نشست "جایگاه اعتراض در جامعه" در دانشگاه پیام نور اهواز برگزار شد

اهواز - ایرنا - دومین نشست از سلسله‌ نشست‌های نقش مراکز علمی و حرکت به سوی تمدن اسلامی با موضوع " جایگاه اعتراض در جامعه" روز سه شنبه با حضور 2 استاد دانشگاه، در دانشگاه پیام نور اهواز برگزار شد.

به گزارش ایرنا عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خوزستان در این نشست با بیان اینکه آزادی هر کس تابع این است که مزاحم آزادی دیگران نشود، گفت: اینکه دست به کاری بزنیم که ربطی به آزادی و انسانیت ندارد، بعد بگوییم می‌خواهیم آزادی داشته باشیم، درست نیست.

عبدالکریم شاحیدر بیان کرد: پیام قرآن این است که همگی از درِ صلح وارد شوید. موضوع مطرح شده، حق اعتراض مدنی است؛ این مساله را می‌توان در حقوق اساسی جمهوری اسلامی بررسی کرد و در بحث حقوق بین‌الملل نیز می‌توان بررسی کرد.

وی افزود: حقوق بشر چهار نسل دارد که نسل اول مربوط به حقوق مدنی و سیاسی است و دولت‌ها نباید در آن دخالت کنند و حق اعتراض مدنی در این بخش است. و نسل‌های دیگر حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

شاحیدر با اشاره به آزادی‌های فردی و گروهی گفت: آزادی گروهی، سازمان‌یافته و سازمان‌نیافته است. مثلا فعالیت در نهادها، کانون‌ها و احزاب سازمان‌یافته و راهپیمایی  و آشوب و... سازمان‌نیافته هستند. آزادی گروهی سازمان‌نیافته باید مسالمت‌آمیز باشد و نباید همراه با حمل سلاح و مخل امنیت و همراه با توهین باشد. در غیر این صورت مشکلی ندارد اما دشنام دادن، تخریب، استفاده از سلاح و... ممنوع است.

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور خوزستان ادامه داد: آزادی اندیشه یعنی فرد می‌تواند هر اندیشه‌ای داشته باشد و آزادی‌بیان یعنی آن اندیشه ظهور پیدا کند که می‌تواند به طور مکتوب یا سخنرانی باشد. آزادی بیان دو محدودیت دارد یکی تبلیغ تنفر عمومی مانند جنگ و دیگری تبلیغ نژادی است، مانند به جان هم انداختن مذاهب که ممنوع است. بنابراین خود آزادی بیان هم محدودیت دارد. آزادی به این معنی نیست که هر فردی هر کاری دوست دارد بکند. آزادی هر کس تابع این است که مزاحم آزادی دیگران نشود.

وی گفت: ما باید در چارچوب قانون حرکت کنیم. قانون اساسی داریم که ام‌القوانین است و در قانون اساسی نیز این مشخص شده است. بنابراین اینکه دست به کاری بزنیم که ربطی به آزادی و انسانیت ندارد، بعد بگوییم می‌خواهیم آزادی داشته باشیم، درست نیست.

شاه حیدر افزود: مگر در دانشگاه‌ها کرسی آزاداندیشی نداشتیم و دانشجویان ما فعال نبودند؟ همه چیز هم بیان می‌شد و هیچ مشکلی پیش نیامد؛ این می‌شود آزادی بیان. کسی هم نیامد دیگری را دستگیر کند. اما اینکه بانک‌ها را به آتش بکشیم، جوان مردم را از بین ببریم و به نیروی امنیتی آسیب بزنیم، نیروی امنیتی که آمده از ما حفاظت کند که دشمن نیاید و آسیب بزند، هیچ ربطی به حقوق بشر و آزادی بیان ندارد.

فرصت اعتراض در چارچوب قانون برای مردم فراهم شود

استاد علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: فرصت اعتراض که نوعی مطالبه و خواسته قانونی است باید برای مردم در چارچوب قانون، ارزش‌ها و شرع فراهم شود.

علی‌حسین حسین‌زاده با تاکید بر تشکیل و تقویت نهادهای مدنی افزود: از طریق نهادهای مدنی که واسطه بین دولت و جامعه هستند، می توانیم خواسته‌ها و مطالبات خود را منتقل کنیم.

وی گفت: اگر نهادهای مدنی را تقویت نکنیم نمی‌توانیم مطالبات مردم را به حکومت برسانیم. قانون اساسی در این خصوص همه جوانب را دیده است و میثاق جامع مدنی است و برای همه محترم است.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم که اعتراض، نوعی مخالفت با گزاره‌های عملی و نظری یک جامعه محسوب می‌شود و اگر بخواهیم تفاوت آن را از اغتشاش جدا کنیم و جنبه خشونت‌آمیز بودن یک مخالفت نیز وجود داشته باشد، دیگر از مفهوم اعتراض خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه رویکردهای مختلفی درباره رابطه دولت و مردم اعم از نخبه‌گرا تا تکثرگرا وجود داردگفت: در رویکرد تکثرگرا می‌توانیم به راحتی در قالب چارچوب قانون، مطالبات را به دولت منعکس کنیم. البته منظور از تکثرگرایی به معنای لیبرالیستی نیست بلکه تکثرگرایی در چارچوب فرهنگ و مبنی بر شرع که خودمان آن را تعریف می‌کنیم.

حسین‌زاده گفت: نمی‌توانیم جامعه‌ای داشته باشیم که همه مثل هم فکر کنند و سبک زندگی مثل هم داشته باشند بلکه باید به تکثرگرایی در چارچوب فرهنگ مذهبی و شرعی خود قایل باشیم و مطالبات خود را با رویکرد تکثرگرا به دولت منتقل کنیم.

عضو هیات علمی علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران گفتمان جدیدی ایجاد کرده که در برابر گفتمان سلطه با عنوان گفتمان مقاومت است؛ این مقابله و دشمنی همیشگی است و هر جا مساله‌ای پیش می‌آید ردپای دشمنی را می‌بینیم. با توجه به این موارد، ما باید به مطالبات و خواسته‌ها توجه کنیم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha