۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۲۱:۴۵
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84930140
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سخنگوی سازمان ملل: روسیه هنوز بخشی از توافق غلات است 

نیویورک – ایرنا- معاون سخنگوی سازمان ملل متحد اعلام کرد که روسیه هنوز بخشی از توافق غلات بوده و به آن متعهد است.

 به گزارش ایرنا، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران افزود: روسیه هنوز بخشی از توافق غلات بوده و به این توافق متعهد است.

وی تصریح کرد هیات های اوکراین، ترکیه و سازمان ملل توافق کردند که در روز دوم نوامبر حرکت کشتی ها حامل غلات متوقف شود.

به گفته معاون سخنگوی سازمان ملل این تصمیم برای توقف حرکت، یک روزه بود که با توافق هیات های اوکراین، ترکیه و سازمان ملل متحد اتخاذ شد.

فرحان حق اظهار داشت: دبیر کل سازمان ملل به تماس هایش با طرف های توافق ادامه می دهد و  در حال ارزیابی شرایط هستیم.

دبیرخانه سازمان ملل متحد در مرکز هماهنگی مشترک اجرای توافق انتقال غلات از دریای سیاه، روز سه شنبه اعلام کرد که هیات های اوکراین، ترکیه و این نهاد بین المللی  توافق کرده اند که در دوم نوامبر (۱۱ آبان ماه) برای حرکت هیچ شناوری در چارچوب این ابتکار برنامه ریزی نشود.

 این دبیرخانه افزود که بازرسان ترک و سازمان ملل متحد در اول نوامبر (۱۰ آبان ماه) و چند روز پس از تعلیق همکاری مسکو در اجرای این برنامه، ۳۶ کشتی حامل غلات اوکراین به مقصد کشورهای دیگر را بازرسی کرده اند.

به گزارش ایرنا، مارتین گریفیتس هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل در پی تعلیق همکاری مسکو در ابتکار صادرات غلات دریای سیاه موسوم به توافق صادرات غلات اوکراین گفت :همچنان امیدوار هستیم روسیه از این توافقنامه خارج نشود.

هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل روز دوشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود، سازمان ملل و دیگر طرف های توافقنامه صادرات غلات آماده بررسی هرگونه مدارکی هستند.

 وی اظهار داشت، تاخیر در روند بازرسی کشتی ها حامل غلات به علت شمار بالای آنها باعث کند شدن ارسال غلات به کشورهای مقصد شده است.

این مقام سازمان ملل گفت که توقف حرکت کشتی های حامل غلات منجر به افزایش قیمت های جهانی غذا شده است.

وی تصریح کرد به علت احتمال افزایش قیمت های غذا، بسیاری از کشورها نگران به خطر افتادن توافقنامه هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس؛ سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه برای دومین بار در دو روز گذشته با خلوصی آکار همتای ترک خود، درباره اجرای توافق صادرات غلات اوکراین گفتگو کرده است.

به گفته وزارت دفاع روسیه، این گفتگوی تلفونی به پیشنهاد ترکیه صورت گرفته است.

پیش از این شویگو و آکار ۳۱ اکتبر (۹ آبان ماه) نیز در مورد این موضوع صحبت کرده بودند.

وزارت دفاع روسیه افزود: بحث درباره تعلیق قراردادهای صادرات محصولات کشاورزی از بنادر اوکراین به عنوان بخشی از طرح غلات دریای سیاه از سوی روسیه ادامه دارد.

این وزارتخانه پیش از این اعلام کرده بود که دولت این کشور به خاطر حملات تروریستی اوکراین و انگلیس علیه کشتی‌های دریای سیاه همکاری برای صادرات غلات را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود  که حکومت کی یف در ساعت های نخست روز با کمک مستشاران انگلیس و با استفاده از شماری پهپاد به ناوگان دریای سیاه روسیه و شناورهای غیرنظامی این کشور در سواستوپول، حمله تروریستی کرده است.

توافقنامه صادرات غلات از اوکراین ۳۱ تیرماه سال جاری توسط نمایندگان اوکراین، روسیه، ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضاء شد.

بر اساس این توافقنامه، کنترل بندرهای «اودسا»، «چرنومورسک» و «یوژنی» که محل صادرات غلات خواهند بود در اختیار طرف اوکراینی است. علاوه براین، هیچ کشتی دیگری به جز کشتی های حامل محصولات غذایی و کود اجازه حضور در این بنادر را نخواهد داشت.

روسیه و اوکراین تقریباً تأمین یک سوم گندم جهان را در اختیار دارند، درحالی که روسیه صادرکننده اصلی کود شیمیایی و اوکراین صادرکننده بزرگ ذرت و روغن آفتابگردان در جهان هستند.

کشورهای غربی بارها مسکو را برای بستن بنادر اوکراین و عدم امکان ارسال غلات اوکراین سرزنش کرده اند. مسکو نیز پاسخ داده است، اگر کی‌یف بنادر خود را از مین پاک کند، عبور امن محموله های غلات را تضمین خواهد کرد. کشورهای غربی قصد داشتند تا با اعزام کشتی‌های نظامی به دریای سیاه، انتقال غلات از اوکراین را ضمانت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha