ابلاغ ۱۱ برنامه به شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای هدف  "یزد نوین"

یزد - ایرنا - مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یزد با اشاره به معرفی ۱۰ اولویت تحول زا در سند «یزدنوین» گفت: برنامه های هر کدام از دستگاه های اجرایی استان در این حوزه مشخص و ابلاغ شده است که برای این شرکت نیز ۱۱ برنامه را به صورت مشارکتی با سایر دستگاه های مرتبط ابلاغ کرده‌ایم.

 محمد دهقان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه توجه به عدالت و پیشرفت به عنوان ۲ مطالبه مردمی از مهم ترین رویکردهای دولت سیزدهم است افزود: مدیریت ارشد استان با هدف گام نهادن در مسیر پیشرفت و تعالی و بهره گیری از ظرفیت ها و توانمندی های موجود در استان، در راستای سیاست های دولت مردمی و با اقدام ابتکاری، مرکز راهبردی پیشرفت و عدالت را با مشارکت نخبگان و متخصصان حوزه های مختلف ایجاد کرد و برنامه های تحولی استان با رویکرد رسیدن به «یزدنوین» در سال جاری تدوین شد.

وی اظهار کرد: بهره برداری از شهرک تخصصی الکترونیک و فناوری اطلاعات، ارتقای سطح دانش اقتصاد دیجیتال، ایجاد شهرک تخصصی پوشاک در استان، تکمیل زنجیره تولید پوشاک در استان، تکمیل پهنه و نواحی صنعتی نساجی برای حمایت از کارگاه های کوچک بافندگی، ارتقای مهارت های نرم کارکنان دولت، دانش اموزان و کارکنان بخش خصوصی و برگزاری رویدادهای مرتبط با توانمندسازی سرمایه انسانی از جمله برنامه های ابلاغی سند یزد نوین است.

دهقان ادامه داد: تکمیل حلقه مفقوده زنجیره ارزش فعالیت های مزیت دار استان با تاکید بر تخصصی سازی مشاغل، ایجاد نهادهای مکمل آموزش رسمی، بهبود محیط کار بخش های دولتی و خصوصی و در نهایت ارزیابی شایستگی های عمومی در انتخاب، جذب، نگهداشت و ارتقای سرمایه انسانی  از دیگر برنامه هایی است که شرکت شهرکهای صنعتی استان موظف به پیگیری و پیشرفت آن ها است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اشاره به پیشرفت بیش از ۱۶ درصدی برنامه شهرک الکترونیک تصریح کرد: در حال حاضر اقدامی چون تملک زمین، تدوین طرح شهرسازی و معماری شهرک، آغاز فرآیند قیمت گذاری زمین برای واگذاری، تعیین زون کارگاهی برای واحدهای استیجاری، عقد قرارداد با مشاور برای طراحی واحدهای کارگاهی خودساخت، تشکیل کارگروه پذیرش شهرک، تعیین نهایی قیمت واگذاری و تنظیم شیوه نامه واگذاری با همکاری سازمان‌های عضو کارگروه پذیرش صورت گرفته است.

حساسیت برای استقرار سرمایه گذار ذیصلاح در شهرک الکترونیک

دهقان با بیان اینکه شیوه نامه واگذاری و پذیرش برای تصویب به شورای برنامه‌ریزی استان ارسال شده است گفت: مکاتبه های لازم با شرکت مخابرات استان برای طراحی شبکه داخلی مخابرات این شهرک با استفاده از فیبر نوری انجام شده و حتی با اولین متقاضی این شهرک، جهت تنظیم طرح کسب و کار و تبیین معیارهای پذیرش هماهنگی لازم صورت گرفته است.

ابلاغ ۱۱ برنامه به شرکت شهرک‌های صنعتی در راستای هدف  "یزد نوین"

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد با تاکید بر اینکه ایجاد مزیت و جذب سرمایه‌گذاری در این شهرک نیاز به همکاری همه سازمان‌های ذیربط است خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران ذیصلاح و استقرار شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات ملی و بین المللی که دارای طرح های برتر در این حوزه هستند باید با همکاری مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، پارک علم و فناوری، استانداری و سازمان صمت شناسایی شوند و از طریق تسهیل در واگذاری زمین و ارائه بسته های تشویقی جذب شوند.

وی با اشاره به ضرورت اولویت گذاری تامین زیرساختها و تسهیلات فنی و اعتباری استان به واحدهای متقاضی استقرار در شهرک الکترونیک تصریح کرد: این شهرک می تواند تحول بزرگی را در رشد صنعت پاک و کم آبخواه و همچنین به کارگیری نیروی متخصص و تحصیل کرده به ویژه در رشته های مرتبط با این شهرک در استان رقم بزند که همین حساسیت های بیشتری را برای واگذاری و استقرار صنایع می طلبد.

مکانیابی؛ مهمترین چالش شهرک پوشاک یزد

دهقان در خصوص ایجاد شهرک اختصاصی پوشاک خاطرنشان کرد: مکانیابی شهرک پوشاک استان از مباحث مهمی بود که با تاکید بر مناطق کمتر توسعه یافته شهر یزد باید صورت می گرفت که پیگیری از دستگاههای ذیربط برای تملک ۹۹ هکتار زمین با عنوان توسعه شهرک یزد با رویکرد استقرار واحدهای نساجی و پوشاک انجام شد.

وی افزود: به دلیل همجواری و تلاقی منطقه مورد نظر با جنگل دست کاشت، اداره کل منابع طبیعی و راه و شهرسازی استان با مکان یابی شهرک پوشاک موافقت نکرد که طی جلساتی با مدیر کل منابع طبیعی استان، مقرر شد این اداره پیشنهاد مشخصی که هم جنگل دست کاشت حفظ شود و هم مساحت شهرک (۹۹ هکتار) طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان تغییری نکند ارائه کند البته این مهم نیازمند همراهی و همکاری کمیسیون زیربنایی استان نیز هست.

عدم وجود نیروی متخصص و برند؛ چالش مهم تولید پوشاک در یزد

این مسئول با اشاره به چالش های تکمیل حوزه تولید پوشاک خاطرنشان کرد: حوزه پوشاک به طورکلی کارگر محور است و با موضوع استفاده از فارغ التحصیلان بیکار فاصله دارد و عدم وجود نیروی آموزش دیده و متخصص، عدم وجود برند مشخص در حوزه پوشاک استان و فاصله مکانی طولانی بین محل سکونت و واحدهای صنعتی برای نیروی انسانی به ویژه بانوان از چالش های این موضوع مهم است.

دهقان تصریح کرد: توسعه خوشه پوشاک، ایجاد واحد تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی بزرگ، برند سازی پوشاک استان، ایجاد واحدهای تخصصی طراحی پوشاک نیازهایی است که باید مورد مطالعه قرار گرفته و برنامه مشخصی برای تحقق ان ها در راستای اهداف سند تحولی یزد تدوین شود و این مهم هم نیازمند همراهی و هم افزایی سایر دستگاه های مرتبط و دانشگاه های استان است.

تدوین برنامه عمل خوشه نساجی 

مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی  یزد گفت: یکی از دیگر برنامه های یزدنوین، تکمیل زنجیره تولید پوشاک در استان است که این موضوع هم در دستور کار این شرکت  قرار گرفت و علیرغم انجام برنامه های مختلفی در این راستا، هنوز تا رسیدن به نقطه هدف فاصله زیادی وجود دارد.

وی ادامه داد: پیگیری های زیادی توسط انجمن صنایع نساجی انجام شده اما شرکت شهرکهای صنعتی استان طی جلساتی با نماینده این انجمن برنامه های مرتبط با این پروژه مورد بررسی قرار داده که یکی از مهمترین این برنامه ها تدوین برنامه عمل خوشه نساجی برای سال جاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha