۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۵۱
کد خبرنگار: 933
کد خبر: 84921137
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اختلاف سه اداره بر سر سنددار شدن زمین‌های دولتی در رفسنجان

کرمان - ایرنا - مدیرکل ثبت اسناد و املاک کرمان گفت: برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال کمیسیون رفع اختلاف اراضی در رفسنجان تشکیل و اختلافات بین اداره های راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و منابع طبیعی حل شود تا زودتر نسبت به سنددار شدن اراضی اقدام صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی محمودی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری رفسنجان همچنین وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار هکتار باغ کشاورزی پسته در این شهرستان بیان کرد: از این‌ میزان تنها سه هزار و ۷۰۰ هکتار سند مالکیت دارند و ۷۶ هزار هکتار هنوز نیازمند سند مالکیت و کاداستر(محدوده بندی) هستند.

وی اظهارداشت: در این زمینه با انجام‌ نقشه برداری در دستگاه های اجرایی شهرستان رفسنجان تاکنون ۱۷ هزار و ۸۰۰ هکتار زمین جانمایی شده که از این‌ میزان برای ۶ هزار هکتار سند مالکیت صادر شده است.

محمودی تصریح کرد: بیشترین املاک در سطح شهرستان رفسنجان که جانمایی شده مربوط به آموزش وپرورش و علوم پزشکی است که همتی می طلبد تا سند مالکیت این زمین ها صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: در بحث منابع طبیعی رفسنجان نیز ۷۲۰ هزار هکتار زمین ملی جانمایی شده که برای ۶۵۰ هزار هکتار آن سند مالکیت صادر شده و مابقی زمین های دولتی نیز باید تا پایان امسال سند دار شوند.

به گفته این مسئول، از یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در استان کرمان تاکنون برای ۶۰ هزار هکتار سند مالکیت تک برگ (کاداستر) صادر شده است.

محمودی اظهارداشت: اسناد مالکیت زمین ها در بحث های دریافت تسهیلات آبیاری نوین، مکانیزه شدن و غیره مورد نیاز است و کشاورزان با داشتن این اسناد می توانند از این مزایا بهره مند شوند.

وی افزود: مقدمه صدور سند مالکیت کاداستر در دهه ۷۰ بود و از سال ۸۶ در سازمان ثبت اسناد و املاک‌کشور کلید خورد که اطلاعات زمین ها به منظور صدور سند به بانک جامع اطلاعاتی  املاک وارد شد.

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان بیان کرد: امروز در تمامی استان ها بحث اسکن اسناد رسمی آرشیو شده در دفاتر اسناد رسمی انجام می شود که تاکنون ۳۰ میلیون برگ در تمامی دفاتر استان کرمان اسکن و به صورت الکترونیکی وارد بانک جامع اطلاعاتی سازمان املاک و اسناد کشور شده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بسیاری از دستگاه های اجرایی آمار دقیقی از املاک و مستغلات خود ندارند در سال ۹۹ دولت بودجه ای برای نقشه برداری از این زمین ها اختصاص داد، کار نقشه برداری از زمین های فاقد سند از سال گذشته آغاز و وارد بانک اطلاعاتی شده که اسناد آنها صادر می شود.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha