۱۹ مهر ۱۴۰۱، ۱۴:۳۵
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84909538
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چالش رسانه‌های اروپا؛ از کاهش اعتماد عمومی تا مداخلات سیاسی

تهران-ایرنا- نماینده پارلمان اروپا گفت: بخش رسانه های اروپا با چالش های چندگانه‌ای- از کاهش اعتماد عمومی گرفته تا مداخلات فزاینده سیاسی و ناامنی مالی- مواجه‌اند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، «سابین ورهین» (Sabine Verheyen) رئیس کمیته فرهنگ و آموزش پارلمان اروپا در مصاحبه با تارنمای «ای یو اکتیو» گفت رسانه های آزاد و کثرت گرا ستون دموکراسی هستند و به همین دلیل مواجهه رسانه ها با چنین چالش هایی نگران کننده است. برخی از کشورهای عضو شاهد تلاش هایی برای دخالت سیاسی در رسانه ها هستند و در سال های گذشته شرایط اشتغال برای روزنامه نگاران خصمانه تر و در مواردی تهدید آمیز شده است.

به گفته او، هم زمان، قدرت و نفوذ شرکت های بزرگ فناوری، عمدتا غیر اروپایی، به طور مداوم در حال افزایش است. در کنار این تحولات، اعتماد به رسانه های سنتی در برخی طبقات اجتماعی کاهش یافته و به اخبار جعلی افزوده شده است. مشکلات مالی بسیاری از رسانه ها را نباید فراموش نکنیم.

این مقام پارلمان اروپا درباره امنیت مالی رسانه های اروپایی گفت:  رسانه ها برای این که مستقل عمل کنند باید دغدغه مسائل اقتصادی و مالی را نداشته باشند. به خصوص رسانه های کوچکتر، مانند روزنامه های منطقه ای و محلی، از نظر مالی ناپایدار هستند. آنها اغلب باید ادغام شوند و موضوعات بیشتری را با تعداد خبرنگاران کمتر پوشش دهند.

وی همچنین گفت: ما باید از آسیب دیدن حرفه روزنامه نگاری جلوگیری کنیم. اگر رسانه‌ها مجبور باشند از نظر مالی به نیروهای خارجی مانند سرمایه‌گذاران یا شرکت‌های خصوصی وابسته باشند، استقلال آنها را به خطر می‌اندازیم. رسانه های آزاد و متکثر نیازمند امنیت مالی هستند.

ورهین درباره قانون آزادی رسانه های اروپایی که کمیسیون اروپا ماه گذشته آن را منتشر کرد و با واکنش های مختلفی مواجه شد گفت این قانون موضوع دشوار و بسیار مهمی را پوشش می دهد. ما خوشحالیم که در سطح سیاسی چالش های آزادی رسانه ها تشخیص داده شده است با این حال، فضای زیادی برای بهبود در پیشنهاد وجود دارد.

رئیس کمیته فرهنگ و آموزش پارلمان اروپا هشدار داد همانطور که قبلاً اشاره کردم، رسانه ها تنها بخشی از صلاحیت اروپایی هستند. همچنین وضع قوانین خیلی سختگیرانه از سطح اروپا منطقی نیست، زیرا شرایط در همه کشورهای عضو متفاوت است. ما می خواهیم  موارد خاصی را رسیدگی کنیم، اما باید بسیار مراقب باشیم که ساختارهای این حرفه را مختل نکنیم و وضعیت در بخش رسانه را بدتر نکنیم.

وی برای مثال درباره نظام رسانه های آلمان گفت: در آلمان، ما یک نظام رسانه ای بسیار خاص داریم که بسیاری از کشورهای دیگر در آن سهیم نیستند. وقتی می‌خواهیم بخش رسانه ها را تنظیم کنیم باید تفاوت‌ها را در نظر بگیریم و فقط می‌توانیم درباره چارچوب ها تصمیم بگیریم.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha