ویژه در غرب خزر و شرق اروپا در کنار استمرار تحریمهای اقتصادی علیه ایران، شرایط پیچیدهای فراروی دولت سیزدهم قرار داده که برونرفت از تنگناها و مشکلات حوزههای مختلف مدیریتی کشور به ویژه در بخش اقتصادی ، به رویکرد جدید نیاز دارد.
پرهیز از تمرکز به غرب و تمایل به توسعه روابط با شرق دور و همچنین گسترش مراودلات سیاسی - اقتصادی با کشورهای همسایه از جمله آسیای میانه بخشی از راهبرد ترسیم شده دولت سیزدهم برای خروج از مشکلات تحمیلی بود و در این راستا با دستور آیت الله رئیسی، استانداران مرزی مکلف شدند توسعه روابط سیاسی و دیپلماسی اقتصادی با کشورهای هم مرز یا پیرامونی را در دستورکار قرار دهند.
در این بین استان گلستان به سبب واقع شدن در دروازه ورودی به کشورهای مشترک المنافع ، نقشآفرین این رخداد بین استانهای شمالی محسوب میشود.
افزایش ارتباطات سیاسی از طریق شرکت استاندار گلستان در نشست سران دو کشور ایران و ترکمنستان و همچنین قزاقستان، سفر به تاتارستان و دیدار با مسئولان این جمهوری و برگزاری نشست دوجانبه با مسئولان ترکمنستان از جمله رخدادهای اثربخش برای تحقق نقشآفرینی بیشتر گلستان در مناسبات جمهوری اسلامی با کشورهای CIS و به طور خاص با ترکمنستان بود.
در این راستا و با دستور علیمحمد زنگانه استاندار گلستان مقرر شد راهکارهای ارتقای بهرهوری از ظرفیت بالقوه استان همچون صنعت ، کشاورزی، صنایع دریایی و ریلی در دستور کار قرار بگیرد .
اتفاق نظر مدیران و دلسوزان گلستان بر موضوع بهرهوری بیشتر از منطقه اینچهبرون و ظرفیت ریلی این بخش برای توسعه استان سبب شد تا اتصال این مسیر ریلی به کریدور شمال - جنوب به عنوان یک پیشنیاز اساسی به عنوان یک اولویت مهم مطرح گردد که در سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان از حمایت دکتر رییسی برخوردار شد .
برای بهره وری حداکثری ازمسیر ریلی اینچه برون - ترکمنستان - قزاقستان (KTI) باید این مسیر به خطوط ریلی داخلی ایران که به سمت دریای آزاد و خلیج فارس منتهی میشوند متصل گردد.
مشکلات خطآهن گرگان - تهران
خط آهن گرگان - تهران در شکل ظاهری امکان این اتصال را فراهم میکند اما مشکلات فنی ، شیب زیاد مسیر، فرسودگی و قدمت بالای خطوط و برخی محدودیتهای حوزه پدافند غیرعامل، نقش آفرینی این راهآهن را برای اتصال خط ریلی KTI به شبکه ریلی مرکزی ایران به حداقل میرساند.
با بررسی کارشناسان، مسیر ریلی اینچهبرون - شاهرود از محور آزادشهر به عنوان کم هزینه، کوتاهترین و ایمنترین مسیر برای اتصال خط ریلی KTI به آبهای آزاد مطرح و انتخاب شد و با پیگیری جدی مدیران استاندار در حال انجام مطالعات نهایی است .
اکثر کارشناسان بر این باورند که با اتصال خط ریلی KTI به کریدور ریلی شمال – جنوب از محور طبس، نقشآفرینی ترانزیتی ایران در تجارت منطقهای جهش چند برابری خواهد داشت و در آینده میتواند علاوه بر حل مشکلات معیشتی استان گلستان بخشی از دغدغههای اقتصادی کشور را نیز برطرف کند.
نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان در مجلس شورای اسلامی به ایرنا گفت: اتصال خط آهن قزاقستان- ترکمنستان- ایران زمینه جابجایی کالا بین ایران و کشورهای مشترک المنافع را بهبود بخشید اما عدم اتصال روان و مطلوب اینچهبرون به مسیرهای داخلی و به طور ویژه به سوی دریای جنوب و سواحل خلیج فارس موجب شد تجار و بازرگانان رغبت چندانی به استفاده از این راهآهن نداشته باشند.
عبدالجلال ایری ادامه داد: با حمایت ویژه رییس جمهور از اتصال مسیر ریلی اینچهبرون به کریدور شمال - جنوب، این موضوع در دستور کار نمایندگان و مدیران استان قرار گرفت تا بهترین مسیر انتخاب شده و هر چه سریعتر این اتصال اجرا گردد.
وی گفت : گلستان به سبب جایگاه خاص خود میتواند سهم بسزایی در تبادلات کالا از کشورهای CIS به خلیج فارس ایفا کند که این موضوع بخشی از مشکلات بیکاری و معیشتی اهالی گلستان را برطرف خواهد کرد .
حمایت از اتصال راهآهن اینچهبرون به شاهرود
نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی هم معتقد است: کارشناسان و مدیران استانی به طور کامل از اتصال راهآهن اینچهبرون به شاهرود حمایت میکنند و در این رابطه چند سرمایه گذار پیشنهاداتی را هم ارائه کردند.
غلامرضا منتظری افزود: بر اساس نظرات کارشناسان بهترین مسیر برای اتصال راهآهن اینچهبرون به کریدور شمال - جنوب انتخاب شود و باید مسیری تعیین گردد تا هم از نظر بعد مسافت کوتاهتر باشد و هم از نظر اقتصادی با صرفه و صلاح بیشتری همراه باشد.
منتظری با بیان اینکه برای برخورداری از مواهب راه آهن نیازمند همت و تلاش بیشتری هستیم، گفت: همجواری با کشورهای CIS فرصت بینظیری است که میتواند زمینهساز حل بسیاری از دغدغههای اقتصادی گلستان باشد.
وی اضافه کرد: اتصال راهآهن اینچهبرون به کریدور شمال - جنوب، درآمدهای ترانزیتی گلستان از محل ورود کالا از مقاصد قزاقستان، ترکمنستان، روسیه و حتی چین را افزایش خواهد داد.
رئیس اتاق بازرگانی گرگان هم گفت: اتصال مسیر ریلی اینچهبرون به کریدور شمال - جنوب امری حیاتی و مورد اجماع همه کارشناسان است.
علیمحمد چوپانی افزود: برای اتصال به شبکه ریلی دو مسیر فراروی گلستان قرار دارد که گام نخست، تمرکز بر استفاده از مسیر ریلی فعلی از سمت مازندران و منطقه گدوک است که به سبب شیب زیاد و فرسودگی مسیر، منطقی نیست.
وی تاکید کرد: فارغ از تنگناهای فنی و توپوگرافی، موضوع پدافند غیرعامل را هم باید مد نظر قرار دهیم. در حالت فعلی هر اتفاق غیرمترقبه ای در مسیر گرگان به سمت گدوک میتواند شبکه ریلی شمال و راه آهن اینچهبرون را از مدار خارج میکند.
چوپانی ادامه داد: احداث راهآهن از اینچهبرون به آزادشهر و در ادامه شاهرود ۳۰۰ میلیون دلار هزینه دارد که با جابجایی ۱۵ هزار تن کالا در طول یک سال، هزینه آن جبران خواهد شد و برگشت سرمایه اتفاق میافتد.
ضرورت نقشآفرینی گلستان در تبادللات کالا در غرب آسیا
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان هم با اشاره به سفر هیات تجاری و مسوولان استان به قزاقستان و ترکمنستان گفت: تلاش می کنیم محور ریلی قزاقستان - ترکمنستان - ایران به شکل واقعی خود پویا شده و در تبادلات کالا در غرب آسیا نقشآفرینی کند.
سیدمحمد دهنوی اظهار داشت: مدعی دروازه ورود به آسیای میانه هستیم اما کمترین بهره و استفاده را از خط KTI میبریم و کشور همسایه هم دروازههای خود را به دلایل مختلف از جمله کرونا بسته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گلستان گفت: در قدم اول باید ظرفیت فعلی موجود مانند ریل، جاده و زیرساختها فعال شود، قدم دوم تدوین نقشه توسعهای منطقه ای است که بخشی توسط ایران و بخشی هم با کمک همسایگان باید انجام شود و در نگاه سوم باید به طرح جامع بلندمدت فکر کنیم.
وی با بیان این که این موضوعات در دستور کار قرار گرفت، عنوان کرد: در مرحله اول فعال کردن دیپلماسی منطقهای مد نظر قرار گرفت و سفر اخیر مسوولان گلستان به ترکمنستان و قزاقستان در همین راستا اتفاق افتاد.
وی عنوان کرد: اتصال کریدور اینچه- شاهرود- طبس و اتصال آن به آبهای آزاد مدنظر همه کشورهای ذی نفع است که طرف مقابل را تشویق کردیم با توجه ظرفیت محصولات پتروپالایشی، غلات و معادن در قزاقستان و به دلیل کوتاهترشدن مسیر و کاهش تعرفهها در زمینه تکمیل کریدور شمال جنوب همکاری کند.
وی اضافه کرد: هم اکنون مطالعات فاز صفر این مسیر توسعه شرکت قزاقستانی در حال انجام است و امیدواریم در چند ماه آینده به طرح مشترکی برای توسعه این خط برسیم.
به گزارش ایرنا ، شرایط خاص منطقه ای و برخی تحولات سیاسی، اقتصادی و حتی نظاامی منطقه منطقه ضرورت راه اندازی هر چه سریعتر مسیر ریلی اینچه برون – آزادشهر – شاهرود و در ادامه اتصال به طبس را بسیار ضروری کرده است؛ موضوعی که در صورت تحقق می تواند نقشآفرینی ایران در رخدادهای سیاسی – اقتصادی منطقه را افزایش دهد
نظر شما