اوپک در برابر آمریکا

تهران – ایرنا – تصمیم اخیر صادرکنندگان عمده نفت در کاهش دو میلیون بشکه ای تولید نفت خام و واکنش منفی آمریکا به این تصمیم زنگ خطر وقوع یک جنگ نفتی جدید را در جهان به صدا درآورده است.

به گزارش ایرنا، روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی به تصمیم کشورهای صادرکننده نفت و متحدانشان در کاهش دو میلیون بشکه ای تولید نفت خام در زمانی که نفت برنت دریای شمال بشکه ای ۹۰ دلار (دو برابر میانگین درازمدت آن) معامله می شود، پرداخت.

 به نوشته این روزنامه انگلیسی، تصمیم اوپک پلاس از یک سو تهدیدی علیه اقتصاد جهانی است که با تورم و نگرانی مصرف کنندگان از گرانی و کمبود سوخت دست به گریبان است و از سوی دیگر می تواند نشان دهنده شکافی جدید و شاید خطرناک میان کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده نفت به خصوص آمریکا و عربستان سعودی باشد.

به نوشته این روزنامه اقتصادی، این تصمیم تنها دو ماه و نیم پس از دیدار جو بایدن و محمد بن سلمان در جده و پنج هفته پیش از انتخابات میاندوره ای ۱۷ آبان اعلام شد. و این درحالی است که چند روز پیش نمایندگانی از کاخ سفید به عربستان سفر کرده بودند تا از ریاض بخواهند که با کاهش صادرات نفت موافقت نکند.

در عوض عبدالعزیز بن سلمان برادر ناتنی ولیعهد و وزیر انرژی عربستان در اجلاس وین و در کنار الکساندر نوواک معاون نخست وزیر روسیه که چند روز پیشتر در فهرست تحریم های آمریکا قرار گرفته بود،  توافق کاهش تولید را نهایی کردند.

این تصمیم برای عربستان سعودی که مدتها به حمایت ارتش آمریکا در قالب اتحاد انرژی در برابر امنیت وابسته بود، نشانگر اعتماد به نفسی تازه است که می توان از فشار آمریکا رها شد و بر مبنای منافع دیپلماتیک و تجاری خود اقدام کرد.

با وجود آنکه دولت بایدن آماده اعلام تصمیم اوپک پلاس می شد، با این حال واشنگتن واکنشی بهت زده در قبال نقض این اتحاد نشان داد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که "مایوس شده" و به دنبال راه های جایگزین برای تقویت ذخایر نفتی است. کاخ سفید نیز با متهم کردن اوپک به اینکه با وجود شدت گرفتن جنگ اوکراین، با روسیه هم رأی شده، وعده داد که نفت بیشتری از ذخایر راهبردی را آزاد خواهد کرد.

این گزارش می افزاید: حقیقت آن است که با توجه به نگرانی ها در مورد گرمایش جهانی، امنیت انرژی و تمایل دولت ها برای کاهش استفاده از سوخت های فسیلی، اوپک و واردکنندگان غربی نفت سالها بود که در مسیر برخورد حرکت می کردند.

انتخاب بایدن که با شعار انتخاباتی کنار نهادن نفت و طرد ریاض به دلیل قتل جمال خاشقچی بر سر کار آمد، این شکاف را بیش از پیش افزایش داد. تهاجم روسیه، متحد عربستان در اوپک پلاس، به اوکراین نیز تمامی هنجارهای جهان انرژی را از بین برده است.

اکنون به نظر می رسد که آینده شاهد نبرد برای کنترل بازار نفت و حتی آینده صنعت انرژی باشد.

به نوشه این روزنامه، مقام های اوپک استدلال می کنند که دولت بایدن با وعده کنار گذاشتن نفت و درخواست از این کارتل برای پایین نگاه داشتن قیمت ها تیر اول را شلیک کرده است.

از دید اوپک، واشنگتن دخالت در بازار را آغاز کرد و آزادسازی ذخایر راهبردی برای کاهش قیمت ها موجب به زحمت افتادن اعضای اوپک شد.

برنامه واشنگتن برای کاهش درآمد نفتی روسیه از طریق اعمال سقف قیمت بر صادرات نفت خام آن کشور نیز موجب شده تا اعضای اوپک احساس خطر کرده و با وجود تکذیب های واشنگتن از یک سو نگران آن باشند که در آینده هدف این ابزار بوده و کنترل بازار نفت دوباره در دست مصرف کنندگان ثروتمند بیافتد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha