خام‌فروشی محصولات کشاورزی گریبانگیر اقتصاد مراغه

مراغه- ایرنا- خام‌فروشی محصولات همواره چالشی پیش‌روی تولید ثروت در مناطق متکی به اقتصاد کشاورزی است و محصولات باغی مراغه به ویژه سیب، آلوچه، انگور و گردو نیز از این قضیه مستثنی نیست؛ مانعی که رفع آن همواره مورد بی‌توجهی قرار گرفته است و امروزه با نسخه‌ای تحت عنوان ایجاد شهرک صنایع تبدیلی دنبال می‌شود.

به گزارش ایرنا، سالانه حدود ۳۳۰ هزار تن سیب درختی، ۱۱ هزار و ۱۵۳ تن انگور، هفت هزار و ۲۶۳ تن آلوچه و ۲ هزار و ۹۸۸ تن گردو در این شهرستان تولید و در بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود اما سهم این محصولات در تولید ثروت به دلیل خام‌فروشی بسیار محدود است.

نکته قابل تامل اینکه کارخانه های سبزه پاک‌کنی، تولید برگه و دیگر صنایع غذایی تبدیلی این شهرستان نیز به مرور زمان رو به افول گذاشته و اکنون بخش اندکی از این محصولات باغی در این شهرستان به خشکبار یا سایر فرآوده‌های غذایی تبدیل می‌شود.

«یونس مروارید» در کتاب «مراغه» که آن را در سال ۱۳۷۲ منتشر کرد، در مورد تعدد کارگاه‌های تولید شیره انگور در این شهرستان نوشته است: در سابق تعداد این کارگاه‌ها به حدی بود که در شهر مراغه محله‌ای را به این کارگاه‌ها اختصاص داده بودند که به کوچه «دوشابچی‌ها» مشهور است.

وی همچنین تعداد کارخانه های سبزه پاک‌کنی را در آن سال ۱۳ واحد عنوان کرده و در کتابش از واحد تولید و بسته‌بندی خشکبار «خامنه» و همچنین کارخانه «شهد سهند» که جزو واحدهای فعال در زمان حاضر هستند، یاد کرده است.

«طاهر خامنه» مدیرعامل شرکت خشکبار «رزان» مراغه که یکی از ۲ واحد فعال خشکبار شهرستان است، می‌گوید: تعداد واحدهای خشکبار مراغه طی دهه‌های گذشته در حدی بود که اتحادیه‌ای هم برای آن وجود داشت اما اکنون به غیر از واحد ما تنها یک واحد دیگر با عنوان شرکت کشمش مراغه فعالیت دارد.

وی نبود سرمایه در گردش را عامل اصلی تعطیلی کارخانه های خشکبار مراغه عنوان کرد و افزود: با تعطیلی صنایع تبدیلی بخش کشاورزی، سهم این بخش در اقتصاد محلی نیز کاهش یافت و فرصت‌های شغلی بسیاری از دست رفت.

«خامنه» با تاکید بر اینکه سیب، آلوچه و گردوی مراغه اثرگذاری ناچیزی در اقتصاد این شهرستان دارد، اظهار کرد: ما در زمینه بسته‌بندی کشمش، خرما و قیسی فعالیت داریم در حالی که خرما محصول محلی به شمار نمی‌رود و از جنوب کشور به مراغه انتقال می‌یابد.

وی ادامه داد: بیشترین میزان سیب زیردرختی مراغه با قیمتی پایین به ارومیه و تبریز و کارخانه های آبمیوه‌گیری منطقه منتقل می‌شود در حالی که اگر در مراغه یک کارخانه چیپس میوه فعال شود، امکان عرضه این محصول تا ۱۵ برابر قیمت فعلی فراهم و فرصت‌های شغلی متعدد در شهرستان ایجاد می‌شود.

وی در پاسخ به این سئوال که کارخانه های خشکبار شهرستان‌های اطراف در شرایط مشابه چگونه به فعالیت خود ادامه می‌دهند؟ در حالی که بخشی از محصول اولیه خود را از مراغه تامین می‌کنند، بیان کرد: سرمایه در گردش شرط نخست تداوم فعالیت در زمینه خشکبار است و بانک‌ها در شهرستان‌های اطراف مراغه همکاری خوبی با فعالان اقتصادی دارند بر همین اساس نیز برخی از مراغه‌ای‌ها برای بهره‌گیری از تسهیلات مناسب و حمایت مسئولان در شهرستان همجوار فعالیت می‌کنند.  

«محمدرضا تقوی»، مدیر خانه صنعت، معدن و تجارت مراغه نیز مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از عوامل خام‌فروشی محصولات کشاورزی در مراغه عنوان می‌کند و می‌گوید: زمانی در مراغه کندن پوست سبز گردو را فرآوری به حساب می‌آوردند و مالیات بر ارزش افزوده آن را مطالبه می‌کردند.

به گفته وی مسئولان حوزه‌های اقتصادی مراغه در گذشته نسبت به صنایع غذایی فعال شهرستان و توسعه روزافزون آن کم‌توجهی کرده‌اند و صنایع فعال در شهرستان به جای تقویت، روزبه‌روز تضعیف شده است.

افزایش بهره‌وری با ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی   

معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مراغه می‌گوید: ایجاد پایانه صادرات محصولات کشاورزی که از واحدهای متعدد صنایع تبدیلی نیز برخوردار خواهد بود، بهره‌وری در بخش کشاورزی را افزایش می‌دهد و بخشی از مشکلات این بخش نیز مرتفع می‌شود.

«داود آقایی» با بیان اینکه این پایانه که «لجستیک پارک» هم خوانده می‌شود، پیش از این در «جویبار» با موفقیت اجرا شده و در صورتی که روند اداری آن تکمیل و در مراغه هم بهره‌برداری شود، بخش کشاورزی شهرستان را متحول خواهد کرد.

به گفته وی در زمان حاضر ۲۸ هکتار از اراضی منابع طبیعی در محدوده شهرستان برای این سرمایه‌گذاری مهیا شده و در مرحله بعدی نیز به همین میزان زمین برای اجرای این طرح تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذار این طرح شناسایی شده و مجوز لازم باید از سازمان توسعه تجارت اخذ شود، اضافه کرد: توان نگهداری بالای محصولات باغی، امکان دست‌چین و بسته‌بندی با تکنولوژی روز و بهره‌گیری از صنایع تبدیلی متعدد در کنار صادرات کددار و قابل پیگیری محصولات جزو ویژگی‌های لجستیک پارک به شمار می‌رود.

به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری مراغه در صورتی که این پایانه در مراغه ایجاد شود، محصولات کشاورزی و فرآوری شده شمالغرب کشور از طریق مراغه به بارازهای متعدد داخلی و خارجی عرضه خواهد شد.

«آقایی» اضافه کرد: علاوه بر آن ایجاد شهرک صنایع تبدیلی نیز از سوی مسئولان محلی و استانی و جهاد کشاورزی دنبال می‌شود و نمانده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی نیز آن را پیگیری می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از کارشناسان امر، هر سه بخش صنعت، معدن و تجارت مراغه طی حدود ۱۰ سال گذشته روند نزولی طی کرده و دولت سیزدهم میراث‌دار بسیاری از کم‌توجهی‌های مسئولان گذشته است؛ هرچند که تلاش برای شکوفایی این بخش‌ها از سوی مسئولان تا حدودی فعالان اقتصادی را به آینده روشن این بخش‌ها امیدوار کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha