نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان در توسعه آموزش‌های مدرسه‌محور

شهرکرد- ایرنا- به عقیده کارشناسان، استفاده از تمامی ظرفیت‌ها در کنار فهم متقابل اولیا و مربیان موجب بالندگی دانش‌آموزان می‌شود و در این میان انجمن‌های اولیا و مربیان می‌توانند نقش پررنگی در همسویی والدین با آموزش‌های مدرسه‌محور داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ۲۴ تا ۳۰ مهرماه هفته بزرگداشت اولیا و مربیان نامگذاری شده است و هدف این نهاد تقویت ارتباط میان خانواده‌ها و مدارس و فراهم کردن بستر مشارکت والدین در فرایند تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است.

هفته پیوند اولیا و مربیان یادآور این مهم است که خانواده‌ها باید نقش تربیتی خود را در تعامل با مدارس به خوبی ایفا کنند و معلمان و مدیران مدارس نیز می‌توانند با ارتباط‌گیری موثر با والدین ضمن افزایش شناخت از اولیای دانش‌آموزان از ظرفیت‌های بالای انجمن های اولیا و مربیان برای ارتقا نقش تعلیم و تربیتی مدارس در کنار فرهنگ‌سازی خانواده‌ها استفاده کنند.

مطالبه‌گری خانواده‌ها از طریق انتخاب اعضای شورای انجمن‌ها و انتقال نقطه نظرات خود به ایشان نقش مهمی در تحقق اهداف آموزشی، تربیتی و هم‌افزایی آموزش‌های رسمی و غیر رسمی در خانه و مدرسه دارد و اعضای انجمن اولیا و مربیان در مدارس به‌ عنوان رابط باید مطالبه‌گر خانواده‌ها در مسائل آموزشی و تربیتی باشند و از سوی دیگر مدیران مدارس نیز می توانند به منظور کیفیت‌بخشی به فعالیت مدارس از والدین کمک بگیرند.

فهم متقابل اولیا و مربیان موجب بالندگی دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری می‌شود

نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان در توسعه آموزش‌های مدرسه‌محور

رییس انجمن اولیا و مربیان چهارمحال و بختیاری گفت: انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس استان تا پایان هفته در تمام مدارس استان برگزار می‌شود و این انجمن‌ها نقش مهمی در فهم متقابل اولیا و مربیان و بالندگی نسل‌های جدید دارند.

ذوالفقار علیخانی روز دوشنبه با تاکید بر نقش مهم  اولیا در خانه و مربیان در مدرسه برای تربیت نسل انقلابی افزود: ۲۴ تا ۳۰ مهرماه هفته پیوند اولیا و مربیان است و در این هفته انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود و والدین دانش‌آموزان علاقه‌مند به عضویت در این انجمن‌ها می‌توانند در نشست‌های مربوطه مدارس فرزندانشان برای عضویت در انجمن‌های اولیا و مربیان اعلام آمادگی کنند.

وی افزود: پس از برگزاری انتخابات انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس، مجمع انجمن‌های اولیا و مربیان شهرستان‌های ۱۰ گانه استان تشکیل خواهد شد و منتخبین هر شهرستان به عضویت مجمع انجمن‌های اولیا و مربیان استان می‌رسند.

علیخانی تصریح کرد: انجمن اولیا و مربیان چهارمحال و بختیاری بازوی مشاوره تخصصی اداره کل آموزش و پرورش استان است و بدنبال استفاده از تمام ظرفیت‌های والدین و خانواده‌های دانش‌آموزان در راه تحقق اهداف عالی آموزشی و پرورشی کشور است.

رییس انجمن اولیا و مربیان استان تصریح کرد: اجرای آموزش‌های تعلیمی و تربیتی برای خانواده‌ها و نظارت بر روند آموزشی مدارس از وظایف انجمن اولیا و مربیان چهارمحال و بختیاری است.

رییس انجمن اولیا و مربیان چهارمحال و بختیاری گفت: اجرای برنامه‌های آموزش اولویت اول انجمن های اولیا و مربیان مدارس استان است و این آموزش‌ها در زمینه‌های سواد رسانه‌ای، فرزندآوری، فرزندپروری، مقابله با اعتیاد، سلامت جسم و روان هر ساله برای والدین برگزار می‌شود.

علیخانی یادآوری کرد: شعار امسال هفته پیوند اولیا و مربیان"همبستگی ملی، مشارکت پویا و هدفمند انجمن اولیا و مربیان" است و برای پرورش نسل انقلابی، والدین در خانه و مربیان در مدارس می باید برای تعلیم و تربیت دانش آموزان تلاش کنند.

وی تصریح کرد: در نظام تربیتی کشورمان هدف اصلی پرورش دانش‌آموزان چند ساحته همه ابعاد معنوی، علمی، هنری، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی است و برای تحقق این هدف از تمامی ظرفیت‌ها به‌ ویژه ظرفیت انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس باید استفاده کرد.

علیخانی افزود: در این هفته محورهایی مانند همبستگی ملی، مشارکت پویا و هدفمند انجمن اولیا و مربیان، سواد رسانه‌ای،اهمیت آموزش خانواده ها، تحکیم و بنیان خانواده، اقتصاد خانواده و حمایت از کالای ایرانی در نشست‌های انجمن‌های  اولیا و مربیان استان مطرح می‌شود.

پیوند اولیا و مربیان ضرورت یپیشبرد اهداف تعلیم و تربیت 

نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان در توسعه آموزش‌های مدرسه‌محور

همسویی تلاش‌های والدین، معلمان و مربیان برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان نه تنها موجب هم افزایی و اثربخشی بیشتر می‌شود بلکه بروز اختلالات اضطرابی و ناسازگاری‌های احتمالی را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و در این میان نهاد انجمن اولیا و مربیان به عنوان رابط می‌تواند نقش کلیدی در این زمینه داشته باشد.

نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان در توسعه آموزش‌های مدرسه‌محور

مادر یک دانش‌آموز اهل شهرکرد در این پیوند به ایرنا گفت: ضرورت دارد خانواده‌ها و والدین دانش آموزان در تمامی مسایل مختلف آموزشی، پرورشی و تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها نقش موثری داشته باشند تا تعارضی بین آموزش‌های خانواده‌ها با آموزش‌های رسمی در مدارس پدیدار نشود.

زهرا پیرعلی افزود: هر چقدر میزان مشارکت والدین در فعالیت‌های مدارس افزایش یابد، تفاهم مسایل راحت‌تر خواهد بود و تعارضی بین روش‌های آموزشی و تعلیمی خانه و مدرسه اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: ارتباط میان خانواده‌ها و مدارس نه تنها اثرات آموزشی و تربیتی مستقیم بر روی دانش‌آموزان دارد بلکه زمینه استفاده از تجارب و مهارت‌های والدین را افزایش می‌دهد و مدیران و معلمان مدارس می‌توانند ازآن برای برطرف کردن مشکلات مدارس کمک بگیرند.

وی تصریح کرد: بودجه‌های آموزش و پرورش کم و محدود است و با توجه به هزینه‌های بالای این روزها هرکدام از اولیای دانش‌آموزان که دارای توانمندی و تخصص خاص مرتبط با نیازهای مدارس باشند، می‌توانند در چارچوب مهارت‌های خود به مدارس فرزندانشان کمک کنند و بی‌شک این همکاری باید داوطلبانه و مستمر باشد.

نقش انجمن‌های اولیا و مربیان پس از تشکیل کلاس های حضوری دوچندان شده است

نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان در توسعه آموزش‌های مدرسه‌محور

کارشناس ارشد روانشناسی و آموزگار مقطع ابتدایی ساکن بروجن به ایرنا گفت: براساس معیارهای سنجش نظام تعلیم و تربیت باید تقویت انجمن‌های اولیا و مربیان جزو برنامه‌های اصلی و محوری مدارس کشور باشد و نقش این نهاد، امسال که پس از ۲ سالی که دانش‌آموزان سال تحصیلی را به صورت حضوری برگزار می‌کنند، بیشتر خودنمایی می‌کند.

مهتاب رحیمی افزود: دانش‌آموزی که پس از یک وقفه ۲ساله، دوباره پا به عرصه مدرسه گذاشته  طبیعی است برخی از الزامات آموزشی آموزشگاه‌ها را از یاد برده و تا بازگشت به شرایط آرمانی صبر و تحمل را از سوی مسوولان آموزشگاه و خانواده‌ها طلب می‌کند.

وی ادامه داد: پس از یک وقفه ۲ ساله در جریان آموزش حضوری، از سرگیری دوباره این آموزش‌ها، با مشکلات و چالش‌هایی همراه خواهد بود که رفع آن نیازمند مشارکت همه جانبه اولیا و مربیان مدارس است و انجمن اولیا و مربیان می‌تواند با برگزاری دوره‌های آموزشی برای والدین در این زمینه تسهیل‌گری کند.

این کارشناس گفت: با وجود آنکه آموزش حضوری دانش‌آموزان از فروردین امسال در همه مدارس استان آغاز شد ولی با توجه به الزامی نبود حضور دانش‌آموزان و کوتاه بودن زمان مدرسه در سه ماهه نخست امسال برخی از دانش‌آموزان در مقابل تغییر فضای آموزشی از مجازی به حضوری مقاومت می‌کنند که ممکن است برخی از دانش‌آموزان دچار سردرگمی، استرس و اضطراب شوند.

وی ادامه داد: والدین و همچنین معلمان و مربیان در مدارس به ویژه در مقطع ابتدایی باید به کاهش استرس و اضطراب دانش‌آموزان کمک کنند که این تنها در سایه ارتباط موثر والدین با آموزگاران و مربیان مدارس محقق می‌شود.

نقش راهبردی انجمن اولیا و مربیان در توسعه آموزش‌های مدرسه‌محور

همسویی تلاش‌های والدین و مربیان ضروری است

رحیمی تاکید کرد: از منظر روانشناسی نیز تغییر یکباره کودک و نوجوانی که تا همین چند ماه پیش به فضای آموزش مجازی و غیرحضوری خو گرفته است در کوتاه مدت،امکان‌پذیر نیست  که باید همراهی خانواده‌ها با کادر مدارس در این زمینه وجود نداشته باشد.

وی تصریح کرد: نداشتن انطباق دانش‌آموزان با فضای آموزش حضوری، برای دانش‌آموزانی که با تغییر مقطع تحصیلی در دوران کرونا مواجه بودند، بیشتر است و به عنوان نمونه کودک دبستانی را در نظر بگیرید که در کلاس پنجم به دلیل محدودیت‌های کرونایی از فضای مدرسه فاصله گرفته و امروز در کلاس هفتم در متوسطه اول مشغول به تحصیل است.

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی ادامه داد: اختالالات اضطرابی یکی از مهم‌ترین چالش‌های دانش آموزان به‌ خصوص در دوران ابتدایی پس از حضوری شدن کلاس درس است و در صورت تشخیص به موقع و برنامه‌ریزی‌های دقیق که اجرای آن هم بر عهده والدین و هم بر عهده آموزگاران است، می توان از پیامدهای آن تا حد زیادی کاست که آگاه‌سازی خانواده‌ها از این مسایل می‌تواند جزو وظایف انجمن‌های اولیا و مربیان باشد.

وی از والدین درخواست کرد: که سطح توقعشان از فرزندان دانش‌آموز خود را تا حدی پایین بیاورند و با فراغ بال بیشتر در تعامل مستمر و سازنده با معلمان و مربیان فرزندانشان باشند.

رحیمی تاکید کرد:واحدهای مشاوره مدرسه نقش مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند با به کارگیری روش‌های مشاوره‌ای و مداخله از جنبه‌های آموزشی امدادرسان معلمان و مربیان مدرسه و دانش‌آموزان آینده‌ساز این کشور باشند.

به گزارش ایرنا ۲۴ تا ۳۰ مهرماه در تقویم ایران، هفته بزرگداشت اولیا و مربیان نامگذاری شده است.

چهارمحال و بختیاری دارای بیش از ۲۲۰ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha