۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84925327
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

شناسنامه دار کردن باغهای کردستان ضروری است

۶ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۰۵
کد خبر: 84925327
 شناسنامه دار کردن باغهای کردستان ضروری است

سنندج-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با تاکید بر ضروری بودن شناسنامه دار کردن باغهای این استان گفت: باغ های استان بر اساس شیوه نامه جدید ابلاغ شده از وزارت جهاد کشاورزی با همکاری اتاق اصناف کشاورزی شناسنامه دار می شوند.

به گزارش ایرنا پیمان اسکندری روز جمعه در جلسه هماهنگی شناسنامه دار کردن باغات استان  با تاکید بر اینکه شناسنامه دار کردن  یکی از مهمترین اولویت های مجموعه جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: باید این طرح با همکاری متولیان مجموعه و باغداران استان در زمان پیش بینی شده به انجام برسد.

وی اضافه کرد: شناسنامه باغی مدرک رسمی حاوی مشخصات کامل فنی و تخصصی باغات به منظور شناسایی و ساماندهی آمار عرصه های باغی است، که حداقل سالی یکبار مورد بازدید میدانی و راستی آزمایی قرار می گیرد.

اسکندری با اشاره به اهمیت این موضوع افزود:  هدف این طرح فراهم آوردن امکان استفاده و بهره برداری از آمار دقیق باغداران در راستای توسعه صادرات است.  

وی ادامه داد: برنامه ریزی و مدیریت کلان زیربخش باغبانی در راستای افزایش کمی و کیفی تولید، اصلاح باغات و بهره وری از عوامل و منابع تولید، هویت بخشی صنفی به باغداران و بسترسازی در راستای ایجاد و اتصال حلقه های زنجیره تولید و تکمیل زنجیره ارزش محصولات باغی از مهمترین اهداف تعریف شده در این طرح است.

اسکندری بیان کرد: طرح شناسنامه دار کردن باغات، شامل همه باغات، گلخانه ها و دیگر واحدهای تولید محصولات باغبانی در استان خواهد شد.

وی افزود: دریافت و ثبت اطلاعات کامل باغداران، تعیین موقعیت مکانی، صدور تاییدیه بهره برداری و صدور شناسنامه و پروانه فعالیت باغداران ازمراحل انجام این طرح خواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان اینکه بعد از ثبت نام متقاضی ظرف چهار روز کاری شناسنامه باغات صادر خواهد شد یادآور شد: شناسنامه صادر شده تا یک سال اعتبارخواهد داشت و برای دوره های یکساله به دفعات نامحدود تمدید می شود.

وی تاکید کرد: از این پس ارائه هرگونه خدمات به تولید کنندگان و بهره برداران بخش باغبانی، اعم از پرداخت تسهیلات بانکی، توزیع کود یارانه ای، خرید تضمینی محصول، بیمه محصولات کشاورزی  صرفا در قبال ارائه شناسنامه باغی و کد ۱۸ رقمی  صورت خواهد گرفت.

یک میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۸ هکتار از مساحت کردستان به اراضی کشاورزی اختصاص دارد که این میزان حدود پنج درصد اراضی کشاورزی کشور را تشکیل داده است؛  ۹۶ درصد سطح اراضی کشاورزی استان هم به کشت سالانه محصولات زراعی و سطح آیش (بدون کشت) و چهار درصد به عبارتی ۵۲ هزار و ۶۷۰ هکتار آن هم به اراضی باغی اختصاص پیدا کرده است.

بر اساس آخرین گزارش عملکرد سالانه تولید محصولات زراعی و باغی استان که مربوط به سال ۱۴۰۰  است در ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار زیر کشت؛ یک میلیون و ۷۵۴ هزار تن محصول تولید شده و میزان برداشت محصولات باغی هم ۴۴۳ هزار تن بوده است.

از ۷۹۱ هزار و ۹۷۰ هکتار اراضی زیر کشت محصولات زراعی استان ۸۷ درصد دیم و فقط ۱۳ درصد آن آبی است سالانه هم حدود ۲۱۱ هزار و ۲۶۸ هکتار از اراضی دیم به ویژه در شرق، شمال شرق و شمال استان به طور آیش در تناوب زراعی قرار می‌گیرد.

۷۹ درصد از سطح زیرکشت محصولات زراعی استان سالانه به غلات، ۱۳ درصد حبوبات، پنج درصد به علوفه و سه درصد دیگر به سایر محصولات زراعی اختصاص پیدا می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha