۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۳۰
کد خبرنگار: 1494
کد خبر: 84924038
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس سم شناسی: گیاهان دارویی می‌توانند عامل مسمومیت باشند

دزفول - ایرنا - کارشناس ارشد سم شناسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: مصرف ناآگاهانه و خودسرانه بسیاری از گیاهان دارویی می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود. 

به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، محمد شاطرپور روز چهارشنبه با اشاره به افزایش گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در سال‌های اخیر افزود: مصرف ناآگاهانه و خودسرانه بسیاری از گیاهان دارویی می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود.

وی ادامه داد: گیاهان تزئینی مانند دیفن باخیا و خرزهره که در باغچه منازل و آپارتمان‌های مسکونی کاشته و نگهداری می‌شوند نیز می‌توانند درصورت مصرف موجب بروز مسمومیت شوند.

این کارشناس ارشد سم شناسی بیان کرد: برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید و حتی کُشنده در انسان و حیوان هستند.

وی افزود: بروز مسمومیت‌های گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه‌ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

شاطرپور گفت: مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط است بطوریکه با درمان اولیه علایم و نشانه‌های مسمومیت کاهش می‌یابد و برطرف می‌شود.

وی افزود: گیاهان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت‌ها به ویژه در کودکان زیر پنج سال هستند؛ کنجکاوی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‌های مختلف یک گیاه سمی مثل میوه، دانه و برگ از عوامل مسمومیت در کودکان به شمار می‌روند.

این کارشناس سم شناسی با اشاره به اقدامات اولیه برای فرد مسموم اظهارداشت: درصورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و بدون أتلاف وقت، فرد مسموم را به بیمارستان منتقل کرد.

برای چندمین سال متوالی هفته اول آبان توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نام هفته پیشگیری از بروز مسمومیت‌ها نامگذاری شده و چهارم آبان روز پیشگیری از بروز مسمومیت با موادغذایی و گیاهان دارویی است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha