به گزارش ایرنا، امروزه سرویس حمل و نقل مدارس به یکی از ضروریات جامعه شهری تبدیل شده که ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آن یکی از مهمترین دغدغههای والدین و مسوولان تعلیم و تربیت است.
در سال های اخیر به رغم رونق سرویسهای مدارس، همچنان پیدا کردن یک سرویس خوب با هزینه منطقی و کیفیت مناسب یکی از مشکلات و دغدغه های اولیا و خانواده های دانش آموزان است و بخشی از وقت و انرژی والدین و مدیران هرساله در این خصوص صرف می شود.
استان قزوین دارای ۲۴۰ هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است که بیشترین تراکم جمعیت دانش آموزی در ۲ منطقه شهر قزوین قرار دارد.
این روزها کمبود سرویس مدارس در برخی از مدارس قزوین به گونهای است که موجب گلایه و اعتراض والدین شاغل شده چون آنها مجبورند ساعاتی از روز را مرخصی بگیرند تا فرزندشان را از منزل تا مدرسه و بالعکس همراهی کنند.
از طرفی رانندههای سرویس مدارس مدعی هستند با توجه به افزایش هزینه های استهلاک خودرو و تورم موجود، فعالیت در این بخش صرفه اقتصادی ندارد و به فکر اشتغال در بخش دیگری هستند که همین موضوع موجب کمبود سرویس مدارس در قزوین شده است.
دغدغه خانوادهها از بالا بودن هزینه و کمبود سرویس مدارس
اعظم میرکمالی یکی از اولیای دانش آموزان در این خصوص گفت: خانوادهها امسال با توجه به ۲ سال دوری دانش آموزان از مدرسه به دلیل کرونا با رقمهای بسیار بالا نسبت به قبل برای سرویس ایاب و ذهاب دانش آموزان رو به رو شده اند.
وی با اشاره به ۲ فرزند دانش آموز خود، افزود: با توجه به اینکه من و همسرم هر دو شاغل هستیم و باید زودتر از خانه خارج شویم مجبوریم که از سرویس مدرسه استفاده کنیم.
میرکمالی تاکید کرد: خانوادههایی که بیش از یک فرزند مدرسهای دارند باید ماهانه هزینه بیشتری را متحمل شوند که در شرایط فعلی برای بسیاری مقدور نیست.
وی اضافه کرد: در حال حاضر، والدین با نرخهای متفاوتی از سوی رانندگان و مسافربرهای شخصی برای جابه جایی فرزندان خود به مدارس مواجه هستند.
یکی دیگر از شهروندان قزوینی گفت: از آغاز سال تحصیلی برای استفاده از سرویس مدرسه درخواست دادهایم اما هنوز اقدامی انجام نشده و یکماه است که مجبورم ساعت هفت صبح فرزندم را به مدرسه برسانم و هنگام تعطیلی نیز او را به خانه برگردانم.
مریم حبیبی افزود: دانشآموزانی که به مدارس نزدیک خانههایشان میروند به سرویس نیاز ندارند اما آنها که به هر دلیل در مدارس دورتر ثبتنام کردهاند به خدمات حملونقل نیاز دارند.
یکی دیگر از اولیا در این خصوص گفت: ما از سرویس مدارس برای ایمنی حمل و نقل فرزندان خودمان استفاده میکنیم اما گاهی اوقات به دلیل نبود نظارت، دغدغههای ما دوچندان میشود چرا که راننده سرویس یا با تأخیر به مقصد میرسد یا اینکه خودرو را در اختیار فرد دیگری قرار میدهد تا دانش آموزان را جا به جا کند.
محمد ابراهیم زاده افزود: امیدواریم مساله نظارت بر عملکرد رانندگان مانند افزایش نرخ سرویسها برای مسوولان شهری و آموزش و پرورش مهم باشد تا والدین با پرداخت این هزینهها خیال راحتی داشته باشند نه اینکه هم هزینه سرویس را پرداخت کنند و هم دغدغههایشان دو برابر شود.
۲۰ هزار دانشآموز قزوینی دارای سرویس مدرسه هستند
رئیس انجمن اولیا و مربیان استان قزوین با بیان اینکه در تأمین سرویس مدارس در قزوین مشکلی نداریم، گفت: در سال تحصیلی جدید ۲۰ هزار دانشآموز در شهر قزوین دارای سرویس مدرسه هستند.
مرتضی طاهرخانی افزود: بخش عمدهای از سرویس ایاب و ذهاب دانشآموزان تأمین شده و پیگیری برای تأمین کامل سرویس مدارس در حال انجام است.
وی اظهار داشت: طبق آمار سال ۹۸، ایاب و ذهاب دانشآموزان قزوینی با یک هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو سواری و مینی بوس انجام میشده است که در حال حاضر این تعداد به بیش از ۲ هزار خودرو رسیده است ولی با توجه به درخواست خانوادهها با کمبودهایی در این زمینه مواجه هستیم و بخشی از این کار توسط خانوادهها انجام میگیرد.
طاهرخانی از فعالیت ۱۴ شرکت برای سرویس دهی به دانش آموزان خبر داد و افزود: فعالیت شرکتهای حملونقل دانش آموزی در دوران شیوع کرونا متوقف شده بوده اما با وجود همه مشکلات اکنون این شرکتها با تمام توان آماده خدمترسانی به دانش آموزان هستند.
وی با بیان اینکه امکان دارد برخی از والدین در سال تحصیلی جدید به دلایلی چون تغییر مدرسه یا آدرس محل زندگی خود در انتخاب و هماهنگی سرویس مدرسه با مشکل مواجه شده باشند، تصریح کرد: سازمان اتوبوسرانی و تاکسیرانی استان به طور کامل آمادگی دارد تا دانش آموزان را تحت پوشش قرار دهد.
این مسوول با بیان اینکه خانوادهها هیچگونه نگرانی برای تردد فرزندان خود نداشته باشند، افزود: تعرفهها براساس مصوبه شورای شهر قزوین و تأییدیه فرمانداری دریافت می شود.
طاهرخانی تاکید کرد: خودروهای سواری که با مدیران مدارس قرارداد بستهاند اجازه فعالیت خارج از نرخ مصوب سرویس مدارس را ندارند.
رییس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان قزوین با بیان اینکه کارگروه ماده ۱۸ وظیفه تأمین خودرو و راننده و تعیین نرخ را بر عهده دارد، افزود: امسال سعی کردیم قیمتی را مصوب کنیم تا خانوادهها تحت فشار قرار نگیرند و همچنین برای جذب رانندهها انگیزهای ایجاد شود تا دوباره به سرویسدهی بازگردند.
وی افزود: شیوه نامههای بهداشتی و الزامات فنی سرویسها از سوی شرکتهای پیمانکاری کنترل می شود و خود شرکتها نیز بر اساس همین معیارها ارزیابی شده و از سوی شهرداری معرفی میشوند.
طاهرخانی تاکید کرد: بالاترین مرجع تصمیمگیری در خصوص سرویس مدارس در هر شهرستانی کارگروه ماده ۱۸ آن شهرستان است که متشکل از نماینده آموزشوپرورش، نماینده اولیا و مربیان و مسوول حملونقل شهری شهرداری و سایر بخشهای ذیربط است و صرفاً این کارگروه درباره سرویسها و قیمت گذاری اظهارنظر میکند.
ساماندهی ۲ هزار و ۱۲۵ خودرو در قزوین ویژه سرویس مدارس
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین از ساماندهی ۲ هزار و ۱۲۵ خودرو ویژه سرویس مدرسه در شهر قزوین خبر داد و گفت: در صورت درخواست بیشتر، این تعداد افزایش خواهد یافت.
محمدرضا وثوق نیا افزود: بیش از ۸۰ درصد سرویس مدارس خودروهای شخصی هستند چون استقبال از سوی تاکسیهای عمومی بسیار کم بوده است.
وی با بیان اینکه ساماندهی سرویس مدارس یکی از اصلیترین اقدامات سازمان تاکسیرانی در سال تحصیلی جدید است، اظهار داشت: از ابتدای تابستان تسریع در روند ساماندهی سرویس مدارس آغاز شده و تا پایان سال تحصیلی رسیدگی به این موضوع ادامه خواهد داشت.
وثوق نیا با اشاره به ۲ نوع متقاضی در حمل و نقل دانش آموزان، گفت: یک گروه، رانندگان تاکسی عمومی هستند که اطلاعات کامل آنان در سامانه تاکسیرانی وجود دارد و گروه دیگر، صاحبان خودروی خصوصی هستند که طی ثبت نام در سامانه سپند و بعد از احراز صلاحیت و دریافت کد برای حمل و نقل دانش آموزان اقدام خواهند کرد.
این مسوول با اشاره به فعالیت ۱۴ پیمانکار سرویس مدارس در قزوین، افزود: براساس کارگروه ماده ۱۸، ساماندهی سرویس مدارس و پایش پیمانکاران با هماهنگی پلیس راهور و اداره آموزش و پرورش نواحی یک و دو قزوین انجام شده است و پیمانکاران به مدیران مدارس معرفی شدند.
وی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی هزینه سرویس مدارس، اضافه کرد: هزینه سرویس مدارس برای سال تحصیلی جدید طبق فعالیت رسمی روزانه محاسبه و پرداخت میشود.
وثوق نیا با بیان اینکه نرخ سرویس مدارس مشخص شده و براساس کیلومتر به ازای هر دانش آموز محاسبه میشود، افزود: نرخ خودروی سواری برای یک تا ۶ کیلومتر حدود ۴۲۸ هزار تومان در ماه و برای ۶ تا ۱۲ کیلومتر ۴۸۵ هزار تومان و برای ۱۲ کیلومتر بالاتر به صورت توافقی است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین این نرخ برای خودروی ون از یک تا ۶ کیلومتر حدود ۲۹۸ هزار تومان و برای ۶ تا ۱۲ کیلومتر ۳۰۸ هزار تومان است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین با تاکید بر اینکه والدین از سرویسهای معتبر برای دانش آموزان خود استفاده کنند، گفت: رانندگان متولی سرویس مدارس دارای خودروهای استاندارد، معاینه فنی و برچسب سرویس مدارس مورد تأیید سازمان تاکسیرانی هستند و این رانندگان باید طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مبلغ مصوب را دریافت کنند.
وی افزود: سوار کردن سرنشین اضافه، نداشتن کارت واکسن و نظافت نکردن خودرو جزو تخلفات اصلی خودروهای سرویس مدارس است که نیروهای گشت و بازرسی حمل و نقل عمومی در بازدیدهای روزانه خود به دقت چنین مواردی را تحت نظارت دارند.
وثوق نیا گفت: برای سرویس مدارس دخترانه از رانندگان خانم استفاده میکنیم و بیش از نیمی از رانندگان سرویس مدارس را بانوان تشکیل میدهند.
وی افزود: در حال حاضر بیش از ۹۷ درصد سرویس مدارس در قزوین تأمین شده و دانش آموزان باقی مانده افرادی هستند که به دلیل پراکندگی جمعیت و یا جابه جایی آدرس محل سکونت و تحصیل دچار مشکل هستند.
این مسوول تاکید کرد: متاسفانه عمده مشکل در تأمین سرویس مدارس به دانش آموزانی بر می گردد که از نیمه مهرماه درخواست خودرو کردند که در حال تأمین خودرو برای این افراد هستیم.
وی تاکید کرد: اهمیت سلامت روان و اخلاقی رانندگان سرویس بر هیچکس پوشیده نیست و جزو اولویتهای اصلی والدین برای انتخاب سرویس حمل و نقل فرزندانشان است اما در کنار این مساله، موضوعات مالی نیز مطرح می باشد چون باید هزینه سرویس ها برای والدین قابل قبول و در توان آنها باشد.
برآیند:
سالانه بسیاری از دانشآموزان از سرویسهای حمل و نقل مدارس استفاده میکنند اما در عینحال هنوز ساماندهی و نظارت بر عملکرد مطلوب آنها یکی از مهمترین دغدغههای والدین و مسئولان تعلیم و تربیت است.
به نظر میرسد باید برنامهریزی مناسبی برای رفع دغدغه خانوادههای در خصوص کمبود سرویس مدارس صورت گیرد، همچنین نرخ گذاری قیمت آن با در نظر گرفتن هزینه و سود متعارف رانندگان و درآمد خانوادهها انجام شود.
نظر شما