۲۱ مهر ۱۴۰۱، ۲۰:۳۳
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84911516
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

سوابق اجرایی «عبداللطیف رشید» رئیس جمهور جدید عراق

تهران - ایرنا - جلسه انتخاب رئیس جمهور عراق امروز(پنجشنبه) در مجلس این کشور برگزار شد و طی آن «عبداللطیف رشید» نامزد حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق پس از پیروزی مقابل «برهم صالح» در مرحله دوم رای گیری به عنوان پنجمین رئیس جمهور بعد از فروپاشی نظام بعث انتخاب شد.

به گزارش پنجشنبه شب ایرنا و به نقل از رسانه های عراق،  بر اساس اطلاعات منتشرشده، «عبداللطیف رشید» متولد۱۹۴۴ میلادی در سلمیانیه عراق و عضو حزب اتحادیه میهنی و از چهره‌های نزدیک به «جلال طالبانی» و باجناق وی است.

وی از بنیان‌گذاران حزب اتحادیه میهنی اقلیم کردستان عراق است و پیش از این نماینده این حزب در لندن و کشورهای اروپایی بود.

رشید در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۰میلادی وزیر منابع آبی عراق بود و دولت عراق او را به عنوان نامزد این کشور برای دبیر کلی سازمان بین المللی غذا (فائو) معرفی کرد.

به نوشته رسانه های عراق، رشید از سال ۲۰۱۰ مشاور ارشد رئیس جمهور عراق بوده است و در انتخابات اخیر نیز به صورت مستقل نامزد شد.

رئیس جمهور منتخب نمایندگان مجلس عراق تحصیل‌کرده رشته مهندسی منابع آبی در دانشگاه منچسر است تا رتبه دکتری پیش رفته و در شرکت‌های مهم بین‌المللی در این عرصه فعالیت کرده است.  

بر اساس ادعای برخی از رسانه های عراقی، «رشید» در برخی از پروژه های آبی در کشورهای عربستان، یمن و سومانی به عنوان مدیر اجرایی فعالیت داشته است.

او علاقه مند به هنرهای تجسمی است و در این پیوند در سال ۲۰۱۴ میلادی برای حمایت از هنرمندان جوان اقلیم کردستان عراق یک نمایشگاه در سلیمانیه افتتاح کرده است.

رسانه های عراق به این موضوع اشاره کردند که به رغم برخورداری از سابقه زیاد در حزب اتحادیه میهنی کردستان تا ساعاتی قبل از برگزاری جلسه پارلمان برای انتخاب ریاست جمهوری، وی گزینه مورد حمایت این حزب برای ریاست جمهوری نبود اما ساعاتی پیش از برگزاری جلسه، حزب دموکرات کردستان اعلام کرد که از نامزد خود صرف نظر کرده و از نامزدی «عبداللطیف رشید» حمایت می کند.

در عین حال برخی گروه‌های عضو چارچوب هماهنگی شیعه نیز از جمله ائتلاف دولت قانون اعلام کردند که گزینه آنها برای ریاست جمهوری، عبداللطیف رشید است.

بنابر اعلام برخی از رسانه های عراق، «عبداللطیف رشید» از تابعیت انگلیسی برخوردار و دو تابعیتی است.   

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha