توسعه فضاهای مناسب، رغبت شهروندان یزد را به مطالعه افزایش می‌دهد

یزد - ایرنا - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد با بیان این‌که برای ترغیب شهروندان به مطالعه و کتاب خوانی باید به زیرساخت‌های این حوزه بیش از پیش توجه شود، گفت: اگر فضا دلپذیر نباشد، نمی‌توان انتظار داشت رغبتی به حضور در کتابخانه‌ها ایجاد شود و به تبع آن ارتباط با کتاب و انس با آن کاهش خواهد یافت.

به گزارش ایرنا، محمد محسن رفیعی عصر سه‌شنبه در نشست انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفت با قدردانی از شهرداران سراسر استان به دلیل همراهی با کتابخانه‌های عمومی در زمینه پرداخت سهم نیم‌درصد عوارض این بخش، بیان داشت: یکی از منابع بودجه‌ای کتابخانه‌ها، سهم نیم‌درصد پرداختی شهرداری‌ها است که پرداخت کامل و منظم این مبالغ، زمینه را برای بهسازی کتابخانه‌ها، تأمین منابع مفید و اداره شایسته این فضاهای فرهنگی فراهم می کند.

رفیعی راه‌اندازی کتابخانه سیار را یکی از راهکارهای رفع مشکل نبود کتابخانه در برخی مناطق روستایی و کمتر برخوردار استان دانست و افزود: توسعه کتابخانه‌های سیار علاوه بر این‌که هزینه‌های نهاد را در نگهداری و تأمین منابع کتابخانه‌ها کاهش می‌دهد، سبب می‌شود نقاط فاقد کتابخانه از فرصت مطالعه و کتابخوانی برخوردار شوند.
فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفت نیز در این نشست اظهار داشت: برای برنامه‌ریزی دقیق و عملیاتی در حوزه فرهنگی و به خصوص کتابخانه‌ها نیاز به تهیه گزارشی تحلیلی و مقایسه‌ای از سرانه‌ مطالعه و وضعیت کتابخانه‌های موجود در مقایسه با سرانه ملی و استانی است.
محمد دهشیری افزود: این‌گونه گزارش‌ها رصد وضعیت شهرستان را از بُعد کمی و کیفی رصد می کند و بستر را برای رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت فراهم می سازد.
وی اعتبارات دولتی حوزه فرهنگ و مطالعه را محدود دانست و تصریح کرد: تنها با تکیه بر اعتبارات دولتی نمی‌توان مشکلات کتابخانه‌ها را رفع کرد، به همین خاطر در حوزه‌های فرهنگی باید از ظرفیت خیران استفاده شود تا زیرساخت‌های فرهنگی و کتابخانه‌ای توسعه یابد.
دهشیری همچنین بازدید مستمر اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان از کتابخانه‌ها و رصد مشکلات احتمالی آن‌ها را یکی از مقدمات حل این مشکلات این حوزه بیان کرد.
هادی قاسمی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی تفت نیز در این نشست گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های شهرستان و مشکلات و کمبودهای هر کتابخانه بیان کرد و افزایش بودجه تملک دارایی‌های کتابخانه‌ها برای رفع این مشکلات را خواستار شد.
جمعی از اعضای انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان تفت نیز در این نشست به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
 در شهرستان تفت ۱۰ باب کتابخانه فعال است که از این تعداد، ۵ باب شهری و ۵ باب نیز روستایی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha